W cyklu KRYTYK(A) W SIECI o opinie na temat kondycji krytyki w dobie Internetu, blogosfery i portali społecznościowych pytamy przedstawicieli różnych dziedzin kultury, także aktywnych krytyków – prezentowaliśmy już nasz wstęp oraz komentarz Marcina Adamczaka na temat krytyki filmowej, głos Filipa Szałaska o krytyce muzycznej, a z Ewą Wójtowicz i Martą Smolińską wkroczyliśmy w obszar sztuk wizualnych. Kontynuujemy ten wątek głosem młodszego pokolenia, komentarzem Darii Skok.

Redakcja O.pl

Grafika O.pl

Grafika O.pl

Co z tą krytyką?

Wydaje mi się, że Facebook czy Twitter odgrywają, i w przyszłości nadal mogą odgrywać, rolę promocyjną bądź spełniać funkcję newslettera. W przypadku blogów, czy nawet YouTube’a, praca na swoją markę musi być prowadzona bardzo konsekwentnie. Fenomen popularności blogów polega na tym, że doskonale wpisują się w szybko zmieniającą się kulturę wizualną. Większość tych popularnych operuje przede wszystkim materiałem wizualnym. W przypadku krytyki liczy się natomiast opiniotwórczy i dobrze napisany tekst. Większość użytkowników Internetu przegląda strony szybko, nastawiona jest na odbiór treści wizualnych, tekst zaś jest formą wymagającą od odbiorcy pewnego wysiłku. Nie mówię nie dla krytyki w Internecie. Myślę jednak – i mam taką nadzieję – że wciąż będzie potrzeba krytyki popartej zaufaniem czytelnika wobec kompetencji krytyka, niezależnie od medium.

Z pewnością w sieci napisać możemy co tylko nam się zamarzy. Wydaje mi się jednak, że praca krytyka polega w pewnym stopniu na pracy na swoją „markę”. Dobry krytyk to według mnie krytyk niezależny, opiniotwórczy i mający solidny background merytoryczny. Wydawanie sądów krytycznych nie polega jednak na estetycznym, arbitralnym, czy nawet programowym wyborze. Tezy poparte muszą zostać swego rodzaju dowodami – analizą, nakreśleniem kontekstów. Jako młoda idealistka, wierzę, że jeśli tylko będzie się miało odpowiednie zaplecze merytoryczne, to można zachować niezależność nawet pracując dla oficjalnych wydawnictw. Jeśli tylko tezy blogera czy „krytyka na fejsie” będą wypadkową analizy zjawiska i merytorycznego zaplecza, dla mnie będzie on takim samym bohaterem, jak krytyk pracujący dla oficjalnych mediów (jeśli tylko ten drugi nie wpadnie w pułapkę środowiskowego kolesiostwa).

Jak będzie wyglądała krytyka artystyczna w roku 2030? Nie mam zielonego pojęcia, ale mam zamiar się przekonać. Myślę, że będzie musiała działać szybciej, tak jak szybciej dzieje się wszystko wokół nas. Z pewnością portale internetowe czy internetowe magazyny będą miały przewagę, ale mam nadzieję, że choć część wydawnictw będzie jeszcze pachnieć papierem i farbą drukarską…

DARIA SKOK – studentka historii sztuki UJ. Rozczarowana hermetycznością instytucji, szuka kontaktu ze sztuką poza uczelnią. Interesuje się sztuką i kulturą współczesną oraz kinem.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Agnieszka Błędowska. Rozproszone strategie

Od 16 do 30 grudnia 2017 roku

Agnieszka Błędowska, „Skoczki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Metropolia Jest Okey 2017

Od 14 do 30 grudnia 2017 roku

Metropolia Jest Okey 2017 – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Góry – Morze – Morze – Góry

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paulina Siedlarz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Różewicz. Bez tekstu

Od 15 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Praca nad cyklem „cd. Nauki chodzenia”, na zdjęciu Tadeusz Różewicz, fot. Janusz Stankiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moja mama jest moim największym fanem. Paweł Zawiślak aka Kropki Kreski

Prace z lat 2010–2017

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paweł Zawiślak „Allegory of the vanities of the world Cartier Necklace” (źródło materiały prasowe organizatora)

Haunts

Od 8 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Katarzyna Bartkowiak, „Nie”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kot Schrödingera. Wobec tradycji

Od 8 grudnia 2017 roku do 11 stycznia 2018 roku

Kasia Kmita, Ognisko, z cyklu „KODRY”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

NORTH by NORTH-EAST

od 4 do 9 grudnia 2017 roku

Wiktoria Wojciechowska, cykl „The Path” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming

Od 12 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Misa z dekoracją przedstawiającą legendę o Wang Xizhi, panowanie cesarza Wanli (1573–1620) z dynastii Ming porcelana, dekoracja w technice woucai (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julita Malinowska. Spełniona

Od 15 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Julita Malinowska, „Rozmowa”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR