Zdobywców Orłów bez wątpienia wytypować jest zawsze dużo łatwiej niż laureatów Oscarów. Nie tylko z powodu rozmiarów rodzimej kinematografii, ale i dlatego, że Polska Akademia Filmowa swoją ceremonię przygotowuje długo po festiwalu w Gdyni oraz po przemarszu polskich filmów przez kinową dystrybucję. Stąd ryzyko zachowawczych wyborów – nagradzania tych, których docenili już widzowie, jurorzy, dziennikarze. Tegoroczne rozstrzygnięcia również specjalnie nie zaskakują, ale i nie powinny wzbudzać wielkich kontrowersji.

Kadr z filmu „Papusza”, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Kadr z filmu „Papusza”, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Orzeł za najlepszy film zasłużenie trafił do Idy – najpierw zdobywczyni Złotych Lwów, a potem frekwencyjnej niespodzianki we francuskich kinach. Trudno też mieć zastrzeżenia do wyboru laureatów nagród aktorskich. W pojedynku na perfekcję mimikry, walczący z własnym ciałem Dawid Ogrodnik (Chce się żyć) pokonał zmagającego się z prezydenckim akcentem Roberta Więckiewicza (Wałęsa. Człowiek z nadziei). Wielokrotnie nagradzana Agata Kulesza (Ida) równie mocnej rywalki nie miała. Ucieszyły mnie nagrody dla drugoplanowej obsady filmu Pieprzycy – to ona bowiem wynosi tę niebezpiecznie sentymentalną opowieść (nagroda za scenariusz to jednak gruba przesada) ponad poziom telewizyjnych historyjek o ludziach poranionych przez los. Specjalna nagroda publiczności pokazuje, że takiego dobrego „kina środka” widownia potrzebuje.

Kadr z filmu „Ida”, reż. Paweł Pawlikowski, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Kadr z filmu „Ida”, reż. Paweł Pawlikowski, 2013 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

W starciu operatorskich duetów liczyły się tylko zdjęcia czarno-białe. Tym razem uhonorowano starych wyjadaczy (Ptak-Staroń) kosztem mieszanki rutyny i nowego spojrzenia (Lenczewski-Żal). Pozostałe nagrody dla Papuszy (muzyka, scenografia, kostiumy) potwierdzają tylko audiowizualne wyrafinowanie filmu małżeństwa Krauze.

„Sugar Man”, reż. Malik Bendjelloul – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe dystrybutora, Gutek FIlm)

„Sugar Man”, reż. Malik Bendjelloul – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe dystrybutora, Gutek FIlm)

Na koniec moje dwa prywatne przytyki. Jedynie ujmującej bohaterce (Danuta Szaflarska), której podczas gali zaśpiewano cokolwiek dwuznaczne 100 lat, skromniutki i obciążony tautologicznymi napisami Inny świat może zawdzięczać przewagę nad polifonicznym historyczno-muzycznym portretem, jakim jest znakomita Miłość Filipa Dzierżawskiego.

Z kolei zagraniczny Sugar Man niewątpliwie zdobył wielu fanów także w Polsce (o czym świadczy także gigantyczne zainteresowanie trasą koncertową jego bohatera), ale wyróżnianie mianem najlepszego europejskiego filmu ubiegłorocznego laureata Oscara, będącego w obiegu festiwalowym już od początku 2012 roku, może tylko pogłębić dyskusje o nagrodach PAF jako o spóźnionych laurach. Oby za rok wszystkie Orły przybyły we właściwe miejsce o właściwym czasie.

Michał Lesiak – redaktor czasopisma „EKRANy”.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Rewolucjoniści sztuki: Max Liebermann

Od 20 lipca do 13 października 2017 roku

Max Liebermann, „Gra w polo”, 1912, fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

IX Ogólnopolska Wystawa Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych

Od 29 lipca do 27 sierpnia 2017 roku

Ogólnopolska Wystawa Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anita Owsianna. Defekt

Od 28 lipca do 27 sierpnia 2017 roku

Anita Owsianna, „Defekt” (źródło: materiały prasowe organizatora)

40. Europejska Konwencja Żonglerska

Od 22 do 30 lipca 2017 roku

Gandini (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alfabet sztuki

Od 21 lipca do 3 września 2017 roku

Magdalena Abakanowicz, „La Seur” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Carnaval Sztukmistrzów

Od 27 do 30 lipca 2017 roku

Carnaval Sztukmistrzów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Adriatycka epopeja. Ivan Meštrović

Od 25 lipca do 5 listopada 2017 roku

Ivan Meštrović, „Historia Chorwatów”, Zagrzeb, 1932, brąz, autor fotografii: Filip Beusan (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stale o Nowej Hucie

Od 18 lipca do 8 października 2017 roku

Wnętrze mieszkalnia na osiedlu w Nowej Hucie, lata 50. XX w., aut. fot. nieznany, wł. MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Monika Drożyńska. Kwas 2

Od 16 lipca do 10 września 2017 roku

Monika Drożyńska (źródło: materiały prasowe organizatora)

VISEGRAD4ART: Odkrywanie malarstwa

Międzynarodowa Wystawa Malarstwa Grupy Wyszehradzkiej

Od 15 lipca do 31 sierpnia 2017 roku

Tibor Urbán, „Arka”, 2017, technika mieszana / płyta pilśniowa, 57 x 76 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR