Ma 63 lata, a nagrodzony właśnie Złotą Palmą Dheepan to dopiero jego siódmy pełny metraż. Jacques Audiard okazał się niespodziewanym zwycięzcą 68. edycji najbardziej prestiżowego festiwalu filmowego w Cannes. Sytuacja przypomina nieco tę sprzed roku, kiedy to Nuri Bilge Ceylan zdobył główny canneński laur za film, który w ogólnej opinii nie został uznany za najwybitniejszy w jego dorobku. Audiard, którego mało kto wymieniał w roli faworytów do głównej nagrody, także kręcił już lepsze filmy – niemal powszechna jest opinia, że Dheepan nie zbliża się poziomem do nagrodzonego w Cannes Grand Prix w 2009 roku Proroka.

68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przepadło w tym roku kilka mocnych tytułów, które w relacjach dziennikarzy i krytyków z całego świata jawiły się jako dzieła wybitne i niekonwencjonalne – dużo mówiło się o Młodości Paolo Sorrentino, The Tale of Tales Matteo Garrone czy Mojej matce Nanniego Morettiego, jednak żaden z tych filmów nie zdobył canneńskich laurów. Co ciekawe, wszystkie te tytuły wyszły spod rąk włoskich reżyserów – kino Italii w ostatnich latach przeżywa prawdziwy renesans i nadzieje Włochów na pierwszą od 14 lat Złotą Palmę (w 2001 roku za Pokój syna otrzymał ją Moretti) były całkowicie uzasadnione.

O ile jednak opinie na temat obrazów spadkobierców Felliniego i De Siki bywały różne, o tyle krytycy solidarnie wyróżnili obraz węgierskiego debiutanta László Nemesa. Syn Szawła to obraz okrzyknięty najbardziej wstrząsającym dziełem filmowym opowiadającym o Holocauście, a to – biorąc pod uwagę mnogość znakomitych tytułów zajmujących się tym tematem – mówi o nim bardzo wiele. Rzadko do konkursu głównego w Cannes trafiają debiutanci, jeszcze rzadziej – wyjeżdżają stamtąd z nagrodami. Nemesowi udała się rzecz niezwykła, bowiem swym pierwszym filmem pełnometrażowym zdobył Grand Prix, drugą co do ważności nagrodę canneńskiego festiwalu. Gutek Film, polski dystrybutor Syna Szawła, nie podał jeszcze daty premiery, ale kto wie, być może już tego lata bywalcy festiwalu będą mogli sprawdzić jakość debiutu Nemesa?

Jury, w tym roku dowodzone przez nieodgadnionych braci Coen, zaskoczyło także w kwestii nagród aktorskich – podczas gdy wszyscy obstawiali zwycięstwo Cate Blanchett za lesbijski dramat Carol Todda Haynesa, laur zgarnęła jej filmowa partnerka Rooney Mara, zaś zamiast faworyzowanego Toby’ego Jonesa tytuł najlepszego aktora otrzymał Vincent Lindon za główną rolę w dardenne’owskim z ducha dramacie La Loi du marché. Co ciekawe, za rolę kobiecą ex aequo nagrodzona została Emmanuelle Bercot (za rolę w Mon roi Maïwenn), która w Cannes pojawiła się w podwójnej roli – w sekcji Un Certain Regard wyświetlano bowiem jej kolejne pełnometrażowe dzieło Głowa do góry, które jednak nie zyskało uznania jurorów.

Tegoroczne Cannes było bardzo zróżnicowane, choć werdykty jury w konkursie głównym sugerują raczej stabilizację – nagrodę zdobył film raczej konwencjonalny formalnie, dorzucający swoją cegiełkę w dyskusji o problemie imigracji we Francji. Edycja nr 68 ukonstytuowała kilka prawd, znanych już od jakiegoś czasu – że Jacques Audiard to jeden z czołowych twórców współczesnego francuskiego kina, Gus Van Sant skończył się na Słoniu (jego The Sea of Trees zyska chyba niechlubny tytuł najgorzej ocenianego filmu w historii festiwalu w Cannes), a Włochy stają się na nowo jedną z czołowych sił światowego kina. Wisienką na tym arcysmacznym filmowym torcie niech będzie wyróżnienie dla naszego Bodo Koksa w konkursie ScripTeast za scenariusz do filmu Człowiek z magicznym pudełkiem. Niech to trwa!

Dawid Myśliwiec – dziennikarz, filolog angielski, filmoznawca. Od kilku lat pisze o filmie na blogu Myśliwiec ogląda (www.mysliwiecoglada.pl), współpracuje z portalem Stopklatka.pl, magazynem Alterpop, serwisem Polishdocs.pl i Klubem Miłośników Filmu.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Inne strony rękopisu „Pana Tadeusza”

Od 29 września do 5 listopada 2017 roku

Inwokacja „Pana Tadeusza” – rękopis, fot. Adriana Myśliwiec (źródło: materiały prasowe organizatora)

Książka żywa

Od 28 września do 31 października 2017 roku

Piotr Smolnicki, „Księga czasu”, instalacja, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

VII Przegląd Młodej Sztuki „Świeża Krew”

Od 15 września do 12 października 2017 roku

Alicja Kubicka, „Pogrzeb pisarza” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm na Węgrzech 1900–1930

Od 23 września 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Károly Kernstock, „Wiosna” (projekt witrażu w willi Schiffera), 1911, Janus Pannonius Múzeum (źródło: materiały prasowe organizatora)

Art WORK. Artyści o pracy

Od 22 września do 31 października 2017 roku

Marcin Berdyszak, „Le danse macabre de terrorisme” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Japońska układanka

Od 3 września 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Widok wystawy „Japońska układanka” , fot. Rafał Sosin (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Siudeja. DO ODCIĘCIA. Cięcie, beton, czerń

Od 22 września do 12 listopada 2017 roku

Piotr Siudeja, „Klatka I”, tynk, olej na płótnie, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Ambroziak. Plujący obraz

Od 22 września do 14 października 2017 roku

Piotr Ambroziak, bez tytułu, akryl, spray, 100×117 cm, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Imbalance

Od 22 września do 19 listopada 2017 roku

Julius Von Bismark (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zwierzyniec zaprasza – Rakowice

Od 22 września 2017 roku do 25 lutego 2018 roku

Osiedle Ugorek w budowie, lata 60. XX w., fot. Henryk Hermanowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR