Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission: 9. Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego NETIA Off Camera w Krakowie, 29.04.-08.05.2016 r.

Stolica Małopolski nie może narzekać na brak wydarzeń filmowych. Szanowany na całym świecie Krakowski Festiwal Filmowy, coraz popularniejszy Festiwal Muzyki Filmowej czy znakomita Etiuda&Anima to tylko kilka spośród znaczących, organizowanych w Krakowie imprez, które zorientowane są na kino i bliskie mu dziedziny. Na mapie tych wydarzeń znajduje się jeszcze jedno – Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Camera, który w tym roku odbył się już po raz dziewiąty.

„Bodkin ras”, reż. Kaweh Modiri, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Bodkin ras”, reż. Kaweh Modiri, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jak co roku w programie Off Camery (tym razem wspieranej przez potentata rynku usług telekomunikacyjnych, firmę Netia) znalazła się trzycyfrowa liczba filmów – zarówno tych, na których promowaniu najbardziej zależy programerom festiwalu, a więc niezależnych i offowych, jak i tych znacznie głośniejszych, zdobywających laury na najważniejszych imprezach filmowych świata. Dlatego oprócz konkursu głównego „Wytyczanie drogi” warto było śledzić także sekcje „Nadrabianie zaległości”, „Festiwalowe hity” i „Odkrycia”, w których znalazły się m.in. znakomita Wojna Tobiasa Lindholma, wyróżniona Srebrnym Niedźwiedziem Śmierć w Sarajewie Denisa Tanovicia czy Przechowalnia numer 12 z popisową rolą tegorocznej zdobywczyni Oscara Brie Larson. Filmem otwarcia dziewiątej edycji Off Camery była świetna, romantyczno-obyczajowa komedia Julie Delpy Lolo, której bohaterki – dobrze sytuowane, atrakcyjne kobiety po czterdziestce – z powodzeniem mogłyby wystąpić we francuskiej wersji Seksu w wielkim mieście. U Delpy próżność zastąpiona jest jednak ciętym humorem i niegroźną burżuazyjną powierzchownością, dzięki czemu Lolo ogląda się lekko i bez irytacji.

Nie sposób nie zauważyć, że impreza wspierana do niedawna przez markę jednego z telekomunikacyjnych liderów, firmę Plus GSM, wciąż znajduje się w fazie ewolucji. Odejście zamożnego sponsora tytularnego, którego w edycji 2015 zastąpiło PKO, a w obecnej Netia, wywołało spore turbulencje w organizacji festiwalu, słynącego dotychczas z tego, że zaprasza do Krakowa prawdziwe gwiazdy kina. Ci, którzy najbardziej czekali na spotkania ze słynnymi reżyserami i aktorami, mogli być zawiedzeni tegorocznym zestawem gości. Nazwiska reżyserów Lynn Ramsay i Madsa Matthiesena czy uznanego operatora Dicka Pope’a wiele mówiły przede wszystkim ludziom związanym z branżą filmową, jednak z pewnością nie zapewniły festiwalowi rozgłosu, jakiego dostarczyło zaproszenie do Krakowa Tima Rotha, Benedicta Cumberbatcha czy Stellana Skarsgårda przy okazji poprzednich edycji. Brak organizacyjnej stabilizacji (trzech głównych sponsorów w ciągu trzech lat) z pewnością nie sprzyja budowaniu programu seansów i wydarzeń towarzyszących, stąd edycja 2016 nosiła znamiona nieco spontanicznej, przygotowywanej na ostatnią chwilę. Oficjalna strona imprezy niemal do ostatnich chwil nie podawała kompletnej listy gości i wydarzeń, przez co zaplanowanie kolejnych dni festiwalowych nie należało do najłatwiejszych zadań. Szczęśliwie jednak Off Camera przez dziewięć lat obecności na mapie najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce wypracowała sobie sporą bazę wiernych fanów, którzy są w stanie wybaczyć organizatorom wiele, a ponad dwadzieścia sześć tysięcy wejściówek wydanych na seanse świadczy o tym najlepiej.

Choć dziewiąta edycja festiwalu Off Camera nie obfitowała w wizyty gwiazd kina, poszukiwacze glamouru nie mogli czuć się zawiedzeni – podczas premiery filmu Modelka Madsa Matthiesena (zwycięzcy konkursu „Wytyczanie drogi” z 2012 roku) Kraków zamienił się na chwilę w stolicę europejskiego modelingu, a fotografowie skierowali swe obiektywy w stronę grających główne role gwiazd wybiegu: Marii Palm i Charlotte Tomaszewskiej oraz Eda Skreina, brytyjskiego aktora znanego z rebootu serii Transporter oraz roli złoczyńcy Ajaksa w kasowym Deadpoolu. Ze względu na grant Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, który od kilku lat przyznaje zwycięzcom Off Camery dofinansowanie pod warunkiem realizacji kolejnego projektu w naszym kraju, Mads Matthiesen zdecydował się osadzić część akcji Modelki właśnie w Polsce oraz zatrudnić „naszą” Charlotte do roli Zofii, niezbyt życzliwej współlokatorki głównej bohaterki. Nie tylko dzięki polskim akcentom film Matthiesena jest wart obejrzenia – to spojrzenie na brutalny świat modelingu od środka, pozwalające na zrozumienie środowiska, w którym ważniejsze od wyglądu i talentu zdają się zupełnie inne, bardziej „interpersonalne” umiejętności…

„Califórnia”, reż. Marina Person, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Califórnia”, reż. Marina Person, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tegorocznym zwycięzcą konkursu „Wytyczanie drogi”, w którym rywalizowały filmy m.in. z Belgii, Brazylii, Francji i Libanu, został holenderski Bodkin Ras debiutanta Kaweha Modiriego, który w tym roku zdobył już nagrodę FIPRESCI na renomowanym festiwalu w Rotterdamie. To opowieść o tajemniczym tytułowym bohaterze, który w małym szkockim miasteczku Forres szuka nowego początku. Nie wiemy, od czego ucieka Bodkin ani o czym chce zapomnieć – wiemy jedynie, że jego przybycie zakłóci nudny porządek północnoszkockiej społeczności. „Ten obcy” nie ma szans na anonimowość i spokój, którego zdaje się szukać – oczywista odmienność etniczna i zagadkowa przeszłość to elementy szczególnie wyróżniające go z homogenicznego tłumu. Bohater zmienia się pod wpływem szkockich doświadczeń, pytanie jednak, czy znajdzie to, czego szukał? Film Modiriego nosi w sobie cechy społecznego realizmu spod znaku Kena Loacha – debiutant zderza techniki fabularne z dokumentalną poetyką, a wszystko doprawia szczyptą tajemniczości charakteryzującej bohatera. Holenderska propozycja to z pewnością jeden z ciekawszych tytułów, jakie w tym roku można było obejrzeć podczas Netia Off Camera.

Przed krakowską imprezą prawdziwy test – przyszły rok to pierwszy poważny jubileusz festiwalu, który mocno zakorzenił się już w świadomości polskich kinofilów. Pytania dotyczące przyszłości Off Camery nasuwają się same: czy sponsorem pozostanie Netia? Czy impreza powróci do „gwiazdorskiej” formy? Czy uda się pozyskać do programu najlepsze, głośne tytuły? A może dziesiąta edycja stanie się okazją do zmiany formatu i – nomen omen – wytyczenia nowej drogi dla popularnego festiwalu? Na odpowiedzi trzeba poczekać do przyszłego roku, ale można być spokojnym o przyszłość krakowskiej imprezy – mało prawdopodobne, by fani kina pozwolili zniknąć tak interesującemu i barwnemu wydarzeniu z kalendarza polskich imprez filmowych.

Dawid Myśliwiec – dziennikarz, filolog angielski, filmoznawca. Od kilku lat pisze o filmie na blogu Myśliwiec ogląda (www.mysliwiecoglada.pl), współpracuje z portalem Stopklatka.pl, magazynem Alterpop, serwisem Polishdocs.pl i Klubem Miłośników Filmu.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Awers/rewers. Architekt Bohdan Lachert

Od 24 listopada 2017 roku do 2 kwietnia 2018 roku

Dom własny Bohdana Lacherta przy ul. Katowickiej 9 w Warszawie, pokój stołowy i oranżeria, fot. Witalis Wolny, 1972, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (źródło: materiały prasowe organizatora)

14. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza

Od 21 listopada do 10 grudnia 2017 roku

Plakat 14. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza (źródło: materiały prasowe)

Chór Alexandrowa – polska trasa koncertowa

Od 21 do 26 listopada 2017 roku

Chór Alexandrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm

Od 1 grudnia 2017 roku do 8 kwietnia 2018 roku

Wawrzyniec Dayczak, projekt Wyższej Szkoły Handlu Zagranicznego przy ul. Sakramentek, widok perspektywiczny, 1934–1938, flamaster i tusz na kalce technicznej, 40,5 x 53,5 cm, ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Superbohaterowie

Od 15 do 19 listopada 2017 roku

Grupa Studnia O. „Don Kichot i jego opowieści” (źródło: materiały prasowe organizatora)

David Lynch. Silence and dynamism

Od 12 listopada 2017 roku do 18 lutego 2018 roku

„Shadow of a Twisted Hand Across My House”, 1988, Copyright: David Lynch (źródło: materiały prasowe organizatora)

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Od 10 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Sebastian Krok, Amor, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Odciskanie świata

Od 11 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Fot. Sandra Kępa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kryptonim Żegota – ukryta pomoc, pomoc ukrytym

Od 16 listopada 2017 roku do lipca 2018 roku

Polskie i żydowskie dzieci, podopieczni domu sierot w Poroninie, po 1945, wł. prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

37. Konkurs im. Marii Dokowicz – Najlepsze Dyplomy UAP

Od 10 do 16 listopada 2017 roku

Natalia Zakrzewska, Najlepsze Dyplomy 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR