W Magazynie O.pl powoli zamykamy czas podsumowań 2014 roku – okresu, który nawet jeśli nie obfitował w spektakularne kulturalne przełomy, pozostawił po sobie trochę znaków zapytania. Głównie tych związanych z odbiorem sztuki współczesnej (patrz: Golgota Picnic) i funkcjonowaniem artysty w społeczno-ekonomicznej rzeczywistości (patrz: dyskusja wokół Nike i wpisu Kai Malanowskiej na Facebooku).

Roman Opałka na Biennale w Wenecji, 7 X 1995 (źródło: materiały prasowe Galerii Miejskiej we Wrocławiu – organizatora wystawy „Roman Opałka. Pierwsze 3 dekady twórczości”, 16.01.-06.03.2015 r.)

Roman Opałka na Biennale w Wenecji, 7 X 1995 (źródło: materiały prasowe Galerii Miejskiej we Wrocławiu – organizatora wystawy „Roman Opałka. Pierwsze 3 dekady twórczości”, 16.01.-06.03.2015 r.)

Niektóre z tych pytań bardziej lub mniej bezpośrednio przywołali autorzy publikowanych na naszych łamach podsumowań – Ewa Wójtowicz rozważając mentalny wspólny mianownik propozycji artystycznych, Marcin Adamczak odsłaniając kulisy komercyjnych sukcesów polskiego kina, a Paweł Brzeżek zauważając coraz bardziej wyraźny gest oporu wobec obowiązującego kierunku przemian. Obserwujemy przesuwający się front podsumowań – warto zwrócić uwagę na ciągłe artystyczne powroty do przeszłości, co szczególnie ciekawe w epoce „trudnej miłości” do historii, gdy nie chce się jej brać zbyt dosłownie, nie można jednak bez niej żyć. W lutym będziecie mieli okazję przyjrzeć się także innym diagnozom – m.in. muzycznym, a o audialne doznania zadba Wojciech Michalski.

Co poza tym? Serwujemy głosy z off-u: rozmowy z ludźmi kultury, którzy znajdują się w różnych miejscach własnej kariery oraz polskiego art worldu – i polską rzeczywistość artystyczną widzą rozmaicie. Zbigniew Masternak naświetla sytuację „pisarz kontra polska rzeczywistość” i mówi o kłopotach z nagrodami literackimi (w kontekście czego warto przyjrzeć się też opiniom naszych krytyków, Pawła Brzeżka i Macieja Jakubowiaka), Michał Oleszczyk opowiada o tęsknocie za obrazem Polski zza szyb „polskiego busa” i potrzebie ciągłości tradycji, a Prasqual definiuje „architektoniczność” muzyki i zwraca uwagę na świadomość polityczną wyrażaną przez to, co w sztuce intencjonalnie pominięte.

Czy któraś z bieżących wystaw będzie na tyle ważna, by wejść do przyszłorocznych rankingów?

W tym miesiącu mamy dla Was klasyków. Krzysztof Jurecki pisze o fotografiach Zdzisława Beksińskiego w Czytelni Sztuki w Gliwicach i wydanych niedawno, jeszcze ciekawszych, bo dotychczas nieznanych szerzej, listach artysty do Jerzego Lewczyńskiego. Czy polska historia sztuki (i fotografii) zyskała nieoceniony materiał źródłowy?

Z Wrocławia Kama Wróbel doniesie o wystawie mniej oczywistych prac Romana Opałki w Galerii Miejskiej we Wrocławiu. Ważnej nie tylko ze względu na dorobek artysty, ale i tendencję do odkrywania marginesów twórczości, nieoczywistych tropów tam, gdzie wszystko wydaje się już rozpoznane. Moda na „wietrzenie archiwów” znanych i uznanych ma się dobrze (niedługo zresztą będzie można znowu oglądać Wróblewskiego – od innej strony, a krakowski frekwencyjny hit, Boznańską – w nieco odmienionej postaci w Warszawie).

Nie ma lutego bez Oscarów. Tym razem, podobnie jak w latach ubiegłych, zapytamy o opinie na temat werdyktów Amerykańskiej Akademii Filmowej. Edycja jest tym ważniejsza, że mamy na niej swoją mocną reprezentację. Dyskusyjna w Polsce Ida staje w szranki z dyskusyjnym w Rosji Lewiatanem, co niektórzy, zgodnie z panującym klimatem, nazwali już dosadnie wojną polsko-ruską. Tematu relacji polsko-rosyjskich nie zostawimy tak całkiem bez komentarza, Piotr Czerkawski wytropi je w kinie: zobaczymy więc, co z takiego śledztwa wyniknie – czy będzie zabawnie, czy może jednak poważnie.

Jeśli nas czytacie, wiecie, że powiązania sztuki i reklamy są nam nieobce – ten wątek w Magazynie także w lutym. Monika Pazik pisze o burzliwych (ale i całkiem konwencjonalnych) relacjach sztuki i reklamy, a Katarzyna Zahorska ocenia wartość 100 idei, które zmieniły reklamę.

Autoreklamy – jak na pierwszy wstępniak – tyle, chociaż w lutym będzie też dodatkowa garść omówień wystawienniczo-filmowo-teatralnych, m.in. Zuzanna Sokołowska skomentuje wystawę Anny Molskiej w Bunkrze Sztuki, Maria Franecka archiwum fotografii Alberta Kahna pokazane w Berlinie, Katarzyna Trzeciak Czarodziejów Romaina Gary’ego, a Magdalena Jedynak Burzę Krzysztofa Garbaczewskiego we wrocławskim Teatrze Polskim. Obserwujcie i komentujcie, a redakcję wspierajcie w ujawnianiu spersonalizowanego oblicza.

Uwaga: już niedługo O.pl poleca!

KAMILA LEŚNIAK (1985) – historyk sztuki ze specjalizacją muzealniczą, doktor nauk humanistycznych, autorka tekstów krytycznych i redaktorka. Zajmuje się historią fotografii i krytyki artystycznej w Polsce, a także różnymi obszarami polskiej sztuki współczesnej. W latach 2009-2014 doktorantka w Katedrze Historii Sztuki Współczesnej KUL. Laureatka Nagrody im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską poświęconą recepcji wystawy The Family of Man w Polsce (2014). Publikowała m.in. w Magazynie O.pl, „Dwutygodniku”, „Arteonie”, w latach 2010-2012 szefowa oddziału lubelskiego Internetowego Magazynu „Teatralia”. Od 2013 roku redaktor naczelna O.pl.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

Od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

„Widok Krakowa”, 1652, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR