TR Warszawa: Marta Sokołowska, Holzwege, reż. Katarzyna Kalwat, premiera: 15.01.2016 r.

Wystawiany w Teatrze Rozmaitości w Warszawie Holzwege w reżyserii Katarzyny Kalwat można śmiało określić jako spektakl jednego aktora, mimo że nie jest monodramem. Tomasz Tyndyk w roli Tomasza Sikorskiego nie pozwala bowiem o sobie zapomnieć jeszcze długo po opuszczeniu gmachu teatru.

„Holzwege”, TR Warszawa, 2016, fot. Anna Tomczyńska (źródło: dzięki uprzejmości Teatru)

„Holzwege”, TR Warszawa, 2016, fot. Anna Tomczyńska (źródło: dzięki uprzejmości Teatru)

Kanwę napisanej przez Martę Sokołowską sztuki stanowi biografia żyjącego w ubiegłym stuleciu kompozytora i pianisty Tomasza Sikorskiego (rewelacyjny Tomasz Tyndyk). Właściwie to ukazano niewielki fragment tej biografii, w głównej mierze skupiono się na ostatnim okresie życia artysty. Pierwsza połowa przedstawienia stanowi swego rodzaju retrospekcję możliwych zdarzeń, które doprowadziły do tragicznej i przedwczesnej (w wieku 49 lat) śmierci tego wybitnego muzyka, a przy tym outsidera i zmagającego się z własnymi demonami samotnika. Trzeba przyznać, że sceny te wypadły nadzwyczaj przekonująco i poruszająco za sprawą charyzmatycznego Tyndyka.

Tomasz Sikorski był awangardowym artystą i spektakl również utrzymano w tym duchu. Twórcy w pełni uwzględnili typową cechę awangardy – poszukiwanie własnego języka wyrazu. Dzięki opartym na rzeczywistych wydarzeniach opowieściom o Sikorskim, jakie snuje na scenie jego przyjaciel – uznany polski kompozytor Zygmunt Krauze, przedstawienie nabrało charakteru paradokumentu, co uczyniło go oryginalnym i zarazem interesującym.

W ciekawy sposób ukazano w spektaklu kolejną kluczową cechę awangardy, a mianowicie potrzebę wykraczania poza zastane schematy. Aktorzy (Sandra Korzeniak i Jan Dravnel) z pewną nonszalancją przemieszaną z odrobiną znudzenia, wymieniali wszelkie wprowadzane w teatrach novum, z których większość wykorzystano także w Holzwege, np. przebieranie się lub/i rozbieranie artystów w trakcie przedstawienia (mogliśmy podziwiać całkowicie nagie, piękne ciało Tomasza Tyndyka), podczas gdy pracownicy techniczni wynosili poszczególne elementy scenografii.

„Holzwege”, TR Warszawa, 2016, fot. Anna Tomczyńska (źródło: dzięki uprzejmości Teatru)

„Holzwege”, TR Warszawa, 2016, fot. Anna Tomczyńska (źródło: dzięki uprzejmości Teatru)

Na pewno nie można zaliczyć tematyki sztuki ani sposobu jej ukazania do łatwych i przyjemnych, wręcz przeciwnie. Niekiedy nasuwały mi się skojarzenia z teatrem okrucieństwa Antonina Artaud, zwłaszcza, kiedy Zygmunt Krauze „grał” na pianinie niesłyszalną kompozycję Sikorskiego i aktorzy wraz z widzami zastygli w niemal bolesnej ciszy oczekiwania.

Stworzona przez Annę Tomczyńską scenografia zachwyciła mnie w końcowych scenach, ale głównie za sprawą świateł tańczących na zwisających z sufitu prostokątnych dekoracjach (uznanie dla Pauliny Góral za reżyserię świateł). Sceneria ta idealnie współbrzmiała z przepięknie zagranym przez Zygmunta Krauze utworem Sikorskiego.

Pod wieloma względami spektakl bardzo mi się podobał. Natomiast momentami brakowało w nim pewnej spójności, jakby nie do końca niektóre pomysły do siebie pasowały. Jednakże nie wpłynęło to negatywnie na odbiór całości – przedstawienie warto zobaczyć. Wzbudza niepokój, zmusza do refleksji i nie sposób przestać myśleć o fascynującej kreacji Tomasza Tyndyka.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

2. Weekend Księgarń Kameralnych

Od 21 do 23 kwietnia 2017 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych 2016 (źródło: materiały prasowe)

11. IN OUT Festival

Od 22 do 23 kwietnia 2017 roku

Festival IN OUT (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR