W cyklu KRYTYK(A) W SIECI o opinie na temat kondycji krytyki w dobie Internetu, blogosfery i portali społecznościowych pytamy przedstawicieli różnych dziedzin kultury, także aktywnych krytyków – prezentowaliśmy już nasz wstęp oraz komentarz Marcina Adamczaka na temat krytyki filmowej, głos Filipa Szałaska o krytyce muzycznej, a z Ewą Wójtowicz i Martą Smolińską wkroczyliśmy w obszar sztuk wizualnych. Kontynuujemy ten wątek głosem młodszego pokolenia, komentarzem Darii Skok.

Redakcja O.pl

Grafika O.pl

Grafika O.pl

Co z tą krytyką?

Wydaje mi się, że Facebook czy Twitter odgrywają, i w przyszłości nadal mogą odgrywać, rolę promocyjną bądź spełniać funkcję newslettera. W przypadku blogów, czy nawet YouTube’a, praca na swoją markę musi być prowadzona bardzo konsekwentnie. Fenomen popularności blogów polega na tym, że doskonale wpisują się w szybko zmieniającą się kulturę wizualną. Większość tych popularnych operuje przede wszystkim materiałem wizualnym. W przypadku krytyki liczy się natomiast opiniotwórczy i dobrze napisany tekst. Większość użytkowników Internetu przegląda strony szybko, nastawiona jest na odbiór treści wizualnych, tekst zaś jest formą wymagającą od odbiorcy pewnego wysiłku. Nie mówię nie dla krytyki w Internecie. Myślę jednak – i mam taką nadzieję – że wciąż będzie potrzeba krytyki popartej zaufaniem czytelnika wobec kompetencji krytyka, niezależnie od medium.

Z pewnością w sieci napisać możemy co tylko nam się zamarzy. Wydaje mi się jednak, że praca krytyka polega w pewnym stopniu na pracy na swoją „markę”. Dobry krytyk to według mnie krytyk niezależny, opiniotwórczy i mający solidny background merytoryczny. Wydawanie sądów krytycznych nie polega jednak na estetycznym, arbitralnym, czy nawet programowym wyborze. Tezy poparte muszą zostać swego rodzaju dowodami – analizą, nakreśleniem kontekstów. Jako młoda idealistka, wierzę, że jeśli tylko będzie się miało odpowiednie zaplecze merytoryczne, to można zachować niezależność nawet pracując dla oficjalnych wydawnictw. Jeśli tylko tezy blogera czy „krytyka na fejsie” będą wypadkową analizy zjawiska i merytorycznego zaplecza, dla mnie będzie on takim samym bohaterem, jak krytyk pracujący dla oficjalnych mediów (jeśli tylko ten drugi nie wpadnie w pułapkę środowiskowego kolesiostwa).

Jak będzie wyglądała krytyka artystyczna w roku 2030? Nie mam zielonego pojęcia, ale mam zamiar się przekonać. Myślę, że będzie musiała działać szybciej, tak jak szybciej dzieje się wszystko wokół nas. Z pewnością portale internetowe czy internetowe magazyny będą miały przewagę, ale mam nadzieję, że choć część wydawnictw będzie jeszcze pachnieć papierem i farbą drukarską…

DARIA SKOK – studentka historii sztuki UJ. Rozczarowana hermetycznością instytucji, szuka kontaktu ze sztuką poza uczelnią. Interesuje się sztuką i kulturą współczesną oraz kinem.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

2. Weekend Księgarń Kameralnych

Od 21 do 23 kwietnia 2017 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych 2016 (źródło: materiały prasowe)

11. IN OUT Festival

Od 22 do 23 kwietnia 2017 roku

Festival IN OUT (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zsolnay. Węgierska secesja

Od 20 kwietnia do 2 lipca 2017 roku

Dzban, 1898–1899, prawdopodobnie Tadeusz Sikorski, kamionka, eosyna, Janus Pannonius Múzeum (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR