Miesiąc Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowe w Krakowie - Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego: Clare Strand, Lektury dodatkowe, 17.05.-17.08.2014 r.

Vintage’owy wełniany sweter, kiedyś zapewne w kolorze jasnego beżu, teraz przybrudzony, „obrośnięty” kępkami trawy. Gdyby nie pani pilnująca ekspozycji, można by go przymierzyć, powąchać, przejechać po nim palcami, ściągnąć kilka źdźbeł trawy. Położyć się na podłodze i przeturlać z jednej strony pokoju na drugą, przyciągnąć „koty”, zapisać na nim swoje doświadczenie. Nawet jednak grzecznie spoczywający na manekinie krawieckim, ustawiony przy oknie, oznaczony tytułem Badania natury (trawiasty sweter), wywołuje dużo więcej emocji i ciepłych, intensywnych uczuć niż pozostałe fragmenty wystawy. Nie było by w tym może nic niepokojącego, gdyby nie fakt, że Lektury dodatkowe, wystawa zorganizowana w ramach tegorocznego Miesiąca Fotografii w Krakowie, została poświęcona 14 latom pracy współczesnej fotografki konceptualnej, Clare Strand.

Clare Strand, „Zawieszenie w powietrzu”, z cyklu „Efekty iluzjonistyczne”, 2009 © Clare Strand, Camilla Grimaldi Gallery & The Unicredit Bank Collection (źródło: materiały prasowe organizatora)

Clare Strand, „Zawieszenie w powietrzu”, z cyklu „Efekty iluzjonistyczne”, 2009 © Clare Strand, Camilla Grimaldi Gallery & The Unicredit Bank Collection (źródło: materiały prasowe organizatora)

W Kamienicy Szołayskich zaprezentowane zostały zdjęcia z pięciu serii fotograficznych oraz instalacje artystki wprowadzające w jej metody pracy, researchu i poszukiwania  inspiracji. Wszystkie zdjęcia są czarno-białe, jednak ich stylistyka jest bardzo różnorodna. Prace Strand wynikają z jej fascynacji różnymi gatunkami fotografii, między innymi fotografią dokumentalną, ale przede wszystkim zdjęciami mającymi zastosowanie użytkowe: w kryminalistyce, instrukcjach obsługi, gazetowych reklamach czy paranaukowych artykułach. Strand w każdej serii wchodzi w grę z konwencję odpowiedniego gatunku, łamiąc jego fundamenty – funkcjonalność i autentyczność.

Już na wstępie, po przekroczeniu progu wystawy (jeśli nie wcześniej – z medialnych zapowiedzi), dowiadujemy się, że wszystko, co tu zobaczymy, niewiele będzie miało wspólnego z prawdą. Wchodzimy jak na pokaz iluzjonistyczny – dobrze wiemy, że wszystko, czego doświadczymy będzie złudzeniem, jednak zasiadamy w pierwszym rzędzie zaintrygowani, zastanawiając się, czy damy się nabrać, czy magikowi się uda.

Najbliższą tematowi pokazu magicznego jest seria Efekty iluzjonistyczne, z której zaprezentowane zostały dwie prace: Dziewczyna w dwóch połówkach i Zawieszenie w powietrzu. Zdjęcia przedstawiające postaci kobiet w nietypowych sytuacjach – jedna z dziewczyn lewituje, druga leży nieruchomo na podłodze, rozkrojona na pół, w magicznej skrzyni iluzjonisty. Fotografie mają w sobie dużo delikatności, z drugiej strony są niepokojące – bohaterki cechuje bowiem pewna senność i bezwładność, wydaje się, że zostały uśpione lub zahipnotyzowane, a następnie wbrew własnej woli poddane paranaukowym eksperymentom.

Clare Strand, „Lektury dodatkowe”, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowe w Krakowie – Kamienica Szołayskich, 2014, fot. Studio Luma, www.studioluma.pl (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Clare Strand, „Lektury dodatkowe”, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowe w Krakowie – Kamienica Szołayskich, 2014, fot. Studio Luma, www.studioluma.pl (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Inną serią, w której przejawia się zainteresowanie Strand nadprzyrodzonymi zjawiskami, są Ukryte czynniki w której artystka odwołuje się do historii XIX-wiecznych hochsztaplerów, fotografów duchów. Strand sięga do stereotypowego wyobrażenia o sposobie objawiania się duchów i używa oczywistych środków „mistyfikacji” – na fotografiach widzimy tradycyjne portrety młodych kobiet, patrzących z powagą na wprost, a naokoło nich unosi się gęsta mgła imitująca aurę. Zdjęcia, mimo że są parodią „sztuki” spirytystów, mają w sobie pewną dozę nostalgii, typową dla wyblakłych fotografii, na których nasi dalecy przodkowie wydają się faktycznie już wyłącznie duchami.

Strony: 1 2

DOROTA GROYECKA (ur. 1987) – absolwentka dziennikarstwa, filologii polskiej i kulturoznawstwa. Autorka książki Gentryfikacja Berlina. Od życia na podsłuchu do kultury caffè latte. Współpracowała m.in. z magazynem „Exberliner” oraz O.pl Polskim Portalem Kultury.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Drążenie miasta. Symbol

Święto Rynku Podziemnego

Od 9 do 28 stycznia 2018 roku

„Drążenie miasta. Symbol. Święto Rynku Podziemnego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR