W cyklu KRYTYK(A) W SIECI o opinie na temat kondycji krytyki w dobie Internetu, blogosfery i portali społecznościowych pytamy przedstawicieli różnych dziedzin kultury, także aktywnych krytyków – prezentowaliśmy już nasz wstęp oraz komentarz Marcina Adamczaka na temat krytyki filmowej, głos Filipa Szałaska o krytyce muzycznej, a z Ewą Wójtowicz i Martą Smolińską wkroczyliśmy w obszar sztuk wizualnych. Kontynuujemy ten wątek głosem młodszego pokolenia, komentarzem Darii Skok.

Redakcja O.pl

Grafika O.pl

Grafika O.pl

Co z tą krytyką?

Wydaje mi się, że Facebook czy Twitter odgrywają, i w przyszłości nadal mogą odgrywać, rolę promocyjną bądź spełniać funkcję newslettera. W przypadku blogów, czy nawet YouTube’a, praca na swoją markę musi być prowadzona bardzo konsekwentnie. Fenomen popularności blogów polega na tym, że doskonale wpisują się w szybko zmieniającą się kulturę wizualną. Większość tych popularnych operuje przede wszystkim materiałem wizualnym. W przypadku krytyki liczy się natomiast opiniotwórczy i dobrze napisany tekst. Większość użytkowników Internetu przegląda strony szybko, nastawiona jest na odbiór treści wizualnych, tekst zaś jest formą wymagającą od odbiorcy pewnego wysiłku. Nie mówię nie dla krytyki w Internecie. Myślę jednak – i mam taką nadzieję – że wciąż będzie potrzeba krytyki popartej zaufaniem czytelnika wobec kompetencji krytyka, niezależnie od medium.

Z pewnością w sieci napisać możemy co tylko nam się zamarzy. Wydaje mi się jednak, że praca krytyka polega w pewnym stopniu na pracy na swoją „markę”. Dobry krytyk to według mnie krytyk niezależny, opiniotwórczy i mający solidny background merytoryczny. Wydawanie sądów krytycznych nie polega jednak na estetycznym, arbitralnym, czy nawet programowym wyborze. Tezy poparte muszą zostać swego rodzaju dowodami – analizą, nakreśleniem kontekstów. Jako młoda idealistka, wierzę, że jeśli tylko będzie się miało odpowiednie zaplecze merytoryczne, to można zachować niezależność nawet pracując dla oficjalnych wydawnictw. Jeśli tylko tezy blogera czy „krytyka na fejsie” będą wypadkową analizy zjawiska i merytorycznego zaplecza, dla mnie będzie on takim samym bohaterem, jak krytyk pracujący dla oficjalnych mediów (jeśli tylko ten drugi nie wpadnie w pułapkę środowiskowego kolesiostwa).

Jak będzie wyglądała krytyka artystyczna w roku 2030? Nie mam zielonego pojęcia, ale mam zamiar się przekonać. Myślę, że będzie musiała działać szybciej, tak jak szybciej dzieje się wszystko wokół nas. Z pewnością portale internetowe czy internetowe magazyny będą miały przewagę, ale mam nadzieję, że choć część wydawnictw będzie jeszcze pachnieć papierem i farbą drukarską…

DARIA SKOK – studentka historii sztuki UJ. Rozczarowana hermetycznością instytucji, szuka kontaktu ze sztuką poza uczelnią. Interesuje się sztuką i kulturą współczesną oraz kinem.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

Centralna, Środkowo-Wschodnia

Od 13 października do 23 listopada 2017 roku

Ivars Gravlejs, „FUCK” (Early Works), 1994 źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR