Temat współpracy między biznesem a sektorem kultury często wzbudza wiele kontrowersji. Z jednej strony wsparcie sponsora okazuje się niezbędne do realizacji dużych projektów, ale z drugiej strony taka współpraca może odbierać wiarygodność i niezależność inicjatywom kulturalnym. Coraz częściej na polskim rynku pojawiają się także instytucje lub osoby pośredniczące pomiędzy światem kultury i biznesu, które inicjują kontakty z potencjalnymi sponsorami i patronują wspólnym inicjatywom. Powstaje w tym miejscu pytanie: czy interesy sponsora mogą iść w parze z interesami instytucji kultury? Jakie jest oblicze sponsoringu kultury w Polsce?

O zabranie głosu postanowiliśmy poprosić sponsorów, osoby odpowiedzialne za pozyskiwanie funduszy w instytucjach kultury, przedstawicieli organizacji pozarządowych, fundraiserów, naukowców, a także reprezentantów organizacji zajmujących się programami sponsoringowymi. Zapraszamy do lektury cyklu Kultura szuka sponsora, sponsor szuka kultury.

Stanowisko w tej sprawie zabrał Piotr Glen – dyrektor ds. Zaangażowań Społecznych w PZU.

Uroczyste odsłonięcie obrazu „Pomarańczarka” A Gierymskiego, którego odzyskanie i renowacja zostały sfinansowane przez Fundację PZU – konferencja prasowa, 27.07.2011, autor zdjęcia: Archiwum PZU

Uroczyste odsłonięcie obrazu „Pomarańczarka” A Gierymskiego, którego odzyskanie i renowacja zostały sfinansowane przez Fundację PZU – konferencja prasowa, 27.07.2011, autor zdjęcia: Archiwum PZU

Sponsoring należy do ważnych narzędzi budowania wizerunku marki. PZU, jak wiele firm, korzysta z tego narzędzia. Istotnym obszarem naszej aktywności sponsoringowej jest wspieranie polskiej kultury i szeroko rozumianego dziedzictwa narodowego. Po trosze traktujemy to jako naszą powinność. Współpraca z kluczowymi polskimi instytucjami kultury jest też dla nas doskonałą szansą na pozytywne i przyjazne pozycjonowanie marki wszystkich Polaków.

Od instytucji kultury oczekujemy przede wszystkim otwartości na nasze pomysły. Jesteśmy aktywnym sponsorem, nie zadowala nas przysłowiowe przyklejenie logo na plakacie. Sami inicjujemy wiele działań, co wymaga ze strony instytucji kultury dużego zaufania. Naszym priorytetem jest, aby współpraca układała się przede wszystkim partnersko.

Kluczowe jest, by instytucja kultury rozumiała nasze potrzeby, przede wszystkim te biznesowe. Mniejsze znaczenie ma ilość świadczeń, a zdecydowanie większe ich jakość. Ważne, aby potencjalny partner zadał sobie odrobinę trudu i złożył ofertę współpracy PZU jako instytucji biznesowej. Jeśli to zrobi i oferta będzie wskazywała na biznesowe korzyści, jakie mogą płynąć z tej współpracy, szansa na jej podjęcie znacznie rośnie.

Takie korzyści mogą być wielorakie. Budujemy pozytywny wizerunek PZU zarówno wśród wysublimowanych odbiorców kultury, jak i tych masowych, choćby podczas corocznej Nocy Muzeów. Ponadto sponsoring kultury bardzo chętnie wykorzystujemy do nawiązywania oraz wzmacniania kontaktów i relacji biznesowych z kluczowymi partnerami.

Zagrożenia są zawsze; żaden sponsoring nie jest zupełnie bezpieczny. Często trzeba ponosić ryzyko, wspierając kulturę niszową, alternatywną, undergroundową. My jednak staramy się unikać tego typu wydarzeń. Najważniejsza jest dla nas wartość merytoryczna danej inicjatywy. To plus jakość potencjalnego partnera są dla nas gwarantem bezpiecznej i udanej współpracy.

Oczywiście biznes, w mojej ocenie, może wspierać kulturę nie tylko finansowo, ale również operacyjnie, np. inicjując szereg działań. Doskonałym przykładem jest aplikacja mobilna, nad którą PZU obecnie pracuje z kluczowymi partnerami z obszaru kultury. Będzie to wyjątkowe narzędzie multimedialne, które pozwoli masowemu odbiorcy w bardzo niestandardowy sposób zwiedzać wybrane placówki. Powstanie tej aplikacji zaproponowało PZU i nie wiąże się to z żadnymi korzyściami finansowymi dla naszych partnerów. Uważam, że dajemy im fantastyczne narządzie do promocji lub budowania przewagi wśród konkurencji – bo trzeba podkreślić, że w świecie kultury, jak w biznesie, usilnie zabiega się o klienta – odbiorcę kultury.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda

Od 22 czerwca do 23 września 2018 roku

Marcel Broodthaers, Karykatury-Grandville © Estate Marcel Broodthaers, Brussels (źródło: materiały prasowe organizatora)

Weneckie Biennale na Bródnie

Od 23 czerwca do 1 lipca 2018 roku

Weneckie Biennale na Bródnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa laureatów konkursu Wystaw się w CSW 2017

Od 22 czerwca do 22 lipca 2018 roku

Agnieszka Fiejka, bez tytułu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rewolucja w sypialni. Łóżka w XIX wieku

Od 26 czerwca do 16 września 2018 roku

Łóżko w stylu empire, ok. 1810–1820. Śląsk(?), zbiory Muzeum Narodowego we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Józef Brandt 1841–1915

Od 22 czerwca do 30 września 2018 roku

Józef Brandt „Alarm” (źródło: materiały prasowe MNW)

Malarze XIX- i XX-wiecznego Gdańska

Od 22 czerwca do 15 lipca 2018 roku

Alfred Scherres  (źródło: materiały prasowe organizatora)

22. Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura

Od 22 czerwca do 2 września 2018 roku

22. Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kontrakt rysownika

Od 22 czerwca do 23 sierpnia 2018 roku

Karolina Bielawska, Kompleks, Pałac Branickich (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zdzisław Sosnowski. Mój czas

Od 15 czerwca do 30 września 2018 roku

Zdzisław Sosnowski, „My time”, 2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

O ogrodach

Od 2 czerwca do 31 sierpnia 2018 roku

Janina Kraupe (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR