American Film Festival we Wrocławiu, 20.-25.10.2015 r.

Wiele spośród amerykańskich filmów, które trafiają na polskie ekrany, to prosta mainstreamowa rozrywka – bardzo często są to blockbustery, które mają po prostu dużo zarobić. Zwykle jednak to, co w kinie z USA najciekawsze, dzieje się na jego obrzeżach, w zakamarkach niezależnego przemysłu filmowego. Doskonale zdają sobie z tego sprawę organizatorzy American Film Festival, który już po raz szósty odbył się we Wrocławiu.

„Gran Torino”, reż. Clint Eastwood (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Gran Torino”, reż. Clint Eastwood (źródło: materiały prasowe organizatora)

W dniach 20-25 października 2015 roku Kino Nowe Horyzonty było nieformalną stolicą kina amerykańskiego. W programie znalazła się mieszanka dwóch wspomnianych trendów: uczestnicy festiwalu mogli obejrzeć zarówno filmy wyprodukowane przez duże wytwórnie (m.in. dzieła wyreżyserowane przez Clinta Eastwooda czy głośny Steve Jobs Danny’ego Boyle’a), jak i kameralne, niskobudżetowe produkcje, które skradły serca widzów na kultowych festiwalach w Sundance czy South by Southwest.

Tegoroczny program był wyjątkowo mocny – znalazły się w nim chyba wszystkie najgłośniejsze tytuły amerykańskiego kina niezależnego. Ogromną popularnością cieszyły się Dope Ricka Fawuyimy (zwycięzca konkursowej sekcji Spectrum), Earl i ja, i umierająca dziewczyna Alfonso Gomez-Rejon (zdobywca Grand Jury Prize podczas tegorocznego Sundance) oraz oczywiście Carol Todda Haynesa, stylowy melodramat z nagrodzoną w Cannes kreacją Rooney Mary. Nie był to zresztą jedyny tytuł, który mógł się pochwalić canneńskim laurem – w sekcji Highlights znalazł się wstrząsający Opiekun Michela Franco, nagrodzony na francuskim festiwalu za scenariusz.

„Our Brand Is Crisis”, reż. David Gordon Green (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Our Brand Is Crisis”, reż. David Gordon Green (źródło: materiały prasowe organizatora)

Uzupełnieniem przeglądu najnowszych filmów amerykańskich były retrospektywy – nie tylko wspomnianego nestora Hollywood, Clinta Eastwooda, ale także prawdziwych legend kina niezależnego, Hala Hartleya i Davida Gordona Greena. Obaj nagrodzeni zostali statuetkami Indie Star Award, przyznawanymi wyjątkowym osobistościom amerykańskiego nurtu kina niezależnego. Widzowie mogli przypomnieć sobie kilka starszych dzieł obu reżyserów, a także ich najnowsze filmy: odpowiednio Ned Rifle, ostatnią część „trylogii Grim”, oraz znakomity Kryzys to nasz pomysł, który podczas American Film Festival miał swoją europejską premierę.

Kolejne edycje święta amerykańskiego kina udowadniają, że Polacy kochają filmy z USA. Najbardziej budujące jest to, że coraz częściej z równym zainteresowaniem traktują gwiazdorsko obsadzone superprodukcje oraz niskobudżetowe kameralne projekty. American Film Festival daje im możliwość zapoznania się z każdym odcieniem amerykańskiej kinematografii, zaś ranga wrocławskiej imprezy – jak dowodzi umieszczenie jej na liście 25 Coolest Film Festivals 2015 przez magazyn MovieMaker – systematycznie rośnie, ku uciesze organizatorów i uczestników.

Dawid Myśliwiec – dziennikarz, filolog angielski, filmoznawca. Od kilku lat pisze o filmie na blogu Myśliwiec ogląda (www.mysliwiecoglada.pl), współpracuje z portalem Stopklatka.pl, magazynem Alterpop, serwisem Polishdocs.pl i Klubem Miłośników Filmu.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Zrób to sama

Od 16 listopada do 2 grudnia 2018 roku

Guerilla Girls, It’s even worse in Europe, 1986, plakat, © Guerrilla Girls, dzięki uprzejmości guerrillagirls.com (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julia Curyło. Moje kosmogonie

Od 14 listopada do 12 grudnia 2018 roku

Curyło Julia, „Narodziny”, 2016, fot. Adam Gut (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wyjście z centrum

Od 16 listopada 2018 roku do 10 stycznia 2019 roku

Alicja Łukasiak, „Pożeracz gatunków”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nierzeczywiste. przedmioty wyobrażone

Od 9 listopada 2018 roku do kwietnia 2019 roku

Damian Dudek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malarstwo wciąż żywe

Od 11 listopada 2018 roku do 13 stycznia 2019 roku

Rene Magritte, „Kochankowie”, 1928, CSW Znaki Czasu w Toruniu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Plakaty patriotyczne z daru prof. Mariana Morelowskiego

Od 10 listopada do 30 grudnia 2018 roku

Plakat werbunkowy autorstwa Zygmunta Kamińskiego, 1920 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dzieci Światła 10. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni

Od 9 listopada do 30 grudnia 2018 roku

„Dzieci Światła”, 10. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni 2018, Galeria Bielska BWA (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Pocztówki z cmentarza

Od 10 listopada 2018 roku do 5 stycznia 2019 roku

Małgorzata Żerwe, „Pocztówki z cmentarza”, USA, Nowy Orlean, fot. Małgorzata Żerwe, Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

Miasto i sen

Agnieszka Wielewska, Barbara Iwańska, Joanna Kałdan, Natalia Buchta

Od 10 listopada do 2 grudnia 2018 roku

Agnieszka Wielewska, „Bez tytułu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zderzacz kultur. Sztuka postegzotyczna

Od 10 listopada 2018 roku do 27 stycznia 2019 roku

Lei Xue, „Drinking Tea”, 2013, photo: Lei Xue, Darmstadt, courtesy of the artist and Galerie Hubert Winter, Vienna (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR