Zdobywców Orłów bez wątpienia wytypować jest zawsze dużo łatwiej niż laureatów Oscarów. Nie tylko z powodu rozmiarów rodzimej kinematografii, ale i dlatego, że Polska Akademia Filmowa swoją ceremonię przygotowuje długo po festiwalu w Gdyni oraz po przemarszu polskich filmów przez kinową dystrybucję. Stąd ryzyko zachowawczych wyborów – nagradzania tych, których docenili już widzowie, jurorzy, dziennikarze. Tegoroczne rozstrzygnięcia również specjalnie nie zaskakują, ale i nie powinny wzbudzać wielkich kontrowersji.

Kadr z filmu „Papusza”, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Kadr z filmu „Papusza”, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Orzeł za najlepszy film zasłużenie trafił do Idy – najpierw zdobywczyni Złotych Lwów, a potem frekwencyjnej niespodzianki we francuskich kinach. Trudno też mieć zastrzeżenia do wyboru laureatów nagród aktorskich. W pojedynku na perfekcję mimikry, walczący z własnym ciałem Dawid Ogrodnik (Chce się żyć) pokonał zmagającego się z prezydenckim akcentem Roberta Więckiewicza (Wałęsa. Człowiek z nadziei). Wielokrotnie nagradzana Agata Kulesza (Ida) równie mocnej rywalki nie miała. Ucieszyły mnie nagrody dla drugoplanowej obsady filmu Pieprzycy – to ona bowiem wynosi tę niebezpiecznie sentymentalną opowieść (nagroda za scenariusz to jednak gruba przesada) ponad poziom telewizyjnych historyjek o ludziach poranionych przez los. Specjalna nagroda publiczności pokazuje, że takiego dobrego „kina środka” widownia potrzebuje.

Kadr z filmu „Ida”, reż. Paweł Pawlikowski, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Kadr z filmu „Ida”, reż. Paweł Pawlikowski, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

W starciu operatorskich duetów liczyły się tylko zdjęcia czarno-białe. Tym razem uhonorowano starych wyjadaczy (Ptak-Staroń) kosztem mieszanki rutyny i nowego spojrzenia (Lenczewski-Żal). Pozostałe nagrody dla Papuszy (muzyka, scenografia, kostiumy) potwierdzają tylko audiowizualne wyrafinowanie filmu małżeństwa Krauze.

„Sugar Man”, reż. Malik Bendjelloul – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe dystrybutora, Gutek FIlm)

„Sugar Man”, reż. Malik Bendjelloul – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe dystrybutora, Gutek FIlm)

Na koniec moje dwa prywatne przytyki. Jedynie ujmującej bohaterce (Danuta Szaflarska), której podczas gali zaśpiewano cokolwiek dwuznaczne 100 lat, skromniutki i obciążony tautologicznymi napisami Inny świat może zawdzięczać przewagę nad polifonicznym historyczno-muzycznym portretem, jakim jest znakomita Miłość Filipa Dzierżawskiego.

Z kolei zagraniczny Sugar Man niewątpliwie zdobył wielu fanów także w Polsce (o czym świadczy także gigantyczne zainteresowanie trasą koncertową jego bohatera), ale wyróżnianie mianem najlepszego europejskiego filmu ubiegłorocznego laureata Oscara, będącego w obiegu festiwalowym już od początku 2012 roku, może tylko pogłębić dyskusje o nagrodach PAF jako o spóźnionych laurach. Oby za rok wszystkie Orły przybyły we właściwe miejsce o właściwym czasie.

Michał Lesiak – redaktor czasopisma „EKRANy”.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Detsky sen

Od 1 czerwca do 17 sierpnia 2017 roku

Krisztina Erdei, „Ordinary Exclusions” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław K. Dawski

Od 2 do 17 czerwca 2017 roku

Stanisław Dawski, „Szukam człowieka. Trujące ziele”, 1951 (źródło: materiały prasowe organizatora)

O potrzebie tworzenia widzeń 1929–2017

Od 27 maja do 17 września 2017 roku

Yi-Chun Lin, „Autumn”, 2016, druk Giclee, papier, 180 x 180 cm Dzięki uprzejmości artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Legendarna Młoda Polska

Od 2 czerwca do 10 września 2017 roku

Zbigniew Pronaszko, „W dolinę Józefata”, ok. 1910, olej, płótno, fot. Archiwum właściciela kolekcji, © fot. Janusza Kozina (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Targi Książek dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony

Od 26 do 28 maja 2017 roku

Targi Książek dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wspólnej drodze. Kraków i Budapeszt w średniowieczu

Od 6 czerwca do 20 sierpnia 2017 roku

Pierścień burmistrzów krakowskich, XVI w., w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paweł Kowalewski. Moc i piękno

Od 21 maja do 30 lipca 2017 roku

Paweł Kowalewski, „Cesia”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

W warsztacie niderlandzkiego mistrza

Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie

Od 18 maja do 20 sierpnia 2017 roku

Bartholomeus Molenaer, „Wiejska szkoła z nauczycielem ostrzącym pióro”, ok. 1635–1650 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Panna Nikt

20 maja 2017 roku

„Panna Nikt”, reż. Paweł Passini (źródło: materiały prasowe teatru)

Masaki Fujihata. Poszerzanie świata

Od 19 maja do 2 lipca 2017 roku

Masaki Fujihata (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR