Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku: The Baltic House Lab 2015, 04.-27.09.2015 r.

Więzi łączące miasto ze znajdującą się w jego bezpośrednim otoczeniu wodą w ostatnich latach stanowią sedno zainteresowań i badaczy, i praktyków obszarów miejskich. Gdańsk jest jednym z takich miejsc. Jego położenie w pobliżu Morza Bałtyckiego i ujścia Wisły determinowały charakter miasta już od jego założenia. Jeden z głównych trendów we współczesnych procesach rewitalizacyjnych, czyli zwracanie się miast ku wodzie, był kluczowy w projekcie kulturalnym The Baltic House Lab 2015. Międzynarodowe wydarzenie, zrealizowane w Gdańsku we wrześniu 2015 r. przez Nadbałtyckie Centrum Kultury, opierało się w swojej głównej idei właśnie na relacjach z wodą i jej znaczenia w świadomości mieszkańców.

Praca Hanny Husberg, „Świat we wnętrzach”, The Baltic Lab 2015, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

Praca Hanny Husberg, „Świat we wnętrzach”, The Baltic Lab 2015, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

W ramach projektu, zainaugurowanego 4 września, zrealizowano wystawę główną w Centrum św. Jana oraz szereg interdyscyplinarnych wydarzeń towarzyszących w przestrzeni miejskiej. Główna idea wystawy, do której kuratorka Aleksandra Grzonkowska zaprosiła artystów z Polski oraz dziewięciu innych krajów regionu Morza Bałtyckiego, sięgała do przykładów z tradycji nadbałtyckich. Artyści podeszli do tematu bardzo różnorodnie, dzięki czemu można było przyjrzeć się żywiołowi wody w wielu kontekstach. Woda posłużyła za inspirację, jednocześnie stając się materiałem, wytworem sztuki, elementem artystycznym. Przeformułowanie roli wody można było zobaczyć w pracy norweskiego duetu Seriny Erfjord i Magnusa Oledala. W instalacji Ale posłuchaj uchwycili zjawisko ruchu, jego dźwięku i ulotności. Uwagę zwracała też sama woda, tajemnicza i ciemna, pod której taflą kryło się nieznane. Na koncepcji zmienności percepcji otaczającej nas przestrzeni oparła swoją pracę Chili Seitz z Niemiec. Sednem instalacji dźwiękowej Widok jest znalezienie równowagi pomiędzy tym, co teraz, a przeszłością. Poprzez zastosowanie kodów QR umieszczonych na ławkach rozsianych w różnych miejscach Gdańska, widz może usłyszeć tekst i przenieść się w inną rzeczywistość, wykreowaną na obrazach muzealnych (pracę możne oglądać/słuchać jeszcze do 2017 r.).

Wystawa umiejętnie poruszyła również zagadnienia związane z wodą i sposobami jej wykorzystania przez człowieka. Takie założenie było podstawą pracy litewskiej artystki Jekateriny Lavrinec, która z Grupą Gdyby zrealizowała instalację odnoszącą się do wątków partycypacyjnych. Praca Morskie Znaleziska to jeden obiekt: komoda, która jednocześnie pełniła funkcję szkatułki na różnego rodzaju „trofea”, jak i miejsca ich wymiany – to współczesna wiadomość w butelce współczesnych „rozbitków”. Wykorzystanie wody jako nośnika romantycznych, a nawet baśniowych motywów można było też zaobserwować w instalacji Mai Ratyńskiej. Wspólnie z Janem Piszczakiem stworzyła instalację Trzcinowisko, w którym ukryła przezroczyste jaja syren i tak odniosła się do problemu ochrony trzcinowisk Zatoki Puckiej, lęgowiska nadmorskich zwierząt. Joanna Rajkowska, w symbolicznej formie rdzenia solnego sprzed 200 milionów lat, uświadomiła odbiorcom losy morza na przestrzeni dziejów, dając nam perspektywę czasu geologicznego, który ma inną niż ludzka skalę.

W ramach The Batlic House Lab 2015 odbyła się również seria wydarzeń towarzyszących. Często miały one charakter partycypacyjny i odbywały się w przestrzeniach nad wodą. Był wśród nich ogród społeczny Grupy Reshtki. Powstał przy przystanku tramwaju wodnego przy ul. Wiosny Ludów we współpracy z okolicznymi mieszkańcami. Drugim miejscem był przystanek tramwaju wodnego przy ul. Żabi Kruk. W myśl idei zbliżania ludzi i miasta do wody odbywały się tam pokazy filmów, dyskusje, warsztaty edukacyjne, także rejsy wzdłuż Motławy.

Organizatorzy The Baltic House Lab 2015 zmierzyli się z dużym wyzwaniem, realizując program artystyczny w oparciu o aspekty ekologiczne i partycypacyjne – to może stać się pierwszym etapem działań tzw. rewitalizacji miękkiej, jest przyczynkiem do dalszych interwencji. Zwracanie uwagi na społeczny wymiar tego typu realizacji oraz podkreślanie dobrych praktyk zdają się mieć wielką wagę w przyszłości.

Projekt The Baltic House Lab 2015 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Bownik. Wyobraź sobie czasy, w których wszystkie rekordy już padły

Od 20 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Bownik, „Passage”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR