24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima, od 21 do 26 listopada 2017 roku, Małopolski Ogród Sztuki, Kino Kijów, Kraków.

Window Horses w reżyserii Ann Marie Fleming to historia o poszukiwaniu własnej tożsamości, rodzinnej przeszłości, sile twórczości oraz znaczeniu poezji. Bohaterką jest Rosie Ming młoda dziewczyna z Kanady, której przeszłość pozostaje nieznana, choć okoliczności wskazują na ciekawą historię. Rosie jest pół-Chinką, pół-Iranką, którą wychowują chińscy dziadkowe. Bohaterka spędza dni pracując w barze i w szkole. Tym, co ją wyróżnia, jest jej wrażliwość, marzenia i talent. Poznajemy ją w sytuacji, w której wydaje tomik wierszy o Paryżu – mieście, o którym śni, ale nigdy go nie widziała (co jest zresztą tytułem jej książki My eye full poems by a person who has never been to France). Pewnego dnia trafia do niej zaproszenie na festiwal poetycki, który nie odbywa się jednak w Paryżu, a w odległym i nieznanym Sziraz w Iranie. Wyprawa do Azji Centralnej będzie dla niej okazją do odkrycia własnej tożsamości oraz lekcją poezji. Produkcja jest doskonale animowana, a bohaterowie reprezentują różnorodne style (sylwetka Rosie narysowana jest jako uproszczona – składająca się z okrągłej głowy, trójkątnego tułowia i kresek zamiast kończyn – co dodatkowo podkreśla jej niezdefiniowaną tożsamość), przez co zdają się autentyczniejsi, wręcz rzeczywiści. Ogromnym plusem animacji są także graficzne ilustracje wierszy, które dodatkowo nie zostały przetłumaczone z chińskiego i perskiego. Ten zabieg podkreśla nieustannie problematyzowane słuchanie poezji, jako formy najsilniejszego i najpełniejszego doświadczenia estetycznego. Window Horses to nie tylko opowieść indywidualna, ale także obraz piękna różnorodności kulturowej. To także manifest, w którym autorzy propagują zainteresowanie poznawaniem Innych i ich codzienności, jako najlepszego sposobu na poznanie samego siebie.

„Zemstopomsta”, reż. Bill Plympton, Jim Lujan, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Zemstopomsta”, reż. Bill Plympton, Jim Lujan, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

W kontraście do perskiej opowieści stoi polsko-brytyjski film Twój Vincent w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana. Film zasłynął rozmachem produkcji – jest to pierwsza animacja zrealizowana całkowicie w technice malarskiej, na którą złożyło się około 65 tysięcy obrazów olejnych, tworzonych przez 7 lat przez blisko 100 malarzy. Wszystkie obrazy zostały namalowanie w stylu zbliżonym do dzieł Van Gogha (niektóre zostały wprost przekopiowane i stały się częścią animacji), któremu ten film został poświęcony. Twój Vincent jest filmem para-kryminalnym. Jego fabuła została zogniskowana wokół śmierci malarza, której przyczyny badane są przez Armanda Roulina – syna przyjaciela rodziny Van Goghów. Oczywiście, obraz duetu Kobiela-Welchman przytłacza rozmachem, ale niekoniecznie w dobry sposób. Ze względu na zastosowaną technikę, animacja rozczarowuje potknięciami estetycznymi oraz widocznym niekiedy brakiem spójności pomiędzy kolejnymi kadrami czy wręcz całymi scenami. Dodatkowo, fabuła jest wręcz banalna, a dialogi wypadają sztucznie, co negatywnie odbija się na całej produkcji, której forma, choć spektakularna, nie ustrzegła się miałkości. Warto to niemniej zobaczyć na własne oczy, fani holenderskiego malarza powinni czuć się zadowoleni.

Opisanie wszystkich filmów, które zostały zaprezentowane podczas festiwalu jest zadaniem wykonalnym, ale niestety nie umożliwi przekazania wszystkich emocji, które towarzyszyły każdej, choćby najkrótszej projekcji. Konkursy ANIMA i ANIMA.PL, a także pełnometrażowe obrazy pokazują, że rola animacji jako społecznego medium jest silnym narzędziem krytycznym oraz całkowicie uprawomocnioną sztuką, nie tylko dla dzieci, do czego przyzwyczaiły nas produkcje wytwórni Disney i Pixar. Wśród blisko setki filmów animowanych, które widzowie mogli oglądać przez prawie cały tydzień, znalazły się historie opowiedziane wprost, jak i te, które swobodnie posługiwały się metaforą i symboliką. Były to opowieści o wszystkich aspektach życia, często zabawne, niekiedy wzruszające, a czasami straszne lub wręcz przerażające. Animacja ma siłę opowiadania o świecie i o nas samych z odpowiednim dystansem. Nie grozi przy tym palcem i nie przestrzega przed niczym – jest formą tymczasowej ucieczki w świat innych praw i możliwości, który pozostawia w widzach wrażenie, że nasza rzeczywistość mogłaby wyglądać inaczej, a to już krok do zmiany.

KONRAD SIERZPUTOWSKI – doktorant w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki UJ, badacz związków muzyki i ciała oraz kolekcjoner kuriozów i osobliwości polskiej kultury XX i XXI wieku.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Agnieszka Błędowska. Rozproszone strategie

Od 16 do 30 grudnia 2017 roku

Agnieszka Błędowska, „Skoczki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Metropolia Jest Okey 2017

Od 14 do 30 grudnia 2017 roku

Metropolia Jest Okey 2017 – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Góry – Morze – Morze – Góry

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paulina Siedlarz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Różewicz. Bez tekstu

Od 15 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Praca nad cyklem „cd. Nauki chodzenia”, na zdjęciu Tadeusz Różewicz, fot. Janusz Stankiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moja mama jest moim największym fanem. Paweł Zawiślak aka Kropki Kreski

Prace z lat 2010–2017

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paweł Zawiślak „Allegory of the vanities of the world Cartier Necklace” (źródło materiały prasowe organizatora)

Haunts

Od 8 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Katarzyna Bartkowiak, „Nie”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kot Schrödingera. Wobec tradycji

Od 8 grudnia 2017 roku do 11 stycznia 2018 roku

Kasia Kmita, Ognisko, z cyklu „KODRY”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

NORTH by NORTH-EAST

od 4 do 9 grudnia 2017 roku

Wiktoria Wojciechowska, cykl „The Path” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming

Od 12 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Misa z dekoracją przedstawiającą legendę o Wang Xizhi, panowanie cesarza Wanli (1573–1620) z dynastii Ming porcelana, dekoracja w technice woucai (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julita Malinowska. Spełniona

Od 15 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Julita Malinowska, „Rozmowa”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR