Fundacja Art Transparent, Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016: Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu, autorka projektu: Małgorzata Dawidek, 06.09-31.12.2016 r.

Nasza codzienność często wygląda jak harmonia w dłoniach wprawnego muzyka: od-do-od-do… i tak aż do zaśnięcia. W tym rytmie zapominamy o pierwotnym sensie podjętych przez nas gestów, często gubiąc gdzieś potrzebę ciągłej refleksji. Zmęczenie tłumi świadomość, pozostaje nam dziki pęd od-do-od-do.

Mural „Czasoprzestrzennie”, fot. Olga Jasnowska (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Mural „Czasoprzestrzennie”, fot. Olga Jasnowska (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Z tego marazmu codziennych czynności wyrwało mnie ostatnio coś niespodziewanego. Na bocznej ścianie poniemieckiej kamienicy – jednej z nielicznych, które ostały się we Wrocławiu przy ul. Legnickiej – został namalowany mural odwzorowujący pracę Stanisława Dróżdża. Mowa tutaj o Czasoprzestrzennie z 1969 roku, czyli o słowach „od” i „do” następujących po sobie, szczelnie zajmujących kolejne linijki tekstu. Tuż obok powstał mural Zapominanie – przedstawiający kanoniczną już pracę wrocławskiego poety. Tytułowy wyraz powtarza się kilka razy, z każdą odsłoną coraz bardziej znikając sprzed oczu odbiorcy.

Wzrok wydaje się w tym kontekście kluczowy, ponieważ poezja Stanisława Dróżdża to przede wszystkim słowa, które widzimy. Są one jeszcze bardziej widoczne za sprawą projektu Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu, którego autorką jest Małgorzata Dawidek. Fundamentem akcji są działania w przestrzeni miejskiej Wrocławia spoza głównego, turystycznego traktu – szczególnie w dzielnicach mieszkalnych miasta. Akcji towarzyszy mapa z zaznaczonymi punktami wskazującymi współczesne ingerencje (również te powstałe przed rozpoczęciem samego projektu) oraz miejsca historyczne związane z życiem Stanisława Dróżdża.

Poza opisywanymi wcześniej muralami zaprezentowano również pracę optimum (1967), namalowaną na jednej z kamienic przy ul. Hubskiej. Ten wizualny poemat o niestabilności harmonii przedstawia słowo „minimum” powoli, wręcz niezauważalnie zmieniające się w „maximum”. Pod wpływem tego zabiegu między dwoma przeciwstawnymi pojęciami można postawić znak równości.

Mural „Zapominanie”, fot. Małgorzata Kujda (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Mural „Zapominanie”, fot. Małgorzata Kujda (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Przedsięwzięcie nie tylko dotyczy samego Stanisława Dróżdża, lecz także próbuje przedstawić jego osobę na tle szerszego kontekstu. Do działań o takim charakterze można zaliczyć m.in. planowaną realizację projektu Barbary Kozłowskiej, który powstał podczas jednego z najważniejszych manifestów sztuki konceptualnej w Polsce, czyli Sympozjum Plastycznego Wrocław ’70. Artystka, nawiązując do pracy Stanisława Dróżdża Samotność (1970), stworzyła plan instalacji, składającej się z 45 betonowych bloków w kształcie cyfry „1”. Teraz ta koncepcja ma zostać wykonana w parku Popowickim.

Dodatkowo cały projekt jest pogłębiony przez mapę towarzyszącą akcji, która poza głównymi wydarzeniami wskazuje też związane z poezją konkretną miejsca historyczne we Wrocławiu. Krótkie informacje o ważnych lokacjach zapraszają do spaceru m.in. po Ośrodku Teatru Otwartego Kalambur czy też Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Na trasie znalazły się również miejsca już nie istniejące, takie jak Galeria Sztuki pod Mona Lisą, oraz działania sprzed zainicjowania projektu, takie jak np. mural Było-jest-będzie na fasadzie Muzeum Współczesnego Wrocław czy też ingerencja artystyczna na placu Nowy Targ nawiązująca do pracy Koło.

Tom poetycki, fot. Małgorzata Kujda (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Tom poetycki, fot. Małgorzata Kujda (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

W ramach projektu wydano również tomik poezji POZASŁOWNE ŚRÓDSŁÓW MIĘDZYSŁOWIA, który prezentuje utwory Dróżdża z lat 1962–1969. Stanowią one artystyczny debiut tego twórcy, zapowiadający jego późniejsze poszukiwania. Wiersze zostały przedrukowane z dbałością o ich pierwowzory. Zestawiono je ze skanami oryginalnych poematów, które powstały na maszynie do pisania. Można w nich zauważyć zalążki koncepcji, takich jak fascynacja czasem oraz tautologizacja rzeczywistości,  rozwijanych przez Dróżdża w późniejszych pracach.

Działania odbywające się w ramach projektu Ścieżki tekstu zostały rozpoczęte 6 września i mają trwać do grudnia 2016 roku. Jedną z zaplanowanych akcji jest wykorzystanie nośników reklamowych do prezentacji wspominanych wyżej stron maszynopisów. We wrześniu 2016 wiersze można było odnaleźć na 43 wrocławskich przystankach tramwajowych i autobusowych. W ten sposób przybliża się twórczość jednego z najważniejszych artystów związanych z Wrocławiem. Sam Dróżdż najprawdopodobniej w tej chwili by mnie poprawił – zawsze powtarzał, że jest poetą. To właśnie w tym miejscu – na styku obrazu i słowa – zrodził się jego niesamowity talent.

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Włochy w Gdańsku

Od 23 września do 31 grudnia 2018 roku

Gennaro Greco, „Capriccio architektoniczne”, Muzeum Narodowe w Gdańsku, fot.© Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

Symbole niepodległej

Od 29 września 2018 roku do 31 grudnia 2019 roku

„Symbole Niepodległej”, Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatorów)

WarsawByArt

Od 21 do 23 września 2018 roku

Aleksandra Łatecka, „Konstrukcja XII”, 2018, akryl na płycie, 100 x 140 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku

Od 23 września do 2 października 2018 roku

 Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku – Koncerty Mistrzów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kajnikaj. Kaja Rata

Od 21 września do 26 listopada 2018 roku

Kaja Rata, „Kajnikaj”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

X Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto

Od 7 września do 5 października 2018 roku

Krzysztof Sołowiej, „Watchmen dla Lublina” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuzanna Janin. Dom przekształcony w bryły geometryczne

Od 21 września do 9 listopada 2018 roku

Zuzanna Janin, „Dom przekształcony w bryły geometryczne” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Dróżdż. Pojęciokształty

Od 14 września do 31 października 2018 roku

Stanisław Dróżdż, „Zapominanie”, 1967 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anti-Static

Od 16 września do 7 października 2018 roku

Jakub Jasiukiewicz, "Desant" (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rysunek / Nitka / Pociecha / Warchoł / Wiatr

Od 16 września do 21 października 2018 roku

Zdzisław Nitka (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR