Różnorodne emocje po oscarowym tryumfie Idy powoli opadają, ale jedno pozostaje – apetyt na więcej. Polskie kino od dekad czekało na sukces na hollywoodzkim czerwonym dywanie, i to, że przytrafił się on akurat teraz, filmowi zakorzenionemu tak mocno w polskich bolączkach, ale i najlepszych latach rodzimej kinematografii, wprawić może zarówno w zachwyt, jak i w zdziwienie. Skąd jednak niepokój i konsternacja, podsycane publicystycznym zamętem? Warto podejść do zwycięstwa filmu Pawilkowskiego inaczej – dostrzec, że powroty do historii, na wielu poziomach i w wielu wydaniach, stanowią o obliczu polskiej kultury, jej wielogłosie, nie jednowymiarowości.

„Ida”, reż. Paweł Pawlikowski (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Ida”, reż. Paweł Pawlikowski (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Luty okazał się więc filmowym miesiącem – taki też będzie w dużej mierze magazynowy marzec, rozpoczęty mało zaskakującym rozdaniem Orłów. W cieniu Oscarów znalazły się bardziej społecznie zorientowane berlińskie Niedźwiedzie – z ważnym tryumfem Małgorzaty Szumowskiej. Nadrabiamy pisząc o premierowym Body/Ciało i publikując wywiady Alexandry Hołowni z mniej lub bardziej głośnymi gośćmi niemieckiego Festiwalu; w kontekście filmu Elixir: rozmowy ze scenarzystką Anyą Watroba – o życiu współczesnej bohemy i różnicach pomiędzy środowiskiem artystycznym Berlina i Warszawy – i z aktorem Sebastianem Pawlakiem – o trudności wcielania się w postaci artystów (tu: dadaisty Tristana Tzary). Na dokładkę iracki reżyser Mohamed Al-Daradji opowie o kinie humanitarnym oraz wierze w to, że film może zmienić świat.

Przyjrzymy się sytuacji X muzy także z innej perspektywy – od strony krytyki filmowej. Gabriel Krawczyk scharakteryzuje rolę krytyka filmowego w polskiej (i nie tylko) cyberprzestrzeni, stawiając pretekst dla refleksji nad e-krytyką innych dziedzin, a także prześledzi strategie dziennikarskie na łamach tomu rozmów z Quentinem Tarantino.

Początek wiosny nie zostawi teatru daleko w tyle, chociaż ostatnio jest o nim zdecydowanie mniej głośno. Po premierowej Burzy Garbaczewskiego we Wrocławiu, przyglądamy się rodzimej klasyce w nowym wydaniu – Jowita Kubiak ocenia Wesele w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Wnikliwie przyjrzymy się też festiwalowi My, Mieszczanie, organizowanemu przez Komunę// Warszawa. Kim jest współczesny mieszczanin? Czy ta kategoria w ogóle może być użyteczna do opisu dzisiejszej klasy średniej? Czytanie aktualnych doświadczeń społecznych przez Małgorzatę Musierowicz, George’a Bernadrda Shawa i Alexisa de Tocqueville’a może okazać się pouczające i… zaskakujące.

W marcu proponujemy też to, czego dawno u nas nie było – design. Tym razem od razu z nawiązką: podsumowanie roku 2014 Pawła Rosnera z Łowców Dizajnu.

W sztukach wizualnych młodo (czekamy na wiosnę!) i polemicznie – Daria Skok o życiodajnej symbiozie drożdży i bakterii, czyli wystawie Kombucha w krakowskim Bunkrze Sztuki. Oprócz nasycenia się nieskrępowaną artystyczną fantazją, zachęcamy też do przyjrzenia się kontrowersyjnej wystawie Nicoli Samoriego, Religo w szczecińskiej Trafostacji Sztuki. Czy rzeczywiście mamy tutaj do czynienia ze współczesnym wydaniem sztuki sakralnej?

Wątki feministyczne pojawią się natomiast w tekście Kamy Wróbel o nowej, niełatwej w odbiorze wystawie Iwony Demko w Galerii Sztuki w Legnicy i rozważaniach Marty Smolińskiej o malarstwie Beaty Ewa Białeckiej – również niepozbawionym nieoczywistych odniesień do ikonografii chrześcijańskiej.

Poza tym m.in. Katarzyna Trzeciak o powieści Prawo do światła Johna Banville’a, Zuzanna Sokołowska o Projekcie Metropolis w Muzeum Śląskim w Katowicach, Małgorzata Miśniakiewicz o zakończonym niedawno projekcie Niemcy nie przyszli w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu oraz Marcelina Palińska o twórczości Huberta Czerepoka.

Czytajcie i pielęgnujcie pooscarowy apetyt na więcej!

KAMILA LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009-2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010-2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Szymankiewicz. blank

Od 27 grudnia 2016 roku do 22 stycznia 2017 roku

Małgorzata Szymankiewicz, „Office Work 231”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR