Design Miami/Miami Beach, 01-05.12.2016 r.

W 2016 roku po raz pierwszy odwiedziłam trwające od pierwszego do piątego grudnia targi designu w Miami Beach w USA. Były one znacznie mniejsze i skromniejsze od Design Miami/Basel, które rokrocznie oglądam w Bazylei w Szwajcarii. W tegorocznym Design Miami brało udział trzydzieści jeden międzynarodowych galerii, z przewagą amerykańskich. Wystawę odwiedziło czterdzieści tysięcy osób. Prezentowane produkty oscylowały wokół klasyki i współczesności. Dotyczyły zarówno pop-artu, jak i utopijnych idei modernizmu. Odbiorców zachwycały spektakularne sprzęty efektywnie łączące funkcjonalność z ekspresyjnym, ekstrawaganckim, krzykliwym wyglądem. Satysfakcjonował bogaty program targów. Z przyjemnością podziwiałam wymyślne, dekadenckie propozycje lamp, foteli, krzeseł, kanap, stołków.

Galeria Chamber, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości autorki)

Galeria Chamber, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości autorki)

Zmarła w marcu 2016 na Florydzie irańsko-brytyjska architektka Zaha Hadid, współzałożycielka Design Miami, projektowała nie tylko budynki, ale także meble, sprzęty, obuwie, torebki oraz inne akcesoria. Hadid była między innymi autorką wystawionego na targach, metalowego krzesła „Kuki”, powstałego wskutek zgięcia oraz złamania płaszczyzny koła.

Oprócz krzeseł Zahy Hadid zafascynowały mnie popowe fotele z pogranicza sztuki i designu autorstwa Holendra, Nieka Pullesa, udostępnione przez nowojorską galerię Chamber. Zamieszkały w Amsterdamie artysta nazwał sam siebie futurystą. Na targach Design Miami pokazał meble wykonane z kartonów oraz innych znalezionych na ulicy materiałów. Duże uznanie publiczności zdobyły także sprzęty z odpadów przemysłowych, autorstwa amerykańsko-izraelskiego artysty Mishy Khana, reprezentowanego przez galerię Friedman Benda z Nowego Jorku. Stworzona z surowców wtórnych, imponująca i jedyna w swoim rodzaju szafa Khana uwodziła funkcjonalnością, kształtem i barwami. Zwracały również uwagę jego jaskrawe, kolorowe lampiony zrobione z rur ściekowych. „Apokaliptyczne czasy wymagają ekstremalnych mebli…” – stwierdził Misha Kahn.

Szwedzka projektantka Frida Fjellman, współpracująca z galerią Hostler Burrows, zaprezentowała spektakularną instalację z kolorowych, kryształowych lamp, przypominających trójwymiarowe, monochromatyczne malarstwo. W Miami nie zabrakło też nobilitowanego dizajnera Louisa Vuittona, proponującego serię Objets Nomades (Objekty Koczowników), pochodzącą z kolekcji House of Travel Art (Dom Wędrownej Sztuki). Był to między innymi wiszący fotel ze sztucznego futra w kształcie kokonu (cena czterysta pięćdziesiąt tysięcy euro). Handlująca biżuterią galeria Louisa Guinnesa z Londynu udostępniła kolekcje naszyjników, baransoletek, kolczyków, korali, broszek autorstwa Maxa Ernsta, Man Raya, Alberto Giacomettiego, Keitha Haringa, Anisha Kapoora, Louise Bourgeois, Alexandra Caldera i innych klasyków.

Flamingo Lounge, przestrzeń kolekcjonerów (źródło: materiały prasowe Cameron PR)

Flamingo Lounge, przestrzeń kolekcjonerów (źródło: materiały prasowe Cameron PR)

Zdumiewająco wyglądał pokój vipów Flamingo Lounge, zaprojektowany przez tureckich architektówz grupy Tabanlioglu. Pomalowaną w kolorze cukierkowego różu stumetrową przestrzeń salonu podzielono na strefy, oddzielone od siebie jednym mnimalistycznym meblem. Stambulscy architekci zainspirowali się tu Miesem van der Rohe oraz ekstrawaganckim filmem kultowego reżysera Johna Watersa. „Jestem naprawdę szczęśliwy, że minął kult IKEA. Dzisiejsi projektanci reagują na światowe przemiany polityczne, jak Brexit czy wybór Donalda Trumpa. Współczesny świat potrzebuje czegoś szalonego – powiedział na konferencji prasowej Paul Johnson, szef nowojorskiej galerii Salon 94.

Zdecydowaną większość targowych klientów stanowili prywatni kolekcjonerzy, uwielbiający mieszkać w otoczeniu sprzętów artystycznych. Przykładowo, dwadzieścia sześć tysięcy euro kosztowała rzeźba – stołek z mosiądzu autorstwa fińskiej projektantki, Janne Kyttanen. Metalowe krzesło chińskiego artysty Zhoujie Zhang można było kupić za pięć tysiecy dolarów. Komodę z brązu Francuza Vincenta Dubourga oferowano za sto osiemdziesiąt tysięcy dolarów, a stół z brązu Francuzki Ingrid Donat za sto pięćdziesiąt tysięcy dolarów. Krzesła australijskiego projektanta Marca Newtona było do nabycia za czterysta osiemdziesiąt tysięcy dolarów[1].

  1. Wykorzystane źródła:

    http://miami2016.designmiami.com/

    https://www.instagram.com/designmiami/?hl=de

    https://www.facebook.com/DesignMiami/

    https://www.dezeen.com/events/2016/design-miami-2016/

    https://www.dezeen.com/2017/01/18/porky-hefer-heart-lightness-exhibition-human-sized-nests-r-company-new-york/?li_source=base&li_medium=bottom_block_1

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

Od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

„Widok Krakowa”, 1652, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody

Od 10 lutego do 21 maja 2017 roku

Marek Włodarski, „Pejzaż biologiczny”, 1930 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR