Temat współpracy między biznesem a sektorem kultury często wzbudza wiele kontrowersji. Z jednej strony wsparcie sponsora okazuje się niezbędne do realizacji dużych projektów, ale z drugiej strony taka współpraca może odbierać wiarygodność i niezależność inicjatywom kulturalnym. Coraz częściej na polskim rynku pojawiają się także instytucje lub osoby pośredniczące pomiędzy światem kultury i biznesu, które inicjują kontakty z potencjalnymi sponsorami i patronują wspólnym inicjatywom. Powstaje w tym miejscu pytanie: czy interesy sponsora mogą iść w parze z interesami instytucji kultury? Jakie jest oblicze sponsoringu kultury w Polsce?

O zabranie głosu postanowiliśmy poprosić sponsorów, osoby odpowiedzialne za pozyskiwanie funduszy w instytucjach kultury, przedstawicieli organizacji pozarządowych, fundraiserów, naukowców, a także reprezentantów organizacji zajmujących się programami sponsoringowymi. Zapraszamy do lektury cyklu Kultura szuka sponsora, sponsor szuka kultury.

Stanowisko w tej sprawie zabrał Piotr Glen – dyrektor ds. Zaangażowań Społecznych w PZU.

Uroczyste odsłonięcie obrazu „Pomarańczarka” A Gierymskiego, którego odzyskanie i renowacja zostały sfinansowane przez Fundację PZU – konferencja prasowa, 27.07.2011, autor zdjęcia: Archiwum PZU

Uroczyste odsłonięcie obrazu „Pomarańczarka” A Gierymskiego, którego odzyskanie i renowacja zostały sfinansowane przez Fundację PZU – konferencja prasowa, 27.07.2011, autor zdjęcia: Archiwum PZU

Sponsoring należy do ważnych narzędzi budowania wizerunku marki. PZU, jak wiele firm, korzysta z tego narzędzia. Istotnym obszarem naszej aktywności sponsoringowej jest wspieranie polskiej kultury i szeroko rozumianego dziedzictwa narodowego. Po trosze traktujemy to jako naszą powinność. Współpraca z kluczowymi polskimi instytucjami kultury jest też dla nas doskonałą szansą na pozytywne i przyjazne pozycjonowanie marki wszystkich Polaków.

Od instytucji kultury oczekujemy przede wszystkim otwartości na nasze pomysły. Jesteśmy aktywnym sponsorem, nie zadowala nas przysłowiowe przyklejenie logo na plakacie. Sami inicjujemy wiele działań, co wymaga ze strony instytucji kultury dużego zaufania. Naszym priorytetem jest, aby współpraca układała się przede wszystkim partnersko.

Kluczowe jest, by instytucja kultury rozumiała nasze potrzeby, przede wszystkim te biznesowe. Mniejsze znaczenie ma ilość świadczeń, a zdecydowanie większe ich jakość. Ważne, aby potencjalny partner zadał sobie odrobinę trudu i złożył ofertę współpracy PZU jako instytucji biznesowej. Jeśli to zrobi i oferta będzie wskazywała na biznesowe korzyści, jakie mogą płynąć z tej współpracy, szansa na jej podjęcie znacznie rośnie.

Takie korzyści mogą być wielorakie. Budujemy pozytywny wizerunek PZU zarówno wśród wysublimowanych odbiorców kultury, jak i tych masowych, choćby podczas corocznej Nocy Muzeów. Ponadto sponsoring kultury bardzo chętnie wykorzystujemy do nawiązywania oraz wzmacniania kontaktów i relacji biznesowych z kluczowymi partnerami.

Zagrożenia są zawsze; żaden sponsoring nie jest zupełnie bezpieczny. Często trzeba ponosić ryzyko, wspierając kulturę niszową, alternatywną, undergroundową. My jednak staramy się unikać tego typu wydarzeń. Najważniejsza jest dla nas wartość merytoryczna danej inicjatywy. To plus jakość potencjalnego partnera są dla nas gwarantem bezpiecznej i udanej współpracy.

Oczywiście biznes, w mojej ocenie, może wspierać kulturę nie tylko finansowo, ale również operacyjnie, np. inicjując szereg działań. Doskonałym przykładem jest aplikacja mobilna, nad którą PZU obecnie pracuje z kluczowymi partnerami z obszaru kultury. Będzie to wyjątkowe narzędzie multimedialne, które pozwoli masowemu odbiorcy w bardzo niestandardowy sposób zwiedzać wybrane placówki. Powstanie tej aplikacji zaproponowało PZU i nie wiąże się to z żadnymi korzyściami finansowymi dla naszych partnerów. Uważam, że dajemy im fantastyczne narządzie do promocji lub budowania przewagi wśród konkurencji – bo trzeba podkreślić, że w świecie kultury, jak w biznesie, usilnie zabiega się o klienta – odbiorcę kultury.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Art WORK. Artyści o pracy

Od 22 września do 31 października 2017 roku

Marcin Berdyszak, „Le danse macabre de terrorisme” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Japońska układanka

Od 3 września 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Widok wystawy „Japońska układanka” , fot. Rafał Sosin (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Siudeja. DO ODCIĘCIA. Cięcie, beton, czerń

Od 22 września do 12 listopada 2017 roku

Piotr Siudeja, „Klatka I”, tynk, olej na płótnie, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Ambroziak. Plujący obraz

Od 22 września do 14 października 2017 roku

Piotr Ambroziak, bez tytułu, akryl, spray, 100×117 cm, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Imbalance

Od 22 września do 19 listopada 2017 roku

Julius Von Bismark (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zwierzyniec zaprasza – Rakowice

Od 22 września 2017 roku do 25 lutego 2018 roku

Osiedle Ugorek w budowie, lata 60. XX w., fot. Henryk Hermanowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Znajduję starożytności bardzo piękne. Antyk okiem kolekcjonera

Od 20 września 2017 roku do 30 listopada 2019 roku

„Znajduję starożytności bardzo piękne. Antyk okiem kolekcjonera”  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moda i kino. Kostiumy filmowe kolekcji CeTA

Od 17 września do 30 grudnia 2017 roku

„Test pilota Pirxa”, proj. Alicja Wasilewska; fot. Michał Stenzel (źródło: materiały prasowe organizatora)

III Festiwal małych Prapremier

Od 17 do 22 września 2017 roku

„Dzień Dziecka”, Teatr Rampa w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jarosław Modzelewski. Gdzie ja jestem?

Od 15 września do 12 listopada 2017 roku

Jarosław Modzelewski, „Będzie rybka, drugi”, 180x240, 2007 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR