American Film Festival we Wrocławiu, 20.-25.10.2015 r.

Wiele spośród amerykańskich filmów, które trafiają na polskie ekrany, to prosta mainstreamowa rozrywka – bardzo często są to blockbustery, które mają po prostu dużo zarobić. Zwykle jednak to, co w kinie z USA najciekawsze, dzieje się na jego obrzeżach, w zakamarkach niezależnego przemysłu filmowego. Doskonale zdają sobie z tego sprawę organizatorzy American Film Festival, który już po raz szósty odbył się we Wrocławiu.

„Gran Torino”, reż. Clint Eastwood (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Gran Torino”, reż. Clint Eastwood (źródło: materiały prasowe organizatora)

W dniach 20-25 października 2015 roku Kino Nowe Horyzonty było nieformalną stolicą kina amerykańskiego. W programie znalazła się mieszanka dwóch wspomnianych trendów: uczestnicy festiwalu mogli obejrzeć zarówno filmy wyprodukowane przez duże wytwórnie (m.in. dzieła wyreżyserowane przez Clinta Eastwooda czy głośny Steve Jobs Danny’ego Boyle’a), jak i kameralne, niskobudżetowe produkcje, które skradły serca widzów na kultowych festiwalach w Sundance czy South by Southwest.

Tegoroczny program był wyjątkowo mocny – znalazły się w nim chyba wszystkie najgłośniejsze tytuły amerykańskiego kina niezależnego. Ogromną popularnością cieszyły się Dope Ricka Fawuyimy (zwycięzca konkursowej sekcji Spectrum), Earl i ja, i umierająca dziewczyna Alfonso Gomez-Rejon (zdobywca Grand Jury Prize podczas tegorocznego Sundance) oraz oczywiście Carol Todda Haynesa, stylowy melodramat z nagrodzoną w Cannes kreacją Rooney Mary. Nie był to zresztą jedyny tytuł, który mógł się pochwalić canneńskim laurem – w sekcji Highlights znalazł się wstrząsający Opiekun Michela Franco, nagrodzony na francuskim festiwalu za scenariusz.

„Our Brand Is Crisis”, reż. David Gordon Green (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Our Brand Is Crisis”, reż. David Gordon Green (źródło: materiały prasowe organizatora)

Uzupełnieniem przeglądu najnowszych filmów amerykańskich były retrospektywy – nie tylko wspomnianego nestora Hollywood, Clinta Eastwooda, ale także prawdziwych legend kina niezależnego, Hala Hartleya i Davida Gordona Greena. Obaj nagrodzeni zostali statuetkami Indie Star Award, przyznawanymi wyjątkowym osobistościom amerykańskiego nurtu kina niezależnego. Widzowie mogli przypomnieć sobie kilka starszych dzieł obu reżyserów, a także ich najnowsze filmy: odpowiednio Ned Rifle, ostatnią część „trylogii Grim”, oraz znakomity Kryzys to nasz pomysł, który podczas American Film Festival miał swoją europejską premierę.

Kolejne edycje święta amerykańskiego kina udowadniają, że Polacy kochają filmy z USA. Najbardziej budujące jest to, że coraz częściej z równym zainteresowaniem traktują gwiazdorsko obsadzone superprodukcje oraz niskobudżetowe kameralne projekty. American Film Festival daje im możliwość zapoznania się z każdym odcieniem amerykańskiej kinematografii, zaś ranga wrocławskiej imprezy – jak dowodzi umieszczenie jej na liście 25 Coolest Film Festivals 2015 przez magazyn MovieMaker – systematycznie rośnie, ku uciesze organizatorów i uczestników.

Dawid Myśliwiec – dziennikarz, filolog angielski, filmoznawca. Od kilku lat pisze o filmie na blogu Myśliwiec ogląda (www.mysliwiecoglada.pl), współpracuje z portalem Stopklatka.pl, magazynem Alterpop, serwisem Polishdocs.pl i Klubem Miłośników Filmu.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Sylwester Ambroziak Mama I'm Coming Home

Od 24 maja do 4 lipca 2018 roku

Sylwester Ambroziak „Mama I'm coming home" plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

5. Prezentacje Form Muzyczno-Teatralnych Dźwięki Słów

Od 13 do 17 czerwca 2018 roku

DAGADANA, fot. Dominika Dyka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jerzy Rosołowicz – Telehydrografiki

Od 18 maja do 12 czerwca 2018 roku

Jerzy Rosołowicz – „Telehydrografiki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przestrzeń niewysłowiona

Jerzy Sołtan – Lech Tomaszewski – Andrzej Jan Wróblewski

Od 22 maja do 5 sierpnia 2018 roku

Jerzy Sołtan, „Le repos”, 1951, kolekcja Muzeum ASP w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Fangor. Optyczne wibracje

Od 18 maja do 31 sierpnia 2018 roku

Wojciech Fangor, „M 43”, 1969 (źródło: materiały prasowe organizatora)

20. Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego

19 i 20 maja oraz 26 i 27 maja 2018 roku

Kościół w Zbylitowskiej Górze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Między nauką a polityką. Profesor Stanisław Kulczyński (1895–1975)

Od 15 maja do 15 lipca 2018 roku

Uroczystość wręczenia tytułu doktora honoris causa Akademii Medycznej, 1961, fot. archiwum ZniO (źródło: materiały prasowe organizatora)

Make up

Od 18 maja do 15 czerwca 2018 roku

Peleg Dishon, Ilan Yona, Merav Maroody, „Five Death Scenes”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka druku

Europejskie oficyny wydawnicze w starych drukach Biblioteki Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Od 22 maja do 15 lipca 2018 roku

„Sztuka druku. Europejskie oficyny wydawnicze w starych drukach Biblioteki Muzeum Narodowego we Wrocławiu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pięć panien rozumnych i jeden mężczyzna lekkomyślny

Od 10 maja do 16 czerwca 2018 roku

Zbigniew Warpechowski, „Polska i polska” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR