Design Miami/Miami Beach, 01-05.12.2016 r.

W 2016 roku po raz pierwszy odwiedziłam trwające od pierwszego do piątego grudnia targi designu w Miami Beach w USA. Były one znacznie mniejsze i skromniejsze od Design Miami/Basel, które rokrocznie oglądam w Bazylei w Szwajcarii. W tegorocznym Design Miami brało udział trzydzieści jeden międzynarodowych galerii, z przewagą amerykańskich. Wystawę odwiedziło czterdzieści tysięcy osób. Prezentowane produkty oscylowały wokół klasyki i współczesności. Dotyczyły zarówno pop-artu, jak i utopijnych idei modernizmu. Odbiorców zachwycały spektakularne sprzęty efektywnie łączące funkcjonalność z ekspresyjnym, ekstrawaganckim, krzykliwym wyglądem. Satysfakcjonował bogaty program targów. Z przyjemnością podziwiałam wymyślne, dekadenckie propozycje lamp, foteli, krzeseł, kanap, stołków.

Galeria Chamber, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości autorki)

Galeria Chamber, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości autorki)

Zmarła w marcu 2016 na Florydzie irańsko-brytyjska architektka Zaha Hadid, współzałożycielka Design Miami, projektowała nie tylko budynki, ale także meble, sprzęty, obuwie, torebki oraz inne akcesoria. Hadid była między innymi autorką wystawionego na targach, metalowego krzesła „Kuki”, powstałego wskutek zgięcia oraz złamania płaszczyzny koła.

Oprócz krzeseł Zahy Hadid zafascynowały mnie popowe fotele z pogranicza sztuki i designu autorstwa Holendra, Nieka Pullesa, udostępnione przez nowojorską galerię Chamber. Zamieszkały w Amsterdamie artysta nazwał sam siebie futurystą. Na targach Design Miami pokazał meble wykonane z kartonów oraz innych znalezionych na ulicy materiałów. Duże uznanie publiczności zdobyły także sprzęty z odpadów przemysłowych, autorstwa amerykańsko-izraelskiego artysty Mishy Khana, reprezentowanego przez galerię Friedman Benda z Nowego Jorku. Stworzona z surowców wtórnych, imponująca i jedyna w swoim rodzaju szafa Khana uwodziła funkcjonalnością, kształtem i barwami. Zwracały również uwagę jego jaskrawe, kolorowe lampiony zrobione z rur ściekowych. „Apokaliptyczne czasy wymagają ekstremalnych mebli…” – stwierdził Misha Kahn.

Szwedzka projektantka Frida Fjellman, współpracująca z galerią Hostler Burrows, zaprezentowała spektakularną instalację z kolorowych, kryształowych lamp, przypominających trójwymiarowe, monochromatyczne malarstwo. W Miami nie zabrakło też nobilitowanego dizajnera Louisa Vuittona, proponującego serię Objets Nomades (Objekty Koczowników), pochodzącą z kolekcji House of Travel Art (Dom Wędrownej Sztuki). Był to między innymi wiszący fotel ze sztucznego futra w kształcie kokonu (cena czterysta pięćdziesiąt tysięcy euro). Handlująca biżuterią galeria Louisa Guinnesa z Londynu udostępniła kolekcje naszyjników, baransoletek, kolczyków, korali, broszek autorstwa Maxa Ernsta, Man Raya, Alberto Giacomettiego, Keitha Haringa, Anisha Kapoora, Louise Bourgeois, Alexandra Caldera i innych klasyków.

Flamingo Lounge, przestrzeń kolekcjonerów (źródło: materiały prasowe Cameron PR)

Flamingo Lounge, przestrzeń kolekcjonerów (źródło: materiały prasowe Cameron PR)

Zdumiewająco wyglądał pokój vipów Flamingo Lounge, zaprojektowany przez tureckich architektówz grupy Tabanlioglu. Pomalowaną w kolorze cukierkowego różu stumetrową przestrzeń salonu podzielono na strefy, oddzielone od siebie jednym mnimalistycznym meblem. Stambulscy architekci zainspirowali się tu Miesem van der Rohe oraz ekstrawaganckim filmem kultowego reżysera Johna Watersa. „Jestem naprawdę szczęśliwy, że minął kult IKEA. Dzisiejsi projektanci reagują na światowe przemiany polityczne, jak Brexit czy wybór Donalda Trumpa. Współczesny świat potrzebuje czegoś szalonego – powiedział na konferencji prasowej Paul Johnson, szef nowojorskiej galerii Salon 94.

Zdecydowaną większość targowych klientów stanowili prywatni kolekcjonerzy, uwielbiający mieszkać w otoczeniu sprzętów artystycznych. Przykładowo, dwadzieścia sześć tysięcy euro kosztowała rzeźba – stołek z mosiądzu autorstwa fińskiej projektantki, Janne Kyttanen. Metalowe krzesło chińskiego artysty Zhoujie Zhang można było kupić za pięć tysiecy dolarów. Komodę z brązu Francuza Vincenta Dubourga oferowano za sto osiemdziesiąt tysięcy dolarów, a stół z brązu Francuzki Ingrid Donat za sto pięćdziesiąt tysięcy dolarów. Krzesła australijskiego projektanta Marca Newtona było do nabycia za czterysta osiemdziesiąt tysięcy dolarów[1].

  1. Wykorzystane źródła:

    http://miami2016.designmiami.com/

    https://www.instagram.com/designmiami/?hl=de

    https://www.facebook.com/DesignMiami/

    https://www.dezeen.com/events/2016/design-miami-2016/

    https://www.dezeen.com/2017/01/18/porky-hefer-heart-lightness-exhibition-human-sized-nests-r-company-new-york/?li_source=base&li_medium=bottom_block_1

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

JEMS Architekci. (RE)KOLEKCJE

Od 28 kwietnia do 20 sierpnia 2017 roku

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Przybył. Pragnienia

25 kwietnia 2017 roku

Anna Przybył, „Pragnienia” (źródło: materiały prasowe wydawcy)

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR