68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Locarno, 05.-15.08.2015 r.

Od piątego do piętnastego sierpnia 2015 roku w szwajcarskim mieście Locarno odbywa się kolejny już, 68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy. Projekcje w otwartej przestrzeni miejskiego placu Grande umożliwią tysiącom kinomanów przeanalizowanie aktualnych prądów światowego kina.

„Dream Land”, reż. Steven Chen (źródło: NOISE Film PR Berlin-Amsterdam)

„Dream Land”, reż. Steven Chen (źródło: NOISE Film PR Berlin-Amsterdam)

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Locarno służy za platformę prezentacji nowatorskich utworów artystycznych. Właśnie tu odkryto reżyserów, takich jak Claude Chabrol, Stanley Kubrik, Spike Lee, Gus Van Sant. W tym roku do nagrody Złotego Lamparta nominowano dziesięć utworów, między innymi najnowszy film Andrzeja Żuławskiego Cosmos, oparty na powieści Witolda Gombrowicza. Należy wspomnieć, że grono niezależnych jurorów FIPRESCI uświetnia również polski filmoznawca, Mateusz Werner.

Do atrakcji 68. MFF w Locarno należy wytypowany do nagrody głównej debiut amerykańsko-kambodżańskiego reżysera Stevena Chena, o tytule Dream Land. Kambodżański film fascynuje egzotyką nieznanego, podnieca pięknymi ujęciami autorstwa kamerzysty Douglasa Seoka. Wykształcony na Uniwersytecie DePaul w Chicago, obecnie zamieszkały w Seulu operator filmowy zdobył wiele nagród, między innymi na festiwalach Tribeca i Busan. Zamiłowanie Stevena Chena do sztuki fotografii spowodowało powierzenie jednej z głównych ról znanemu kambożańskiemu fotografowi, Kimowi Hakowi. Steven Chen celowo zaangażował młodych, dobrze prosperujących ludzi, gdyż młodość zawsze kokietuje beztroską i pięknem. Bohaterką Dream Land jest dwudziestoletnia dziewczyna imieniem Lida, grana z uwodzicielską lekkością przez modelkę Duch Lidę. Urodziwa Lida pracuje jako maklerka ekskluzywnych nieruchomości w rozwijającej się metropolii, Phnom Penh. Odnosi sukces zawodowy, ale zaniedbuje życie prywatne. Jej związek z młodym fotografem pogarsza się z dnia na dzień. Dziewczyna, spacerując po swym rodzinnym mieście, prowadzi z sobą monologi wewnętrzne. Film charakteryzuje wolne tempo oraz spokojna, zredukowana akcja, najczęściej rozgrywająca się pomiędzy dwoma aktorami przebywającymi w pustych, przestrzennych, uporządkowanych wnętrzach. Lida i jej chłopak Hak mówią wyniośle o swoich uczuciach. Oboje wyglądają przyzwoicie, śpią w piżamach, nie klną, nie piją, nie dają się ponieść emocjom ani szaleństwu, nie mają też skomplikowanych charakterów. Prowadzą poprawne, przykładne życie. Ubrani porządnie, bez ekstrawagancji, spotykają się z przyjaciółmi, śpiewają karaoke. Na ekranie nic ważnego się nie dzieje. Dominuje wyestetyzowana nuda.

„Dream Land”, reż. Steven Chen (źródło: NOISE Film PR Berlin-Amsterdam)

„Dream Land”, reż. Steven Chen (źródło: NOISE Film PR Berlin-Amsterdam)

Kiczowate piosenki o miłości oraz rozwlekły, pozbawiony pośpiechu bieg wydarzeń nie przemawiają do europejskich odbiorców, przyzwyczajonych raczej do wartkiej akcji. Zachwyca jedynie perspektywa ujęć miejskich pejzaży, użycie światła i cienia, widoki zachodów słońca. Relacje architektury, ruchu, światła i dźwięku przypominają ulotne fotograficzne migawki – symbolizują przemijanie. Reżyser pokazuje codzienną egzystencję mieszkańców stolicy Kambodży na tle historycznych zmian. Podziwiamy wznoszące się drapacze chmur, bujną roślinność. Scena przedstawiająca makietę z zaplanowanymi architektonicznymi budowlami uwypukla gigantyczne plany rozwoju Phnom Penh. Dream Land Stevena Chena jest więc nie tylko rozprawą z przeszłością Kambodży, ale przede wszystkim wizją obiecującej przyszłości. Oglądając ten film chce się jechać do Phnom Penh. I może o to właśnie reżyserowi chodzi, by pokazać, że życie w rozwijającej się stolicy Kambodży ma sens.

Osobiście odbieram jednak Dream Land niczym zgrabnie zrobioną propagandową agitkę. Bogata w zabytki Kambodża była do 1953 roku kolonią francuską. Uwikłana w liczne wojny domowe, zamieszki, wojnę wietnamską oraz panującą w latach 1975-79 dyktaturę Czerwonych Khmerów (ekstremistycznego, narodowo-komunistycznego ugrupowania) bardzo podupadła gospodarczo. Trzydzieści sześć lat po zakończeniu reżimu Czerwonych Khmerów azjatyckie państwo definiuje się na nowo. Napływ obcych inwestycji oraz zagranicznego kapitału powoduje rozwój klasy średniej przy jednoczesnej degradacji dziedzictwa kulturowego. Moim zdaniem w konkursie o Złotego Lamparta Steven Chen nie stanowi żadnej konkurencji dla Andrzeja Żuławskiego. Choć z drugiej strony jurorzy mogą udzielić poparcia rodzącej się kinematografii w Kambodży i ze względów społeczno-politycznych przyznać nagrodę właśnie Chenowi.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń