Festiwal Ciało/Umysł. Daj się sprowokować: Bataille i świt nowych dni, reż. Sławek Krawczyński, 30.09.-08.10.2016 r.

Wystawiany w trakcie tegorocznego Festiwalu Ciało/Umysł spektakl Bataille i świt nowych dni w reżyserii Sławka Krawczyńskiego wzbudza skrajne emocje. Zachwyca znakomitą choreografią Anny Godowskiej (doskonale wykonaną przez utalentowanych artystów), ale momentami wywołuje tak silne wzburzenie, że ma się ochotę poderwać z krzesła i opuścić salę, trzaskając drzwiami. I to moim zdaniem ogromny atut przedstawienia – zmuszanie widza do zmierzenia się z własnymi niechcianymi i wypieranymi uczuciami. Trudne? Owszem, nawet bardzo, ale i niezwykle potrzebne, zwłaszcza w naszych zabieganych czasach, kiedy w pogoni za „mieć” gubimy „być”.

„Bataille i świt nowych dni”, reż. Sławek Krawczyński, Festiwal Ciało/Umysł, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Bataille i świt nowych dni”, reż. Sławek Krawczyński, Festiwal Ciało/Umysł, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Powiedzieć, że to sztuka o ludzkich odczuciach, to właściwie nic nie powiedzieć. Emocjonalne tsunami będzie chyba najwłaściwszą nazwą dla tej eksplozji zmysłów, agresji, delikatności, brutalności, żądzy, odtrącenia, samotności, radości, rozpaczy etc. I wszystko oddane tańcem, ciałem. Chapeau bas!

Oglądając spektakl, momentami miałam twórcom za złe, że uciekają się do najprostszych metod – epatowania seksem i nagością – by opowiedzieć historię i przyciągnąć widza. Im dłużej jednak analizowałam, tym bardziej zdawałam sobie sprawę, że miało to sens. Wyłaniała się pewna logiczna całość – obraz człowieka jako istoty seksualnej, toczącej rozpaczliwą walkę pomiędzy pierwotnymi instynktami a racjonalnym umysłem i normami społecznymi. Najpełniej oddały to sceny, w których jeden z samców (to najadekwatniejsze określenie) atakował swoją obnażoną męskością innych członków grupy (trudna rola Pawła Grali). W pierwszym odruchu klasyfikuje się taką osobę jako zboczeńca, od którego każdy odsuwa się z odrazą. Czy jednakże nie jest to desperat rozpaczliwie zabiegający o odrobinę zainteresowania? Może więc nie o sam seks tutaj chodzi, lecz o bliskość, której brak w dwudziestym pierwszym wieku staje się coraz bardziej odczuwalny?

„Bataille i świt nowych dni”, reż. Sławek Krawczyński, Festiwal Ciało/Umysł, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Bataille i świt nowych dni”, reż. Sławek Krawczyński, Festiwal Ciało/Umysł, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dobór wzmiankowanych powyżej środków wyrazu wydaje się tym bardziej zasadny, że sztuka powstała na podstawie tekstów, zwłaszcza „literatury transgresji”, żyjącego na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku francuskiego pisarza i filozofa Georgesa Bataille’a. Kluczowe znaczenie przypisywał on potrzebie przekraczania przez swobodną, wręcz zwierzęcą ludzką seksualność ustanowionych przez społeczeństwa zakazów, czyli właśnie transgresji.

Twórcy w pełni oddali to założenie. Rzecz jasna dzięki naprawdę dobrej grze aktorskiej, tym trudniejszej, że wyrażanej przez taniec, a niekiedy przez raczej niemożliwe do zidentyfikowania dźwięki. Przyznaję, że nie należały one do najprzyjemniejszych, zwłaszcza przeraźliwe krzyki Natalii Dinges.

Najbardziej zachwyciły mnie przesycone subtelną zmysłowością sceny, w których brali udział (niekoniecznie razem) Zofia Tomczyk oraz Bartosz Ostrowski.

Bataille i świt nowych dni to sztuka wyłącznie dla widzów dorosłych, wymagająca, zmuszająca do interpretacji i zmierzenia się z własnymi uprzedzeniami. Niektóre osoby mogą poczuć się zawstydzone albo zgorszone. Niemniej warto pokonać wewnętrzne opory, gdyż to spektakl, który na długo pozostaje w pamięci, co stanowi chyba najlepszą rekomendację.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Kobiece spojrzenie. O aktorstwie Antoniny Hoffmann

Od 29 czerwca 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Portret Antoniny Hoffmann autorstwa Julesa Vallenta, 1875, wł. MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

15. Przegląd Sztuki SURVIVAL

Od 23 do 27 czerwca 2017 roku

Dominika Oleś, „Artykulacja” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Making Places

Fieldoffice Architects Sheng-Yuan Huang

Od 22 czerwca do 27 sierpnia 2017 roku

Wieża widokowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

21. Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura

Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku

Tubicinatores Gedanenses (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kapelusze z głów! Unikatowa kolekcja z Muzeum Novojiczinskiego

Od 20 czerwca do 5 listopada 2017 roku

„Kapelusze z głów! Unikatowa kolekcja z Muzeum Novojiczynskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tak widzą. Panorama fotografii węgierskiej

Od 13 czerwca do 10 września 2017 roku

András Bánkuti, „Zmierzch”, Moskwa, 6 listopada 1990 © Bánkuti András (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarbiec. Złotnictwo archikatedry wrocławskiej

Od 13 czerwca do 24 września 2017 roku

Pastorał Biskupa Georga Koppa (fragment), Wilhem Rauscher, Fulda, ok. 1890, srebro złocone, emalie, kameryzacja, fot. Arkadiusz Podstawka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Baj. Czarna rzeka

Od 10 czerwca do 9 lipca 2017 roku

Stanisław Baj, „Czarna rzeka” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sploty ducha, wzory codzienności

Sztuka balijska z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 8 czerwca do 20 sierpnia 2017 roku

„Walka kogutów”, 2007 (źródło: materiały prasowe organizatora)

4. Prezentacje Form Muzyczno-Teatralnych Dźwięki Słów

Od 8 do 11 czerwca 2017 roku

„Jesus Christ Superstar”, fot. Kinga Karpati (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR