Fundacja Art Transparent, Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016: Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu, autorka projektu: Małgorzata Dawidek, 06.09-31.12.2016 r.

Nasza codzienność często wygląda jak harmonia w dłoniach wprawnego muzyka: od-do-od-do… i tak aż do zaśnięcia. W tym rytmie zapominamy o pierwotnym sensie podjętych przez nas gestów, często gubiąc gdzieś potrzebę ciągłej refleksji. Zmęczenie tłumi świadomość, pozostaje nam dziki pęd od-do-od-do.

Mural „Czasoprzestrzennie”, fot. Olga Jasnowska (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Mural „Czasoprzestrzennie”, fot. Olga Jasnowska (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Z tego marazmu codziennych czynności wyrwało mnie ostatnio coś niespodziewanego. Na bocznej ścianie poniemieckiej kamienicy – jednej z nielicznych, które ostały się we Wrocławiu przy ul. Legnickiej – został namalowany mural odwzorowujący pracę Stanisława Dróżdża. Mowa tutaj o Czasoprzestrzennie z 1969 roku, czyli o słowach „od” i „do” następujących po sobie, szczelnie zajmujących kolejne linijki tekstu. Tuż obok powstał mural Zapominanie – przedstawiający kanoniczną już pracę wrocławskiego poety. Tytułowy wyraz powtarza się kilka razy, z każdą odsłoną coraz bardziej znikając sprzed oczu odbiorcy.

Wzrok wydaje się w tym kontekście kluczowy, ponieważ poezja Stanisława Dróżdża to przede wszystkim słowa, które widzimy. Są one jeszcze bardziej widoczne za sprawą projektu Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu, którego autorką jest Małgorzata Dawidek. Fundamentem akcji są działania w przestrzeni miejskiej Wrocławia spoza głównego, turystycznego traktu – szczególnie w dzielnicach mieszkalnych miasta. Akcji towarzyszy mapa z zaznaczonymi punktami wskazującymi współczesne ingerencje (również te powstałe przed rozpoczęciem samego projektu) oraz miejsca historyczne związane z życiem Stanisława Dróżdża.

Poza opisywanymi wcześniej muralami zaprezentowano również pracę optimum (1967), namalowaną na jednej z kamienic przy ul. Hubskiej. Ten wizualny poemat o niestabilności harmonii przedstawia słowo „minimum” powoli, wręcz niezauważalnie zmieniające się w „maximum”. Pod wpływem tego zabiegu między dwoma przeciwstawnymi pojęciami można postawić znak równości.

Mural „Zapominanie”, fot. Małgorzata Kujda (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Mural „Zapominanie”, fot. Małgorzata Kujda (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Przedsięwzięcie nie tylko dotyczy samego Stanisława Dróżdża, lecz także próbuje przedstawić jego osobę na tle szerszego kontekstu. Do działań o takim charakterze można zaliczyć m.in. planowaną realizację projektu Barbary Kozłowskiej, który powstał podczas jednego z najważniejszych manifestów sztuki konceptualnej w Polsce, czyli Sympozjum Plastycznego Wrocław ’70. Artystka, nawiązując do pracy Stanisława Dróżdża Samotność (1970), stworzyła plan instalacji, składającej się z 45 betonowych bloków w kształcie cyfry „1”. Teraz ta koncepcja ma zostać wykonana w parku Popowickim.

Dodatkowo cały projekt jest pogłębiony przez mapę towarzyszącą akcji, która poza głównymi wydarzeniami wskazuje też związane z poezją konkretną miejsca historyczne we Wrocławiu. Krótkie informacje o ważnych lokacjach zapraszają do spaceru m.in. po Ośrodku Teatru Otwartego Kalambur czy też Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Na trasie znalazły się również miejsca już nie istniejące, takie jak Galeria Sztuki pod Mona Lisą, oraz działania sprzed zainicjowania projektu, takie jak np. mural Było-jest-będzie na fasadzie Muzeum Współczesnego Wrocław czy też ingerencja artystyczna na placu Nowy Targ nawiązująca do pracy Koło.

Tom poetycki, fot. Małgorzata Kujda (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Tom poetycki, fot. Małgorzata Kujda (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

W ramach projektu wydano również tomik poezji POZASŁOWNE ŚRÓDSŁÓW MIĘDZYSŁOWIA, który prezentuje utwory Dróżdża z lat 1962–1969. Stanowią one artystyczny debiut tego twórcy, zapowiadający jego późniejsze poszukiwania. Wiersze zostały przedrukowane z dbałością o ich pierwowzory. Zestawiono je ze skanami oryginalnych poematów, które powstały na maszynie do pisania. Można w nich zauważyć zalążki koncepcji, takich jak fascynacja czasem oraz tautologizacja rzeczywistości,  rozwijanych przez Dróżdża w późniejszych pracach.

Działania odbywające się w ramach projektu Ścieżki tekstu zostały rozpoczęte 6 września i mają trwać do grudnia 2016 roku. Jedną z zaplanowanych akcji jest wykorzystanie nośników reklamowych do prezentacji wspominanych wyżej stron maszynopisów. We wrześniu 2016 wiersze można było odnaleźć na 43 wrocławskich przystankach tramwajowych i autobusowych. W ten sposób przybliża się twórczość jednego z najważniejszych artystów związanych z Wrocławiem. Sam Dróżdż najprawdopodobniej w tej chwili by mnie poprawił – zawsze powtarzał, że jest poetą. To właśnie w tym miejscu – na styku obrazu i słowa – zrodził się jego niesamowity talent.

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR