„Odsłaniał rzeczywistość skrytą pod wszelkimi formami pozoru i iluzji. Był egotyczny. Regularnie wpadał w furię. Pod koniec życia też w rozpacz. Był bardzo dokładny, ale nie nazbyt pedantyczny” – pisał Jaromir Jedliński o Tadeuszu Kantorze z okazji przypadającego 6 kwietnia stulecia jego urodzin.

Olga Boznańska w pracowni paryskiej, fot. nieznany, ok. 1930, Towarzystwo Historyczno-Literackie, Biblioteka Polska w Paryżu. Fot. Adam Rzepka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Olga Boznańska w pracowni paryskiej, fot. nieznany, ok. 1930, Towarzystwo Historyczno-Literackie, Biblioteka Polska w Paryżu. Fot. Adam Rzepka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Magazynowy kwiecień należy do artystów. Artystę, zwłaszcza tego z „kanonu”, przyzwyczailiśmy się traktować jak odległe zjawisko atmosferyczne. Siłę oddziaływania (na współczesnych, na przyszłe pokolenia adeptów sztuki etc.) w ostateczności można byłoby mierzyć jakąś skalą (albo – dla pragmatycznych – wartością rynkową dzieł), mechanizmy, które w istocie napędzają to zjawisko, są jednak o wiele mniej przejrzyste.

W kwietniu, miesiącu pierwszych burz, mierzymy się poniekąd z tym dziwnym fenomenem, jakim jest artysta – i z wszystkimi konsekwencjami prób jego uchwycenia.

Wraz z Krzysztofem Jureckim, przy okazji wystawy monograficznej w Muzeum Sztuki w Łodzi, przyglądamy się twórczości Magdaleny Moskwy – malarki, którą trudno wpisać w aktualne nurty artystyczne. Jednocześnie przywołując sylwetkę artystki osobnej i idącej pod prąd współczesnym tendencjom, zadajemy pytanie: czy „mistyczny realizm”, który dostrzega w twórczości Moskwy autor, ma jeszcze swoich zwolenników? Czy wnosi coś do naszego rozumienia sztuki i świata?

Kwiecień upływa także pod znakiem Olgi Boznańskiej i warszawskiej ekspozycji jej twórczości. Dorota Groyecka, nie unikając analitycznego, badawczego podejścia, oddaje się niemal spirytystycznej praktyce – próbuje nawiązać kontakt z artystką (i nam ten kontakt ułatwić). W tym miesiącu zachęcamy do własnych mediumicznych prób w salach stołecznego Muzeum Narodowego, szczególnie 15 kwietnia, w 150. rocznicę urodzin malarki.

Do grona artystycznych osobowości dołącza również budząca skrajne emocje Violetta Villas. Zajmiemy się jednak nie oceną jej dokonań estradowych, ale artystyczną transpozycją tego niełatwego życiorysu, zaprezentowaną na deskach łódzkiego Teatru Nowego. Nad naturą relacji „gwiazdy” ze światem z wyczuciem pochyla się Jowita Kubiak. Przy okazji zachęcamy do spojrzenia na temat nieco szerzej, katalog artystów izolujących się od otoczenia jest przecież bogaty. O tej sytuacji możecie przypomnieć sobie czytając najnowszą książkę Angeliki Kuźniak poświęconą Ewie Demarczyk, innej gwieździe minionych dekad, która nagle zniknęła z artystycznej mapy kraju – o tym również więcej na magazynowych łamach w kwietniu.

Łódź pojawi się w magazynie nie tylko za sprawą ms2 i Teatru Nowego – Jaromir Jedliński rozmawia z Marzeną Bomanowską, dyrektorką Muzeum Kinematografii. Czy miasto stanie się prawdziwym centrum narodowej kinematografii, areną rewolucji w podejściu do historii polskiego filmu?

W kwietniu zachęcamy też do intelektualnych podróży. Najpierw razem z Katarzyną Trzeciak podążymy szlakiem wyznaczonym przez Michela Leiris w nowej książce Tomasza Szerszenia, Podróżnicy bez mapy i paszportu – po tajemniczym pejzażu międzywojennej francuskiej awangardy, ale i po Karaibach, czy Afryce.

W kolejną, choć zdecydowanie mniej przyjemną, wyprawę zabierze Daria Skok – razem z nią można śledzić wystawę Ars moriendi/Sztuka umierania w tarnowskim BWA. Czy kuratorowi udało się wyjść obronną ręką z tego trudnego tematu, jakim jest doświadczenie śmierci, pozornie bliskie, ale jednak tak odległe ze względu na „sterylny” charakter współczesności?

Podróże kończymy tym razem na Śląsku – Zuzanna Sokołowska, recenzując nową publikację Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Dzikusy. Nowa sztuka ze Śląska, przygląda się młodej sztuce. Zostawiamy zatem krytyków i kuratorów, by zobaczyć, co mają do powiedzenia sami artyści, tytułowe „dzikusy”. Którzy z nich wyrosną na prawdziwe zjawiska? Natomiast we Wrocławiu Katarzyna Zahorska śledzi zmagania młodych twórców rozdartych pomiędzy ciało a rzeczy – czyli prezentujemy wystawę Ciała a rzeczy we wrocławskiej Galerii Miejskiej.

*

13 kwietnia pożegnaliśmy Güntera Grassa, autora trylogii gdańskiej, niezwykłego pisarza, ale i człowieka o trudnej (jak historia Gdańska) biografii. Czy uważne, niepozbawione empatii przyglądanie się artyście jako człowiekowi może być równie istotne, jak refleksja nad jego twórczością? Pokrewne pytania pojawią się też przy okazji odwiedzin w krakowskim Bunkrze Sztuki – ja zachęcam do spaceru po wystawie immediatus Rolanda Wirtza.

KAMILA DWORNICZAK-LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009–2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010–2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 do 2017 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Coming Out 2018 w Koneserze

Od 30 listopada do 21 grudnia 2018 roku

Wystawa „Coming Out 2018” w Koneserze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Six memos / Sześć przypomnień

Od 23 listopada do 20 grudnia 2018 roku

Fabio Tasso, „EOBSY18”, 2015-2018, żywica, pył marmurowy, pigmenty (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR