64. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie, 6-16.02.2014 r.

 

Na 64. Berlinale zupełnie nieoczekiwanie Złotym Niedźwiedziem nagrodzono klasyczny, chiński kryminał Bai Ri Yan Huo (Black Coal, Thin Ice; Czarny Węgiel, Cienki Lód) w reżyserii Diao Yinan. Scenariusz został napisany osiem lat temu, ale brakowało pieniędzy na jego realizację. A gdy wreszcie, po latach kręcenia, film skończono, władze wstrzymały jego emisję. Tak więc główna nagroda tegorocznego Berlinale niewątpliwie pomoże zdolnemu reżyserowi w międzynarodowym rozpowszechnianiu „utopionego” w Chinach dzieła. Bai Ri Yan Huo opowiada historię byłego policjanta Zhanga Zili (Liao Fan), który, pracując jako porządkowy w fabryce, ujawnia tajemnicę misteryjnych mordów.

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora, Liao Fan oraz Złoty Niedźwiedź dla reżysera Diao Yinan za „Bai Ri Yan Huo”, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora, Liao Fan oraz Złoty Niedźwiedź dla reżysera Diao Yinan za „Bai Ri Yan Huo”, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora przypadł Liao Fan właśnie za rolę byłego policjanta, Zhanga Zili, w Bai Ri Yan Huo.

Srebrnego Niedźwiedzia – Wielką Nagrodę Jurorów dostał film amerykańskiego reżysera Wesa Andersona, The Grand Budapest Hotel. Znakomita obsada aktorska, inteligentna i dowcipna narracja oraz kryminalny wątek trzymały widzów w napięciu. The Grand Budapest Hotel, powstały w koprodukcji z Niemcami, kręcony w przygranicznym miasteczku Görlitz i w studiach Babelsberg, mnie osobiście znudził, zdecydowanie nie był moim faworytem.

Srebrnego Niedźwiedzia – Nagrodę Alfreda Bauera za film otwierający nowe perspektywy otrzymał 92-letni francuski reżyser, Alain Resnais, który zrealizował obraz Aimer, boire et chanter (Life of Riley; Życie Rileya). Tym razem chodziło o teatr w filmie. Trzy zaprzyjaźnione ze sobą aktorskie pary podczas prób teatralnych dowiadują się tutaj o śmierci bliskiej wszystkim osoby.

Nagrodę Alfreda Bauera otrzymał Alain Resnais, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Nagrodę Alfreda Bauera otrzymał Alain Resnais, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Srebrny Niedźwiedź za reżyserię przypadł Amerykaninowi z Teksasu, Richardowi Linklater, za epos Boyhood (Chłopięce lata). Reżyser przeszedł samego siebie. Nikt w historii kina nie przeprowadził podobnego eksperymentu. Boyhood opowiada historię dojrzewania młodego chłopca, Masona (Ellar Coltrane), od dzieciństwa do czasów studenckich. Linklater zaczął zdjęcia w 2002 roku. Kręcił dwanaście lat, zaledwie trzy lub cztery dni rocznie. Dziennikarze nazwali rewelacyjny Boyhood „nowym kinem kulturowym”.

Srebrny Niedźwiedź za reżyserię dla Richarda Linklatera, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Srebrny Niedźwiedź za reżyserię dla Richarda Linklatera, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Srebrnym Niedźwiedziem dla najlepszej aktorki obdarowano 23-letnią Japonkę Haru Kuroki za Chiisai Ouchi (The Little House; Mały Domek) w reżyserii Yoij Yamada. Kuroki grała pokojówkę prowadzącą dom w Tokio, w latach trzydziestych. Zupełnie niespodziewana nagroda. Zdaniem wielu dziennikarzy były lepsze kreacje, choćby Samanty w Boyhood albo Marii w Kreuzweg.

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki, Haru Kuroki, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki, Haru Kuroki, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Srebrnego Niedźwiedzia za scenariusz przyznano niemieckiemu rodzeństwu, Dietrichowi Brüggemannowi i Annie Brüggemann za Kreuzweg (Stations of the Cross; Droga krzyżowa). Film porusza problem fundamentalizmu katolickiego. Pokazuje skutki fanatyzmu religijnego, wywierającego tragiczny wpływ na życie dorastającej, czternastoletniej dziewczyny.

Srebrny Niedźwiedź za scenariusz, Anna i Dietrich Brüggemann, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Srebrny Niedźwiedź za scenariusz, Anna i Dietrich Brüggemann, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Srebrnym Niedźwiedziem za wybitne artystyczne osiągnięcia w dziedzinie muzyki, zdjęć, montażu i scenografii nagrodzono operatora Zeng Jian za zdjęcia w Tui Na (Blind Massage; Ślepa Wiadomość) w reżyserii Lou Ye. Operator przedstawił świat niewidomych, znajdujących się w domu opieki społecznej. Wizualnie fascynujące oraz trudne zadanie.

Srebrny Niedźwiedź za wybitne osiągnięcia artystyczne, Zeng Jian, Film „Tui Na”, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Srebrny Niedźwiedź za wybitne osiągnięcia artystyczne, Zeng Jian, Film „Tui Na”, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Ufundowana po raz pierwszy nagroda dla najciekawszego debiutu, w wysokości 50 tysięcy Euro, przypadła meksykańskiemu reżyserowi, Alonso Ruizpalacios za film Güeros (sekcja Panoramy). Zabawne, dynamiczne, czarno-białe road movie, ukazywało wędrującą po mieście Meksyk grupę zaprzyjaźnionych ze sobą studentów.

Nagroda dla debiutu „Güeros” w reżyserii Alonso Ruizpalacios, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

Nagroda dla debiutu „Güeros” w reżyserii Alonso Ruizpalacios, 64. Berlinale, 2014, fot. Alexandra Hołownia (źródło: dzięki uprzejmości A. Hołowni)

*

Berlinale pragnie być festiwalem politycznym, nadającym kierunek sztuce, wyławiającym talenty, zmieniającym świat. Dlatego wielokrotnie spektakularne nagrody przyznawane są nie tylko za osiągnięcia artystyczne, lecz także z chęci przeciwstawienia się dyktaturze, reżimowi czy religii. Czasami decyzje jurorów zaskakują. Tak było w 2012 roku, kiedy Srebrnego Niedźwiedzia za kreację aktorską dostała bezdomna sierota, żołnierz z Kongo, Rachel Mwanza. Albo w 2013 roku, gdy nagrodę otrzymał grający samego siebie bezrobotny cygan z Bośni, Nazif Mujic. Zarówno Rachel Mwanza, jaki i Nazif Nujic pozostali aktorami tylko jednego filmu. Wielka szkoda, bo te prestiżowe nagrody mogły pomóc w karierze zawodowym aktorom. Amatorom niestety przewróciły w głowie, czego przykładem są choćby losy Nazifa Mujica.

Podsumowując, w sekcji konkursowej tegorocznego 64. Berlinale znalazły się bardziej interesujące od nagrodzonego Złotym Niedźwiedziem dzieła, jak choćby zupełnie niezauważone ’71 w reżyserii Yanna Demange, Aloft Claudii Llosa czy Macondo Sudabeh Mortezai.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń