Casanova po przejściach (Fading Gigolo), reż. i scen. John Turturro, USA 2013, premiera: 09.05.2014 r.

„Najzabawniejszy Allen od lat” – tak brzmi jedno z haseł promujących Casanovę po przejściach Johna Turturro, nowy film, w którym jedną z głównych ról gra właśnie Woody Allen. Dlaczego słynny reżyser zgodził się wystąpić w nie swojej produkcji? Już po pierwszych minutach filmu nie miałem wątpliwości – albo Turturro wzorował się na twórczości Allana Stewarta Konigsberga (bo w końcu tak naprawdę nazywa się Woody Allen), albo sam Allen, z fotela pasażera, przyłożył rękę do scenariusza. W każdym razie rola, którą odgrywa, wydaje się być stworzona specjalnie dla niego.

„Casanova po przejściach”, reż. John Turturro (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Kino Świat)

„Casanova po przejściach”, reż. John Turturro (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Kino Świat)

Film opowiada historię dwóch mężczyzn – właściciela antykwariatu i pracownika kwiaciarni, którzy z pobudek finansowych postanawiają spróbować swoich sił w zawodzie tzw. „pana do towarzystwa”. Allen zostaje alfonsem, zaś Turturro… jego pracownikiem. Po jakimś czasie panowie zdobywają rozgłos, a prowadzony biznes nabiera rozpędu. Do czasu, aż w ich życiu nie pojawi się owdowiała żydówka Avigal (w tej roli Vanessa Paradis). Podstawowe pytanie, na które ma zapewne odpowiedzieć ta komedia, brzmi – czy w świecie płatnej miłości można odnaleźć taką osobę, która wpłynie na naszą dotychczasową egzystencję?

Biorąc pod uwagę konwencję filmu, obsada jest iście wymarzona – Woody Allen, Sharon Stone, Vanessa Paradis to nazwiska, których nie trzeba przedstawiać żadnemu kinomanowi. Allen jako aktor jest klasą samą dla siebie – naturalny, zabawny, dynamiczny. Rolę Sharon Stone również można uważać za udaną. Prawdą jest, że granej przez nią postaci nie wyeksponowano tak, jak innych, ale kiedy pojawia się w kadrze, zwraca na siebie całą uwagę. Jedną z najbardziej udanych ról wykreowała Vanessa Paradis. Idealnie wczuła się w postać Żydówki, żyjącej w ortodoksyjnym i zhierarchizowanym społeczeństwie. Avigal coraz bardziej odkrywała przed widzami swoją osobowość, by dopiero na samym końcu otworzyć się całkowicie. Również Turturro spisał się doskonale. Jego Fioravante jest milczkiem i samotnikiem, doskonale komponuje się z postacią Avigal. I o to chodziło, bo to między tymi dwoma bohaterami tworzy się najważniejsza relacja w filmie.

„Casanova po przejściach”, reż. John Turturro (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Kino Świat)

„Casanova po przejściach”, reż. John Turturro (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Kino Świat)

Nie sposób pominąć dwóch wielkich atutów Casanovy… – zdjęć i muzyki. Można powiedzieć, że wrócił stary, dobry styl Allena, choć w wykonaniu Turturro. Znów jesteśmy w Nowym Jorku i zwiedzamy go w takt jazzowej ścieżki dźwiękowej. Obraz tej metropolii ukazanej w filmie wprost oczarowuje. Ujęcia są wykonane perfekcyjnie, a serwowane w przerwach między dialogami sprawiają, że nie można oprzeć się marzeniom o prawdziwej wycieczce po Wielkim Jabłku. Swoją drogą pragnienie to, jeśli ktoś oglądał wcześniejsze, autorskie filmy Allena, coraz bardziej narasta. Muzyka, która towarzyszy tym przerywnikom, dopełnia obraz całości. Pozostaje tylko czekać na wydanie ścieżki dźwiękowej.

Jeśli ktoś liczy na humor tryskający z każdej minuty filmu, to niech lepiej nie idzie na Casanovę... Tu dowcip jest subtelny, nie narzuca się. Życie bohaterów nie jest wyidealizowane i nie kończy się wielkim happy endem. Kolorytu nadają specyficzne i oryginalne postaci, z grupą ortodoksyjnych Żydów na czele, którzy – jeśli Turturro inspirował się Allenem –  choć na chwilę pojawić się musieli.

Komedię Turturro można zaliczyć do bardziej oryginalnych tego typu produkcji. W końcu komedia romantyczna to – jak starają się udowodnić inni reżyserzy i producenci – niezbyt wymagający gatunek. Tak naprawdę jedynym do tej pory twórcą, który przy oglądaniu ich zmuszał nas do myślenia, był właśnie Allen. Czy teraz czas na Turturro?

„Casanova po przejściach”, reż. John Turturro (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Kino Świat)

„Casanova po przejściach”, reż. John Turturro (źródło: materiały prasowe dystrybutora – Kino Świat)

Widać, że obydwu panom dobrze się współpracowało i mają podobne spojrzenie na kinematografię. Jeśli popularny Allen szuka swojego następcy, wydaje mi się, iż właśnie go znalazł. Mam nadzieję, że teraz reżyser Casanovy… będzie mógł wypłynąć na szerokie wody. Jak na razie daleko mu do sławy Allena. 57-letni Turturro większej publiczności może być znany m. in. jako agent Simmons pojawiający się w serii Transformers. Sukcesy jako aktor odnosił w latach 90., kiedy to zdobył Złotą Palmę za rolę w filmie Barton Fink oraz otrzymał nominację do Złotego Globu za kreację w Quiz Show. Do Złotego Globu był również nominowany jako reżyser, za film Iluminata z 1998 roku. W jego CV znajdziemy też polski akcent – 2005 rok przyniósł mu nominację do gdyńskich Złotych Lwów za film Romance & Cigarettes.

Tymczasem Allen jest już chyba na etapie odcinania kuponów i bazowaniu na stworzonych wcześniej wzorcach. XXI wiek był dla niego jak dotychczas bardzo płodny, ale pojawia się pytanie o jakość. Chyba najlepszy film ostatnich lat powstał w trakcie jego „wędrówki” po Europie – mam na myśli O północy w Paryżu. Jednak można przypuszczać – i ubolewać nad tym – że obrazów na miarę Przejrzeć Harrego, Złote czasy radia, czy Annie Hall już nie stworzy. Być może więc nie tyle przekazanie pałeczki, ale współpraca z Turturro byłaby dobrym pomysłem?

Reasumując – film Johna Turturro Casanova po przejściach można polecić osobom, które od komedii oczekują czegoś więcej, niż prostej rozrywki. Produkcja jest świetnie zrealizowana od strony technicznej, a i merytorycznie niczego jej nie brak. Kolejna komedia, tym razem nie Allena, ale z Allenem, trzymająca poziom.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

Centralna, Środkowo-Wschodnia

Od 13 października do 23 listopada 2017 roku

Ivars Gravlejs, „FUCK” (Early Works), 1994 źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR