American Film Festival we Wrocławiu, 20.-25.10.2015 r.

Wiele spośród amerykańskich filmów, które trafiają na polskie ekrany, to prosta mainstreamowa rozrywka – bardzo często są to blockbustery, które mają po prostu dużo zarobić. Zwykle jednak to, co w kinie z USA najciekawsze, dzieje się na jego obrzeżach, w zakamarkach niezależnego przemysłu filmowego. Doskonale zdają sobie z tego sprawę organizatorzy American Film Festival, który już po raz szósty odbył się we Wrocławiu.

„Gran Torino”, reż. Clint Eastwood (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Gran Torino”, reż. Clint Eastwood (źródło: materiały prasowe organizatora)

W dniach 20-25 października 2015 roku Kino Nowe Horyzonty było nieformalną stolicą kina amerykańskiego. W programie znalazła się mieszanka dwóch wspomnianych trendów: uczestnicy festiwalu mogli obejrzeć zarówno filmy wyprodukowane przez duże wytwórnie (m.in. dzieła wyreżyserowane przez Clinta Eastwooda czy głośny Steve Jobs Danny’ego Boyle’a), jak i kameralne, niskobudżetowe produkcje, które skradły serca widzów na kultowych festiwalach w Sundance czy South by Southwest.

Tegoroczny program był wyjątkowo mocny – znalazły się w nim chyba wszystkie najgłośniejsze tytuły amerykańskiego kina niezależnego. Ogromną popularnością cieszyły się Dope Ricka Fawuyimy (zwycięzca konkursowej sekcji Spectrum), Earl i ja, i umierająca dziewczyna Alfonso Gomez-Rejon (zdobywca Grand Jury Prize podczas tegorocznego Sundance) oraz oczywiście Carol Todda Haynesa, stylowy melodramat z nagrodzoną w Cannes kreacją Rooney Mary. Nie był to zresztą jedyny tytuł, który mógł się pochwalić canneńskim laurem – w sekcji Highlights znalazł się wstrząsający Opiekun Michela Franco, nagrodzony na francuskim festiwalu za scenariusz.

„Our Brand Is Crisis”, reż. David Gordon Green (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Our Brand Is Crisis”, reż. David Gordon Green (źródło: materiały prasowe organizatora)

Uzupełnieniem przeglądu najnowszych filmów amerykańskich były retrospektywy – nie tylko wspomnianego nestora Hollywood, Clinta Eastwooda, ale także prawdziwych legend kina niezależnego, Hala Hartleya i Davida Gordona Greena. Obaj nagrodzeni zostali statuetkami Indie Star Award, przyznawanymi wyjątkowym osobistościom amerykańskiego nurtu kina niezależnego. Widzowie mogli przypomnieć sobie kilka starszych dzieł obu reżyserów, a także ich najnowsze filmy: odpowiednio Ned Rifle, ostatnią część „trylogii Grim”, oraz znakomity Kryzys to nasz pomysł, który podczas American Film Festival miał swoją europejską premierę.

Kolejne edycje święta amerykańskiego kina udowadniają, że Polacy kochają filmy z USA. Najbardziej budujące jest to, że coraz częściej z równym zainteresowaniem traktują gwiazdorsko obsadzone superprodukcje oraz niskobudżetowe kameralne projekty. American Film Festival daje im możliwość zapoznania się z każdym odcieniem amerykańskiej kinematografii, zaś ranga wrocławskiej imprezy – jak dowodzi umieszczenie jej na liście 25 Coolest Film Festivals 2015 przez magazyn MovieMaker – systematycznie rośnie, ku uciesze organizatorów i uczestników.

Dawid Myśliwiec – dziennikarz, filolog angielski, filmoznawca. Od kilku lat pisze o filmie na blogu Myśliwiec ogląda (www.mysliwiecoglada.pl), współpracuje z portalem Stopklatka.pl, magazynem Alterpop, serwisem Polishdocs.pl i Klubem Miłośników Filmu.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Diana Grabowska. XM

Od 12 do 22 grudnia 2016 roku

Diana Grabowska, „Z głowy”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Komu bije Dada?

Od 9 grudnia 2016 roku do 5 lutego 2017 roku

Wystawa „Komu bije Dada?” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jutro nie przyjdzie nigdy. Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak

Od 25 listopada 2016 roku do 5 stycznia 2017 roku

Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, „Jutro nie przyjdzie nigdy”, fot. Maciek Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Yang Shuanglin – współczesny chiński wenren: malarz i erudyta

Od 6 grudnia 2016 roku do 31 stycznia 2017 roku

Yang Shuanglin, „Źródło rzeki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marta Kochanek-Zbroja. Kalejdoskop

Od 2 grudnia 2016 roku do 28 lutego 2017 roku

Marta Kochanek-Zbroja, „Kalejdoskop”, wizualizacja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Dramatu

Od 1 do 6 grudnia 2016 roku

„Garnitur prezydenta”, fot. Tomasz Augustyn (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kropka w kropkę. Muzealne mody

Od 25 listopada 2016 roku do 1 stycznia 2017 roku

„Kropka w kropkę” – plakat Anna Halarewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Coming Out – Najlepsze Dyplomy ASP 2016

Od 25 listopada do 11 grudnia 2016 roku

Joanna Pieczyńska, „Z natury”, przykład farbowania krokoszem barwierskim (źródło: materiały prasowe organizatora)

David Cronenberg. Evolution

Od 14 listopada 2016 roku do 26 marca 2017 roku

„Potomstwo”, 1979, reż. David Cronenberg (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zgiń i znów się przemień! Sztuka i nauka jako możliwość domniemana

Od 25 listopada 2016 roku do 29 stycznia 2017 roku

Heather Dewey-Hagborg, „Stranger visions wall of faces” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR