W tekście Tak różny od poprzedniego: rok 2014 w polskim kinie Marcin Adamczak charakteryzował kondycję rodzimej kinematografii:

„Nie jesteśmy i nie będziemy pewnie w najbliższej przyszłości krajem wyznaczającym trendy w światowym czy choćby europejskim kinie. Z całą pewnością jednak trwa właśnie jeden z lepszych w ostatnich dziesięcioleciach okresów kina polskiego. W ciągu ostatniej dekady udało się osiągnąć stabilny, średni poziom europejski, mocną pozycję w regionie. Kryzys pierwszych kilkunastu lat po przełomie ustrojowym wydaje się definitywnie zażegnany. Polskie kino raczej nie schodzi już poniżej pewnego poziomu technicznego i produkcyjnego. To dobra gleba, na której wyrosnąć może jeszcze coś więcej. Zdarzają się w polskim kinie filmy wybitne, a jeśli w danym sezonie ich brakuje (jak w roku 2014), przyzwoity poziom i tak zostaje zachowany. Świetnie, że rodzimi twórcy wracają do kina gatunków. Stanowi ono podstawę każdej zdrowej kinematografii i buduje stałe kinowe audytorium, czego wymownym przykładem jest zestawienie tegorocznego box-office”.

Co ważnego działo się jednak w światowym kinie? Zachęcamy do lektury rankingu 10 najważniejszych wydarzeń filmowych 2014 roku!

 

„Grand Budapest Hotel”, reż. Wes Anderson (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Imperial Cinepix)

„Grand Budapest Hotel”, reż. Wes Anderson (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Imperial Cinepix)

 

1. Zimowy sen, reż. Nuri Bilge Ceylan, Francja, Niemcy, Turcja 2014.

„Zimowy sen”, reż. Nuri Bilge Ceylan (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Film Point Group)

„Zimowy sen”, reż. Nuri Bilge Ceylan (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Film Point Group)

„W powodzi komplementów, które spadły na Ceylana po Zimowym śnie nie zabrakło porównań do największych nazwisk. Przywoływano więc, bagatela, Bergmana i Tarkowskiego, a poza domenę X Muzy wykraczając, Czechowa. Jak sądzę warto jednak zachować wobec tych porównań daleko idący sceptycyzm, mimo iż bohaterowie Ceylana wybierają się do Stambułu, jak niegdyś trzy siostry do Moskwy. Rzecz w tym, że po Zimowym śnie Ceylan nie potrzebuje już żadnych tego rodzaju nobilitujących porównań. Stał się twórcą samoistnym, na tyle indywidualnym, że jakiekolwiek zapożyczenia i podobieństwa przestają grać rolę, bo zdolny jest sam zamykać całe światy w łupinie orzecha”.

 

2. Boyhood, reż. Richard Linklater, USA 2014.

„Stosunkowo prosty pomysł Linklatera (rozciągnięcie na lata okresu realizacji, otwarcie na sporą dozę improwizacji) przyniosło nadspodziewanie sugestywny efekt ekranowy. Boyhood należy do dzieł kinowych pozwalających boleśnie odczuć, a jednocześnie nostalgicznie zadumać się nad nieuchronnie upływającym, wiecznie podlegającym utracie, i w sztuce tylko niekiedy odnajdywanym, czasem”.

„Boyhood”, reż. Richard Linklater (źródło: materiały prasowe dystrybutora – United International Pictures)

„Boyhood”, reż. Richard Linklater (źródło: materiały prasowe dystrybutora – United International Pictures)

3. Dzikie historie, reż. Damián Szifrón, Argentyna, Hiszpania 2014.

„Precyzyjnie zaplanowana nowelowa struktura wiedzie nas od brawurowego wprowadzenia, poprzez kolejne spektakle pasji i zemsty aż do kody, ukazującej wartość wybaczenia. Zdecydowanie najintensywniej w roku ubiegłym działająca kinematograficzna pigułka energii, szaleństwa i humoru”.

„Dzikie historie”, reż. Damian Szifron (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Gutek Film)

„Dzikie historie”, reż. Damian Szifron (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Gutek Film)

4. Wielkie piękno, reż. Paolo Sorrentino, Włochy, Francja 2014.

„Wielkie piękno”, reż. Paolo Sorrentino (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Film Point Group)

„Wielkie piękno”, reż. Paolo Sorrentino (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Film Point Group)

5. Turysta, reż. Ruben Östlund, Dania, Francja, Norwegia, Szwecja 2014.

„Turysta”, reż. Ruben Östlund (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Against Gravity)

„Turysta”, reż. Ruben Östlund (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Against Gravity)

6. Porwanie Michela Houellebecqa, reż. Guillaume Nicloux, Francja 2014.

„Porwanie Michela Houellebecqa”, reż. Guillaume Nicloux (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Gutek Film)

„Porwanie Michela Houellebecqa”, reż. Guillaume Nicloux (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Gutek Film)

7. Zaginiona dziewczyna, reż. David Fincher, USA 2014.

„Zaginiona dziewczyna”, reż. David Fincher (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Imperial Cinepix)

„Zaginiona dziewczyna”, reż. David Fincher (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Imperial Cinepix)

8. Nimfomanka vol. 1, reż. Lars von Trier, Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Wielka Brytania 2013.

„Nimfomanka”, reż. Lars von Trier (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Gutek Film)

„Nimfomanka”, reż. Lars von Trier (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Gutek Film)

9. Omar, reż. Hany Abu-Assad, Palestyna 2013.

„Omar”, reż. Hany Abu-Assad (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Meteora Films)

„Omar”, reż. Hany Abu-Assad (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Meteora Films)

10. Grand Budapest Hotel, reż. Wes Anderson, Niemcy, USA, Wielka Brytania 2014.

Marcin Adamczak – wykłada w Instytucie Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu, w PWSFTviT w Łodzi oraz na Uniwersytecie Gdańskim. Dyrektor festiwalu Cinemaforum w Warszawie. Stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2010 i 2011). Laureat konkursu im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2011). Autor książek Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku (2010) oraz Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu (2014). Publikował m.in. w "Odrze", "Kwartalniku Filmowym", "Panoptikum", "EKRANach", "Kinie", "Magazynie Filmowym SFP" oraz w kilkunastu tomach zbiorowych.

Komentarze (2) do artykułu “Ranking 2014: film”

  1. Ireneusz

    Brak Bidmana w zestawieniu?

    • Marcin Adamczak

      Przyjąłem jako wiążącą datę oficjalnej polskiej premiery, stąd Birdman, mimo iż nominalnie z 2014 roku, nie miał okazji się “załapać”. Może w przyszłym roku?

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

Od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

„Widok Krakowa”, 1652, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody

Od 10 lutego do 21 maja 2017 roku

Marek Włodarski, „Pejzaż biologiczny”, 1930 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Zbierski. Push the sky away

Od 10 lutego do 3 marca 2017 roku

„Push the sky away”, fot. Piotr Zbierski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Rogulus Rogulski. Mu(e)seum. Dwie strzałki czasu

Od 4 lutego do 3 maja 2017 roku

Marek Rogulski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR