SZTUKI WIZUALNE & FOTOGRAFIA
poleca Katarzyna Kowalska

Patrick Willocq, „I am Walé. Respect Me”, Grand Prix, Fotofestiwal 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Patrick Willocq, „I am Walé. Respect Me”, Grand Prix, Fotofestiwal 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fotofestiwal

W czerwcu, już po raz czternasty, stolicą fotografii zostanie Łódź, gdzie odbędzie się Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii. W tym roku wyjątkowo potrwa tylko do 7 czerwca, zalecam więc być czujnym i prosto z krakowskiego Miesiąca Fotografii, z jeszcze świeżymi wrażeniami, udać się do Łodzi. Ja z niecierpliwością liczę dni do projektów w ramach cyklu Hit The Road. Photographers Travel, który przygotuje sama dyrektor programowa Fotofestiwalu Alison Nordstrom. Przekonajcie się sami i wytypujcie najbardziej obiecujących artystów, którzy zadecydują o obliczu międzynarodowej fotografii w następnym roku.

Noc Kultury | Warsztaty Kultury w Lublinie

Po ponad miesięcznej krakowskiej i łódzkiej celebracji fotografii chwilę energicznego oddechu zapewni 9. Noc Kultury w Lublinie (6/7 czerwca), która zaledwie na jeden wieczór i jedną noc uczyni miasto najjaśniejszym miejscem na mapie Polski, a może nawet i Europy. Wszystko to za sprawą unikalnych instalacji artystycznych młodych twórców, które rozmieszczone pośród uliczek Starego Miasta ożywią ulice, zaułki, miejsca znane i zapomniane, otworzą drzwi muzeów, teatrów i galerii, zachęcając do obcowania z kulturą i czerpania energii miasta. I Wy możecie stać się uczestnikami tych niezwykłych projektów i spojrzeć na Wschód z perspektywy świetlistej nocy. Polecam!

Zachęcam do lektury tekstu Kamili Leśniak o tym, jak lubelska kultura wyszła z fortec w ubiegłym roku.

TEATR
poleca Agata Pamuła

Noc Kultury, fot. Bartek Pilewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Noc Kultury, fot. Bartek Pilewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Noc Kultury 2015 | Warsztaty Kultury w Lublinie

W tym mieście kultura nie zamiera nawet w nocy. Już w drugim tygodniu czerwca Lublin rozbłyśnie, rzucając światło na wszelkie działania artystyczne.

Nocna „energia miasta” napędzana będzie kilkudziesięcioma koncertami, spektaklami – improwizowanymi, ulicznymi, a także reżyserowanymi, w pełnej oprawie, choć w nieoczywistej przestrzeni. Nie zabraknie też działań o charakterze wizualnym: wystaw sztuki, instalacji, projektów przygotowanych przez lubelskich (i nie tylko) artystów. Na całej długości ulicy Żmigród zawiśnie 300 lampionów wykonanych z sukien, a kawałek dalej artyści z Anglii wystawią sześciogodzinny (!) spektakl – Quizoola.

Niewątpliwie mocnym punktem w programie lubelskiej nocy jest występ „Gardzienic” – teatru eksperymentalnego, antropologicznego i muzycznego – którego założycielem jest Włodzimierz Staniewski, reżyser i twórca autorskiej metody treningu aktorskiego. Każdy ich spektakl dotyka tego, co pierwotne – natury oraz ducha i ciała. Gardzienicki teatr opracował cały alfabet słów, dzięki którym aktorzy mogą prowadzić „ruchową narrację”. Spektakl Supermarket i Narodowe Voodoo będzie teatralno-muzyczną interpretacją tekstu Stasiuka – „Dziennik pisany później – który wystawią studenci Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.

Nie trzeba chyba podkreślać, że organizatorom Nocy udało się stworzyć wydarzenie, w którym każdy znajdzie coś dla siebie.

LITERATURA
poleca Ewa Nowicka

Big Book Festival – jeden z plakatów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Big Book Festival – jeden z plakatów (źródło: materiały prasowe organizatora)

3. Big Book Festiwal w Warszawie | Fundacja „Kultura nie boli”

„Bohaterami” poprzednich edycji warszawskiego Big Book Festivalu byli Sławomir Mrożek i Jarosław Iwaszkiewicz. Trzecia edycja w sposób odmienny od dotychczasowych przybliży uczestnikom twórczość Jerzego Pilcha. W piątek, 12 czerwca, gdy ciemność ogarnie już miasto, spektakl multimedialny z muzyką na żywo (skomponowaną przez Adama Walickiego) zatytułowany Wieczorem. W poszukiwaniu Jerzego Pilcha zainauguruje tegoroczny Festiwal. Słowo splecie się z dźwiękiem i obrazem – cytaty z prozy i wywiadów Pilcha wraz z dialogami aktorów znajdujących się w szklanym kontenerze uzupełnione będą o projekcje wideo i fragmenty filmów wyświetlane na ścianach budynków. Całość ma ukazać świat twórcy literackiego – jednocześnie prywatny, lecz podglądany przez innych, przeniknięty własną twórczością.

Oprócz tego na uczestników Festiwalu czeka wielu polskich i zagranicznych gości, którzy będą uczestniczyli w spotkaniach i dyskusjach. W ramach bloków „Na wschód”, „Na zachód” i „Na północ” pisarze z  Rosji, Białorusi, Ukrainy, Niemiec oraz Szwecji przybliżą realia i kulturę swoich ojczyzn. Cykl „Z zimną krwią” skierowany będzie do miłośników kryminałów, których nie tylko nasi rodzimi pisarze wprowadzą w tajniki planowania zbrodni i prowadzenia dochodzeń. Ciekawych reszty odsyłam do programu.

Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Człowiek nie pies i czytać musi!”. Organizatorzy Festiwalu sugerują, by nie traktować tego „powiedzenia” wyłącznie jako żartobliwą zachętę do czytania, lecz także brać je dosłownie i na poważnie. Oprócz osób związanych z literaturą i ich psów wespół promujących czytelnictwo, Festiwal przypomni również bliskie związki pisarzy (np. Iwaszkiewicza, Tuwima, Nałkowskiej, Steinbecka) i psów sprzed lat.

Polecam pasjonatom literatury lubiącym niezobowiązującą atmosferę.

poleca Monika Rogala

Simone de Beauvoir „Pewnego razu w Moskwie” – okładka (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Simone de Beauvoir „Pewnego razu w Moskwie” – okładka (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Simone de Beauvoir, Pewnego razu w Moskwie | Wydawnictwo Prószyński i S-ka

W niektórych przypadkach polski rynek książki każe dość długo czekać czytelnikom na tłumaczenia pewnych dzieł. Pewnego razu w Moskwie autorstwa Simone de Beauvoir zdaje się tę tezę podkreślać wyjątkowo grubą kreską, choć warto wspomnieć, że i francuskie wydanie tej powieści czekało na publikację blisko trzydzieści lat.

Książka opowiada o dramacie upływającego czasu, życiu za żelazną kurtyną oraz problemach kobiecości i męskości. Historia ta stanowi dla autorki pole do snucia rozważań na temat przyjaźni, miłości, rozczarowania i wreszcie nieuchronnej starości. Wątki te mogą wydawać się czytelnikom znajome z innych powieści de Beauvoir (Wiek umiaru czy Kobieta zawiedziona).

MUZYKA
poleca Agata Pamuła

25. Festiwal Mozartowski, plakat (źródło: materiały prasowe)

25. Festiwal Mozartowski, plakat (źródło: materiały prasowe)

25. edycja Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie | Warszawska Opera Kameralna

Leszek Możdżer powiedział kiedyś, że Chopin to nie utwory, a estetyka. Z Mozartem i jego twórczością jest podobnie. Imponujący dorobek, spotęgowany dodatkowo kompozycjami niemal w każdym gatunku muzyki. I jak tu nie słuchać?

A doskonałą do słuchania okazją będzie dwudziesta piąta, jubileuszowa edycja warszawskiego Festiwalu Mozartowskiego, która rozpocznie się 8 czerwca i potrwa aż do 19 lipca. Na wielkie otwarcie – Wesele Figara. Symbolicznie, bo właśnie to dzieło zapoczątkowało popularność klasyka wśród szerokiej publiczności. Kolejne dni upłyną pod znakiem koncertów skrzypcowych, arii, uwertur, symfonii, mszy i oper – najbardziej cenionych dzieł Mozarta.

Ważną częścią festiwalu jest przestrzeń dla twórczych działań młodych muzyków. „Mozart Off” to nurt zapoczątkowany przez organizatorów podczas poprzedniej edycji festiwalu, „dający młodym twórcom, absolwentom i studentom uczelni artystycznych możliwość zaprezentowania się przed szeroką publicznością”. Mozart to geniusz dla wszystkich, więc i dla najmłodszych melomanów powstał projekt „Mozart dla dzieci”.

Tego najważniejszego przedsięwzięcia Warszawskiej Opery Kameralnej będzie można wysłuchać między innymi: w Łazienkach Królewskich, w Muzeum Pałacu w Wilanowie, w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej, na Zamku Królewskim, jak również na warszawskich deptakach. Już za niecałe dwa tygodnie wybuch genialnej muzyki, cudownego Wolfiego w przestrzeni miasta – i czego chcieć więcej?

KATARZYNA KOWALSKA (1990) – historyk sztuki. W latach 2012–2015 redaktor O.pl Polskiego Portalu Kultury w działach sztuk wizualnych i fotografii. Od 2015 roku pracuje na stanowisku specjalistki ds. sponsoringu w lubelskich Warsztatach Kultury. Studia na Uniwersytecie Jagiellońskim (2009–2014) pozwoliły jej na postawienie pierwszych kroków na ścieżce kariery kuratora sztuki. Efektem była wystawa zbiorowa artystów z Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej pt. Kukułcze Jajo w tarnowskim BWA (20.09–16.11.2014) oraz indywidualny kuratorski projekt – ekspozycja fotografii Zbigniewa Łagockiego pt. Pozdrowienia z Muszyny! w Galerii Starej Łódzkiego Domu Kultury (13.12.2014–17.01.2015). Aktualnie odbywa studia podyplomowe z Nowoczesnej Promocji w Szkole Głównej Handlowej (2014/2015).

EWA NOWICKA (1990) – absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Kierownik Redakcji O.pl Polskiego Portalu Kultury.

AGATA PAMUŁA (1990) – w dalekiej przeszłości skrzypaczka, dzisiaj menedżer kultury, kulturoznawca i redaktor. Absolwentka studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej, których zwieńczeniem była praca magisterska odkrywająca fenomen Piwnicy pod Baranami. W O.pl od początku 2014 roku redaguje działy muzyka i teatr. Jest także menedżerem projektów artystycznych polskiego zespołu kameralnego, Octava Ensemble. Pół życia zajmuje się muzyką, ale jako widz i badacz lubuje się w różnego rodzaju formach teatralnych. Żarliwie pracuje nad sposobem połączenia aspektów kultury z biznesem.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Podróż do Edo

Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza

Od 25 lutego do 7 maja 2017 roku

Utagawa Hiroshige „Świątynia Gion w śniegu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Akcja Lublin! Rozdział 1

Od 24 lutego do 19 marca 2017 roku

Zdzisław Kwiatkowski, fot. Andrzej Polakowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR