Design Miami/Miami Beach, 01-05.12.2016 r.

Przyjeżdżając w latach 1994-1995 do Nowego Jorku, najchętniej spacerowałam wokół dzielnicy Soho. Krążyłam po ulicy Broadway na dolnym Manhattanie, nieopodal galerii wystawiającej moje rysunki. Odkryłam wtedy mieszczący się przy ulicy Green bar kawowy Dean & DeLuca. Siedząc na stojących tuż pod oknami wysokich stołkach, obserwowałam przechodniów. Emanujący wyjątkową aurą bar stał się moim ulubionym miejscem spotkań ze znajomymi. Jednak gdy w 1999 ponownie odwiedziłam Nowy Jork, bar ów zniknął. W pobliżu natomiast znalazłam wykwintny sklep spożywczy o tej samej nazwie. Firma Dean & DeLuca zmieniła profil i zainteresowała się wyłącznie handlem produktami dla smakoszy. W 2016 roku powrócono do dawnej koncepcji barów przekąskowo-kawowych. W tym celu poproszono renomowanego niemieckiego architekta, Ole Scheerena, o stworzenie koncepcji jednolitego wyglądu przyszłych barów, których otwarcie zaplanowano w wielu północnoamerykańskich miastach.

Mobilna lada barowa, Dean & DeLuca, proj. Ole Scheeren, Miami Design 2016 (źródło: mat. prasowe Cameron PR)

Mobilna lada barowa, Dean & DeLuca, proj. Ole Scheeren, Miami Design 2016 (źródło: mat. prasowe Cameron PR)

Dwudziestego dziewiątego listopada 2016 roku, podczas targów Design Miami, Ole Scheeren przedstawił swą ideę. Zamiast projektu tradycyjnego wnętrza, zaproponował mobilną kubaturę lady barowej, mogącej egzystować w każdym pomieszczeniu, a także w przestrzeni publicznej. Teatralna forma tego jedynego w swoim rodzaju bufetu pozwalała zarówno obsługującym, jak i zamawiającym swobodnie poruszać się dookoła. Wykonana z nierdzewnej stali odbijała refleksy świetlne, korespondując w ten sposób z otoczeniem. Dolną płytę lady rozjaśniało regularne, płaskie światło, podkreślające dramaturgię pejzażu, kreowanego z falistej powierzchni białych misek w różnych rozmiarach, służących do prezentowania żywności. Funkcjonalne wyposażenie kuchni zintegrowane z wysoce technologicznym systemem oświetlenia zawierało również miejsce do przechowywania jedzenia. W mobilnej kubaturze sceny barowej może pracować piętnaście osób. Posiłki przyrządzane są wyłącznie na oczach konsumentów. Kupujący widzą, co i jak zostaje im podane na talerz. „Projektując mobilną ladę, nazwaną też barową sceną, myślałem o klientach. Zastanawiałem się, czy będą to regularni konsumenci wpadający tylko na kawę albo na umówione spotkanie? Ile czasu spędzą w barze i w jakich godzinach? Osoby przychodzące rano oczekują czegoś innego niż te odwiedzające bar wieczorem. Wymyśliłem system podwójnej szybkości, dla wolno jedzących, pragnących zostać dłużej i dla tych spieszących się. Idea baru-sceny pozwala również na spokojnie spożywanie zamówionych dań przy stoliku. A tym nie mającym czasu wolno zabrać potrawy ze sobą. W innych restauracjach lada barowa egzystuje pod ścianą, a konsumenci przemierzając salę pokonują odległości od stolika do ściany. U nas stojący na środku obiekt koresponduje z całą przestrzenią. Potraktowałem żywność niczym pejzaż. Chodziło mi o teatr, o celebrację sprzedawanych artykułów. Wykreowany przeze mnie obiekt mobilnej lady będzie funkcjonował w wielu miastach USA. Chciałem stworzyć nową estetykę ze szczególnym znakiem rozpoznawczym” – mówił Ole Scheeren. Podstarzali właściciele firmy Dean & DeLuca, milionerzy Jack Ceglic i Giorgio DeLuca, byli obecni podczas konferencji prasowej. Chętnie też pozowali do zdjęć. Dwadzieścia jeden lat temu nie uwierzyłabym, jeśli by mi powiedziano, że osobiście poznam założycieli legendarnego baru. Na konferencji prasowej poprzedzającej otwarcie Design Miami 2016 poczęstunek dla zaproszonych międzynarodowych gości: dziennikarzy, artystów, kuratorów, kolekcjonerów, architektów sponsorowała oczywiście firma Dean & DeLuca. Serwowano wyborne smakołyki, wyśmienite ciasta, kremy, desery. Jednak nie podano żadnych produktów wegańskich ani wegetariańskich.

Przykładowo w Szwajcarii od lat siostrzane targi Design Miami/Basel serwują kuchnię wegańską. Sery, salami, mleko, jogurty, tego nowoczesny europejski artysta ani designer już nie jada. Zapytałam więc Jacka Ceglica, dlaczego handlując zdrową żywnością zapomniał o weganach? Zaskoczony staruszek uśmiechnął się i obiecał nadrobić braki. Powiedział mi, że ciągle doskonali swoją ofertę. Generalnie w Miami Beach miałam problemy z nabyciem żywności wegańskiej. Stwierdziłam, że amerykanie odżywiają się źle i niezdrowo. W popularnych marketach typu 7-Eleven, a także w innych sklepach nie zauważyłam żadnych świeżych warzyw, jak ogórki, pomidory, kalarepa, kalafior, rzodkiewka. Były dostępne opakowane w plastikowe pudełka zielone sałaty, przeważnie z dodatkiem kurczaka albo tuńczyka. W Miami Beach nie spotkałam także restauracji czysto wegańskich. Wietnamskie, indyjskie, latynoskie bary zachęcały reklamą: Serves meat, vegan option available (Serwujemy mięso, opcja dla wegan dostępna). Informacja ta moim zdaniem wcale nie przyciągała wegan. Budziła raczej podejrzenia, że z powodu kuchennych oszczędności potrawy roślinne mogą być przygotowywane z użyciem oleju wykorzystywanego wcześniej do pichcenia mięs. W Miami zatęskniłam do wegańskich knajpek w centrum Warszawy. Nawet w Berlinie, w dzielnicy, w której mieszkam, wyrosła ogromna liczba restauracji oraz marketów wyłącznie wegańsko-wegetariańskich. W Europie Zachodniej w przeciwieństwie do USA odczuwamy wyraźny spadek konsumpcji wyrobów mięsnych[1]. Wierzę, że renomowana tajlandzka firma Dean & DeLuca zaproponuje wkrótce imponujący zestaw dla wegan.

Ole Scheeren – urodzony w 1971 roku w Karlsruhe niemiecki architekt. Obecnie mieszka w Pekinie. Ukończył Architectural Association School of Architecture w Londynie. Karierę zaczynał jako praktykant, a potem partner w firmie architektonicznej Rema Koolhaasa (OMA) w Rotterdamie. Wykłada gościnnie architekturę na Uniwersytecie w Hong Kongu. Do najbardziej znanych projektów Ole Scheerena należą: budynek nowej siedziby chińskiej telewizji China Central Television (CCTV) w Pekinie, spektakularny wieżowiec MahaNakhon w dzielnicy biznesu w Bangkoku. Od marca 2010 roku Ole Scheeren prowadzi własną firmę architektoniczną z siedzibą w Pekinie, Hongkongu, Londynie, Berlinie i Bangkoku[2].

Dean & DeLuca to sieć ekskluzywnych sklepów spożywczych, założona w 1977 roku w nowojorskim Soho na dolnym Manhattanie przez kupców i managerów: Joela Deana, Giorgio DeLuca i Jacka Ceglica. Od 2014 roku Dean & DeLuca jest własnością tajlandzkiej firmy Pace Development. Aktualnie dysponuje siecią marketów spożywczych i cateringowych w Nowym Jorku, Charlotte, North Carolina, Leawood, Kansas, Napa Valley w Kalifornii, Waszyngtonie, Tokio, Seulu, Bangkoku, Dubaju, Kuwejcie, na Filipinach i w Singapurze[3].

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

2. Weekend Księgarń Kameralnych

Od 21 do 23 kwietnia 2017 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych 2016 (źródło: materiały prasowe)

11. IN OUT Festival

Od 22 do 23 kwietnia 2017 roku

Festival IN OUT (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR