American Film Festival we Wrocławiu, 20.-25.10.2015 r.

Wiele spośród amerykańskich filmów, które trafiają na polskie ekrany, to prosta mainstreamowa rozrywka – bardzo często są to blockbustery, które mają po prostu dużo zarobić. Zwykle jednak to, co w kinie z USA najciekawsze, dzieje się na jego obrzeżach, w zakamarkach niezależnego przemysłu filmowego. Doskonale zdają sobie z tego sprawę organizatorzy American Film Festival, który już po raz szósty odbył się we Wrocławiu.

„Gran Torino”, reż. Clint Eastwood (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Gran Torino”, reż. Clint Eastwood (źródło: materiały prasowe organizatora)

W dniach 20-25 października 2015 roku Kino Nowe Horyzonty było nieformalną stolicą kina amerykańskiego. W programie znalazła się mieszanka dwóch wspomnianych trendów: uczestnicy festiwalu mogli obejrzeć zarówno filmy wyprodukowane przez duże wytwórnie (m.in. dzieła wyreżyserowane przez Clinta Eastwooda czy głośny Steve Jobs Danny’ego Boyle’a), jak i kameralne, niskobudżetowe produkcje, które skradły serca widzów na kultowych festiwalach w Sundance czy South by Southwest.

Tegoroczny program był wyjątkowo mocny – znalazły się w nim chyba wszystkie najgłośniejsze tytuły amerykańskiego kina niezależnego. Ogromną popularnością cieszyły się Dope Ricka Fawuyimy (zwycięzca konkursowej sekcji Spectrum), Earl i ja, i umierająca dziewczyna Alfonso Gomez-Rejon (zdobywca Grand Jury Prize podczas tegorocznego Sundance) oraz oczywiście Carol Todda Haynesa, stylowy melodramat z nagrodzoną w Cannes kreacją Rooney Mary. Nie był to zresztą jedyny tytuł, który mógł się pochwalić canneńskim laurem – w sekcji Highlights znalazł się wstrząsający Opiekun Michela Franco, nagrodzony na francuskim festiwalu za scenariusz.

„Our Brand Is Crisis”, reż. David Gordon Green (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Our Brand Is Crisis”, reż. David Gordon Green (źródło: materiały prasowe organizatora)

Uzupełnieniem przeglądu najnowszych filmów amerykańskich były retrospektywy – nie tylko wspomnianego nestora Hollywood, Clinta Eastwooda, ale także prawdziwych legend kina niezależnego, Hala Hartleya i Davida Gordona Greena. Obaj nagrodzeni zostali statuetkami Indie Star Award, przyznawanymi wyjątkowym osobistościom amerykańskiego nurtu kina niezależnego. Widzowie mogli przypomnieć sobie kilka starszych dzieł obu reżyserów, a także ich najnowsze filmy: odpowiednio Ned Rifle, ostatnią część „trylogii Grim”, oraz znakomity Kryzys to nasz pomysł, który podczas American Film Festival miał swoją europejską premierę.

Kolejne edycje święta amerykańskiego kina udowadniają, że Polacy kochają filmy z USA. Najbardziej budujące jest to, że coraz częściej z równym zainteresowaniem traktują gwiazdorsko obsadzone superprodukcje oraz niskobudżetowe kameralne projekty. American Film Festival daje im możliwość zapoznania się z każdym odcieniem amerykańskiej kinematografii, zaś ranga wrocławskiej imprezy – jak dowodzi umieszczenie jej na liście 25 Coolest Film Festivals 2015 przez magazyn MovieMaker – systematycznie rośnie, ku uciesze organizatorów i uczestników.

Dawid Myśliwiec – dziennikarz, filolog angielski, filmoznawca. Od kilku lat pisze o filmie na blogu Myśliwiec ogląda (www.mysliwiecoglada.pl), współpracuje z portalem Stopklatka.pl, magazynem Alterpop, serwisem Polishdocs.pl i Klubem Miłośników Filmu.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

2. Weekend Księgarń Kameralnych

Od 21 do 23 kwietnia 2017 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych 2016 (źródło: materiały prasowe)

11. IN OUT Festival

Od 22 do 23 kwietnia 2017 roku

Festival IN OUT (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zsolnay. Węgierska secesja

Od 20 kwietnia do 2 lipca 2017 roku

Dzban, 1898–1899, prawdopodobnie Tadeusz Sikorski, kamionka, eosyna, Janus Pannonius Múzeum (źródło: materiały prasowe)

Magdalena Dreścik. Ciepło, zimno. Nikogo tu nie ma

Od 18 kwietnia do 7 maja 2017 roku

Magdalena Dreścik, „Ciepło, zimno. Nikogo tu nie ma” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jerzy Gottfried

Od 11 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Opole, Hala „Okrąglak”, 1969, fot. archiwum Jerzego Gottfrieda (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR