Ars Independent Festival w Katowicach, 23.09.-28.09.2014 r.

Do tego, że kino niezależne ma się dobrze, nie trzeba przekonywać nikogo, kto owym zjawiskiem się interesuje. Na świecie mnóstwo jest festiwali i wydarzeń skupiających się na filmach spoza głównego nurtu – od całkowicie eksperymentalnych nagraniach bez żadnego budżetu do mocno obsadzonych produkcji, które od mainstreamu odróżnia jedynie wąska dystrybucja. Ars Independent Festival bogate zagadnienie niezależności traktuje natomiast interdyscyplinarnie, świat kina zestawiając z innymi sztukami audiowizualnymi.

Ars Independent Festival, Katowice, 2014, fot. Ars Independent (źródło: materiały organizatora)

Ars Independent Festival, Katowice, 2014, fot. Ars Independent (źródło: materiały organizatora)

To właśnie dlatego w programie piątej edycji pojawiły się m.in. przegląd kontrowersyjnych krótkometrażowych animacji Marioli Brillowskiej, urodzonej w Sopocie niemieckiej artystki, czy przebogata sekcja Grasz?, w ramach której można było odwiedzić wystawę gier indie czy wziąć udział w konferencji z ekspertami z branży. Zjawiskiem szczególnym, funkcjonującym na pograniczu światów kina i gier wideo, jest machinima, czyli krótkie formy filmowe stworzone z elementów budulcowych znanych gier, takich jak Minecraft czy Second Life. Dzięki programerom festiwalu Ars Independent widzowie mogli zapoznać się z wyróżniającymi się przykładami tych form, których dystrybucję twórcy prowadzą zazwyczaj wyłącznie poprzez znajomych i media społecznościowe.

Wciąż jednak rdzeniem katowickiej imprezy pozostaje kino, które podczas tegorocznej edycji nie wystawiało widzów na tak dużą próbę, jak w latach ubiegłych. W konkursie Czarny Koń, w którym wystartowało siedem fabuł z różnych zakątków świata, dominowała refleksja nad człowieczeństwem i poszukiwaniem własnej tożsamości. Zwycięska Huba to w gronie konkursowych dzieł film wyjątkowy zarówno pod kątem wizualnym, jak i narracyjnym – minimalizm Anki i Wilhelma Sasnalów koresponduje z chłodnym stylem malarskich dzieł artysty, odzierając wspólny twór małżonków z fabularnego nadmiaru.

Kadr z animacji Tomka Popakula „Ziegenort” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kadr z animacji Tomka Popakula „Ziegenort” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zgoła innym filmem jest natomiast wyróżniona Nagrodą Publiczności Klasa wyrównawcza, publicystyczny w tonie, ale mocny w wyrazie film Iwana Twerdowskiego, wyróżniony podczas ostatniego festiwalu w Karlovych Varach nagrodą East of the West. Zaledwie 26-letni debiutant doskonale sportretował zwierzęcość ludzkich zachowań w tytułowej klasie specjalnego nauczania. Z początku jej uczniowie wydają się być solidarni wobec wykluczenia ze społeczeństwa, jednak wkrótce także i w tej grupie tworzą się antagonizmy. Przywołująca na myśl powieść Władca much Goldinga jest spojrzeniem najmłodszego pokolenia dorosłych Rosjan na depresyjny nurt „czernuchy”, spopularyzowany w tamtejszym kinie ostatniego ćwierćwiecza.

Dużą przyjemnością dla widzów były przeglądy w sekcji Czarny Koń Animacji – podzielone na cztery sety krótkometrażówki zachwycały pomysłowością i zgrabnym posługiwaniem się alegorią, jednak po raz kolejny poza konkurencją okazał się Ziegenort. Nagradzany w 2013 roku m.in. podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego i T-Mobile Nowe Horyzonty film Tomasza Popakula zachwyca mocną kreską i nietypowym ujęciem motywu dojrzewania, który wtłoczony został w alternatywną historię świata. Trzeba jednak przyznać, że poziom konkursowych animacji był niezwykle wyrównany i wysoki, a na uwagę zasługuje przede wszystkim Królik i jeleń Pétera Vácza – dzieło utrzymane w dużo cieplejszej tonacji, choć łączące różnorodne techniki animacji.

Kadr z filmu Bruce’a LaBruce’a „Otto, czyli niech żyją umarlaki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kadr z filmu Bruce’a LaBruce’a „Otto, czyli niech żyją umarlaki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sporym wydarzeniem tegorocznej edycji Ars Independent była miniretrospektywa twórczości Bruce’a LaBruce’a, kontrowersyjnego twórcy eksperymentalnych filmów gejowskich, ojca nurtu queercore. Kanadyjski reżyser pojawił się w Katowicach osobiście i wziął udział w spotkaniu z widzami, co stanowi duży sukces organizatorów – w nurcie kina offowego LaBruce jest symbolem niepokorności i twórczego eksperymentu, a obrazoburczy charakter jego filmów, będących wypadkową homoseksualnej emancypacji i gejowskiego porno. Projekcje dokonań Kanadyjczyka pokazały, że katowicka publiczność otwarta jest na filmową awangardę i eksperymenty stylistyczne, co dobrze wróży młodej jeszcze przecież imprezie.

W tym właśnie tkwi siła Ars Independent – w zestawianiu różnych form, technik i nurtów, w poszerzaniu horyzontów widzów i odkrywaniu nieznanych, ale szalenie utalentowanych i interesujących twórców. Wierzę, że misja katowickiego festiwalu jest słuszna, a przyznawane podczas niego wyróżnienia stanowić będą nobilitację zarówno dla nieznanych jeszcze twórców, jak i – w dalszej perspektywie – samej imprezy.

Dawid Myśliwiec – dziennikarz, filolog angielski, filmoznawca. Od kilku lat pisze o filmie na blogu Myśliwiec ogląda (www.mysliwiecoglada.pl), współpracuje z portalem Stopklatka.pl, magazynem Alterpop, serwisem Polishdocs.pl i Klubem Miłośników Filmu.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Awers/rewers. Architekt Bohdan Lachert

Od 24 listopada 2017 roku do 2 kwietnia 2018 roku

Dom własny Bohdana Lacherta przy ul. Katowickiej 9 w Warszawie, pokój stołowy i oranżeria, fot. Witalis Wolny, 1972, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (źródło: materiały prasowe organizatora)

14. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza

Od 21 listopada do 10 grudnia 2017 roku

Plakat 14. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza (źródło: materiały prasowe)

Chór Alexandrowa – polska trasa koncertowa

Od 21 do 26 listopada 2017 roku

Chór Alexandrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm

Od 1 grudnia 2017 roku do 8 kwietnia 2018 roku

Wawrzyniec Dayczak, projekt Wyższej Szkoły Handlu Zagranicznego przy ul. Sakramentek, widok perspektywiczny, 1934–1938, flamaster i tusz na kalce technicznej, 40,5 x 53,5 cm, ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Superbohaterowie

Od 15 do 19 listopada 2017 roku

Grupa Studnia O. „Don Kichot i jego opowieści” (źródło: materiały prasowe organizatora)

David Lynch. Silence and dynamism

Od 12 listopada 2017 roku do 18 lutego 2018 roku

„Shadow of a Twisted Hand Across My House”, 1988, Copyright: David Lynch (źródło: materiały prasowe organizatora)

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Od 10 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Sebastian Krok, Amor, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Odciskanie świata

Od 11 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Fot. Sandra Kępa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kryptonim Żegota – ukryta pomoc, pomoc ukrytym

Od 16 listopada 2017 roku do lipca 2018 roku

Polskie i żydowskie dzieci, podopieczni domu sierot w Poroninie, po 1945, wł. prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

37. Konkurs im. Marii Dokowicz – Najlepsze Dyplomy UAP

Od 10 do 16 listopada 2017 roku

Natalia Zakrzewska, Najlepsze Dyplomy 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR