W Magazynie O.pl powoli zamykamy czas podsumowań 2014 roku – okresu, który nawet jeśli nie obfitował w spektakularne kulturalne przełomy, pozostawił po sobie trochę znaków zapytania. Głównie tych związanych z odbiorem sztuki współczesnej (patrz: Golgota Picnic) i funkcjonowaniem artysty w społeczno-ekonomicznej rzeczywistości (patrz: dyskusja wokół Nike i wpisu Kai Malanowskiej na Facebooku).

Roman Opałka na Biennale w Wenecji, 7 X 1995 (źródło: materiały prasowe Galerii Miejskiej we Wrocławiu – organizatora wystawy „Roman Opałka. Pierwsze 3 dekady twórczości”, 16.01.-06.03.2015 r.)

Roman Opałka na Biennale w Wenecji, 7 X 1995 (źródło: materiały prasowe Galerii Miejskiej we Wrocławiu – organizatora wystawy „Roman Opałka. Pierwsze 3 dekady twórczości”, 16.01.-06.03.2015 r.)

Niektóre z tych pytań bardziej lub mniej bezpośrednio przywołali autorzy publikowanych na naszych łamach podsumowań – Ewa Wójtowicz rozważając mentalny wspólny mianownik propozycji artystycznych, Marcin Adamczak odsłaniając kulisy komercyjnych sukcesów polskiego kina, a Paweł Brzeżek zauważając coraz bardziej wyraźny gest oporu wobec obowiązującego kierunku przemian. Obserwujemy przesuwający się front podsumowań – warto zwrócić uwagę na ciągłe artystyczne powroty do przeszłości, co szczególnie ciekawe w epoce „trudnej miłości” do historii, gdy nie chce się jej brać zbyt dosłownie, nie można jednak bez niej żyć. W lutym będziecie mieli okazję przyjrzeć się także innym diagnozom – m.in. muzycznym, a o audialne doznania zadba Wojciech Michalski.

Co poza tym? Serwujemy głosy z off-u: rozmowy z ludźmi kultury, którzy znajdują się w różnych miejscach własnej kariery oraz polskiego art worldu – i polską rzeczywistość artystyczną widzą rozmaicie. Zbigniew Masternak naświetla sytuację „pisarz kontra polska rzeczywistość” i mówi o kłopotach z nagrodami literackimi (w kontekście czego warto przyjrzeć się też opiniom naszych krytyków, Pawła Brzeżka i Macieja Jakubowiaka), Michał Oleszczyk opowiada o tęsknocie za obrazem Polski zza szyb „polskiego busa” i potrzebie ciągłości tradycji, a Prasqual definiuje „architektoniczność” muzyki i zwraca uwagę na świadomość polityczną wyrażaną przez to, co w sztuce intencjonalnie pominięte.

Czy któraś z bieżących wystaw będzie na tyle ważna, by wejść do przyszłorocznych rankingów?

W tym miesiącu mamy dla Was klasyków. Krzysztof Jurecki pisze o fotografiach Zdzisława Beksińskiego w Czytelni Sztuki w Gliwicach i wydanych niedawno, jeszcze ciekawszych, bo dotychczas nieznanych szerzej, listach artysty do Jerzego Lewczyńskiego. Czy polska historia sztuki (i fotografii) zyskała nieoceniony materiał źródłowy?

Z Wrocławia Kama Wróbel doniesie o wystawie mniej oczywistych prac Romana Opałki w Galerii Miejskiej we Wrocławiu. Ważnej nie tylko ze względu na dorobek artysty, ale i tendencję do odkrywania marginesów twórczości, nieoczywistych tropów tam, gdzie wszystko wydaje się już rozpoznane. Moda na „wietrzenie archiwów” znanych i uznanych ma się dobrze (niedługo zresztą będzie można znowu oglądać Wróblewskiego – od innej strony, a krakowski frekwencyjny hit, Boznańską – w nieco odmienionej postaci w Warszawie).

Nie ma lutego bez Oscarów. Tym razem, podobnie jak w latach ubiegłych, zapytamy o opinie na temat werdyktów Amerykańskiej Akademii Filmowej. Edycja jest tym ważniejsza, że mamy na niej swoją mocną reprezentację. Dyskusyjna w Polsce Ida staje w szranki z dyskusyjnym w Rosji Lewiatanem, co niektórzy, zgodnie z panującym klimatem, nazwali już dosadnie wojną polsko-ruską. Tematu relacji polsko-rosyjskich nie zostawimy tak całkiem bez komentarza, Piotr Czerkawski wytropi je w kinie: zobaczymy więc, co z takiego śledztwa wyniknie – czy będzie zabawnie, czy może jednak poważnie.

Jeśli nas czytacie, wiecie, że powiązania sztuki i reklamy są nam nieobce – ten wątek w Magazynie także w lutym. Monika Pazik pisze o burzliwych (ale i całkiem konwencjonalnych) relacjach sztuki i reklamy, a Katarzyna Zahorska ocenia wartość 100 idei, które zmieniły reklamę.

Autoreklamy – jak na pierwszy wstępniak – tyle, chociaż w lutym będzie też dodatkowa garść omówień wystawienniczo-filmowo-teatralnych, m.in. Zuzanna Sokołowska skomentuje wystawę Anny Molskiej w Bunkrze Sztuki, Maria Franecka archiwum fotografii Alberta Kahna pokazane w Berlinie, Katarzyna Trzeciak Czarodziejów Romaina Gary’ego, a Magdalena Jedynak Burzę Krzysztofa Garbaczewskiego we wrocławskim Teatrze Polskim. Obserwujcie i komentujcie, a redakcję wspierajcie w ujawnianiu spersonalizowanego oblicza.

Uwaga: już niedługo O.pl poleca!

KAMILA DWORNICZAK-LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009–2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010–2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 do 2017 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Coming Out 2018 w Koneserze

Od 30 listopada do 21 grudnia 2018 roku

Wystawa „Coming Out 2018” w Koneserze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Six memos / Sześć przypomnień

Od 23 listopada do 20 grudnia 2018 roku

Fabio Tasso, „EOBSY18”, 2015-2018, żywica, pył marmurowy, pigmenty (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR