Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, 17-28.05.2017 r.

Piątkowy deszcz, który zmył nabrzeże Cannes, miał być najwyraźniej sposobem na odcięcie się od mało imponujących początków tej edycji i oczyszczenie atmosfery. Od tamtej pory da się zaobserwować pewien wzrost poziomu oglądanych filmów, choć autentycznych zachwytów wciąż jeszcze w canneńskim konkursie brakuje.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2017, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2017, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jeden z mniej prominentnych reżyserów konkursu, znany z Eastern Boys Robin Campillo, nakręcił jeden z ciekawszych i najbardziej energetycznych jak dotąd tytułów festiwalu. BPM [Beats per Minute] to opowieść z czasów, gdy chorzy na AIDS traktowani byli jak trędowaci. Mimo że na początku lat 90. badania nad wirusem HIV były coraz bardziej zaawansowane, świadomość społeczeństwa francuskiego na temat tej choroby była znikoma – i właśnie o walce z nieświadomością opowiada Campillo. W swoim trzecim filmie Francuz daje głos tym, którzy przez lata musieli o niego walczyć do upadłego – homoseksualistom, prostytutkom, transwestytom, nawet więźniom i narkomanom. Pokazuje zmagania francuskiego oddziału grupy aktywistów Act Up o… właściwie o co? O zdrowie, życie, czy o godną śmierć? W BPM najbardziej chodzi chyba o to ostatnie, a Campillo w swym głęboko inspirującym i – paradoksalnie – pulsującym energią filmie ukazuje tę walkę w niezwykle angażujący sposób. Kto wie, czy anonimowy jeszcze dla wielu widzów na świecie reżyser nie powalczy w tym roku o najwyższe canneńskie laury.

Najnowszy film Szweda Rubena Östlunda, którego Turysta zdobył w 2014 roku Nagrodę Jury w sekcji Un Certain Regard, z początku nie znalazł się w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes. Gdy jednak po paru tygodniach ogłoszono, że The Square jednak znajdzie się w konkursie głównym, wielu przewidywało, że może być to jeden z najbardziej interesujących tytułów w stawce. O tym, czy tak jest w istocie, w Cannes chcieli przekonać się chyba wszyscy – kolejki przed premierowym pokazem pękały w szwach jeszcze wyraźniej niż zazwyczaj, a wśród oczekujących na seans widzów dało się wyczuć podekscytowanie związane ze spodziewaną nieprzewidywalnością filmu Östlunda. Co dotąd było jedynie przypuszczeniami, z nawiązką spełniło się podczas seansu – Szwed zaimponował świeżością spojrzenia na powierzchowność niektórych dziedzin i twórców kultury, serwując przy tym widzom koktajl złożony z absurdalnego humoru, odrobiny niepokoju i dyskomfortu oraz całego mnóstwa audiowizualnych smaczków. W The Square nie brakuje żartów niemal żywcem wziętych z Roya Anderssona, ale i społecznego komentarza jak u Michaela Moore’a (“Nie bądź takim Szwedem” – mówi do głównego bohatera jego podwładny, zarzucając mu tym samym nadmierną poprawność polityczną). Nie ulega wątpliwości, że The Square ma wszelkie dane, by zdobywać nagrody – jednak czy takie samo zdanie będzie miało jury pod przewodnictwem Pedro Almodóvara?

Seansu Le Redoutable Michela Hazanaviciusa obawiali się chyba wszyscy, począwszy od samego reżysera, a na bohaterze filmu, Jean-Lucu Godardzie, kończąc. Pomysł na fabularyzację ważnego okresu z życia legendy francuskiego kina był z gatunku samobójczych, a jednak Hazanaviciusowi udało się wyjść z tej próby obronną ręką. Spora w tym zasługa dużej swobody, z jaką reżyser potraktował temat – Le Redoutable wystrzega się czołobitnej postawy wobec mistrza Godarda, wręcz pozbawiając postać reżysera-maoisty atrybutów geniusza. Tutaj twórca Pogardy jest postacią groteskową, zabawnie kreskówkową i przygnębiająco banalną jednocześnie. Raz bliżej mu do Chaplina, innym razem do Wertera, ale zawsze jest postacią bardzo wyrazistą. Louis Garrel znakomicie portretuje reżysera pogrążonego w samozwątpieniu i politycznych rozterkach, a wszystko przy akompaniamencie krzyków tłumów demonstrujących na ulicach Paryża w maju 1968 roku. I tylko nieco żal, że nieco więcej animuszu nie włożono w przedstawienie związku Godarda z piękną Anną Wiazemsky (Stacy Martin), która pozostaje dla swego słynnego męża jedynie tłem. Chwała jednak Hazanaviciusowi za to, że sprostał wymaganiom i stworzył obraz zarówno wizualnie, jak i fabularnie pozostający bliskim twórczości Godarda.

Już po kilku dniach festiwalu daje się odczuć, iż poziom tegorocznego konkursu jest bardzo wyrównany. Jak dotąd nie ma w nim jednoznacznych zachwytów, ale i nie odnotowano spektakularnych porażek. Wiele powie nam druga połowa festiwalu, gdzie co prawda mniej już spektakularnych nazwisk, ale i większa szansa na niespodzianki.

Dawid Myśliwiec – dziennikarz, filolog angielski, filmoznawca. Od kilku lat pisze o filmie na blogu Myśliwiec ogląda (www.mysliwiecoglada.pl), współpracuje z portalem Stopklatka.pl, magazynem Alterpop, serwisem Polishdocs.pl i Klubem Miłośników Filmu.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń