Różnorodne emocje po oscarowym tryumfie Idy powoli opadają, ale jedno pozostaje – apetyt na więcej. Polskie kino od dekad czekało na sukces na hollywoodzkim czerwonym dywanie, i to, że przytrafił się on akurat teraz, filmowi zakorzenionemu tak mocno w polskich bolączkach, ale i najlepszych latach rodzimej kinematografii, wprawić może zarówno w zachwyt, jak i w zdziwienie. Skąd jednak niepokój i konsternacja, podsycane publicystycznym zamętem? Warto podejść do zwycięstwa filmu Pawilkowskiego inaczej – dostrzec, że powroty do historii, na wielu poziomach i w wielu wydaniach, stanowią o obliczu polskiej kultury, jej wielogłosie, nie jednowymiarowości.

„Ida”, reż. Paweł Pawlikowski (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Ida”, reż. Paweł Pawlikowski (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Luty okazał się więc filmowym miesiącem – taki też będzie w dużej mierze magazynowy marzec, rozpoczęty mało zaskakującym rozdaniem Orłów. W cieniu Oscarów znalazły się bardziej społecznie zorientowane berlińskie Niedźwiedzie – z ważnym tryumfem Małgorzaty Szumowskiej. Nadrabiamy pisząc o premierowym Body/Ciało i publikując wywiady Alexandry Hołowni z mniej lub bardziej głośnymi gośćmi niemieckiego Festiwalu; w kontekście filmu Elixir: rozmowy ze scenarzystką Anyą Watroba – o życiu współczesnej bohemy i różnicach pomiędzy środowiskiem artystycznym Berlina i Warszawy – i z aktorem Sebastianem Pawlakiem – o trudności wcielania się w postaci artystów (tu: dadaisty Tristana Tzary). Na dokładkę iracki reżyser Mohamed Al-Daradji opowie o kinie humanitarnym oraz wierze w to, że film może zmienić świat.

Przyjrzymy się sytuacji X muzy także z innej perspektywy – od strony krytyki filmowej. Gabriel Krawczyk scharakteryzuje rolę krytyka filmowego w polskiej (i nie tylko) cyberprzestrzeni, stawiając pretekst dla refleksji nad e-krytyką innych dziedzin, a także prześledzi strategie dziennikarskie na łamach tomu rozmów z Quentinem Tarantino.

Początek wiosny nie zostawi teatru daleko w tyle, chociaż ostatnio jest o nim zdecydowanie mniej głośno. Po premierowej Burzy Garbaczewskiego we Wrocławiu, przyglądamy się rodzimej klasyce w nowym wydaniu – Jowita Kubiak ocenia Wesele w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Wnikliwie przyjrzymy się też festiwalowi My, Mieszczanie, organizowanemu przez Komunę// Warszawa. Kim jest współczesny mieszczanin? Czy ta kategoria w ogóle może być użyteczna do opisu dzisiejszej klasy średniej? Czytanie aktualnych doświadczeń społecznych przez Małgorzatę Musierowicz, George’a Bernadrda Shawa i Alexisa de Tocqueville’a może okazać się pouczające i… zaskakujące.

W marcu proponujemy też to, czego dawno u nas nie było – design. Tym razem od razu z nawiązką: podsumowanie roku 2014 Pawła Rosnera z Łowców Dizajnu.

W sztukach wizualnych młodo (czekamy na wiosnę!) i polemicznie – Daria Skok o życiodajnej symbiozie drożdży i bakterii, czyli wystawie Kombucha w krakowskim Bunkrze Sztuki. Oprócz nasycenia się nieskrępowaną artystyczną fantazją, zachęcamy też do przyjrzenia się kontrowersyjnej wystawie Nicoli Samoriego, Religo w szczecińskiej Trafostacji Sztuki. Czy rzeczywiście mamy tutaj do czynienia ze współczesnym wydaniem sztuki sakralnej?

Wątki feministyczne pojawią się natomiast w tekście Kamy Wróbel o nowej, niełatwej w odbiorze wystawie Iwony Demko w Galerii Sztuki w Legnicy i rozważaniach Marty Smolińskiej o malarstwie Beaty Ewa Białeckiej – również niepozbawionym nieoczywistych odniesień do ikonografii chrześcijańskiej.

Poza tym m.in. Katarzyna Trzeciak o powieści Prawo do światła Johna Banville’a, Zuzanna Sokołowska o Projekcie Metropolis w Muzeum Śląskim w Katowicach, Małgorzata Miśniakiewicz o zakończonym niedawno projekcie Niemcy nie przyszli w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu oraz Marcelina Palińska o twórczości Huberta Czerepoka.

Czytajcie i pielęgnujcie pooscarowy apetyt na więcej!

KAMILA DWORNICZAK-LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009–2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010–2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 do 2017 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Kostium na przełomie wieków 1990 – 2015

Od 26 października 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

„Kostium na przełomie wieków 1990 - 2015”, Wydział Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918

26 października 2018 do 17 marca 2019

Zofia Stryjeńska, „Ukazanie się Apostołom”, fot. Tomasz Dąbrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ella Littwitz. I wody stały się piołunem

Od 26 października 2018 roku do 4 lutego 2019 roku

Ella Littwitz, „71 941”, 2018 geokrata, drewno, metal, 240 × 240 cm dzięki uprzejmości Harlan Levey Projects (materiały prasowe organizatora)

Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca w Tarnowie Scena Otwarta

Od 20 do 28 października 2018 roku

„Richard Alston Dance Company”, II Międzynarodowy Festiwal Teatru Tańca Scena Otwarta, Centrum Sztuki Mościce (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Znaki-Kody-Komunikaty

Od 19 października do 2 grudnia 2018 roku

Jerzy Krawczyk „Okno I” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mirosław Bałka 1/1/1/1/1

Od 20 października do 31 grudnia 2018 roku

Mirosław Bałka, „1/1/1/1/1”, Op Enheim we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

9. Festiwal Kamera Akcja

Od 18 do 21 października 2018 roku

„Dzika grusza” (źródło: materiały prasowe organizatora)

PiekłoNiebo

Od 21 września do 21 października 2018 roku

Oleksij Choroshko, film „Lost Angeles”, Galeria Sztuki w Legnicy (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Wiatr od morza. W sto lat później

Od 15 października do 11 listopada 2018 roku

Marcin Zawicki, „Smętek”, 2018, olej na płótnie, 100x100 cm, fot. © MNG (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teserówka

Od 6 października do 9 listopada 2018 roku

Diana Lelonek, „Teserówka”, Dom Stanisława Teisseyre'a (źródło: materiały prasowe organizatorów)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR