Jerzy Olek, 7 od/za/słon iluzji, Wydawnictwo Artes, Poznań 2013.

„A tak chciałoby się mieć wzrokowy kontakt tylko z jedną kreską…”[1]. Zdanie to, zamykające książkę Jerzego Olka 7 od/za/słon iluzji, stanowi kwintesencję poszukiwań intelektualnych i artystycznych, w których zderzane są ze sobą prawda i jej iluzoryczność, a z drugiej strony niezależne widzenie. Jerzy Olek, urodzony w 1943 roku, jest artystą i teoretykiem, twórcą Galerii Foto-Medium-Art. Od 1991 roku poprzez multimedialne wystawy i publikacje realizuje autorską ideę „bezwymiaru iluzji”, którą, jak definiuje artysta na stronie Fotomedium, stanowi „punkt wyjścia, a może i dojścia, to model niebytu, niemniej coś istniejącego, coś, co zapowiada, ale też jest definitywnym końcem”[2]. W ramach tego projektu zorganizował ponad sto wystaw indywidualnych i artystycznych dialogów. Jest autorem książek: Bezwymiar iluzji (1995), Moja droga do bezwymiaru (2001), Bezmiar bezwymiaru (2004), Umożliwianie niemożliwemu (2007), De (2012).

Paolo Gioli, „Okienko Talbota widziane przez moje dziecko”, spiracolografia, 1977 (źródło: dzięki uprzejmości Jerzego Olka)

Paolo Gioli, „Okienko Talbota widziane przez moje dziecko”, spiracolografia, 1977 (źródło: dzięki uprzejmości Jerzego Olka)

Książka 7 od/za/słon iluzji (2013) – szósta pozycja z autorskiej serii Jerzego Olka – jest świadectwem nieustannego poszukiwania prawdy przez artystę, który, niczym magik, odkrywając jedną z „zasłon” wizualności, zastaje drugą. Zagłębiając się w mistykę Dalekiego Wschodu, Olek niejednokrotnie wychodzi poza ukształtowany intelektualnie i emocjonalnie świat przeciwieństw i podąża ku mistycznej jasności umysłu. W podobny sposób, jakby na granicy iluzji i rzeczywistości, ukształtowana została struktura książki, którą można porównać do pudełka złożonego ze siedmiu warstw powstałych w wyniku kombinacji zagięć. Pierwsza z warstw-rozdziałów to Proluzja, a kolejne: Nieluzja, Tautoluzja, Konfluzja, Refluzja, Teluzja i Konkluzja.

Po lekturze pierwszych trzech rozdziałów stanowiących rzetelne przypomnienie najważniejszych zagadnień z zakresu metodologii sztuki i antropologii wizualnej – przede wszystkim z zakresu strukturalizmu i semiotyki – czytelnik może zasmakować kolejnych warstw „pudełka”. W ten sposób zostaje pochłonięty przez mistrzowski, poetycki język Jerzego Olka, oscylujący na granicy metafory, odsłaniający głęboką prawdę o rzeczywistości. Odniosłam wrażenie, że artysta jest nie tyle komentatorem przywoływanych w książce słów licznych myślicieli i filozofów (wśród nich znaleźli się między innymi: Bertrand Russel, Aśwaghosz, Werner Heisenberg, Jean Beaudrillard, Maurycy Maeterlinck, Georg Hegel, Edmund Huesserl, Ad Reinhardt, Ludwig Wittgenstein Leszek Kołakowski), ale właściwie ich kontynuatorem. Realizacje artystów, takich jak Akira Komoto, Sławomir Decyk, Eva Rucki i Sebastien Noel, Stefan Wojnecki, Zbigniew Muziewicz, Łukasz Haruń, Yanning Hedel, Felice Varini, Tomas Saraceno, których reprodukcje zamieszczono w publikacji, pozostają w bezpośredniej relacji z dziełami Olka, a także ze wspomnianymi wypowiedziami filozofów. Tym samym teksty i obrazy stają się zwierciadłem, splotem odsłon i zasłon iluzji. Jawią się jako wytwory naszej świadomości. A co z widzeniem?

Akira Komoto, „Biała dziura 07-7”, 2007 (źródło: dzięki uprzejmości Jerzego Olka)

Akira Komoto, „Biała dziura 07-7”, 2007 (źródło: dzięki uprzejmości Jerzego Olka)

„Widzenie może być traktowane jako nieustający pochód żywych zwierciadeł. Zwielokrotnienie ruchomych wyglądów rzeczy byłoby możliwe w labiryncie szczelnie wytapetowanym lustrami. Wędrówka po nim dostarczałaby tysięcy refleksów skierowanych ku oczom przez lustrzane powierzchnie. Uwięziony w labiryncie człowiek na każdym kroku natkałby się na lustra przeglądające się w innych lustrach, z nim samym pośrodku. Rysująca się w oddali lustrzana perspektywa podwajałaby po stokroć grę odbić. Przebywanie między dwoma znajdującymi się naprzeciw siebie taflami odbijającego szkła prowadziłoby do złudnego mniemania, że jest się pośrodku nieskończenie rozciągającego się w obydwie strony tunelu. W takiej sytuacji pojawiłoby się pytanie o to, który kierunek wybrać i gdzie on zaprowadzi?”[3].

Jerzy Olek, „Kult krawędzi”, obiekt, 2005 (źródło: dzięki uprzejmości Jerzego Olka)

Jerzy Olek, „Kult krawędzi”, obiekt, 2005 (źródło: dzięki uprzejmości Jerzego Olka)

Jerzego Olka nazwać można czarodziejem widzialności i iluzjonistą rzeczywistości, poszukiwaczem jednej Prawdy i odkrywcą braku jej jednoznaczności. Ale przede wszystkim wypowiada się on jako artysta, stawiający każdemu swojemu dziełu dziesiątki pytań, które w zetknięciu z nauką, historią, filozofią nabierają charakteru traktatu.

Książka 7 od/za/słon iluzji jest zatem Spotkaniem. Spotkaniem z odbiorcą, spotkaniem z dziełem, ale przede wszystkim spotkaniem z samym sobą. Autor nieustannie rzuca wyzwanie percepcji czytelnika, którego przekonania, kształtowane, podtrzymywane podczas lektury jednego rozdziału, ulegają weryfikacji po lekturze kolejnego. W ten sposób niezwykle trafny okazuje się tytuł, który w pełni odzwierciedla wnętrze książki: 7 odsłon, 7 zasłon… 7 od/za/słon iluzji. „A tak chciałoby się mieć wzrokowy kontakt tylko z jedną kreską…”[4].

  1. J. Olek, 7 od/za/słon iluzji, Poznań 2013, s. 242.
  2. Źródło: http://www.fotomedium.pl/galeria/1990_2009_bezwymiar_iluzji.html,  dostęp: 3 czerwca 2014 r.
  3. Idem, s. 163.
  4. J. Olek, 7 od/za/słon iluzji…, s. 242.

KATARZYNA KOWALSKA (1990) – historyk sztuki. W latach 2012–2015 redaktor O.pl Polskiego Portalu Kultury w działach sztuk wizualnych i fotografii. Od 2015 roku pracuje na stanowisku specjalistki ds. sponsoringu w lubelskich Warsztatach Kultury. Studia na Uniwersytecie Jagiellońskim (2009–2014) pozwoliły jej na postawienie pierwszych kroków na ścieżce kariery kuratora sztuki. Efektem była wystawa zbiorowa artystów z Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej pt. Kukułcze Jajo w tarnowskim BWA (20.09–16.11.2014) oraz indywidualny kuratorski projekt – ekspozycja fotografii Zbigniewa Łagockiego pt. Pozdrowienia z Muszyny! w Galerii Starej Łódzkiego Domu Kultury (13.12.2014–17.01.2015). Aktualnie odbywa studia podyplomowe z Nowoczesnej Promocji w Szkole Głównej Handlowej (2014/2015).

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń