Alexandra Hołownia: Czy role artystów są panu bliskie?

Sebastian Pawlak: Naturalnie, role artystów są mi bardzo bliskie i tak też jestem często obsadzany. Postcie artystów ze względu na wielowymiarowość i niejednoznaczność wydają się bardzo interesujące. W teatrze grałem Bazylego w Portrecie Doriana Graya.

Jestem aktorem intuicyjnym, dlatego chętnie odtwarzam osoby dające mi większe możliwości improwizowania oraz możliwości psychologicznego zagłębienia się. Najważniejsze jest pokazanie uczuć. Jeśli wychodząc z kina czy teatru jestem czymś poruszony, to zaczy, że film albo przedstawienie było dobre.

Sebastian Pawlak, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Sebastian Pawlak, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

A jak się pan przygotowywał do roli Tristana Tzary w filmie Elixir?

Klasycznie, poprzez literaturę związaną z dadaizmem oraz z biografią Tristana Tzary. Poza tym duży nacisk położyłem na język, gdyż nie mówię świetnie po angielsku. Pod tym względem przygotowywałem się długo. Miałem coacha. Początkowo angielskie kwestie ćwiczyłem automatycznie. Później z coraz większym zaangażowaniem. Ten film był dla mnie wielką przygodą. Podróżą do innego świata. Poza tym nigdy nie grałem w innym języku. Chodzi mi o wyrażenie prawdziwych emocji i uczuć, o myślenie w obcym języku. Byłem pełen obaw. Miałem blokady, cały czas o tym myślałem.

W filmie Elixir usłyszałam kilka polskch słów…

To był pomysł reżysera. Chciał pokazać, że ekipa artystów mieszkających w Glashaus pochodzi z różnych stron świata.

Czy przygotowując się do Elixir obserwował pan środowisko berlińskich artystów?

Jeśli chodzi o środowisko berlińskich artystów, to nie. Natomiast obserwowałem artystów polskich, szczególnie performerów. Szukałem dzisiejszego Tristana. Historyczna postać Tristana Tzary jest lustrzanym odbiciem współczesnego Tristana, którego grałem. Ustaliliśmy z reżyserem, że Tristan jest performerem, dlatego zanurzyłem się w tą działkę sztuki i zgłębiałem różnorodnych performerów. Performance jest mi bliski. W teatrze współczesnym aktorstwo performatywne jest obecne. Bardzo często aktor wychodzi teraz z roli i wypowiada na scenie swoje osobiste przekonania, swój własny światopogląd.

Były improwizacje?

W czasie naszego dwutygodniowego wspólnego bycia w Glashaus odbywały się różne improwizaje i performanse z całą grupą. Ale na planie trzymaliśmy się scenariusza. Oczywiście w scenie seansu spirytystycznego były improwizacje. Ale jeśli chodzi o tekst, nie.

Czy miasto Berlin wpłynęło na Pana pozytywnie ?

Tak, bardzo. Uważam Berlin za wspaniałe miasto. Podczas kręcenia większość czasu spędzałem w budynku Glashaus. Byłem skupiony na pracy i nie mogłem penetrować miasta. Myślę, że nie bez kozery Brodie Higgs wybrał Berlin na miejsce akcji swego filmu.

Również w filmie Painting, Painting autorstwa Anyi Watroby/Brodie’ego Higgsa grał pan artystę malarza…

Brodie Higgs i Anya Watroba przyjechali do Polski. Szukali polskich twórców, kamerzystów, aktorów – tak się właśnie spotkaliśmy. Dzięki roli w Painting, Painting zagrałem w Elixirze. Po prostu sprawdziłem się w roli artysty.

W Elixirze wspaniale odtworzył pan postać Tristana Tzary. Czy pan sam też maluje?

Tak, maluję. Zdawałem do liceum plastycznego, ale zabrakło mi dwóch punktów i się nie dostałem. Zresztą bardzo dobrze, bo może dzięki temu zostałem aktorem. Malarstwo traktuję jak hobby, które mnie relaksuje. Maluję dla czystej przyjemności. Czynność ta nie jest obciążona żadnym stresem ani oczekiwaniami.

Czym się pan zajmuje obecnie?

Jestem w trakcie prób do nowego spektaklu Grzegorza Jarzyny, Męczennicy autorstwa Mariusa von Mayenburga.Wcielam się w postać księdza. Jest to dla mnie bardzo interesujące.

Obejrzymy pana w Berlinie albo w Londynie z tym spektaklem?

Nie wiem, ale dwa lata temu byliśmy w Londynie ze spektaklem Grzegorza Jarzyny T.E.O.R.E.M.A.T na podstawie Pasoliniego. Londyn wydawał mi się wtedy przytłaczający. Natomiast kiedy zimą kręciliśmy w Berlinie Elixir, było pusto, melancholijnie, pełno przestrzeni, ale równiez, malutkich, intymnych knajpek. Mentalnie zdecydowanie lepiej czułem się w Berlinie.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Wydarzenia

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 22 lutego do 30 czerwca 2019 roku

Henry Moore, Oval with Points (na wystawie: przed Gmachem Głównym MNK) (źródło: materiały prasowe)

Nicolas Grospierre – subiektywny atlas architektury modernistycznej

1 marca do 7 kwietnia 2019 roku

Nicolas Grospierre, Blok mieszkalny, Sankt Petersburg, Rosja, 2007 (źródło: materiały prasowe)

Mikołaj Poliński: 19 odcieni szarości

15 lutego do 31 marca 2019 roku

Widok wystawy Mikołaja Polińskiego w Galerii Muzalewska, fot Galeria Muzalewska (źródło: materiały prasowe)

Ignacy Czwartos. Malarz polski

Od 22 lutego do 29 kwietnia 2019 roku

Ignacy Czwartos. Malarz polski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fernando Menis – Backstage

Od 16 lutego do 7 kwietnia 2019 roku

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu, Jakub Certowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Od 8 marca do 2 kwietnia 2019 r.

Plakat XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Paruzel – Retrospektywa

Od 8 lutego do 14 kwietnia 2019 roku

Codzienne zajęcia Biura, 1988-1989, fot. z archiwum artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bartek Jarmoliński, Nihil Veditur

Od 2 lutego do 10 marca 2019 roku

Bartek Jarmolinski, Odpad 2, akryl, płótno, 110 × 100 cm (Źródło: materiały prasowe organizatora)

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR