Nominacje do nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki to doskonała okazja do prześledzenia rodzimego rynku wydawniczego – tego dotyczącego literatury reportażowej. Organizatorzy zadają sobie co roku trud, żeby dokonać oceny najważniejszych wydarzeń w tej dziedzinie. Dla miłośników reportażu jest to tym większa atrakcja, że naszą polską twórczość, uzupełniają także przekłady autorów zagranicznych. W tym roku podział dokonał się po połowie.

Elisabeth Åsbrink, „W Lesie Wiedeńskim wciąż szumią drzewa”, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2013 (źródło: materiały prasowe wydawnictwa)

Elisabeth Åsbrink, „W Lesie Wiedeńskim wciąż szumią drzewa”, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2013 (źródło: materiały prasowe wydawnictwa)

Warto przypomnieć nominacje za 2013 rok:

Elisabeth Åsbrink, W Lesie Wiedeńskim wciąż szumią drzewa, ze szwedzkiego przełożyła Irena Kowadło-Przedmojska, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec;

Katherine Boo, Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju, z angielskiego przełożyła Adriana Sokołowska-Ostapko, Wydawnictwo Znak, Kraków;

Mark Danner, Masakra w El Mozote. Opowieść o deprawacji władzy, z angielskiego przełożył Krzysztof Umiński, Wydawnictwo Wielka Litera, Warszawa;

Peter Hessler, Przez drogi i bezdroża. Podróż po nowych Chinach, z angielskiego przełożył Jakub Jedliński, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec;

Wojciech Jagielski, Trębacz z Tembisy. Droga do Mandeli, Wydawnictwo Znak, Kraków;

Jolanta Krysowata, inspiracja Patrick Yoka, Skrzydło Anioła. Historia tajnego ośrodka dla koreańskich sierot, Wydawnictwo  Świat Książki, Warszawa;

V. S. Naipaul, Indie. Miliony zbuntowanych, z angielskiego przełożyły Agnieszka Nowakowska i Maryna Ochab, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec;

Filip Springer, Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Wydawnictwo Karakter i Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Kraków –Warszawa;

Dionisios Sturis, Grecja. Gorzkie pomarańcze, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa;

Maciej Wasielewski, Jutro przypłynie królowa, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Kapituła konkursu zdecydowała, że w tym roku patronatem Kapuścińskiego objęty zostanie reportaż szwedzkiej autorki – Elisabeth Åsbrink, W Lesie Wiedeńskim wciąż szumią drzewa. Nagroda – 50 tysięcy złotych dla autorki i 15 tysięcy dla tłumaczki, a także – oczywiście – laur zwycięstwa, bez wątpienia powędrowały w odpowiednie ręce. Pomimo osobistej skłonności do faworyzowania polskiej literatury (no może jeszcze czasami francuskiej), przyznać muszę, że reportaż Szwedki jest połączeniem wszystkich cech najlepszego reportażu. Wystarczy tylko wspomnieć, że w kontekście historii życia założyciela znanej nam wszystkim sieci sklepów IKEA, rozgrywa się dramat Holocaustu, ucieczki żydowskiego chłopca przed czyhającym na niego w Wiedniu śmiertelnym niebezpieczeństwem, a także niepokojąca prawda o nazistowskich fascynacjach szwedzkiego  społeczeństwa – uznawanego za wzór obywatelskości. Napisane z wdziękiem i zaangażowaniem. Non-fiction w najlepszym wydaniu.

Paweł Brzeżek jest krytykiem literackim, absolwentem Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego na kierunku filologia polska, stypendystą Uniwersytetu Florenckiego (Facoltá di Lettere e Filosofia). Zajmuje się dziennikarstwem kulturalnym, krytyką literacką, a także prowadzeniem zajęć kreatywnego pisania.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Not a Pretty Story

Magdalena Kargul

„I Am Not Your Negro”, reż. Raoul Peck (źródło: materiały prasowe Magnolia Pictures)

Otwieranie formy

Paweł Bień

Oskar i Zofia Hansenowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ucieczka do przodu

Sebastian Pytel

„Człowiek z magicznym pudełkiem”, reż. Bodo Kox, 2017 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Świat zahibernowany

Piotr Jemioło

„Zero K”, Don DeLillo, Oficyna literacka Noir sur Blanc, 2017 (źródło: materiały prasowe wydawcy)

W grotach pamięci

Rafał Augustyn

Alberto Ginastera, „Bomarzo”, fot. Javier del Real (źródło: materiały prasowe Teatro Real w Madrycie)
więcej artykułów

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

14. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza

Od 21 listopada do 10 grudnia 2017 roku

Plakat 14. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza (źródło: materiały prasowe)

Chór Alexandrowa – polska trasa koncertowa

Od 21 do 26 listopada 2017 roku

Chór Alexandrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm

Od 1 grudnia 2017 roku do 8 kwietnia 2018 roku

Wawrzyniec Dayczak, projekt Wyższej Szkoły Handlu Zagranicznego przy ul. Sakramentek, widok perspektywiczny, 1934–1938, flamaster i tusz na kalce technicznej, 40,5 x 53,5 cm, ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Superbohaterowie

Od 15 do 19 listopada 2017 roku

Grupa Studnia O. „Don Kichot i jego opowieści” (źródło: materiały prasowe organizatora)

David Lynch. Silence and dynamism

Od 12 listopada 2017 roku do 18 lutego 2018 roku

„Shadow of a Twisted Hand Across My House”, 1988, Copyright: David Lynch (źródło: materiały prasowe organizatora)

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Od 10 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Sebastian Krok, Amor, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Odciskanie świata

Od 11 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Fot. Sandra Kępa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kryptonim Żegota – ukryta pomoc, pomoc ukrytym

Od 16 listopada 2017 roku do lipca 2018 roku

Polskie i żydowskie dzieci, podopieczni domu sierot w Poroninie, po 1945, wł. prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

37. Konkurs im. Marii Dokowicz – Najlepsze Dyplomy UAP

Od 10 do 16 listopada 2017 roku

Natalia Zakrzewska, Najlepsze Dyplomy 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora

Leszek Żurek. Lutry. Dokument wyobrażony

Od 12 listopada 2017 roku do 30 stycznia 2018 roku

Bez tytułu, fot. Leszek Żurek, 2015-2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR