Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku: The Baltic House Lab 2015, 04.-27.09.2015 r.

Więzi łączące miasto ze znajdującą się w jego bezpośrednim otoczeniu wodą w ostatnich latach stanowią sedno zainteresowań i badaczy, i praktyków obszarów miejskich. Gdańsk jest jednym z takich miejsc. Jego położenie w pobliżu Morza Bałtyckiego i ujścia Wisły determinowały charakter miasta już od jego założenia. Jeden z głównych trendów we współczesnych procesach rewitalizacyjnych, czyli zwracanie się miast ku wodzie, był kluczowy w projekcie kulturalnym The Baltic House Lab 2015. Międzynarodowe wydarzenie, zrealizowane w Gdańsku we wrześniu 2015 r. przez Nadbałtyckie Centrum Kultury, opierało się w swojej głównej idei właśnie na relacjach z wodą i jej znaczenia w świadomości mieszkańców.

Praca Hanny Husberg, „Świat we wnętrzach”, The Baltic Lab 2015, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

Praca Hanny Husberg, „Świat we wnętrzach”, The Baltic Lab 2015, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

W ramach projektu, zainaugurowanego 4 września, zrealizowano wystawę główną w Centrum św. Jana oraz szereg interdyscyplinarnych wydarzeń towarzyszących w przestrzeni miejskiej. Główna idea wystawy, do której kuratorka Aleksandra Grzonkowska zaprosiła artystów z Polski oraz dziewięciu innych krajów regionu Morza Bałtyckiego, sięgała do przykładów z tradycji nadbałtyckich. Artyści podeszli do tematu bardzo różnorodnie, dzięki czemu można było przyjrzeć się żywiołowi wody w wielu kontekstach. Woda posłużyła za inspirację, jednocześnie stając się materiałem, wytworem sztuki, elementem artystycznym. Przeformułowanie roli wody można było zobaczyć w pracy norweskiego duetu Seriny Erfjord i Magnusa Oledala. W instalacji Ale posłuchaj uchwycili zjawisko ruchu, jego dźwięku i ulotności. Uwagę zwracała też sama woda, tajemnicza i ciemna, pod której taflą kryło się nieznane. Na koncepcji zmienności percepcji otaczającej nas przestrzeni oparła swoją pracę Chili Seitz z Niemiec. Sednem instalacji dźwiękowej Widok jest znalezienie równowagi pomiędzy tym, co teraz, a przeszłością. Poprzez zastosowanie kodów QR umieszczonych na ławkach rozsianych w różnych miejscach Gdańska, widz może usłyszeć tekst i przenieść się w inną rzeczywistość, wykreowaną na obrazach muzealnych (pracę możne oglądać/słuchać jeszcze do 2017 r.).

Wystawa umiejętnie poruszyła również zagadnienia związane z wodą i sposobami jej wykorzystania przez człowieka. Takie założenie było podstawą pracy litewskiej artystki Jekateriny Lavrinec, która z Grupą Gdyby zrealizowała instalację odnoszącą się do wątków partycypacyjnych. Praca Morskie Znaleziska to jeden obiekt: komoda, która jednocześnie pełniła funkcję szkatułki na różnego rodzaju „trofea”, jak i miejsca ich wymiany – to współczesna wiadomość w butelce współczesnych „rozbitków”. Wykorzystanie wody jako nośnika romantycznych, a nawet baśniowych motywów można było też zaobserwować w instalacji Mai Ratyńskiej. Wspólnie z Janem Piszczakiem stworzyła instalację Trzcinowisko, w którym ukryła przezroczyste jaja syren i tak odniosła się do problemu ochrony trzcinowisk Zatoki Puckiej, lęgowiska nadmorskich zwierząt. Joanna Rajkowska, w symbolicznej formie rdzenia solnego sprzed 200 milionów lat, uświadomiła odbiorcom losy morza na przestrzeni dziejów, dając nam perspektywę czasu geologicznego, który ma inną niż ludzka skalę.

W ramach The Batlic House Lab 2015 odbyła się również seria wydarzeń towarzyszących. Często miały one charakter partycypacyjny i odbywały się w przestrzeniach nad wodą. Był wśród nich ogród społeczny Grupy Reshtki. Powstał przy przystanku tramwaju wodnego przy ul. Wiosny Ludów we współpracy z okolicznymi mieszkańcami. Drugim miejscem był przystanek tramwaju wodnego przy ul. Żabi Kruk. W myśl idei zbliżania ludzi i miasta do wody odbywały się tam pokazy filmów, dyskusje, warsztaty edukacyjne, także rejsy wzdłuż Motławy.

Organizatorzy The Baltic House Lab 2015 zmierzyli się z dużym wyzwaniem, realizując program artystyczny w oparciu o aspekty ekologiczne i partycypacyjne – to może stać się pierwszym etapem działań tzw. rewitalizacji miękkiej, jest przyczynkiem do dalszych interwencji. Zwracanie uwagi na społeczny wymiar tego typu realizacji oraz podkreślanie dobrych praktyk zdają się mieć wielką wagę w przyszłości.

Projekt The Baltic House Lab 2015 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 22 lutego do 30 czerwca 2019 roku

Henry Moore, Oval with Points (na wystawie: przed Gmachem Głównym MNK) (źródło: materiały prasowe)

Ignacy Czwartos. Malarz polski

Od 22 lutego do 29 kwietnia 2019 roku

Ignacy Czwartos. Malarz polski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fernando Menis – Backstage

Od 16 lutego do 7 kwietnia 2019 roku

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu, Jakub Certowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Od 8 marca do 2 kwietnia 2019 r.

Plakat XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Paruzel – Retrospektywa

Od 8 lutego do 14 kwietnia 2019 roku

Codzienne zajęcia Biura, 1988-1989, fot. z archiwum artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bartek Jarmoliński, Nihil Veditur

Od 2 lutego do 10 marca 2019 roku

Bartek Jarmolinski, Odpad 2, akryl, płótno, 110 × 100 cm (Źródło: materiały prasowe organizatora)

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR