W cyklu KRYTYK(A) W SIECI o opinie na temat kondycji krytyki w dobie Internetu, blogosfery i portali społecznościowych pytamy przedstawicieli różnych dziedzin kultury, także aktywnych krytyków – prezentowaliśmy już nasz wstęp oraz komentarz Marcina Adamczaka na temat krytyki filmowej, głos Filipa Szałaska o krytyce muzycznej, a z Ewą Wójtowicz i Martą Smolińską wkroczyliśmy w obszar sztuk wizualnych. Kontynuujemy ten wątek głosem młodszego pokolenia, komentarzem Darii Skok.

Redakcja O.pl

Grafika O.pl

Grafika O.pl

Co z tą krytyką?

Wydaje mi się, że Facebook czy Twitter odgrywają, i w przyszłości nadal mogą odgrywać, rolę promocyjną bądź spełniać funkcję newslettera. W przypadku blogów, czy nawet YouTube’a, praca na swoją markę musi być prowadzona bardzo konsekwentnie. Fenomen popularności blogów polega na tym, że doskonale wpisują się w szybko zmieniającą się kulturę wizualną. Większość tych popularnych operuje przede wszystkim materiałem wizualnym. W przypadku krytyki liczy się natomiast opiniotwórczy i dobrze napisany tekst. Większość użytkowników Internetu przegląda strony szybko, nastawiona jest na odbiór treści wizualnych, tekst zaś jest formą wymagającą od odbiorcy pewnego wysiłku. Nie mówię nie dla krytyki w Internecie. Myślę jednak – i mam taką nadzieję – że wciąż będzie potrzeba krytyki popartej zaufaniem czytelnika wobec kompetencji krytyka, niezależnie od medium.

Z pewnością w sieci napisać możemy co tylko nam się zamarzy. Wydaje mi się jednak, że praca krytyka polega w pewnym stopniu na pracy na swoją „markę”. Dobry krytyk to według mnie krytyk niezależny, opiniotwórczy i mający solidny background merytoryczny. Wydawanie sądów krytycznych nie polega jednak na estetycznym, arbitralnym, czy nawet programowym wyborze. Tezy poparte muszą zostać swego rodzaju dowodami – analizą, nakreśleniem kontekstów. Jako młoda idealistka, wierzę, że jeśli tylko będzie się miało odpowiednie zaplecze merytoryczne, to można zachować niezależność nawet pracując dla oficjalnych wydawnictw. Jeśli tylko tezy blogera czy „krytyka na fejsie” będą wypadkową analizy zjawiska i merytorycznego zaplecza, dla mnie będzie on takim samym bohaterem, jak krytyk pracujący dla oficjalnych mediów (jeśli tylko ten drugi nie wpadnie w pułapkę środowiskowego kolesiostwa).

Jak będzie wyglądała krytyka artystyczna w roku 2030? Nie mam zielonego pojęcia, ale mam zamiar się przekonać. Myślę, że będzie musiała działać szybciej, tak jak szybciej dzieje się wszystko wokół nas. Z pewnością portale internetowe czy internetowe magazyny będą miały przewagę, ale mam nadzieję, że choć część wydawnictw będzie jeszcze pachnieć papierem i farbą drukarską…

DARIA SKOK – studentka historii sztuki UJ. Rozczarowana hermetycznością instytucji, szuka kontaktu ze sztuką poza uczelnią. Interesuje się sztuką i kulturą współczesną oraz kinem.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

Od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

„Widok Krakowa”, 1652, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR