Magazynowy maj to miesiąc nagród i festiwali. Zresztą zamieszanie wokół tych ostatnich dopiero się rozpoczyna, bo apogeum dużych imprez jeszcze przed nami. Sezon festiwali 2015 można jednak uznać za rozpoczęty – pytanie tylko, czy będzie udany? I co tak naprawdę znaczy „udany”, wzbudzający ogólny aplauz czy może rozpoczynający dyskusję albo… konflikt?

„Czarna księga polskich artystów” – okładka (źródło: materiały prasowe Wydawnictwa Krytyki Politycznej)

„Czarna księga polskich artystów” – okładka (źródło: materiały prasowe Wydawnictwa Krytyki Politycznej)

W magazynie gorąco będzie m.in. za sprawą 16. Biennale WRO, podczas którego Ewa Wójtowicz sprawdzi, jak ma się współczesna sztuka mediów – co nowego może wnieść do naszego rozumienia rzeczywistości, nie tylko tej artystycznej. Pojawi się także Festiwal Miłosza (i niedawno opublikowany tom przekładów jego patrona!), ogłoszenie nominacji do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej, wyłonienie laureata Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki… Dawid Myśliwiec podsumuje dla nas natomiast Festiwal Kino na Granicy i – u progu czerwca – Krakowski Festiwal Filmowy, a Magdalena Maksimiuk porozmawia z Moe Dunfordem, irlandzkim aktorem, jednym z laureatów nagrody Shooting Stars na tegorocznym Berlinale.

Przyjrzymy się też finałowi Nagrody Miesa van der Rohe – tym razem ważniejszej niż kiedykolwiek, bo po raz pierwszy w ścisłej czołówce znalazł się polski obiekt: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Podoba wam się taka architektura? Będziecie mieli okazję skonfrontować własne typy z opinią naszego eksperta.

Startujemy też z dyskusją na temat krytyki (i krytyka) w sieci. Czy krytycy mają dzisiaj – w dobie „fejsa” i „tłitów” – coś do zaoferowania? Czy krytyka przechodzi transformację, zyskuje nowe narzędzia, nowy język…? A może czas zmienić nazwę i obwieścić jej koniec?

Zaprezentujemy także szersze komentarze na temat kilku ważnych książek. Ewa Wójtowicz pisze o Czarnej księdze polskich artystów, czyli mocnym głosie samych artystów na temat ich statusu społecznego oraz tego, jak powinna być wspierana sztuka współczesna. Chcielibyśmy pociągnąć dyskusję dalej.

Krzysztof Jurecki zaprezentuje wydany wreszcie po polsku album fotograficzny Tomasza Kiznego, Gułag. Ta obrazowo-tekstowa opowieść o systemie obozów pracy w ZSRR, ich historii, ofiarach i oprawcach, jest owocem wieloletniego projektu, którego efekt jest wstrząsający i intelektualnie stymulujący zarazem.

Katarzyna Trzeciak zainauguruje autorski cykl poświęcony debiutom literackim – debiuty na skróty! – a na pierwszy ogień pójdzie głośny ostatnio Atlas: Doppelganger Dominiki Słowik. Będziemy również przyglądać się debiutowi zgoła innego rodzaju: Opowiadaniom Zdzisława Beksińskiego (okazuje się, że fotograf i malarz, o którym głośno jest ostatnio za sprawą licznych publikacji, również pisał) – co wynika z literackich prób artysty? Ja z kolei chętnie zaprezentuję postać jednego z najciekawszych współczesnych historyków sztuki, Hansa Beltinga (tego od wieszczenia końca historii sztuki) oraz jego książkę Faces. Historia twarzy wydaną po polsku przez słowo/obraz terytoria.

Mamy dla was również wystawy – Natalia Cieślak pisze o haptycznych aspektach sztuki po 1945 roku i zastanawia się, czy ten „podkop” pod kanonem polskiej sztuki współczesnej może się udać. Zuzanna Sokołowska opowie o Śladach ludzi w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury, a Roksana Ligocka przyjrzy się dylematom tożsamości, czyli nowemu projektowi georgii Krawiec (i Ute Lindner) w toruńskiej Wozowni.

Poza tym w maju: Jowita Kubiak o Happy now w Teatrze Polonia, Edyta Ignatiuk o Andrzeju Muszyńskim, „kronikarzu kultury śmierci” i opowiadaniach z tomu Miedza, Józef F. Fert o Józefie Czechowiczu i miejscu Wołynia w jego wyobraźni oraz twórczości poetyckiej; ponadto Wojciech Michalski w trzeciej odsłonie muzycznego przewodnika po podstawach filozofii i Dominika Plewik w rozmowie z Markiem Sułkiem o akcjach w przestrzeni miejskiej oraz odpowiedzi na pytanie: czy artysta może być niezależny?

W przerwie pomiędzy jednym a drugim festiwalem śledźcie nas – i dyskutujcie!

KAMILA DWORNICZAK-LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009–2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010–2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 do 2017 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń