Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, 17-28.05.2017 r.

Canneński konkurs rozpędził się na dobre – po nieco ospałych początkach, lekkim rozczarowaniu na otwarcie i nieśmiałych przebłyskach kinowego absolutu kolejne dni na La Croisette upłynęły na ożywionych dyskusjach na temat konkursowych propozycji. Koniec pierwszego tygodnia festiwalu przyniósł bowiem premiery najnowszych filmów canneńskich ulubieńców – Michaela Hanekego i Yorgosa Lanthimosa. Wyjątkowym zainteresowaniem cieszył się natomiast także film skądinąd doskonale znanego ze świetnych scenariuszy Taylora Sheridana.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2017, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2017, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jego Wind River, które błędnie zostało odczytane przez Cannes jako reżyserski debiut (Sheridan nakręcił w 2011 roku horror Vile) jest dokładnie takim filmem, jakiego spodziewalibyśmy się po autorze historii opowiedzianych w Sicario i Aż po grób – mrocznym, niepokojącym, brutalnym. Sheridan ponownie umiejscawia akcję swej opowieści na amerykańskiej prowincji, ale nie jest to prowincja spod znaku kowbojów i ranczerów, choć nie brakuje tu westernowego pierwiastka. Tym razem scenerią kryminalnej historii stają się przykryte śniegiem tereny tytułowego rezerwatu Wind River w stanie Wyoming. Zbrodnia, która ma tam miejsce, staje się przyczynkiem do zrewidowania relacji panujących w niewielkiej prowincjonalnej społeczności, a jednocześnie wyzwala w bohaterach niemożliwą do stłumienia potrzebę zaprowadzenia sprawiedliwości – i to za wszelką cenę. Sheridan doskonale radzi sobie z budowaniem niepokojącej atmosfery i balansowaniem pomiędzy elementami kryminału, thrillera i neowesternu. Dwugodzinny seans upływa tak szybko, jak szybko czyta się historie pióra Kinga czy Cobena.

Dla tych, którym doskwierał brak w tegorocznym programie stałego bywalca Woody’ego Allena, canneńscy programerzy zapewnili gratkę w postaci konkursowego The Meyerowitz Stories (New and Selected) Noah Baumbacha, którego bez zbędnej przesady należy nazwać duchowym spadkobiercą mistrza neurotycznego żartu. Napędzana doskonałymi kreacjami aktorskimi historia rodzinna jest prawdziwym poligonem emocjonalnej batalii pomiędzy narcystycznym ojcem-rzeźbiarzem (rewelacyjny Dustin Hoffman) a jego dziećmi (Adam Sandler, Ben Stiller, Elizabeth Marvel), ewidentnie skrzywionymi przez egotyzm nestora rodziny. Jak to u Baumbacha, treścią filmu są nieustanne potyczki werbalne, które prowadzone są błyskotliwie i bez wytchnienia, co pozwala na pokazanie pełni umiejętności nawet takiemu Adamowi Sandlerowi, któremu ostatnie lata upłynęły na biciu rekordów w kolekcjonowaniu Złotych Malin. The Meyerowitz Stories to jego szansa na rehabilitację, zaś dla widzów okazja do obejrzenia filmu na poziomie najlepszych dokonań dawnego Allena.

W festiwalowych kolejkach nietrudno było o osobę, dla której najważniejszym tytułem tegorocznego Cannes jest The Killing of a Sacred Deer Yorgosa Lanthimosa. Grecki reżyser, który każdym swoim filmem zaskakuje wszystkich, nawet swych najzagorzalszych fanów, także i tym razem postawił na element zaskoczenia. Jego najnowszemu dziełu najbliżej do konwencji horroru, ale takiego, w którym zamiast scen mających wywołać okrzyk strachu mamy do czynienia ze stanem permanentnego niepokoju i… niedowierzania. Lanthimos stawia nas przed moralnym dylematem, każe kwestionować własny system wartości, mimo że przedstawiona w jego filmie historia jest dalece fantastyczna. Jednak dzięki bardzo realistycznym zdjęciom i orkiestralnej muzyce The Killing of a Sacred Deer nabiera rangi mistycznej przypowieści o mierzeniu się z konsekwencjami własnych pomyłek. Lanthimos, który dwa lata temu wyjechał z Cannes z Nagrodą Specjalną Jury za The Lobster, potwierdza, że jest jednym z najbardziej oryginalnych europejskich autorów i staje się jednym z faworytów konkursu.

Festiwal w Cannes wchodzi właśnie w decydującą fazę – większość dziennikarzy ma już swoje typy, ale wiele jeszcze może się zmienić. Czy Michael Haneke, którego najnowsze dzieło „The Guardian” opisał jako „szatańską operę mydlaną czystej socjopatii”, zdobędzie trzecią Złotą Palmę, zostając absolutnym rekordzistą? A może trafi ona do absolutnych debiutantów w konkursie, braci Safdie, u których w Good Time podobno rolę życia kreuje Robert Pattinson? Wszystkiego dowiemy się już za kilka dni, gdy jubileuszowa, siedemdziesiąta edycja festiwalu w Cannes przejdzie do historii.

Dawid Myśliwiec – dziennikarz, filolog angielski, filmoznawca. Od kilku lat pisze o filmie na blogu Myśliwiec ogląda (www.mysliwiecoglada.pl), współpracuje z portalem Stopklatka.pl, magazynem Alterpop, serwisem Polishdocs.pl i Klubem Miłośników Filmu.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR