Uchodźcy witajcie!
Wypierdalać! Tu nic nie ma
Jesteśmy w porządku. Jedni z wielu. Żyjemy do końca życia
Codziennie dobrowolnie. Babilon nas dzieli od niedzieli do niedzieli
Powstańcie wojownicy z folii
Jebać islam!

Wyzysk. Kapitalizm. Nędza.
Rozpierdol. Chaos. Bałagan
Zrób komuś loda na dzień dobry.
Najlepsza mama na świecie.

Twoja córka złamała zakaz
Chuj ci w dupę. Myślcie, to nie boli.
Kręć komuś numer. Łączność. On. Off
Matka Boska Rowerowa

Polska dla robaków. Nekroromantix
Łamanie barier. Stop demokracji
Należysz do stada
Bauman won!
Lepiej być martwym niż czerwonym
Ludzie to kurwy
Pozamykali nasze dzieci. Tragedia

Stadion to nie teatr. Na tych samych stadionach ratuj Tybet
Fanatyzm uzależnia. Każda władza zabija
Więcej miłości. Jeśli jesteś w porządku lubię cię
Żyjemy do końca życia. Myśl

Artyści pierdolą. Generalnie dramat.
Uwaga! Silny efekt cieplarniany
Wolne konopie. Tiry na tory.
Głupiejesz?

Zapal i posłuchaj muzyki

TFURCA

Murale Zbioka, fot. Andrzej Ficowski (źródło: materiały „Rity Baum”)

Murale Zbioka, fot. Andrzej Ficowski (źródło: materiały „Rity Baum”)

To, co zobaczyłem na murach Wrocławia, skłania mnie do przekonania, że z malowaniem po ścianach jest trochę jak z samą Polską. Każde poruszenie ręki jest z innej parafii, każda kreska pędzi gdzieś w sobie tylko znanym kierunku, bez ładu i składu, nie wiadomo gdzie, wszystko razem wzięte poplątane i pomieszane. Bo to, co na nich przeczytałem, przedstawiam Czytelnikowi, podpisując się jako TFURCA tej ściennej antologii.

Jest taki motyw graficzny na ścianie młyna na Ostrowie Tumskim, na którym widzimy przepołowiony napis „Wrocław”. Ten malunek jest świetną metaforą wszystkich polskich murków i ścian, gdyż faktycznie w mieście, i zapewne w całym kraju, królują dwie ścienne narracje, mające ścisłe odwzorowanie w aktualnej rzeczywistości. Jedna jest tolerancyjna, pacyfistyczna, nastawiona na myślenie i empatię, europejska. Druga zaś tonie w agresji, w głupocie, nacjonalizmie, prowadzi nas prosto w objęcia faszyzmu i niestety, rośnie w siłę. To już nie jest miasto spotkań i to już nie jest nasz wspólny kraj.

Kibice mają swoją umowę ze ścianą – futbol uzależnia i basta. Aneks do tej umowy też z grubsza jest przewidywalny – Powstanie Warszawskie, żołnierze wyklęci, Żydzi, lewactwo, komuniści, szubienice i swastyki. Liryczni zaś, zagubieni artyści malują romantycznie. Na przykład śródmiejskie jaskółki krążące po tynku przed deszczem, jak to zobaczyłem na podwórku przy Prusa.

Są murale miejskie, festiwalowe, promujące akcje społeczne, z pieczątką lub bez pieczątki Gminy Wrocław, picuś glancuś, mucha nie siada, ładnie i pięknie. Są szablony o podłożu egzystencjalnym – często mądre i śmieszne, jednak ich ekspresja nie podejmuje gry z przestrzenią miejską, ogranicza się do motywu, raczej bez artyzmu, z określonym przekazem.

No i na koniec Zbiok, bo to osobna bajka. Jego prace na Sokolniczej czy w podwórkach na tyłach Sienkiewicza pękają, odpadają wraz z tynkiem, zarastają trawą, pędzą w niepamięć – jednym słowem, stały się organiczne. Dzieła Zbioka w przestrzeni miasta są rzadkością. Zaraz, może za kilka miesięcy, może za rok, będą legendą, gdyż okaleczone przez upływ czasu topnieją w oczach. Być może takie jest ich przeznaczenie.

Tekst ukazał się w piśmie Rita Baum, nr 39–40/2016

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Kostium na przełomie wieków 1990–2015

Od 26 października 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

„Kostium na przełomie wieków 1990 - 2015”, Wydział Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918

26 października 2018 do 17 marca 2019

Zofia Stryjeńska, „Ukazanie się Apostołom”, fot. Tomasz Dąbrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ella Littwitz. I wody stały się piołunem

Od 26 października 2018 roku do 4 lutego 2019 roku

Ella Littwitz, „71 941”, 2018 geokrata, drewno, metal, 240 × 240 cm dzięki uprzejmości Harlan Levey Projects (materiały prasowe organizatora)

Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca w Tarnowie Scena Otwarta

Od 20 do 28 października 2018 roku

„Richard Alston Dance Company”, II Międzynarodowy Festiwal Teatru Tańca Scena Otwarta, Centrum Sztuki Mościce (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Znaki-Kody-Komunikaty

Od 19 października do 2 grudnia 2018 roku

Jerzy Krawczyk „Okno I” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mirosław Bałka 1/1/1/1/1

Od 20 października do 31 grudnia 2018 roku

Mirosław Bałka, „1/1/1/1/1”, Op Enheim we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

9. Festiwal Kamera Akcja

Od 18 do 21 października 2018 roku

„Dzika grusza” (źródło: materiały prasowe organizatora)

PiekłoNiebo

Od 21 września do 21 października 2018 roku

Oleksij Choroshko, film „Lost Angeles”, Galeria Sztuki w Legnicy (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Wiatr od morza. W sto lat później

Od 15 października do 11 listopada 2018 roku

Marcin Zawicki, „Smętek”, 2018, olej na płótnie, 100x100 cm, fot. © MNG (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teserówka

Od 6 października do 9 listopada 2018 roku

Diana Lelonek, „Teserówka”, Dom Stanisława Teisseyre'a (źródło: materiały prasowe organizatorów)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR