Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu: Marek Rogulski, Aerolit – zaplatanie energii, kurator: Krzysztof Jurecki, 10.07.-30.08.2015 r.

Wystawa Aerolit – zaplatanie energii to swego rodzaju podsumowanie trzydziestoletniej działalności artystycznej Marka Rogulusa Rogulskiego. Odbiorca, wkraczając w przestrzeń wystawową w toruńskiej Galerii Sztuki Wozownia, ma okazję zapoznać się z pracami o różnorodnej formie – od rzeźb i instalacji, przez wideo oraz dokumentację performansów, aż po diagramy, które stanowią fundament programu teoretycznego projektu Poza Postmodernizm. Otwarcie wystawy rozpoczęła krótka improwizacja muzyczna wykonana przez Rogulusa na trąbce, co pokazuje, że w swojej twórczości wykorzystuje on również muzykę improwizowaną.

Marek Rogulski, „Ćwiczenia łącza” (źródło: materiały prasowe Galerii Wozownia)

Marek Rogulski, „Ćwiczenia łącza” (źródło: materiały prasowe Galerii Wozownia)

Widz, wchodząc na salę, zatrzymuje się przed rzeźbą-bombą pt. Nie ma nic. Jest tylko jest. Jaśniej niż tysiąc najjaśniejszych słońc. Umieszczona przy niej tabliczka informuje o uzbrojeniu obiektu, zagrożeniu śmiercią, co już na samym początku zwiedzania wywołuje uczucie niepewności. Przestrzeń ekspozycji dzielą filary, pomiędzy którymi ustawione są konstrukcje o złożonych i ostrych formach. Te skomplikowane kompozycje przywołują na myśl obiekty z filmów science-fiction. Prace wykonane zostały głównie z różnego rodzaju metali, ale widoczne są również elementy ze szkła, drewna lub ready-mades (maszyna do szycia, magnetofon szpulowy). Istotny jest tu także przepływ energii, ponieważ w niektóre prace wmontowane zostały ekrany oraz lampa ostrzegawcza (tzw. kogut policyjny). Dzieła często swoją formą nie zachęcają do podejścia bliżej, co więcej – należy pozostać czujnym, aby nie potknąć się, nie zahaczyć o wystające elementy prac. Eksponowane są również bardziej realistyczne rzeźby o cechach antropomorficznych, jak np. Rzeźba jako performer (która nawiązuje do motywu ukrzyżowania Chrystusa) czy fragment instalacji do performance Machina Coelestis. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że większość prac prezentowanych obecnie jako autonomiczne dzieła sztuki pierwotnie stanowiła element wydarzeń o charakterze performatywnym, co można zobaczyć w emitowanych nagraniach.

W wystawie Aerolit… nie chodzi zatem o prezentowanie samej formy, skończonych realizacji, a raczej o pokazanie całego procesu twórczego, dla którego rzeźba stanowi tylko jeden z punktów odniesienia. Artysta często zakładał na siebie swoje prace jako pewnego rodzaju ubrania, co wskazując na silny związek człowieka z techniką, a także na zagrożenie wynikające z jej zbyt szybkiego rozwoju. Oznacza to, że twórca staje się operatorem danej „maszyny”, ale także obiektem manipulacji.

Istotny kontekst dla twórczości Rogulusa stanowi szamanizm. Krzysztof Jurecki, kurator wystawy, nazywa jego twórczość transszamańską, ponieważ służy ona budowaniu nowej świadomości indywidualnej, a także oddziałuje na społeczeństwo[1]. Z ideą szamanizmu związane są przede wszystkim takie prace, jak wspomniana Rzeźba jako performer oraz obiekt Nie jestem z tego świata. Będę jadł twoje ciało, będę jadł twój umysł przedstawiony na fotografii. Jak twierdzi sam artysta: „Szaman (…) dąży do zjednoczenia z bóstwem. Rozwija więc w sobie siły i zdolności oraz taki zakres świadomości, aby móc aktywnie uczestniczyć w przekształcaniu Rzeczywistości, by w rzeczywistości ziemskiej ujawnić «szybkie» duchowe energie”[2]. Jego zdaniem działanie artystyczne towarzyszy temu procesowi – jest przejawianiem się sił i napięć.

Marek Rogulski, „Aerolit – zaplatanie energii”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, 2015 (źródło: dzięki uprzejmości Galerii Wozownia)

Marek Rogulski, „Aerolit – zaplatanie energii”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, 2015 (źródło: dzięki uprzejmości Galerii Wozownia)

Marek Rogulski jest artystą niezależnym, który stworzył własny program artystyczny Poza Postmodernizm. Jego zdaniem dorobek modernizmu i postmodernizmu narzuca ludzkiej świadomości zbyt wiele ograniczeń, które można pokonać tylko poprzez skoncentrowanie się na rozwoju świadomości istnienia[3]. Proces (dosłownego) oczyszczania percepcji z postmodernistycznych pozostałości bardzo dobrze ukazuje praca Art history. Płukanie skóry postmoderny. Rogulus wprowadza także pojęcie Nowego Totalizmu, które jest spojrzeniem z perspektywy szerszej niż pozwala na to postmodernizm. Diagramy i schematy eksponowane na wystawie obrazują światopogląd artysty i pozwalają zrozumieć zagadnienia, o których pisze w swoich rozważaniach.

Wystawa Marka Rogulskiego w Wozowni pokazuje, jak wiele form połączył on w swojej działalności artystycznej na przestrzeni trzydziestu lat. Punktowe oświetlenie rzeźb podkreśla ich fakturę i złożoną kompozycję, co korzystnie wpływa na odbiór. Widz nie tylko ma możliwość kontemplacji dzieł sztuki, ale także może zobaczyć pierwotny kontekst, w jakim one występowały, czyli ich rolę w performansach; ma także dostęp do teoretycznego podłoża realizacji, uproszczonego do kilku schematów. Ekspozycję uzupełniają gabloty z archiwaliami i obiektami z wcześniejszych lat twórczości artysty, które miały istotny wpływ na kształtowanie się jego świadomości artystycznej.

  1. K. Jurecki, Kwestia szamanizmu we współczesnej sztuce polskiej na przykładzie Marka Rogulskiego, [w:] Marek Rogulus Rogulski. Aerolit – zaplatanie energii, kat. wys., Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, 2008, s. 10.
  2. K. Jurecki, Poszukiwanie sensu fotografii. Rozmowy o sztuce, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, 2007, s. 116.
  3. A. Sobota, Przekroczyć postmodernizm [w:] Marek Rogulus Rogulski. Aerolit – zaplatanie energii, kat. wys., Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, 2008, s. 13.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Agnieszka Błędowska. Rozproszone strategie

Od 16 do 30 grudnia 2017 roku

Agnieszka Błędowska, „Skoczki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Metropolia Jest Okey 2017

Od 14 do 30 grudnia 2017 roku

Metropolia Jest Okey 2017 – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Góry – Morze – Morze – Góry

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paulina Siedlarz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Różewicz. Bez tekstu

Od 15 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Praca nad cyklem „cd. Nauki chodzenia”, na zdjęciu Tadeusz Różewicz, fot. Janusz Stankiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moja mama jest moim największym fanem. Paweł Zawiślak aka Kropki Kreski

Prace z lat 2010–2017

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paweł Zawiślak „Allegory of the vanities of the world Cartier Necklace” (źródło materiały prasowe organizatora)

Haunts

Od 8 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Katarzyna Bartkowiak, „Nie”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kot Schrödingera. Wobec tradycji

Od 8 grudnia 2017 roku do 11 stycznia 2018 roku

Kasia Kmita, Ognisko, z cyklu „KODRY”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

NORTH by NORTH-EAST

od 4 do 9 grudnia 2017 roku

Wiktoria Wojciechowska, cykl „The Path” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming

Od 12 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Misa z dekoracją przedstawiającą legendę o Wang Xizhi, panowanie cesarza Wanli (1573–1620) z dynastii Ming porcelana, dekoracja w technice woucai (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julita Malinowska. Spełniona

Od 15 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Julita Malinowska, „Rozmowa”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR