Różnorodne emocje po oscarowym tryumfie Idy powoli opadają, ale jedno pozostaje – apetyt na więcej. Polskie kino od dekad czekało na sukces na hollywoodzkim czerwonym dywanie, i to, że przytrafił się on akurat teraz, filmowi zakorzenionemu tak mocno w polskich bolączkach, ale i najlepszych latach rodzimej kinematografii, wprawić może zarówno w zachwyt, jak i w zdziwienie. Skąd jednak niepokój i konsternacja, podsycane publicystycznym zamętem? Warto podejść do zwycięstwa filmu Pawilkowskiego inaczej – dostrzec, że powroty do historii, na wielu poziomach i w wielu wydaniach, stanowią o obliczu polskiej kultury, jej wielogłosie, nie jednowymiarowości.

„Ida”, reż. Paweł Pawlikowski (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Ida”, reż. Paweł Pawlikowski (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Luty okazał się więc filmowym miesiącem – taki też będzie w dużej mierze magazynowy marzec, rozpoczęty mało zaskakującym rozdaniem Orłów. W cieniu Oscarów znalazły się bardziej społecznie zorientowane berlińskie Niedźwiedzie – z ważnym tryumfem Małgorzaty Szumowskiej. Nadrabiamy pisząc o premierowym Body/Ciało i publikując wywiady Alexandry Hołowni z mniej lub bardziej głośnymi gośćmi niemieckiego Festiwalu; w kontekście filmu Elixir: rozmowy ze scenarzystką Anyą Watroba – o życiu współczesnej bohemy i różnicach pomiędzy środowiskiem artystycznym Berlina i Warszawy – i z aktorem Sebastianem Pawlakiem – o trudności wcielania się w postaci artystów (tu: dadaisty Tristana Tzary). Na dokładkę iracki reżyser Mohamed Al-Daradji opowie o kinie humanitarnym oraz wierze w to, że film może zmienić świat.

Przyjrzymy się sytuacji X muzy także z innej perspektywy – od strony krytyki filmowej. Gabriel Krawczyk scharakteryzuje rolę krytyka filmowego w polskiej (i nie tylko) cyberprzestrzeni, stawiając pretekst dla refleksji nad e-krytyką innych dziedzin, a także prześledzi strategie dziennikarskie na łamach tomu rozmów z Quentinem Tarantino.

Początek wiosny nie zostawi teatru daleko w tyle, chociaż ostatnio jest o nim zdecydowanie mniej głośno. Po premierowej Burzy Garbaczewskiego we Wrocławiu, przyglądamy się rodzimej klasyce w nowym wydaniu – Jowita Kubiak ocenia Wesele w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Wnikliwie przyjrzymy się też festiwalowi My, Mieszczanie, organizowanemu przez Komunę// Warszawa. Kim jest współczesny mieszczanin? Czy ta kategoria w ogóle może być użyteczna do opisu dzisiejszej klasy średniej? Czytanie aktualnych doświadczeń społecznych przez Małgorzatę Musierowicz, George’a Bernadrda Shawa i Alexisa de Tocqueville’a może okazać się pouczające i… zaskakujące.

W marcu proponujemy też to, czego dawno u nas nie było – design. Tym razem od razu z nawiązką: podsumowanie roku 2014 Pawła Rosnera z Łowców Dizajnu.

W sztukach wizualnych młodo (czekamy na wiosnę!) i polemicznie – Daria Skok o życiodajnej symbiozie drożdży i bakterii, czyli wystawie Kombucha w krakowskim Bunkrze Sztuki. Oprócz nasycenia się nieskrępowaną artystyczną fantazją, zachęcamy też do przyjrzenia się kontrowersyjnej wystawie Nicoli Samoriego, Religo w szczecińskiej Trafostacji Sztuki. Czy rzeczywiście mamy tutaj do czynienia ze współczesnym wydaniem sztuki sakralnej?

Wątki feministyczne pojawią się natomiast w tekście Kamy Wróbel o nowej, niełatwej w odbiorze wystawie Iwony Demko w Galerii Sztuki w Legnicy i rozważaniach Marty Smolińskiej o malarstwie Beaty Ewa Białeckiej – również niepozbawionym nieoczywistych odniesień do ikonografii chrześcijańskiej.

Poza tym m.in. Katarzyna Trzeciak o powieści Prawo do światła Johna Banville’a, Zuzanna Sokołowska o Projekcie Metropolis w Muzeum Śląskim w Katowicach, Małgorzata Miśniakiewicz o zakończonym niedawno projekcie Niemcy nie przyszli w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu oraz Marcelina Palińska o twórczości Huberta Czerepoka.

Czytajcie i pielęgnujcie pooscarowy apetyt na więcej!

KAMILA DWORNICZAK-LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009–2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010–2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 do 2017 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Hueckel / Teatr vol. II

Od 23 lutego do 27 marca 2018 roku

„Bang Bang”, reż. Dominika Knapik, fot. Magda Hueckel (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ostrość. Karolina Buczkiewicz i Alicja Kubicka

Od 10 lutego do 3 marca 2018 roku

Karolina Buczkiewicz „Ekspozycja społeczna”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

MELANŻ / MELANGE obiekt, malarstwo, instalacje

Od 23 lutego do 11 marca 2018 roku

Fotografia pracy Moniki Rubaniuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Manieryzm wrocławski

Od 27 lutego do 13 maja 2018 roku

Thomas Schweicker , „Pergamin kaligrafowany palcami stóp – m.in. z próbkami pisma i wizerunkiem autora przy pracy”, ukończony 26 VIII 1584, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Leszek Sobocki. Retrospektywa

Od 23 lutego aż do 15 kwietnia 2018 roku

Leszek Sobocki, „Znaczki polskie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Amir Yatziv, Guy Slabbinck. Standby Painter

Od 23 lutego do 21 maja 2018 roku

Amir Yatziv, Guy Slabbinck, „Standby Painter” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Magdalena Łazarczyk. Ziemia niczyja

Od 23 lutego do 18 marca 2018 roku

Magdalena Łazarczyk, „Ziemia niczyja”, stopklatka, 2018 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paderewski

Od 17 lutego do 20 maja 2018 roku

Leon Kaufmann (Kamir) (1872–1933), „Zebranie członków Komitetu Generalnego Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce, w Vevey w Szwajcarii”, po 1916, pastel, papier na płótnie, 114 x 180 cm, fot. Krzysztof Wilczyński, Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe)

Dyplom 2017

Od 16 lutego do 11 marca 2018 roku

Natalia Krajewska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Leder. Sztuczna obecność

Od 14 lutego do 25 marca 2018 roku

Wojciech Leder, „Sztuczna obecność” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR