Debiut-powrót

Jak istotne jest dla muzyków, zwłaszcza młodych, wsparcie wytwórni płytowych, pokazuje dość smutna historia Marka Kazany. Surowo spoglądający z okładki płyty Tangola brodacz może przywodzić na myśl charyzmatycznych gigantów muzyki europejskiej, Petera Brotzmanna czy Evana Parkera. I nie są to skojarzenia bezpodstawne. Marek Kazana był jednym z najciekawszych bezkompromisowych saksofonistów lat 80., grawitujących raczej ku swobodnym ekscesom Young Power i Free Cooperation, niż szkolnemu odgrywaniu standardów, które opanowało akademicki jazz tamtej epoki. Niestety przez te wszystkie lata od debiutu pod koniec lat 70. Kazana nie wydał żadnej (!) autorskiej płyty, a Tangola z 2013 roku jest pierwszym albumem sygnowanym jego własnym nazwiskiem. Czekaliśmy, czekał przede wszystkim sam Kazana, ale było warto. Płyta Tangola może zwieść swoim tytułem, sugerując jazz lekki, czy nawet taneczny. Tymczasem propozycja Kazany to więcej niż solidny free jazz, momentami nawet z inklinacjami do swobodnej improwizacji. Aż chce się napisać, że w dźwiękach saksofonu Kazany słychać mądrość i doświadczenie jednego z najbardziej niedocenionych muzyków swojego pokolenia.

Dodajmy, że poza Tangolą ukazało się kilka debiutów mniej naznaczonych goryczą – poza wspomnianymi produkcjami z katalogu For Tune (Hunger Pangs, Magnolia Quartet, Dominik Wania) młodzi muzycy z zespołu High Definition pokazali, że davisowsko-coltrane’owski jazz uzupełniony współczesną rytmiką i skłonnością do karkołomnych niekiedy aranżacji (i drobną nutką free) wciąż może brzmieć nowatorsko (album Hopasa).

***

Za rok pewnie inny zestaw 150 nagrań znów wprawi nas w osłupienie. Przypływ geniuszu pokaże, jeśli nie Zimpel, to Trzaska, jeśli nie Mikrokolektyw, to Gorzycki, a kolejni artyści wydadzą płyty w prestiżowych amerykańskich i europejskich oficynach. Jak wiadomo, im starsi jesteśmy, tym łatwiej przychodzi nam idealizowanie przeszłości. Jak fascynująca musi być zatem teraźniejszość, że nawet krytycy starej daty twierdzą, że polska muzyka improwizowana wchodzi w swój najwspanialszy okres w dziejach. Dla polskich muzyków, dziennikarzy i fanów trwa sen, z którego nikt nie chciałby się wybudzić.

 

Strony: 1 2 3 4 5

TOMASZ GREGORCZYK – dziennikarz muzyczny. W centrum jego zainteresowań znajduje się jazz i muzyka improwizowana. Od 5 lat współpracuje z Programem II Polskiego Radia („Czas na Jazz” i „Rozmowy improwizowane”). Redaktor kwartalnika kulturalnego „Fragile”. Publikował m.in. w serwisie Diapazon.pl, czasopiśmie „Glissando”, „Jazz Forum”, „K MAG”, stały felietonista miesięcznika „Muzyka w Mieście”. Pisze również o marketingu i nowych mediach.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń