Prawdziwe talenty wyłaniają się same

Stanisław Soyka

Agata Leśniewska: Jakie wydarzenie w ciągu ostatnich lat, Pana zdaniem, najsilniej wpłynęło na obecny obraz polskiej kultury?

Stanisław Soyka: Trudno tu wskazywać jednostkowe wydarzenie. W moim odczuciu należy mówić raczej o procesie pomniejszania wszelkich subsydiów i donacji na kulturę w imię wszechobecnego zaklęcia „kryzys”. To bez wątpienia proces degradujący.

Stanisław Soyka, fot. Andrzej Tyszko (źródło: mat. prasowe)

Stanisław Soyka, fot. Andrzej Tyszko (źródło: mat. prasowe)

Czy może Pan wskazać konkretnych artystów, którzy odegrali znaczącą rolę w polskiej muzyce?

Mógłbym wskazać wielu, wymienię nielicznych: Chopin, Szymanowski, Lutosławski, Komeda, Penderecki, Stańko, Namysłowski, Górecki, Niemen i całe zastępy wspaniałych polskich wykonawców.

Czy w historii polskiej muzyki jest takie wydarzenie, które według Pana zostało niesłusznie pominięte bądź niezauważone przez krytykę?

Z moich obserwacji wynika, że tak „słuszne”, jak i „niesłusznie” wydarzenia artystyczne są przez polską krytykę pomijane. Krytyka zanika.

Czemu, Pana zdaniem, służy dzisiaj muzyka? Jaka jest jej największa wartość dla człowieka?

Muzyka tak wczoraj, jak i dzisiaj służy duszy. Pozwala się człowiekowi w tę duszę wsłuchać.

Czy jest coś takiego, co naszą, polską muzykę wyróżnia na tle innych krajów? Czy są osiągnięcia, z których możemy być szczególnie dumni?

Osiągnięć polskiej muzyki jest mnóstwo. Z punktu widzenia muzykologii można mówić o zbiorze charakterystycznych zwrotów melodycznych, bazujących na tradycyjnych motywach ludowych. Wskazać można na: „Kujawiaka” Namysłowskiego, nutę mazowiecką w twórczości Chopina, czy też skalę góralską (podhalańską) w muzyce Szymanowskiego, Góreckiego czy Kilara.

Ostatnie dwie dekady to również rozwój nowych technologii i rewolucja w dostępie do informacji, a tym samym dynamiczny rozwój mediów w Polsce. Jaką rolę, Pana zdaniem, media odgrywają dziś w kształtowaniu kultury?

Rola dzisiejszych mediów, to temat tak rozległy i kontrowersyjny, że nie podejmuję się wskazania jakichś jednoznacznych hipotez. Z jednej strony jest wspólnota interesów między twórcami i nadawcami. Z drugiej – przemożny wymóg mającego wciąż rosnąć przychodu.

Rozwój technologii pociągnął za sobą zmiany w podejściu samych artystów do sztuki. Czy Pan dostrzega takie zmiany w swojej pracy artystycznej?

Z satysfakcją korzystam z nowych możliwości (Sibelius, zoom, mobilne narzędzia), chociaż mam świadomość, że one nie są w stanie zastąpić twórcy.

Czego w dzisiejszych czasach najbardziej potrzebuje polska scena muzyczna?

Odwagi. Pracy. Staranności. Odpowiedzialności.

Jakie wyzwania, Pana zdaniem, stoją przed naszą sceną muzyczną w najbliższych latach?

Promocja. W Polsce powiedzieć, że zrobiłem coś, starałem się, wierzę, że się wam spodoba – to wstyd. Promocja. W Polsce, jeśli wydawca zechce sfinansować produkcję, to zupełnie nie widzi powodu by produkt promować, reklamować. Produkt ma się bronić sam. To oczywiście wbrew podstawowym zasadom handlu. Ale nie należy załamywać rąk. Rzeczywiście, prawdziwe talenty wyłaniają się same.

Dziękuję za rozmowę. 

STANISŁAW SOYKA (1959) – wokalista jazzowy, pianista, kompozytor. Ukończył Wydział Kompozycji i Aranżacji Akademii Muzycznej w Katowicach. Artysta zadebiutował w 1979 recitalem muzyki bluesowej i gospel w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jego płyta „Blublula”, zawierająca standardy takich muzyków, jak Duke Ellington, John Coltrane, nagrana wraz z triem W. Karolaka, została uznana „Jazzową płytą roku 81'”. Stanisław Soyka współpracował z czołowymi polskimi jazzmanami (All Stars Jazz Fest - Sztokholm, Umbria Jazz - Perugia, Nancy Jazz Festiwal) oraz takimi jazz-rockowymi grupami, jak: Extra Ball, Sun Ship, rockowym zespołem Svora, a także Januszem Yaniną Iwańskim, gitarzystą jazz-rockowej grupy Tie Break, w którego składzie gościli m.in. Tomasz Stańko, Wojciech Waglewski, Włodzimierz Kiniorski, Mateusz i Marcin Pospieszalscy, Antoni Ziut Gralak, Wojciech Konikiewicz, Jorgos Skolias, Aleksander Korecki, Andrzej Urny, Zbigniew Wegehaupt i wielu innych znakomitych muzyków. O albumie „Acoustic” (1992) mówi się, że o kilka lat wyprzedził epokę nagrywania "bez prądu". Płyta "Neopositive” (1992), zawiera piosenkę Tolerancja, która została wylansowana na wielki przebój. W 1995 roku ukazał się album „Soyka. Sonety Shakespeare”, zawierający 12 sonetów Williama Shakespeare, w przekładach Macieja Słomczyńskiego i Stanisława Barańczaka. W 2003 roku Sojka komponuje i nagrywa muzykę do słów „Tryptyku Rzymskiego” Jana Pawła II. Podczas X Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej DWA TEATRY w Sopocie artysta otrzymał nagrodę za najlepszą oryginalną muzykę do słuchowiska "Jeszcze się spotkamy młodsi" według scenariusza i reżyserii Krzysztofa Czeczota. W czerwcu 2011 roku Artysta został uhonorowany nagrodą Grand Prix Krajowego Festiwalu Piosenki w Opolu za całokształt twórczości. Wiosną 2012 roku nakładem Universal Music Polska wydany został album z piosenkami Czesława Niemena pt. ”Stanisław Soyka w hołdzie Mistrzowi”. Artysta jest także autorem dramatu muzycznego – „Pasja według Romana Brandstaettera zwana Pasją Szczecińską”. Stanisław Soyka ma w swoim dorobku albumy inspirowane także twórczością Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta oraz Agnieszki Osieckiej.

Dodaj komentarz

ROZMOWY NA 15-LECIE O.PL

Teatr wymaga poświęcenia

Jan Klata

Jan Klata, fot. Jacek Poremba, fragment fotografii (źródło: dzięki uprzejmości Jana Klaty)

Teatr może być mechanizmem zmian

Sebastian Majewski

Sebastian Majewski, fot. Tomasz Duda (źródło: dzięki uprzejmości Sebastiana Majewskiego)

Nie urągać inteligencji widza

Paweł Łoziński

Paweł Łoziński (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Teatr jest organizmem spontanicznym

Krystian Lupa

Krystian Lupa, fot. K. Pałetko (źródło: dzięki uprzejmości Teatr Polskiego we Wrocławiu)

Design to sposób myślenia

Oskar Zięta

Oskar Zięta (dzięki uprzejmości projektanta)

Sztuka na usługach „Tyranodigitalusa”

Wincenty Dunikowski-Duniko

Wincenty Dunikowski-Duniko, portret, dzięki uprzejmości artysty

Zagłębiać się w piękną materię, którą jest muzyka

Marek Napiórkowski

Marek Napiórkowski, fot. Rafał Masłow (źródło: mat. prasowe)

Kultura potrzebuje mecenasa

Kazimierz Kutz

Kazimierz Kutz, fot. Zbigniew Sawicz (dzięki uprzejmości artysty)

Zauważyć potrzeby wcześniej niezauważone

Malafor

Duet Malafor czyli Agata Kulik-Pomorska, Paweł Pomorski (dzięki uprzejmości projektantów)

Promować polską kulturę jako markę na świecie

Włodek Pawlik

Włodek Pawlik (źródło: mat. prasowe)

Obserwuję raczej regres niż progres

Antoni Libera

Antoni Libera (dzięki uprzejmości pisarza)

Wiele patentów na teatr

Artur Tyszkiewicz

Artur Tyszkiewicz, fot. Bartłomiej Sowa (źródło: dzięki uprzejmości Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie)

Ku świadomości klasycznego działania

Wojciech Plewiński

Na zdjęciu: Wojciech Plewiński, fot. Grażyna Makary, dzięki uprzejmości artysty

Sztuka - progresywny element rozwoju cywilizacji

Tomasz Dobiszewski

Tomek Dobiszewski, Fiksacje, projekt eyetracking, fot. Łukasz Matulewski (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Mamy tendencje, aby wyżej cenić to, co stamtąd

Andrzej Smolik

Andrzej Smolik, fot. Ania Głuszko-Smolik (źródło: mat. prasowe)

Współczesna sztuka zapomina o odbiorcy

Jerzy Stuhr

„Obywatel”, reż. Jerzy Stuhr, fotografia z planu zdjęciowego (źródło: materiały dystrybutora/ITI Cinema)

Prawdziwe talenty wyłaniają się same

Stanisław Soyka

Stanisław Soyka, fot. Andrzej Tyszko (źródło: mat. prasowe)

Muzyka jest ilustracją do życia

Michał Urbaniak

Michał Urbaniak (źródło: mat. prasowe)

Teatr musi być krytyczny wobec świata

Wojciech Klemm

Wojciech Klemm, fot. Bartłomiej Sowa (źródło: dzięki uprzejmości Wojciecha Klemma)

Czekam na pokolenie, które da mi popalić

Mikołaj Trzaska

Mikołaj Trzaska, fot. Krzysztof Penarski (źródło: dzięki uprzejmości Mikołaja Trzaski)

Gdy jest łatwo, powstają wydmuszki

Robert Gliński

Robert Gliński (z materiałów Teatru Powszechnego w Warszawie)

Z tęsknoty za technikami anachronicznymi

Katarzyna Majak

Na zdjęciu: Katarzyna Majak, dzięki uprzejmości Katarzyny Majak

Nie ma dobrej ani złej sztuki

Marta Deskur

Na zdjęciu: Marta Deskur, fot. Ewelina Stechnij, dzięki uprzejmości artystki

Akt myśli jest aktem sztuki

Ewa Partum

Na zdjęciu: Ewa Partum, dzięki uprzejmości artystki

Design zaostrza kontury rzeczywistości

Marek Cecuła

Marek Cecuła (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Uwznioślić ten paskudny, mały byt

Jakub Szczęsny

Jakub Szczęsny, fot. Piotr Maciaszek (źródło: dzięki uprzejmości J. Szczęsnego)

Dostrzec niedostrzegalne

Anna Kutera

Anna Kutera, „Forum Humanum”, 2012, dzięki uprzejmości artystki

Obudzić w człowieku poetę

Ewa Kuryłowicz

Ewa Kuryłowicz (dzięki uprzejmości Kuryłowicz & Associates)

Poznać siebie i swoje inności

Robert Kuśmirowski

Na zdjęciu: Robert Kuśmirowski, dzięki uprzejmości artysty

Brak miejsca dla klasyków współczesności

Jan Pamuła

Na zdjęciu: Jan Pamuła, fot. Mateusz Bednarz, dzięki uprzejmości artysty

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR