Temat współpracy między biznesem a sektorem kultury często wzbudza wiele kontrowersji. Z jednej strony wsparcie sponsora okazuje się niezbędne do realizacji dużych projektów, ale z drugiej strony taka współpraca może odbierać wiarygodność i niezależność inicjatywom kulturalnym. Coraz częściej na polskim rynku pojawiają się także instytucje lub osoby pośredniczące pomiędzy światem kultury i biznesu, które inicjują kontakty z potencjalnymi sponsorami i patronują wspólnym inicjatywom. Powstaje w tym miejscu pytanie: czy interesy sponsora mogą iść w parze z interesami instytucji kultury? Jakie jest oblicze sponsoringu kultury w Polsce?

O zabranie głosu postanowiliśmy poprosić sponsorów, osoby odpowiedzialne za pozyskiwanie funduszy w instytucjach kultury, przedstawicieli organizacji pozarządowych, fundraiserów, naukowców, a także reprezentantów organizacji zajmujących się programami sponsoringowymi. Zapraszamy do lektury cyklu Kultura szuka sponsora, sponsor szuka kultury.

Stanowisko w tej sprawie zabrał Piotr Glen – dyrektor ds. Zaangażowań Społecznych w PZU.

Uroczyste odsłonięcie obrazu „Pomarańczarka” A Gierymskiego, którego odzyskanie i renowacja zostały sfinansowane przez Fundację PZU – konferencja prasowa, 27.07.2011, autor zdjęcia: Archiwum PZU

Uroczyste odsłonięcie obrazu „Pomarańczarka” A Gierymskiego, którego odzyskanie i renowacja zostały sfinansowane przez Fundację PZU – konferencja prasowa, 27.07.2011, autor zdjęcia: Archiwum PZU

Sponsoring należy do ważnych narzędzi budowania wizerunku marki. PZU, jak wiele firm, korzysta z tego narzędzia. Istotnym obszarem naszej aktywności sponsoringowej jest wspieranie polskiej kultury i szeroko rozumianego dziedzictwa narodowego. Po trosze traktujemy to jako naszą powinność. Współpraca z kluczowymi polskimi instytucjami kultury jest też dla nas doskonałą szansą na pozytywne i przyjazne pozycjonowanie marki wszystkich Polaków.

Od instytucji kultury oczekujemy przede wszystkim otwartości na nasze pomysły. Jesteśmy aktywnym sponsorem, nie zadowala nas przysłowiowe przyklejenie logo na plakacie. Sami inicjujemy wiele działań, co wymaga ze strony instytucji kultury dużego zaufania. Naszym priorytetem jest, aby współpraca układała się przede wszystkim partnersko.

Kluczowe jest, by instytucja kultury rozumiała nasze potrzeby, przede wszystkim te biznesowe. Mniejsze znaczenie ma ilość świadczeń, a zdecydowanie większe ich jakość. Ważne, aby potencjalny partner zadał sobie odrobinę trudu i złożył ofertę współpracy PZU jako instytucji biznesowej. Jeśli to zrobi i oferta będzie wskazywała na biznesowe korzyści, jakie mogą płynąć z tej współpracy, szansa na jej podjęcie znacznie rośnie.

Takie korzyści mogą być wielorakie. Budujemy pozytywny wizerunek PZU zarówno wśród wysublimowanych odbiorców kultury, jak i tych masowych, choćby podczas corocznej Nocy Muzeów. Ponadto sponsoring kultury bardzo chętnie wykorzystujemy do nawiązywania oraz wzmacniania kontaktów i relacji biznesowych z kluczowymi partnerami.

Zagrożenia są zawsze; żaden sponsoring nie jest zupełnie bezpieczny. Często trzeba ponosić ryzyko, wspierając kulturę niszową, alternatywną, undergroundową. My jednak staramy się unikać tego typu wydarzeń. Najważniejsza jest dla nas wartość merytoryczna danej inicjatywy. To plus jakość potencjalnego partnera są dla nas gwarantem bezpiecznej i udanej współpracy.

Oczywiście biznes, w mojej ocenie, może wspierać kulturę nie tylko finansowo, ale również operacyjnie, np. inicjując szereg działań. Doskonałym przykładem jest aplikacja mobilna, nad którą PZU obecnie pracuje z kluczowymi partnerami z obszaru kultury. Będzie to wyjątkowe narzędzie multimedialne, które pozwoli masowemu odbiorcy w bardzo niestandardowy sposób zwiedzać wybrane placówki. Powstanie tej aplikacji zaproponowało PZU i nie wiąże się to z żadnymi korzyściami finansowymi dla naszych partnerów. Uważam, że dajemy im fantastyczne narządzie do promocji lub budowania przewagi wśród konkurencji – bo trzeba podkreślić, że w świecie kultury, jak w biznesie, usilnie zabiega się o klienta – odbiorcę kultury.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Stanisław K. Dawski

Od 2 do 17 czerwca 2017 roku

Stanisław Dawski, „Szukam człowieka. Trujące ziele”, 1951 (źródło: materiały prasowe organizatora)

O potrzebie tworzenia widzeń 1929–2017

Od 27 maja do 17 września 2017 roku

Yi-Chun Lin, „Autumn”, 2016, druk Giclee, papier, 180 x 180 cm Dzięki uprzejmości artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Legendarna Młoda Polska

Od 2 czerwca do 10 września 2017 roku

Zbigniew Pronaszko, „W dolinę Józefata”, ok. 1910, olej, płótno, fot. Archiwum właściciela kolekcji, © fot. Janusza Kozina (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Targi Książek dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony

Od 26 do 28 maja 2017 roku

Targi Książek dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wspólnej drodze. Kraków i Budapeszt w średniowieczu

Od 6 czerwca do 20 sierpnia 2017 roku

Pierścień burmistrzów krakowskich, XVI w., w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paweł Kowalewski. Moc i piękno

Od 21 maja do 30 lipca 2017 roku

Paweł Kowalewski, „Cesia”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

W warsztacie niderlandzkiego mistrza

Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie

Od 18 maja do 20 sierpnia 2017 roku

Bartholomeus Molenaer, „Wiejska szkoła z nauczycielem ostrzącym pióro”, ok. 1635–1650 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Panna Nikt

20 maja 2017 roku

„Panna Nikt”, reż. Paweł Passini (źródło: materiały prasowe teatru)

Masaki Fujihata. Poszerzanie świata

Od 19 maja do 2 lipca 2017 roku

Masaki Fujihata (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alexandre Dang. Dancing Flowers

Od 19 maja do 13 sierpnia 2017 roku

Royal Greenhouses of Laeken (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR