W cyklu KRYTYK(A) W SIECI o opinie na temat kondycji krytyki w dobie Internetu, blogosfery i portali społecznościowych pytamy przedstawicieli różnych dziedzin kultury, także aktywnych krytyków – prezentowaliśmy już nasz wstęp oraz komentarz Marcina Adamczaka na temat krytyki filmowej, głos Filipa Szałaska o krytyce muzycznej, a z Ewą Wójtowicz i Martą Smolińską wkroczyliśmy w obszar sztuk wizualnych. Kontynuujemy ten wątek głosem młodszego pokolenia, komentarzem Darii Skok.

Redakcja O.pl

Grafika O.pl

Grafika O.pl

Co z tą krytyką?

Wydaje mi się, że Facebook czy Twitter odgrywają, i w przyszłości nadal mogą odgrywać, rolę promocyjną bądź spełniać funkcję newslettera. W przypadku blogów, czy nawet YouTube’a, praca na swoją markę musi być prowadzona bardzo konsekwentnie. Fenomen popularności blogów polega na tym, że doskonale wpisują się w szybko zmieniającą się kulturę wizualną. Większość tych popularnych operuje przede wszystkim materiałem wizualnym. W przypadku krytyki liczy się natomiast opiniotwórczy i dobrze napisany tekst. Większość użytkowników Internetu przegląda strony szybko, nastawiona jest na odbiór treści wizualnych, tekst zaś jest formą wymagającą od odbiorcy pewnego wysiłku. Nie mówię nie dla krytyki w Internecie. Myślę jednak – i mam taką nadzieję – że wciąż będzie potrzeba krytyki popartej zaufaniem czytelnika wobec kompetencji krytyka, niezależnie od medium.

Z pewnością w sieci napisać możemy co tylko nam się zamarzy. Wydaje mi się jednak, że praca krytyka polega w pewnym stopniu na pracy na swoją „markę”. Dobry krytyk to według mnie krytyk niezależny, opiniotwórczy i mający solidny background merytoryczny. Wydawanie sądów krytycznych nie polega jednak na estetycznym, arbitralnym, czy nawet programowym wyborze. Tezy poparte muszą zostać swego rodzaju dowodami – analizą, nakreśleniem kontekstów. Jako młoda idealistka, wierzę, że jeśli tylko będzie się miało odpowiednie zaplecze merytoryczne, to można zachować niezależność nawet pracując dla oficjalnych wydawnictw. Jeśli tylko tezy blogera czy „krytyka na fejsie” będą wypadkową analizy zjawiska i merytorycznego zaplecza, dla mnie będzie on takim samym bohaterem, jak krytyk pracujący dla oficjalnych mediów (jeśli tylko ten drugi nie wpadnie w pułapkę środowiskowego kolesiostwa).

Jak będzie wyglądała krytyka artystyczna w roku 2030? Nie mam zielonego pojęcia, ale mam zamiar się przekonać. Myślę, że będzie musiała działać szybciej, tak jak szybciej dzieje się wszystko wokół nas. Z pewnością portale internetowe czy internetowe magazyny będą miały przewagę, ale mam nadzieję, że choć część wydawnictw będzie jeszcze pachnieć papierem i farbą drukarską…

DARIA SKOK – studentka historii sztuki UJ. Rozczarowana hermetycznością instytucji, szuka kontaktu ze sztuką poza uczelnią. Interesuje się sztuką i kulturą współczesną oraz kinem.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Szymankiewicz. blank

Od 27 grudnia 2016 roku do 22 stycznia 2017 roku

Małgorzata Szymankiewicz, „Office Work 231”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR