Magazynowy maj to miesiąc nagród i festiwali. Zresztą zamieszanie wokół tych ostatnich dopiero się rozpoczyna, bo apogeum dużych imprez jeszcze przed nami. Sezon festiwali 2015 można jednak uznać za rozpoczęty – pytanie tylko, czy będzie udany? I co tak naprawdę znaczy „udany”, wzbudzający ogólny aplauz czy może rozpoczynający dyskusję albo… konflikt?

„Czarna księga polskich artystów” – okładka (źródło: materiały prasowe Wydawnictwa Krytyki Politycznej)

„Czarna księga polskich artystów” – okładka (źródło: materiały prasowe Wydawnictwa Krytyki Politycznej)

W magazynie gorąco będzie m.in. za sprawą 16. Biennale WRO, podczas którego Ewa Wójtowicz sprawdzi, jak ma się współczesna sztuka mediów – co nowego może wnieść do naszego rozumienia rzeczywistości, nie tylko tej artystycznej. Pojawi się także Festiwal Miłosza (i niedawno opublikowany tom przekładów jego patrona!), ogłoszenie nominacji do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej, wyłonienie laureata Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki… Dawid Myśliwiec podsumuje dla nas natomiast Festiwal Kino na Granicy i – u progu czerwca – Krakowski Festiwal Filmowy, a Magdalena Maksimiuk porozmawia z Moe Dunfordem, irlandzkim aktorem, jednym z laureatów nagrody Shooting Stars na tegorocznym Berlinale.

Przyjrzymy się też finałowi Nagrody Miesa van der Rohe – tym razem ważniejszej niż kiedykolwiek, bo po raz pierwszy w ścisłej czołówce znalazł się polski obiekt: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Podoba wam się taka architektura? Będziecie mieli okazję skonfrontować własne typy z opinią naszego eksperta.

Startujemy też z dyskusją na temat krytyki (i krytyka) w sieci. Czy krytycy mają dzisiaj – w dobie „fejsa” i „tłitów” – coś do zaoferowania? Czy krytyka przechodzi transformację, zyskuje nowe narzędzia, nowy język…? A może czas zmienić nazwę i obwieścić jej koniec?

Zaprezentujemy także szersze komentarze na temat kilku ważnych książek. Ewa Wójtowicz pisze o Czarnej księdze polskich artystów, czyli mocnym głosie samych artystów na temat ich statusu społecznego oraz tego, jak powinna być wspierana sztuka współczesna. Chcielibyśmy pociągnąć dyskusję dalej.

Krzysztof Jurecki zaprezentuje wydany wreszcie po polsku album fotograficzny Tomasza Kiznego, Gułag. Ta obrazowo-tekstowa opowieść o systemie obozów pracy w ZSRR, ich historii, ofiarach i oprawcach, jest owocem wieloletniego projektu, którego efekt jest wstrząsający i intelektualnie stymulujący zarazem.

Katarzyna Trzeciak zainauguruje autorski cykl poświęcony debiutom literackim – debiuty na skróty! – a na pierwszy ogień pójdzie głośny ostatnio Atlas: Doppelganger Dominiki Słowik. Będziemy również przyglądać się debiutowi zgoła innego rodzaju: Opowiadaniom Zdzisława Beksińskiego (okazuje się, że fotograf i malarz, o którym głośno jest ostatnio za sprawą licznych publikacji, również pisał) – co wynika z literackich prób artysty? Ja z kolei chętnie zaprezentuję postać jednego z najciekawszych współczesnych historyków sztuki, Hansa Beltinga (tego od wieszczenia końca historii sztuki) oraz jego książkę Faces. Historia twarzy wydaną po polsku przez słowo/obraz terytoria.

Mamy dla was również wystawy – Natalia Cieślak pisze o haptycznych aspektach sztuki po 1945 roku i zastanawia się, czy ten „podkop” pod kanonem polskiej sztuki współczesnej może się udać. Zuzanna Sokołowska opowie o Śladach ludzi w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury, a Roksana Ligocka przyjrzy się dylematom tożsamości, czyli nowemu projektowi georgii Krawiec (i Ute Lindner) w toruńskiej Wozowni.

Poza tym w maju: Jowita Kubiak o Happy now w Teatrze Polonia, Edyta Ignatiuk o Andrzeju Muszyńskim, „kronikarzu kultury śmierci” i opowiadaniach z tomu Miedza, Józef F. Fert o Józefie Czechowiczu i miejscu Wołynia w jego wyobraźni oraz twórczości poetyckiej; ponadto Wojciech Michalski w trzeciej odsłonie muzycznego przewodnika po podstawach filozofii i Dominika Plewik w rozmowie z Markiem Sułkiem o akcjach w przestrzeni miejskiej oraz odpowiedzi na pytanie: czy artysta może być niezależny?

W przerwie pomiędzy jednym a drugim festiwalem śledźcie nas – i dyskutujcie!

KAMILA LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009-2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010-2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Metropolia Jest Okey 2017

Od 14 do 30 grudnia 2017 roku

Metropolia Jest Okey 2017 – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Góry – Morze – Morze – Góry

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paulina Siedlarz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Różewicz. Bez tekstu

Od 15 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Praca nad cyklem „cd. Nauki chodzenia”, na zdjęciu Tadeusz Różewicz, fot. Janusz Stankiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moja mama jest moim największym fanem. Paweł Zawiślak aka Kropki Kreski

Prace z lat 2010–2017

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paweł Zawiślak „Allegory of the vanities of the world Cartier Necklace” (źródło materiały prasowe organizatora)

Haunts

Od 8 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Katarzyna Bartkowiak, „Nie”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kot Schrödingera. Wobec tradycji

Od 8 grudnia 2017 roku do 11 stycznia 2018 roku

Kasia Kmita, Ognisko, z cyklu „KODRY”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

NORTH by NORTH-EAST

od 4 do 9 grudnia 2017 roku

Wiktoria Wojciechowska, cykl „The Path” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming

Od 12 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Misa z dekoracją przedstawiającą legendę o Wang Xizhi, panowanie cesarza Wanli (1573–1620) z dynastii Ming porcelana, dekoracja w technice woucai (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julita Malinowska. Spełniona

Od 15 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Julita Malinowska, „Rozmowa”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Arte excentrica, czyli wody spokojne, fastrygi, perfumerie i warzywniaki

Od 15 grudnia 2017 roku do 14 stycznia 2018 roku

kie-csw-slupsk-2017-12-04-001-576x432.jpg

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR