Zdobywców Orłów bez wątpienia wytypować jest zawsze dużo łatwiej niż laureatów Oscarów. Nie tylko z powodu rozmiarów rodzimej kinematografii, ale i dlatego, że Polska Akademia Filmowa swoją ceremonię przygotowuje długo po festiwalu w Gdyni oraz po przemarszu polskich filmów przez kinową dystrybucję. Stąd ryzyko zachowawczych wyborów – nagradzania tych, których docenili już widzowie, jurorzy, dziennikarze. Tegoroczne rozstrzygnięcia również specjalnie nie zaskakują, ale i nie powinny wzbudzać wielkich kontrowersji.

Kadr z filmu „Papusza”, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Kadr z filmu „Papusza”, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Orzeł za najlepszy film zasłużenie trafił do Idy – najpierw zdobywczyni Złotych Lwów, a potem frekwencyjnej niespodzianki we francuskich kinach. Trudno też mieć zastrzeżenia do wyboru laureatów nagród aktorskich. W pojedynku na perfekcję mimikry, walczący z własnym ciałem Dawid Ogrodnik (Chce się żyć) pokonał zmagającego się z prezydenckim akcentem Roberta Więckiewicza (Wałęsa. Człowiek z nadziei). Wielokrotnie nagradzana Agata Kulesza (Ida) równie mocnej rywalki nie miała. Ucieszyły mnie nagrody dla drugoplanowej obsady filmu Pieprzycy – to ona bowiem wynosi tę niebezpiecznie sentymentalną opowieść (nagroda za scenariusz to jednak gruba przesada) ponad poziom telewizyjnych historyjek o ludziach poranionych przez los. Specjalna nagroda publiczności pokazuje, że takiego dobrego „kina środka” widownia potrzebuje.

Kadr z filmu „Ida”, reż. Paweł Pawlikowski, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Kadr z filmu „Ida”, reż. Paweł Pawlikowski, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

W starciu operatorskich duetów liczyły się tylko zdjęcia czarno-białe. Tym razem uhonorowano starych wyjadaczy (Ptak-Staroń) kosztem mieszanki rutyny i nowego spojrzenia (Lenczewski-Żal). Pozostałe nagrody dla Papuszy (muzyka, scenografia, kostiumy) potwierdzają tylko audiowizualne wyrafinowanie filmu małżeństwa Krauze.

„Sugar Man”, reż. Malik Bendjelloul – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe dystrybutora, Gutek FIlm)

„Sugar Man”, reż. Malik Bendjelloul – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe dystrybutora, Gutek FIlm)

Na koniec moje dwa prywatne przytyki. Jedynie ujmującej bohaterce (Danuta Szaflarska), której podczas gali zaśpiewano cokolwiek dwuznaczne 100 lat, skromniutki i obciążony tautologicznymi napisami Inny świat może zawdzięczać przewagę nad polifonicznym historyczno-muzycznym portretem, jakim jest znakomita Miłość Filipa Dzierżawskiego.

Z kolei zagraniczny Sugar Man niewątpliwie zdobył wielu fanów także w Polsce (o czym świadczy także gigantyczne zainteresowanie trasą koncertową jego bohatera), ale wyróżnianie mianem najlepszego europejskiego filmu ubiegłorocznego laureata Oscara, będącego w obiegu festiwalowym już od początku 2012 roku, może tylko pogłębić dyskusje o nagrodach PAF jako o spóźnionych laurach. Oby za rok wszystkie Orły przybyły we właściwe miejsce o właściwym czasie.

Michał Lesiak – redaktor czasopisma „EKRANy”.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR