Różnorodne emocje po oscarowym tryumfie Idy powoli opadają, ale jedno pozostaje – apetyt na więcej. Polskie kino od dekad czekało na sukces na hollywoodzkim czerwonym dywanie, i to, że przytrafił się on akurat teraz, filmowi zakorzenionemu tak mocno w polskich bolączkach, ale i najlepszych latach rodzimej kinematografii, wprawić może zarówno w zachwyt, jak i w zdziwienie. Skąd jednak niepokój i konsternacja, podsycane publicystycznym zamętem? Warto podejść do zwycięstwa filmu Pawilkowskiego inaczej – dostrzec, że powroty do historii, na wielu poziomach i w wielu wydaniach, stanowią o obliczu polskiej kultury, jej wielogłosie, nie jednowymiarowości.

„Ida”, reż. Paweł Pawlikowski (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Ida”, reż. Paweł Pawlikowski (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Luty okazał się więc filmowym miesiącem – taki też będzie w dużej mierze magazynowy marzec, rozpoczęty mało zaskakującym rozdaniem Orłów. W cieniu Oscarów znalazły się bardziej społecznie zorientowane berlińskie Niedźwiedzie – z ważnym tryumfem Małgorzaty Szumowskiej. Nadrabiamy pisząc o premierowym Body/Ciało i publikując wywiady Alexandry Hołowni z mniej lub bardziej głośnymi gośćmi niemieckiego Festiwalu; w kontekście filmu Elixir: rozmowy ze scenarzystką Anyą Watroba – o życiu współczesnej bohemy i różnicach pomiędzy środowiskiem artystycznym Berlina i Warszawy – i z aktorem Sebastianem Pawlakiem – o trudności wcielania się w postaci artystów (tu: dadaisty Tristana Tzary). Na dokładkę iracki reżyser Mohamed Al-Daradji opowie o kinie humanitarnym oraz wierze w to, że film może zmienić świat.

Przyjrzymy się sytuacji X muzy także z innej perspektywy – od strony krytyki filmowej. Gabriel Krawczyk scharakteryzuje rolę krytyka filmowego w polskiej (i nie tylko) cyberprzestrzeni, stawiając pretekst dla refleksji nad e-krytyką innych dziedzin, a także prześledzi strategie dziennikarskie na łamach tomu rozmów z Quentinem Tarantino.

Początek wiosny nie zostawi teatru daleko w tyle, chociaż ostatnio jest o nim zdecydowanie mniej głośno. Po premierowej Burzy Garbaczewskiego we Wrocławiu, przyglądamy się rodzimej klasyce w nowym wydaniu – Jowita Kubiak ocenia Wesele w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Wnikliwie przyjrzymy się też festiwalowi My, Mieszczanie, organizowanemu przez Komunę// Warszawa. Kim jest współczesny mieszczanin? Czy ta kategoria w ogóle może być użyteczna do opisu dzisiejszej klasy średniej? Czytanie aktualnych doświadczeń społecznych przez Małgorzatę Musierowicz, George’a Bernadrda Shawa i Alexisa de Tocqueville’a może okazać się pouczające i… zaskakujące.

W marcu proponujemy też to, czego dawno u nas nie było – design. Tym razem od razu z nawiązką: podsumowanie roku 2014 Pawła Rosnera z Łowców Dizajnu.

W sztukach wizualnych młodo (czekamy na wiosnę!) i polemicznie – Daria Skok o życiodajnej symbiozie drożdży i bakterii, czyli wystawie Kombucha w krakowskim Bunkrze Sztuki. Oprócz nasycenia się nieskrępowaną artystyczną fantazją, zachęcamy też do przyjrzenia się kontrowersyjnej wystawie Nicoli Samoriego, Religo w szczecińskiej Trafostacji Sztuki. Czy rzeczywiście mamy tutaj do czynienia ze współczesnym wydaniem sztuki sakralnej?

Wątki feministyczne pojawią się natomiast w tekście Kamy Wróbel o nowej, niełatwej w odbiorze wystawie Iwony Demko w Galerii Sztuki w Legnicy i rozważaniach Marty Smolińskiej o malarstwie Beaty Ewa Białeckiej – również niepozbawionym nieoczywistych odniesień do ikonografii chrześcijańskiej.

Poza tym m.in. Katarzyna Trzeciak o powieści Prawo do światła Johna Banville’a, Zuzanna Sokołowska o Projekcie Metropolis w Muzeum Śląskim w Katowicach, Małgorzata Miśniakiewicz o zakończonym niedawno projekcie Niemcy nie przyszli w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu oraz Marcelina Palińska o twórczości Huberta Czerepoka.

Czytajcie i pielęgnujcie pooscarowy apetyt na więcej!

KAMILA DWORNICZAK-LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009–2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010–2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 do 2017 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Ignacy Czwartos. Malarz polski

Od 22 lutego do 29 kwietnia 2019 roku

Ignacy Czwartos. Malarz polski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fernando Menis – Backstage

Od 16 lutego do 7 kwietnia 2019 roku

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu, Jakub Certowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Od 8 marca do 2 kwietnia 2019 r.

Plakat XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Paruzel – Retrospektywa

Od 8 lutego do 14 kwietnia 2019 roku

Codzienne zajęcia Biura, 1988-1989, fot. z archiwum artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bartek Jarmoliński, Nihil Veditur

Od 2 lutego do 10 marca 2019 roku

Bartek Jarmolinski, Odpad 2, akryl, płótno, 110 × 100 cm (Źródło: materiały prasowe organizatora)

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR