Galeria Labirynt w Lublinie: Sławomir Marzec, Walka dobra ze złem, 24.01.-08.02.2015 r.

Na początku roku w Galerii Labirynt w Lublinie odbył się pokaz projektu Sławomira Marca, zatytułowanego Walka dobra ze złem. Wystawa ta była rodzajem traktatu o granicach widzialności.

Sławomir Marzec, projekt „Walka dobra ze złem”, wernisaż, Galeria Labirynt w Lublinie, 2015 (źródło: dzięki uprzejmości Alexandry Hołowni)

Sławomir Marzec, projekt „Walka dobra ze złem”, wernisaż, Galeria Labirynt w Lublinie, 2015 (źródło: dzięki uprzejmości Alexandry Hołowni)

Artysta ironicznie ustosunkował się do zebranych w Internecie nowinek z kraju i ze świata. Pełne humoru ciekawostki, przedstawione w konwencji ulicznych napisów, stanowiły motto dla wypowiedzi wyrażonych za pomocą obiektów i rysunków. Dowcipnie poruszone problemy związane z ekonomią, ekologią, pedagogiką, z oszustwami administracyjnymi i defraudacją pieniędzy artysta ukazał w ośmiu scenkach. Używając karykaturalnych cytatów z życia Marzec udowodnił, że świat jest nie tylko zły, ale również głupi i nieodpowiedzialny. Oglądamy papierowy, dziecięcy samolot o wielkości 100 cm x 70 cm oraz wykonany przeźroczystą taśmą rysunek żołnierza trzymającego sznurek. Obok odręczny podpis: 10.5.14: Podczas ćwiczeń w rejonie Skulska zaginął dron. Według MON samolot zerwał się z linki, lecz producent twierdzi, że żadnej linki nie było. Zabawna notatka kazała traktować wojsko niczym grupę rozbawionych chłopców trzymających samolot na lince. Dalej spostrzegamy kilka cegieł usytuowanych w pobliżu delikatnie naszkicowanych, siedzących postaci. Podpis wyjaśniał: 20.12.13: W londyńskim teatrze Apollo widzowie oklaskiwali walący się dach, w przekonaniu, że to część spektaklu.

Prezentacja Walka dobra ze złem konfrontuje odbiorców z rzeczywistością pełną idiotycznych przepisów, zaniedbań i niedociągnięć. Artysta potraktował absurdy wynikające z zacierania się granic pomiędzy iluzją a rzeczywistością jako fenomen zła. A co z dobrem? Czy za dobro możemy przyjąć apel twórcy skierowany do świadomości odbiorców? Na wprost wejścia do galerii autor ustawił czarny kwadrat, z retorycznymi pytaniami: „Walka dobra ze złem w każdej epoce przybiera odmienną postać. Jak dzisiaj dostrzec ją w zgiełku radykalnych przemian, gdy wszystko zamienia się nieustannie we wszystko? Czy jest ona już jedynie mitem, czy trwa nadal, choć często niedostrzegana?”. Biorąc pod uwagę, że wrażenie współczesnej dominacji zła jest w dużej mierze winą mediów i piszących reportaże dziennikarzy, stwierdzamy, że Marzec spektakularnie podporządkował wyszukane, populistyczne internetowe wiadomości obarczonemu tradycją biblijną tytułowi wystawy. W przegadany sposób, patetycznie i wyniośle, choć z wielkim estetycznym wyczuciem, rozprawił się z obraną przez siebie tematyką.

Sławomir Marzec, performance, projekt „Walka dobra ze złem”, Galeria Labirynt w Lublinie, 2015 (źródło: dzięki uprzejmości Alexandry Hołowni)

Sławomir Marzec, performance, projekt „Walka dobra ze złem”, Galeria Labirynt w Lublinie, 2015 (źródło: dzięki uprzejmości Alexandry Hołowni)

Wprowadzając do swej instalacji czarny kwadrat oraz wykorzystując pomysł „białe na białym” odwołał się do ikonografii Kazimierza Malewicza. W czarnym kwadracie Malewicza została zawarta idea czystego odczucia. Natomiast w estetycznej teorii suprematyzmu „białego na białym” chodziło o drogę ludzkości do duchowej wolności. Marzec, podobnie jak Malewicz, zagrał na odczuciach odwiedzających. Rysunkami zrobionymi przeźroczystą taśmą na białej ścianie zminimalizował kolor, ułatwiając w ten sposób koncentrację na przekazywanych treściach. Skojarzenia powstałe wskutek zestawienia ze sobą obiektów i napisów zręcznie pobudzały wyobraźnię patrzących. Metoda ta przypominała montaż kadrów filmowych. Z kolei pojawiające się na ścianach galerii zmultiplikowane cienie wernisażowej publiczności oddziaływały bardzo teatralnie.

Wystawę rozpoczął performance. Artysta potraktował podłogę jak ekran, na którym rysował wodą gigantyczne figury diabła i anioła, zapamiętane z drzeworytu w traktacie Savonaroli Predica dell’arte del bene morire, wydanego we Florencji w 1496 roku. Podczas trwania wernisażu rysunek ów zanikał, ponieważ woda parowała kreując zarazem niezależny, efemeryczny spektakl. Anioł i diabeł zniknęli w nicości. A w powietrzu, ponad głowami odwiedzających, zaszybowała walka przeciwieństw. Uchwycone w ten sposób przemijanie, podkreślało ulotność ziemskich zjawisk. Genialna, choć prosta idea, gdyż w świecie nie ma nic stałego. Wszystko się zmienia, także nasza świadomość. Zło jest zależne od dobra, a ich walka nie podlega żadnym ograniczeniom czasowym, gdyż zawsze trwała i trwać będzie, i to na różną skalę oraz na wiele sposobów. Każdy człowiek toczy walkę dobra ze złem we własnym sumieniu. Mahatma Gandhi, największy indyjski pacyfista powiedział: „Dobro i zło muszą istnieć obok siebie, a człowiek musi dokonywać wyboru…”. Sławomir Marzec w swej wystawie, będącej zapisem tragikomicznych wydarzeń chwili obecnej, zgrabnie połączył kilka gatunków sztuki współczesnej, jak performance, sztukę efemeryczną, suprematyzm, konwencję street artu, obiekty, rysunek, instalację. Wykorzystał bogaty bagaż własnych doświadczeń, a także szerokiej wiedzy z zakresu historii sztuki, filozofii, kultury, psychologii. Stworzył wielowarstwowe, a być może też ponadczasowe dzieło o wymiarze społecznym.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń