Temat współpracy między biznesem a sektorem kultury często wzbudza wiele kontrowersji. Z jednej strony wsparcie sponsora okazuje się niezbędne do realizacji dużych projektów, ale z drugiej strony taka współpraca może odbierać wiarygodność i niezależność inicjatywom kulturalnym. Coraz częściej na polskim rynku pojawiają się także instytucje lub osoby pośredniczące pomiędzy światem kultury i biznesu, które inicjują kontakty z potencjalnymi sponsorami i patronują wspólnym inicjatywom. Powstaje w tym miejscu pytanie: czy interesy sponsora mogą iść w parze z interesami instytucji kultury? Jakie jest oblicze sponsoringu kultury w Polsce?

O zabranie głosu postanowiliśmy poprosić sponsorów, osoby odpowiedzialne za pozyskiwanie funduszy w instytucjach kultury, przedstawicieli organizacji pozarządowych, fundraiserów, naukowców, a także reprezentantów organizacji zajmujących się programami sponsoringowymi. Zapraszamy do lektury cyklu Kultura szuka sponsora, sponsor szuka kultury.

Stanowisko w tej sprawie zabrał Piotr Glen – dyrektor ds. Zaangażowań Społecznych w PZU.

Uroczyste odsłonięcie obrazu „Pomarańczarka” A Gierymskiego, którego odzyskanie i renowacja zostały sfinansowane przez Fundację PZU – konferencja prasowa, 27.07.2011, autor zdjęcia: Archiwum PZU

Uroczyste odsłonięcie obrazu „Pomarańczarka” A Gierymskiego, którego odzyskanie i renowacja zostały sfinansowane przez Fundację PZU – konferencja prasowa, 27.07.2011, autor zdjęcia: Archiwum PZU

Sponsoring należy do ważnych narzędzi budowania wizerunku marki. PZU, jak wiele firm, korzysta z tego narzędzia. Istotnym obszarem naszej aktywności sponsoringowej jest wspieranie polskiej kultury i szeroko rozumianego dziedzictwa narodowego. Po trosze traktujemy to jako naszą powinność. Współpraca z kluczowymi polskimi instytucjami kultury jest też dla nas doskonałą szansą na pozytywne i przyjazne pozycjonowanie marki wszystkich Polaków.

Od instytucji kultury oczekujemy przede wszystkim otwartości na nasze pomysły. Jesteśmy aktywnym sponsorem, nie zadowala nas przysłowiowe przyklejenie logo na plakacie. Sami inicjujemy wiele działań, co wymaga ze strony instytucji kultury dużego zaufania. Naszym priorytetem jest, aby współpraca układała się przede wszystkim partnersko.

Kluczowe jest, by instytucja kultury rozumiała nasze potrzeby, przede wszystkim te biznesowe. Mniejsze znaczenie ma ilość świadczeń, a zdecydowanie większe ich jakość. Ważne, aby potencjalny partner zadał sobie odrobinę trudu i złożył ofertę współpracy PZU jako instytucji biznesowej. Jeśli to zrobi i oferta będzie wskazywała na biznesowe korzyści, jakie mogą płynąć z tej współpracy, szansa na jej podjęcie znacznie rośnie.

Takie korzyści mogą być wielorakie. Budujemy pozytywny wizerunek PZU zarówno wśród wysublimowanych odbiorców kultury, jak i tych masowych, choćby podczas corocznej Nocy Muzeów. Ponadto sponsoring kultury bardzo chętnie wykorzystujemy do nawiązywania oraz wzmacniania kontaktów i relacji biznesowych z kluczowymi partnerami.

Zagrożenia są zawsze; żaden sponsoring nie jest zupełnie bezpieczny. Często trzeba ponosić ryzyko, wspierając kulturę niszową, alternatywną, undergroundową. My jednak staramy się unikać tego typu wydarzeń. Najważniejsza jest dla nas wartość merytoryczna danej inicjatywy. To plus jakość potencjalnego partnera są dla nas gwarantem bezpiecznej i udanej współpracy.

Oczywiście biznes, w mojej ocenie, może wspierać kulturę nie tylko finansowo, ale również operacyjnie, np. inicjując szereg działań. Doskonałym przykładem jest aplikacja mobilna, nad którą PZU obecnie pracuje z kluczowymi partnerami z obszaru kultury. Będzie to wyjątkowe narzędzie multimedialne, które pozwoli masowemu odbiorcy w bardzo niestandardowy sposób zwiedzać wybrane placówki. Powstanie tej aplikacji zaproponowało PZU i nie wiąże się to z żadnymi korzyściami finansowymi dla naszych partnerów. Uważam, że dajemy im fantastyczne narządzie do promocji lub budowania przewagi wśród konkurencji – bo trzeba podkreślić, że w świecie kultury, jak w biznesie, usilnie zabiega się o klienta – odbiorcę kultury.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

FOGHORN. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II Galerii Arsenał

Od 15 marca do 5 maja 2019 roku

Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007, dyptyk, fotografia na dibondzie, 260 × 370 cm, edycja 5 +AP, praca z Kolekcji II Galerii Arsenał, Białystok (źródło: materiały prasowe)

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908–1928

Od 8 marca do 9 czerwca 2019 roku

Imre Szobotka, Marynarz, 1915, Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs (źródło: materiały prasowe)

Patchwork: Architektura Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak

Od 28 lutego do 18 maja 2019 roku

Grunwaldzki Square, fot. Michał Brzoza (źródło: materiały prasowe)

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 22 lutego do 30 czerwca 2019 roku

Henry Moore, Oval with Points (na wystawie: przed Gmachem Głównym MNK) (źródło: materiały prasowe)

Nicolas Grospierre – subiektywny atlas architektury modernistycznej

1 marca do 7 kwietnia 2019 roku

Nicolas Grospierre, Blok mieszkalny, Sankt Petersburg, Rosja, 2007 (źródło: materiały prasowe)

Mikołaj Poliński: 19 odcieni szarości

15 lutego do 31 marca 2019 roku

Widok wystawy Mikołaja Polińskiego w Galerii Muzalewska, fot Galeria Muzalewska (źródło: materiały prasowe)

Ignacy Czwartos. Malarz polski

Od 22 lutego do 29 kwietnia 2019 roku

Ignacy Czwartos. Malarz polski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fernando Menis – Backstage

Od 16 lutego do 7 kwietnia 2019 roku

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu, Jakub Certowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Od 8 marca do 2 kwietnia 2019 r.

Plakat XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Paruzel – Retrospektywa

Od 8 lutego do 14 kwietnia 2019 roku

Codzienne zajęcia Biura, 1988-1989, fot. z archiwum artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR