W Magazynie O.pl powoli zamykamy czas podsumowań 2014 roku – okresu, który nawet jeśli nie obfitował w spektakularne kulturalne przełomy, pozostawił po sobie trochę znaków zapytania. Głównie tych związanych z odbiorem sztuki współczesnej (patrz: Golgota Picnic) i funkcjonowaniem artysty w społeczno-ekonomicznej rzeczywistości (patrz: dyskusja wokół Nike i wpisu Kai Malanowskiej na Facebooku).

Roman Opałka na Biennale w Wenecji, 7 X 1995 (źródło: materiały prasowe Galerii Miejskiej we Wrocławiu – organizatora wystawy „Roman Opałka. Pierwsze 3 dekady twórczości”, 16.01.-06.03.2015 r.)

Roman Opałka na Biennale w Wenecji, 7 X 1995 (źródło: materiały prasowe Galerii Miejskiej we Wrocławiu – organizatora wystawy „Roman Opałka. Pierwsze 3 dekady twórczości”, 16.01.-06.03.2015 r.)

Niektóre z tych pytań bardziej lub mniej bezpośrednio przywołali autorzy publikowanych na naszych łamach podsumowań – Ewa Wójtowicz rozważając mentalny wspólny mianownik propozycji artystycznych, Marcin Adamczak odsłaniając kulisy komercyjnych sukcesów polskiego kina, a Paweł Brzeżek zauważając coraz bardziej wyraźny gest oporu wobec obowiązującego kierunku przemian. Obserwujemy przesuwający się front podsumowań – warto zwrócić uwagę na ciągłe artystyczne powroty do przeszłości, co szczególnie ciekawe w epoce „trudnej miłości” do historii, gdy nie chce się jej brać zbyt dosłownie, nie można jednak bez niej żyć. W lutym będziecie mieli okazję przyjrzeć się także innym diagnozom – m.in. muzycznym, a o audialne doznania zadba Wojciech Michalski.

Co poza tym? Serwujemy głosy z off-u: rozmowy z ludźmi kultury, którzy znajdują się w różnych miejscach własnej kariery oraz polskiego art worldu – i polską rzeczywistość artystyczną widzą rozmaicie. Zbigniew Masternak naświetla sytuację „pisarz kontra polska rzeczywistość” i mówi o kłopotach z nagrodami literackimi (w kontekście czego warto przyjrzeć się też opiniom naszych krytyków, Pawła Brzeżka i Macieja Jakubowiaka), Michał Oleszczyk opowiada o tęsknocie za obrazem Polski zza szyb „polskiego busa” i potrzebie ciągłości tradycji, a Prasqual definiuje „architektoniczność” muzyki i zwraca uwagę na świadomość polityczną wyrażaną przez to, co w sztuce intencjonalnie pominięte.

Czy któraś z bieżących wystaw będzie na tyle ważna, by wejść do przyszłorocznych rankingów?

W tym miesiącu mamy dla Was klasyków. Krzysztof Jurecki pisze o fotografiach Zdzisława Beksińskiego w Czytelni Sztuki w Gliwicach i wydanych niedawno, jeszcze ciekawszych, bo dotychczas nieznanych szerzej, listach artysty do Jerzego Lewczyńskiego. Czy polska historia sztuki (i fotografii) zyskała nieoceniony materiał źródłowy?

Z Wrocławia Kama Wróbel doniesie o wystawie mniej oczywistych prac Romana Opałki w Galerii Miejskiej we Wrocławiu. Ważnej nie tylko ze względu na dorobek artysty, ale i tendencję do odkrywania marginesów twórczości, nieoczywistych tropów tam, gdzie wszystko wydaje się już rozpoznane. Moda na „wietrzenie archiwów” znanych i uznanych ma się dobrze (niedługo zresztą będzie można znowu oglądać Wróblewskiego – od innej strony, a krakowski frekwencyjny hit, Boznańską – w nieco odmienionej postaci w Warszawie).

Nie ma lutego bez Oscarów. Tym razem, podobnie jak w latach ubiegłych, zapytamy o opinie na temat werdyktów Amerykańskiej Akademii Filmowej. Edycja jest tym ważniejsza, że mamy na niej swoją mocną reprezentację. Dyskusyjna w Polsce Ida staje w szranki z dyskusyjnym w Rosji Lewiatanem, co niektórzy, zgodnie z panującym klimatem, nazwali już dosadnie wojną polsko-ruską. Tematu relacji polsko-rosyjskich nie zostawimy tak całkiem bez komentarza, Piotr Czerkawski wytropi je w kinie: zobaczymy więc, co z takiego śledztwa wyniknie – czy będzie zabawnie, czy może jednak poważnie.

Jeśli nas czytacie, wiecie, że powiązania sztuki i reklamy są nam nieobce – ten wątek w Magazynie także w lutym. Monika Pazik pisze o burzliwych (ale i całkiem konwencjonalnych) relacjach sztuki i reklamy, a Katarzyna Zahorska ocenia wartość 100 idei, które zmieniły reklamę.

Autoreklamy – jak na pierwszy wstępniak – tyle, chociaż w lutym będzie też dodatkowa garść omówień wystawienniczo-filmowo-teatralnych, m.in. Zuzanna Sokołowska skomentuje wystawę Anny Molskiej w Bunkrze Sztuki, Maria Franecka archiwum fotografii Alberta Kahna pokazane w Berlinie, Katarzyna Trzeciak Czarodziejów Romaina Gary’ego, a Magdalena Jedynak Burzę Krzysztofa Garbaczewskiego we wrocławskim Teatrze Polskim. Obserwujcie i komentujcie, a redakcję wspierajcie w ujawnianiu spersonalizowanego oblicza.

Uwaga: już niedługo O.pl poleca!

KAMILA LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009-2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010-2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz


Recenzje

Not a Pretty Story

Magdalena Kargul

„I Am Not Your Negro”, reż. Raoul Peck (źródło: materiały prasowe Magnolia Pictures)

Otwieranie formy

Paweł Bień

Oskar i Zofia Hansenowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ucieczka do przodu

Sebastian Pytel

„Człowiek z magicznym pudełkiem”, reż. Bodo Kox, 2017 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Świat zahibernowany

Piotr Jemioło

„Zero K”, Don DeLillo, Oficyna literacka Noir sur Blanc, 2017 (źródło: materiały prasowe wydawcy)

W grotach pamięci

Rafał Augustyn

Alberto Ginastera, „Bomarzo”, fot. Javier del Real (źródło: materiały prasowe Teatro Real w Madrycie)
więcej artykułów

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

14. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza

Od 21 listopada do 10 grudnia 2017 roku

Plakat 14. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza (źródło: materiały prasowe)

Chór Alexandrowa – polska trasa koncertowa

Od 21 do 26 listopada 2017 roku

Chór Alexandrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm

Od 1 grudnia 2017 roku do 8 kwietnia 2018 roku

Wawrzyniec Dayczak, projekt Wyższej Szkoły Handlu Zagranicznego przy ul. Sakramentek, widok perspektywiczny, 1934–1938, flamaster i tusz na kalce technicznej, 40,5 x 53,5 cm, ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Superbohaterowie

Od 15 do 19 listopada 2017 roku

Grupa Studnia O. „Don Kichot i jego opowieści” (źródło: materiały prasowe organizatora)

David Lynch. Silence and dynamism

Od 12 listopada 2017 roku do 18 lutego 2018 roku

„Shadow of a Twisted Hand Across My House”, 1988, Copyright: David Lynch (źródło: materiały prasowe organizatora)

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Od 10 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Sebastian Krok, Amor, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Odciskanie świata

Od 11 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Fot. Sandra Kępa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kryptonim Żegota – ukryta pomoc, pomoc ukrytym

Od 16 listopada 2017 roku do lipca 2018 roku

Polskie i żydowskie dzieci, podopieczni domu sierot w Poroninie, po 1945, wł. prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

37. Konkurs im. Marii Dokowicz – Najlepsze Dyplomy UAP

Od 10 do 16 listopada 2017 roku

Natalia Zakrzewska, Najlepsze Dyplomy 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora

Leszek Żurek. Lutry. Dokument wyobrażony

Od 12 listopada 2017 roku do 30 stycznia 2018 roku

Bez tytułu, fot. Leszek Żurek, 2015-2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR