SZTUKI WIZUALNE & FOTOGRAFIA
poleca Katarzyna Kowalska

Patrick Willocq, „I am Walé. Respect Me”, Grand Prix, Fotofestiwal 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Patrick Willocq, „I am Walé. Respect Me”, Grand Prix, Fotofestiwal 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fotofestiwal

W czerwcu, już po raz czternasty, stolicą fotografii zostanie Łódź, gdzie odbędzie się Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii. W tym roku wyjątkowo potrwa tylko do 7 czerwca, zalecam więc być czujnym i prosto z krakowskiego Miesiąca Fotografii, z jeszcze świeżymi wrażeniami, udać się do Łodzi. Ja z niecierpliwością liczę dni do projektów w ramach cyklu Hit The Road. Photographers Travel, który przygotuje sama dyrektor programowa Fotofestiwalu Alison Nordstrom. Przekonajcie się sami i wytypujcie najbardziej obiecujących artystów, którzy zadecydują o obliczu międzynarodowej fotografii w następnym roku.

Noc Kultury | Warsztaty Kultury w Lublinie

Po ponad miesięcznej krakowskiej i łódzkiej celebracji fotografii chwilę energicznego oddechu zapewni 9. Noc Kultury w Lublinie (6/7 czerwca), która zaledwie na jeden wieczór i jedną noc uczyni miasto najjaśniejszym miejscem na mapie Polski, a może nawet i Europy. Wszystko to za sprawą unikalnych instalacji artystycznych młodych twórców, które rozmieszczone pośród uliczek Starego Miasta ożywią ulice, zaułki, miejsca znane i zapomniane, otworzą drzwi muzeów, teatrów i galerii, zachęcając do obcowania z kulturą i czerpania energii miasta. I Wy możecie stać się uczestnikami tych niezwykłych projektów i spojrzeć na Wschód z perspektywy świetlistej nocy. Polecam!

Zachęcam do lektury tekstu Kamili Leśniak o tym, jak lubelska kultura wyszła z fortec w ubiegłym roku.

TEATR
poleca Agata Pamuła

Noc Kultury, fot. Bartek Pilewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Noc Kultury, fot. Bartek Pilewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Noc Kultury 2015 | Warsztaty Kultury w Lublinie

W tym mieście kultura nie zamiera nawet w nocy. Już w drugim tygodniu czerwca Lublin rozbłyśnie, rzucając światło na wszelkie działania artystyczne.

Nocna „energia miasta” napędzana będzie kilkudziesięcioma koncertami, spektaklami – improwizowanymi, ulicznymi, a także reżyserowanymi, w pełnej oprawie, choć w nieoczywistej przestrzeni. Nie zabraknie też działań o charakterze wizualnym: wystaw sztuki, instalacji, projektów przygotowanych przez lubelskich (i nie tylko) artystów. Na całej długości ulicy Żmigród zawiśnie 300 lampionów wykonanych z sukien, a kawałek dalej artyści z Anglii wystawią sześciogodzinny (!) spektakl – Quizoola.

Niewątpliwie mocnym punktem w programie lubelskiej nocy jest występ „Gardzienic” – teatru eksperymentalnego, antropologicznego i muzycznego – którego założycielem jest Włodzimierz Staniewski, reżyser i twórca autorskiej metody treningu aktorskiego. Każdy ich spektakl dotyka tego, co pierwotne – natury oraz ducha i ciała. Gardzienicki teatr opracował cały alfabet słów, dzięki którym aktorzy mogą prowadzić „ruchową narrację”. Spektakl Supermarket i Narodowe Voodoo będzie teatralno-muzyczną interpretacją tekstu Stasiuka – „Dziennik pisany później – który wystawią studenci Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.

Nie trzeba chyba podkreślać, że organizatorom Nocy udało się stworzyć wydarzenie, w którym każdy znajdzie coś dla siebie.

LITERATURA
poleca Ewa Nowicka

Big Book Festival – jeden z plakatów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Big Book Festival – jeden z plakatów (źródło: materiały prasowe organizatora)

3. Big Book Festiwal w Warszawie | Fundacja „Kultura nie boli”

„Bohaterami” poprzednich edycji warszawskiego Big Book Festivalu byli Sławomir Mrożek i Jarosław Iwaszkiewicz. Trzecia edycja w sposób odmienny od dotychczasowych przybliży uczestnikom twórczość Jerzego Pilcha. W piątek, 12 czerwca, gdy ciemność ogarnie już miasto, spektakl multimedialny z muzyką na żywo (skomponowaną przez Adama Walickiego) zatytułowany Wieczorem. W poszukiwaniu Jerzego Pilcha zainauguruje tegoroczny Festiwal. Słowo splecie się z dźwiękiem i obrazem – cytaty z prozy i wywiadów Pilcha wraz z dialogami aktorów znajdujących się w szklanym kontenerze uzupełnione będą o projekcje wideo i fragmenty filmów wyświetlane na ścianach budynków. Całość ma ukazać świat twórcy literackiego – jednocześnie prywatny, lecz podglądany przez innych, przeniknięty własną twórczością.

Oprócz tego na uczestników Festiwalu czeka wielu polskich i zagranicznych gości, którzy będą uczestniczyli w spotkaniach i dyskusjach. W ramach bloków „Na wschód”, „Na zachód” i „Na północ” pisarze z  Rosji, Białorusi, Ukrainy, Niemiec oraz Szwecji przybliżą realia i kulturę swoich ojczyzn. Cykl „Z zimną krwią” skierowany będzie do miłośników kryminałów, których nie tylko nasi rodzimi pisarze wprowadzą w tajniki planowania zbrodni i prowadzenia dochodzeń. Ciekawych reszty odsyłam do programu.

Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Człowiek nie pies i czytać musi!”. Organizatorzy Festiwalu sugerują, by nie traktować tego „powiedzenia” wyłącznie jako żartobliwą zachętę do czytania, lecz także brać je dosłownie i na poważnie. Oprócz osób związanych z literaturą i ich psów wespół promujących czytelnictwo, Festiwal przypomni również bliskie związki pisarzy (np. Iwaszkiewicza, Tuwima, Nałkowskiej, Steinbecka) i psów sprzed lat.

Polecam pasjonatom literatury lubiącym niezobowiązującą atmosferę.

poleca Monika Rogala

Simone de Beauvoir „Pewnego razu w Moskwie” – okładka (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Simone de Beauvoir „Pewnego razu w Moskwie” – okładka (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Simone de Beauvoir, Pewnego razu w Moskwie | Wydawnictwo Prószyński i S-ka

W niektórych przypadkach polski rynek książki każe dość długo czekać czytelnikom na tłumaczenia pewnych dzieł. Pewnego razu w Moskwie autorstwa Simone de Beauvoir zdaje się tę tezę podkreślać wyjątkowo grubą kreską, choć warto wspomnieć, że i francuskie wydanie tej powieści czekało na publikację blisko trzydzieści lat.

Książka opowiada o dramacie upływającego czasu, życiu za żelazną kurtyną oraz problemach kobiecości i męskości. Historia ta stanowi dla autorki pole do snucia rozważań na temat przyjaźni, miłości, rozczarowania i wreszcie nieuchronnej starości. Wątki te mogą wydawać się czytelnikom znajome z innych powieści de Beauvoir (Wiek umiaru czy Kobieta zawiedziona).

MUZYKA
poleca Agata Pamuła

25. Festiwal Mozartowski, plakat (źródło: materiały prasowe)

25. Festiwal Mozartowski, plakat (źródło: materiały prasowe)

25. edycja Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie | Warszawska Opera Kameralna

Leszek Możdżer powiedział kiedyś, że Chopin to nie utwory, a estetyka. Z Mozartem i jego twórczością jest podobnie. Imponujący dorobek, spotęgowany dodatkowo kompozycjami niemal w każdym gatunku muzyki. I jak tu nie słuchać?

A doskonałą do słuchania okazją będzie dwudziesta piąta, jubileuszowa edycja warszawskiego Festiwalu Mozartowskiego, która rozpocznie się 8 czerwca i potrwa aż do 19 lipca. Na wielkie otwarcie – Wesele Figara. Symbolicznie, bo właśnie to dzieło zapoczątkowało popularność klasyka wśród szerokiej publiczności. Kolejne dni upłyną pod znakiem koncertów skrzypcowych, arii, uwertur, symfonii, mszy i oper – najbardziej cenionych dzieł Mozarta.

Ważną częścią festiwalu jest przestrzeń dla twórczych działań młodych muzyków. „Mozart Off” to nurt zapoczątkowany przez organizatorów podczas poprzedniej edycji festiwalu, „dający młodym twórcom, absolwentom i studentom uczelni artystycznych możliwość zaprezentowania się przed szeroką publicznością”. Mozart to geniusz dla wszystkich, więc i dla najmłodszych melomanów powstał projekt „Mozart dla dzieci”.

Tego najważniejszego przedsięwzięcia Warszawskiej Opery Kameralnej będzie można wysłuchać między innymi: w Łazienkach Królewskich, w Muzeum Pałacu w Wilanowie, w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej, na Zamku Królewskim, jak również na warszawskich deptakach. Już za niecałe dwa tygodnie wybuch genialnej muzyki, cudownego Wolfiego w przestrzeni miasta – i czego chcieć więcej?

KATARZYNA KOWALSKA (1990) – historyk sztuki. W latach 2012–2015 redaktor O.pl Polskiego Portalu Kultury w działach sztuk wizualnych i fotografii. Od 2015 roku pracuje na stanowisku specjalistki ds. sponsoringu w lubelskich Warsztatach Kultury. Studia na Uniwersytecie Jagiellońskim (2009–2014) pozwoliły jej na postawienie pierwszych kroków na ścieżce kariery kuratora sztuki. Efektem była wystawa zbiorowa artystów z Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej pt. Kukułcze Jajo w tarnowskim BWA (20.09–16.11.2014) oraz indywidualny kuratorski projekt – ekspozycja fotografii Zbigniewa Łagockiego pt. Pozdrowienia z Muszyny! w Galerii Starej Łódzkiego Domu Kultury (13.12.2014–17.01.2015). Aktualnie odbywa studia podyplomowe z Nowoczesnej Promocji w Szkole Głównej Handlowej (2014/2015).

EWA NOWICKA (1990) – absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Kierownik Redakcji O.pl Polskiego Portalu Kultury.

AGATA PAMUŁA (1990) – w dalekiej przeszłości skrzypaczka, dzisiaj menedżer kultury, kulturoznawca i redaktor. Absolwentka studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej, których zwieńczeniem była praca magisterska odkrywająca fenomen Piwnicy pod Baranami. W O.pl od początku 2014 roku redaguje działy muzyka i teatr. Jest także menedżerem projektów artystycznych polskiego zespołu kameralnego, Octava Ensemble. Pół życia zajmuje się muzyką, ale jako widz i badacz lubuje się w różnego rodzaju formach teatralnych. Żarliwie pracuje nad sposobem połączenia aspektów kultury z biznesem.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR