Magazynowy maj to miesiąc nagród i festiwali. Zresztą zamieszanie wokół tych ostatnich dopiero się rozpoczyna, bo apogeum dużych imprez jeszcze przed nami. Sezon festiwali 2015 można jednak uznać za rozpoczęty – pytanie tylko, czy będzie udany? I co tak naprawdę znaczy „udany”, wzbudzający ogólny aplauz czy może rozpoczynający dyskusję albo… konflikt?

„Czarna księga polskich artystów” – okładka (źródło: materiały prasowe Wydawnictwa Krytyki Politycznej)

„Czarna księga polskich artystów” – okładka (źródło: materiały prasowe Wydawnictwa Krytyki Politycznej)

W magazynie gorąco będzie m.in. za sprawą 16. Biennale WRO, podczas którego Ewa Wójtowicz sprawdzi, jak ma się współczesna sztuka mediów – co nowego może wnieść do naszego rozumienia rzeczywistości, nie tylko tej artystycznej. Pojawi się także Festiwal Miłosza (i niedawno opublikowany tom przekładów jego patrona!), ogłoszenie nominacji do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej, wyłonienie laureata Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki… Dawid Myśliwiec podsumuje dla nas natomiast Festiwal Kino na Granicy i – u progu czerwca – Krakowski Festiwal Filmowy, a Magdalena Maksimiuk porozmawia z Moe Dunfordem, irlandzkim aktorem, jednym z laureatów nagrody Shooting Stars na tegorocznym Berlinale.

Przyjrzymy się też finałowi Nagrody Miesa van der Rohe – tym razem ważniejszej niż kiedykolwiek, bo po raz pierwszy w ścisłej czołówce znalazł się polski obiekt: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Podoba wam się taka architektura? Będziecie mieli okazję skonfrontować własne typy z opinią naszego eksperta.

Startujemy też z dyskusją na temat krytyki (i krytyka) w sieci. Czy krytycy mają dzisiaj – w dobie „fejsa” i „tłitów” – coś do zaoferowania? Czy krytyka przechodzi transformację, zyskuje nowe narzędzia, nowy język…? A może czas zmienić nazwę i obwieścić jej koniec?

Zaprezentujemy także szersze komentarze na temat kilku ważnych książek. Ewa Wójtowicz pisze o Czarnej księdze polskich artystów, czyli mocnym głosie samych artystów na temat ich statusu społecznego oraz tego, jak powinna być wspierana sztuka współczesna. Chcielibyśmy pociągnąć dyskusję dalej.

Krzysztof Jurecki zaprezentuje wydany wreszcie po polsku album fotograficzny Tomasza Kiznego, Gułag. Ta obrazowo-tekstowa opowieść o systemie obozów pracy w ZSRR, ich historii, ofiarach i oprawcach, jest owocem wieloletniego projektu, którego efekt jest wstrząsający i intelektualnie stymulujący zarazem.

Katarzyna Trzeciak zainauguruje autorski cykl poświęcony debiutom literackim – debiuty na skróty! – a na pierwszy ogień pójdzie głośny ostatnio Atlas: Doppelganger Dominiki Słowik. Będziemy również przyglądać się debiutowi zgoła innego rodzaju: Opowiadaniom Zdzisława Beksińskiego (okazuje się, że fotograf i malarz, o którym głośno jest ostatnio za sprawą licznych publikacji, również pisał) – co wynika z literackich prób artysty? Ja z kolei chętnie zaprezentuję postać jednego z najciekawszych współczesnych historyków sztuki, Hansa Beltinga (tego od wieszczenia końca historii sztuki) oraz jego książkę Faces. Historia twarzy wydaną po polsku przez słowo/obraz terytoria.

Mamy dla was również wystawy – Natalia Cieślak pisze o haptycznych aspektach sztuki po 1945 roku i zastanawia się, czy ten „podkop” pod kanonem polskiej sztuki współczesnej może się udać. Zuzanna Sokołowska opowie o Śladach ludzi w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury, a Roksana Ligocka przyjrzy się dylematom tożsamości, czyli nowemu projektowi georgii Krawiec (i Ute Lindner) w toruńskiej Wozowni.

Poza tym w maju: Jowita Kubiak o Happy now w Teatrze Polonia, Edyta Ignatiuk o Andrzeju Muszyńskim, „kronikarzu kultury śmierci” i opowiadaniach z tomu Miedza, Józef F. Fert o Józefie Czechowiczu i miejscu Wołynia w jego wyobraźni oraz twórczości poetyckiej; ponadto Wojciech Michalski w trzeciej odsłonie muzycznego przewodnika po podstawach filozofii i Dominika Plewik w rozmowie z Markiem Sułkiem o akcjach w przestrzeni miejskiej oraz odpowiedzi na pytanie: czy artysta może być niezależny?

W przerwie pomiędzy jednym a drugim festiwalem śledźcie nas – i dyskutujcie!

KAMILA DWORNICZAK-LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009–2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010–2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 do 2017 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Coming Out 2018 w Koneserze

Od 30 listopada do 21 grudnia 2018 roku

Wystawa „Coming Out 2018” w Koneserze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Six memos / Sześć przypomnień

Od 23 listopada do 20 grudnia 2018 roku

Fabio Tasso, „EOBSY18”, 2015-2018, żywica, pył marmurowy, pigmenty (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR