Ma 63 lata, a nagrodzony właśnie Złotą Palmą Dheepan to dopiero jego siódmy pełny metraż. Jacques Audiard okazał się niespodziewanym zwycięzcą 68. edycji najbardziej prestiżowego festiwalu filmowego w Cannes. Sytuacja przypomina nieco tę sprzed roku, kiedy to Nuri Bilge Ceylan zdobył główny canneński laur za film, który w ogólnej opinii nie został uznany za najwybitniejszy w jego dorobku. Audiard, którego mało kto wymieniał w roli faworytów do głównej nagrody, także kręcił już lepsze filmy – niemal powszechna jest opinia, że Dheepan nie zbliża się poziomem do nagrodzonego w Cannes Grand Prix w 2009 roku Proroka.

68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przepadło w tym roku kilka mocnych tytułów, które w relacjach dziennikarzy i krytyków z całego świata jawiły się jako dzieła wybitne i niekonwencjonalne – dużo mówiło się o Młodości Paolo Sorrentino, The Tale of Tales Matteo Garrone czy Mojej matce Nanniego Morettiego, jednak żaden z tych filmów nie zdobył canneńskich laurów. Co ciekawe, wszystkie te tytuły wyszły spod rąk włoskich reżyserów – kino Italii w ostatnich latach przeżywa prawdziwy renesans i nadzieje Włochów na pierwszą od 14 lat Złotą Palmę (w 2001 roku za Pokój syna otrzymał ją Moretti) były całkowicie uzasadnione.

O ile jednak opinie na temat obrazów spadkobierców Felliniego i De Siki bywały różne, o tyle krytycy solidarnie wyróżnili obraz węgierskiego debiutanta László Nemesa. Syn Szawła to obraz okrzyknięty najbardziej wstrząsającym dziełem filmowym opowiadającym o Holocauście, a to – biorąc pod uwagę mnogość znakomitych tytułów zajmujących się tym tematem – mówi o nim bardzo wiele. Rzadko do konkursu głównego w Cannes trafiają debiutanci, jeszcze rzadziej – wyjeżdżają stamtąd z nagrodami. Nemesowi udała się rzecz niezwykła, bowiem swym pierwszym filmem pełnometrażowym zdobył Grand Prix, drugą co do ważności nagrodę canneńskiego festiwalu. Gutek Film, polski dystrybutor Syna Szawła, nie podał jeszcze daty premiery, ale kto wie, być może już tego lata bywalcy festiwalu będą mogli sprawdzić jakość debiutu Nemesa?

Jury, w tym roku dowodzone przez nieodgadnionych braci Coen, zaskoczyło także w kwestii nagród aktorskich – podczas gdy wszyscy obstawiali zwycięstwo Cate Blanchett za lesbijski dramat Carol Todda Haynesa, laur zgarnęła jej filmowa partnerka Rooney Mara, zaś zamiast faworyzowanego Toby’ego Jonesa tytuł najlepszego aktora otrzymał Vincent Lindon za główną rolę w dardenne’owskim z ducha dramacie La Loi du marché. Co ciekawe, za rolę kobiecą ex aequo nagrodzona została Emmanuelle Bercot (za rolę w Mon roi Maïwenn), która w Cannes pojawiła się w podwójnej roli – w sekcji Un Certain Regard wyświetlano bowiem jej kolejne pełnometrażowe dzieło Głowa do góry, które jednak nie zyskało uznania jurorów.

Tegoroczne Cannes było bardzo zróżnicowane, choć werdykty jury w konkursie głównym sugerują raczej stabilizację – nagrodę zdobył film raczej konwencjonalny formalnie, dorzucający swoją cegiełkę w dyskusji o problemie imigracji we Francji. Edycja nr 68 ukonstytuowała kilka prawd, znanych już od jakiegoś czasu – że Jacques Audiard to jeden z czołowych twórców współczesnego francuskiego kina, Gus Van Sant skończył się na Słoniu (jego The Sea of Trees zyska chyba niechlubny tytuł najgorzej ocenianego filmu w historii festiwalu w Cannes), a Włochy stają się na nowo jedną z czołowych sił światowego kina. Wisienką na tym arcysmacznym filmowym torcie niech będzie wyróżnienie dla naszego Bodo Koksa w konkursie ScripTeast za scenariusz do filmu Człowiek z magicznym pudełkiem. Niech to trwa!

Dawid Myśliwiec – dziennikarz, filolog angielski, filmoznawca. Od kilku lat pisze o filmie na blogu Myśliwiec ogląda (www.mysliwiecoglada.pl), współpracuje z portalem Stopklatka.pl, magazynem Alterpop, serwisem Polishdocs.pl i Klubem Miłośników Filmu.

Dodaj komentarz


Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń