Miesiąc Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowe w Krakowie - Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego: Clare Strand, Lektury dodatkowe, 17.05.-17.08.2014 r.

Vintage’owy wełniany sweter, kiedyś zapewne w kolorze jasnego beżu, teraz przybrudzony, „obrośnięty” kępkami trawy. Gdyby nie pani pilnująca ekspozycji, można by go przymierzyć, powąchać, przejechać po nim palcami, ściągnąć kilka źdźbeł trawy. Położyć się na podłodze i przeturlać z jednej strony pokoju na drugą, przyciągnąć „koty”, zapisać na nim swoje doświadczenie. Nawet jednak grzecznie spoczywający na manekinie krawieckim, ustawiony przy oknie, oznaczony tytułem Badania natury (trawiasty sweter), wywołuje dużo więcej emocji i ciepłych, intensywnych uczuć niż pozostałe fragmenty wystawy. Nie było by w tym może nic niepokojącego, gdyby nie fakt, że Lektury dodatkowe, wystawa zorganizowana w ramach tegorocznego Miesiąca Fotografii w Krakowie, została poświęcona 14 latom pracy współczesnej fotografki konceptualnej, Clare Strand.

Clare Strand, „Zawieszenie w powietrzu”, z cyklu „Efekty iluzjonistyczne”, 2009 © Clare Strand, Camilla Grimaldi Gallery & The Unicredit Bank Collection (źródło: materiały prasowe organizatora)

Clare Strand, „Zawieszenie w powietrzu”, z cyklu „Efekty iluzjonistyczne”, 2009 © Clare Strand, Camilla Grimaldi Gallery & The Unicredit Bank Collection (źródło: materiały prasowe organizatora)

W Kamienicy Szołayskich zaprezentowane zostały zdjęcia z pięciu serii fotograficznych oraz instalacje artystki wprowadzające w jej metody pracy, researchu i poszukiwania  inspiracji. Wszystkie zdjęcia są czarno-białe, jednak ich stylistyka jest bardzo różnorodna. Prace Strand wynikają z jej fascynacji różnymi gatunkami fotografii, między innymi fotografią dokumentalną, ale przede wszystkim zdjęciami mającymi zastosowanie użytkowe: w kryminalistyce, instrukcjach obsługi, gazetowych reklamach czy paranaukowych artykułach. Strand w każdej serii wchodzi w grę z konwencję odpowiedniego gatunku, łamiąc jego fundamenty – funkcjonalność i autentyczność.

Już na wstępie, po przekroczeniu progu wystawy (jeśli nie wcześniej – z medialnych zapowiedzi), dowiadujemy się, że wszystko, co tu zobaczymy, niewiele będzie miało wspólnego z prawdą. Wchodzimy jak na pokaz iluzjonistyczny – dobrze wiemy, że wszystko, czego doświadczymy będzie złudzeniem, jednak zasiadamy w pierwszym rzędzie zaintrygowani, zastanawiając się, czy damy się nabrać, czy magikowi się uda.

Najbliższą tematowi pokazu magicznego jest seria Efekty iluzjonistyczne, z której zaprezentowane zostały dwie prace: Dziewczyna w dwóch połówkach i Zawieszenie w powietrzu. Zdjęcia przedstawiające postaci kobiet w nietypowych sytuacjach – jedna z dziewczyn lewituje, druga leży nieruchomo na podłodze, rozkrojona na pół, w magicznej skrzyni iluzjonisty. Fotografie mają w sobie dużo delikatności, z drugiej strony są niepokojące – bohaterki cechuje bowiem pewna senność i bezwładność, wydaje się, że zostały uśpione lub zahipnotyzowane, a następnie wbrew własnej woli poddane paranaukowym eksperymentom.

Clare Strand, „Lektury dodatkowe”, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowe w Krakowie – Kamienica Szołayskich, 2014, fot. Studio Luma, www.studioluma.pl (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Clare Strand, „Lektury dodatkowe”, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowe w Krakowie – Kamienica Szołayskich, 2014, fot. Studio Luma, www.studioluma.pl (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Inną serią, w której przejawia się zainteresowanie Strand nadprzyrodzonymi zjawiskami, są Ukryte czynniki w której artystka odwołuje się do historii XIX-wiecznych hochsztaplerów, fotografów duchów. Strand sięga do stereotypowego wyobrażenia o sposobie objawiania się duchów i używa oczywistych środków „mistyfikacji” – na fotografiach widzimy tradycyjne portrety młodych kobiet, patrzących z powagą na wprost, a naokoło nich unosi się gęsta mgła imitująca aurę. Zdjęcia, mimo że są parodią „sztuki” spirytystów, mają w sobie pewną dozę nostalgii, typową dla wyblakłych fotografii, na których nasi dalecy przodkowie wydają się faktycznie już wyłącznie duchami.

Strony: 1 2

DOROTA GROYECKA (ur. 1987) – absolwentka dziennikarstwa, filologii polskiej i kulturoznawstwa. Autorka książki Gentryfikacja Berlina. Od życia na podsłuchu do kultury caffè latte. Współpracowała m.in. z magazynem „Exberliner” oraz O.pl Polskim Portalem Kultury.

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Jerzy Nowosielski – Po śladach...

Od 25 maja do 29 lipca 2018 roku

Jerzy Nowosielski, „Chrystus Pantokrator.”, 1978, akryl na desce (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sylwester Ambroziak Mama I'm Coming Home

Od 24 maja do 4 lipca 2018 roku

Sylwester Ambroziak „Mama I'm coming home" plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

5. Prezentacje Form Muzyczno-Teatralnych Dźwięki Słów

Od 13 do 17 czerwca 2018 roku

DAGADANA, fot. Dominika Dyka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jerzy Rosołowicz – Telehydrografiki

Od 18 maja do 12 czerwca 2018 roku

Jerzy Rosołowicz – „Telehydrografiki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przestrzeń niewysłowiona

Jerzy Sołtan – Lech Tomaszewski – Andrzej Jan Wróblewski

Od 22 maja do 5 sierpnia 2018 roku

Jerzy Sołtan, „Le repos”, 1951, kolekcja Muzeum ASP w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Fangor. Optyczne wibracje

Od 18 maja do 31 sierpnia 2018 roku

Wojciech Fangor, „M 43”, 1969 (źródło: materiały prasowe organizatora)

20. Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego

19 i 20 maja oraz 26 i 27 maja 2018 roku

Kościół w Zbylitowskiej Górze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Między nauką a polityką. Profesor Stanisław Kulczyński (1895–1975)

Od 15 maja do 15 lipca 2018 roku

Uroczystość wręczenia tytułu doktora honoris causa Akademii Medycznej, 1961, fot. archiwum ZniO (źródło: materiały prasowe organizatora)

Make up

Od 18 maja do 15 czerwca 2018 roku

Peleg Dishon, Ilan Yona, Merav Maroody, „Five Death Scenes”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka druku

Europejskie oficyny wydawnicze w starych drukach Biblioteki Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Od 22 maja do 15 lipca 2018 roku

„Sztuka druku. Europejskie oficyny wydawnicze w starych drukach Biblioteki Muzeum Narodowego we Wrocławiu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR