W cyklu KRYTYK(A) W SIECI o opinie na temat kondycji krytyki w dobie Internetu, blogosfery i portali społecznościowych pytamy przedstawicieli różnych dziedzin kultury, także aktywnych krytyków – prezentowaliśmy już nasz wstęp oraz komentarz Marcina Adamczaka na temat krytyki filmowej, głos Filipa Szałaska o krytyce muzycznej, a z Ewą Wójtowicz wkroczyliśmy w obszar sztuk wizualnych. Kontynuujemy ten wątek komentarzem Marty Smolińskiej.

Redakcja O.pl

Grafika O.pl

Grafika O.pl

W sieci sieci

Jako krytyczka sztuki z kilkunastoletnim stażem, reprezentująca generację, która sporadyczny dostęp do Internetu uzyskała dopiero w czasach licealnych, myślę, że obecnie wpadliśmy w sieci sieci, a mianowicie żyjemy pod przesadną presją aktualności i publikowania tekstów natychmiast po obejrzeniu danej wystawy. Często więc recenzje są powierzchowne, sfuszerowane i niedopracowane, a ich autor(k)om po prostu brakuje warsztatu, wiedzy, oczytania i opatrzenia. Mówiąc językiem Jana Himilsbacha, nazywałabym produkowany przez nich typ recenzji partaniną.

Moim zdaniem i dziś, i w przyszłości wciąż pozostaje miejsce na dwie gałęzie krytyki: tę szybką i zwięzłą, przekazującą bazowe informacje (co nie znaczy płytką) oraz tę analityczną i pogłębioną. Dla obu znajdzie się miejsce w jakże pojemnym Internecie, chociaż nie ukrywam, że lubię zasiąść na kanapie z papierowym wydaniem jakiegoś pisma o sztuce i wczytać się w nie, dotykając go jako obiektu. W 2030 roku nadal liczę na przyjemność tego rodzaju.

Pisma w Polsce lokują się w sieci, podczas gdy w wielu krajach Europy czytanie recenzji w Internecie już się przejadło i powraca moda na drukowane wydania magazynów. Może za jakiś czas my także wywikłamy się z sieci sieci, by powrócić do bardziej tradycyjnych form publikowania? Tym bardziej, że Internet jest przecież platformą mniej neutralną i niezawisłą niż nam się wydaje.

dr hab. Marta Smolińska – historyczka i krytyczka sztuki; w latach 2003-2014 adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu; od 1 X 2014 roku profesorka w Katedrze Teorii Sztuki i Filozofii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu; trzykrotna stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej; stypendystka DAAD; członkini AICA; kuratorka wystaw sztuki współczesnej; autorka książek: „Młody Mehoffer” (wyd. Universitas, Kraków 2004); „Puls sztuki. OKOło wybranych zagadnień sztuki współczesnej” (wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2010) oraz „Otwieranie obrazu. De(kon)strukcja uniwersalnych mechanizmów widzenia w nieprzedstawiającym malarstwie sztalugowym II połowy XX wieku” (Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012); autorka wielu rozpraw z historii sztuki i tekstów krytycznych (publikowanych m.in. na łamach „Artium Quaestiones”, a także „Arteonu”, „Artluka”, „CoCAin”, „Exit”, „O.pl”)

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda

Od 22 czerwca do 23 września 2018 roku

Marcel Broodthaers, Karykatury-Grandville © Estate Marcel Broodthaers, Brussels (źródło: materiały prasowe organizatora)

Weneckie Biennale na Bródnie

Od 23 czerwca do 1 lipca 2018 roku

Weneckie Biennale na Bródnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa laureatów konkursu Wystaw się w CSW 2017

Od 22 czerwca do 22 lipca 2018 roku

Agnieszka Fiejka, bez tytułu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rewolucja w sypialni. Łóżka w XIX wieku

Od 26 czerwca do 16 września 2018 roku

Łóżko w stylu empire, ok. 1810–1820. Śląsk(?), zbiory Muzeum Narodowego we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Józef Brandt 1841–1915

Od 22 czerwca do 30 września 2018 roku

Józef Brandt „Alarm” (źródło: materiały prasowe MNW)

Malarze XIX- i XX-wiecznego Gdańska

Od 22 czerwca do 15 lipca 2018 roku

Alfred Scherres  (źródło: materiały prasowe organizatora)

22. Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura

Od 22 czerwca do 2 września 2018 roku

22. Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kontrakt rysownika

Od 22 czerwca do 23 sierpnia 2018 roku

Karolina Bielawska, Kompleks, Pałac Branickich (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zdzisław Sosnowski. Mój czas

Od 15 czerwca do 30 września 2018 roku

Zdzisław Sosnowski, „My time”, 2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

O ogrodach

Od 2 czerwca do 31 sierpnia 2018 roku

Janina Kraupe (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR