Bairut Art Fair 2014, 18.09.-21.09.2014 r.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Szwajcar Harald Szeemann oraz Francuzi Catherine David i Jean-Hubert Martin badali środowiska artystyczne różnych azjatyckich Metropolii. Dobrze prosperująca gospodarka w wielu krajach ME.NA.SA (czyli w państwach leżących w Afryce Północnej i Południowej, na Bliskim Wschodzie oraz w Azji Południowo-Wschodniej, od Maroka po Indie, połączonych ze sobą językiem, religią, handlem i przepływami kapitałowymi) wywołała również zainteresowanie handlarzy sztuki. Dlatego też po roku dwutysięcznym głównie inwestorzy francuscy, szwajcarscy i angielscy, wspólnie z wykształconymi w Europie Zachodniej azjatyckimi kolegami, ugruntowali w obszarze państw ME.NA.SA Międzynarodowe Targi Sztuki Współczesnej, najpierw w Marakeszu (2001), potem kolejno w Stambule (2006), w Dubaju (2007), Delhi (2008), Taipei (2009), Bejrucie (2010), Hong Kongu (2010), Szanghaju (2010), Singapurze (2011). Idea ta była strzałem w dziesiątkę, gdyż właśnie w tych regionach rynek sztuki rozwijał się błyskawicznie, osiągając w skali światowej najwyższe obroty. Warto wspomnieć, że w tym roku trzynaście francuskich instytucji, w tym paryskie Louvre i Centrum Pompidou, udostępniło odpłatnie eksponaty nowo powstałemu muzeum Louvre Abu Dhabi. Otwarcie Louvre Abu Dhabi zaplanowano na grudzień 2015. Natomiast dom aukcyjny Sotheby’s otworzył już w 2010 roku siedzibę w stolicy Kataru, w Doha, organizując tam rokrocznie połączone z wystawami aukcje prac twórców brytyjskich i arabskich, głównie libańskich.

Yazan Halwani, Art Bairut 2014, graffiti (źródło: dzięki uprzejmości autorki)

Yazan Halwani, Art Bairut 2014, graffiti (źródło: dzięki uprzejmości autorki)

Tolerancyjny i wielokulturowy Bejrut – intelektualna stolica Libanu, od lat przyciąga międzynarodowych artystów. W 2010 roku przy współudziale Francji po raz pierwszy zorganizowano tam targi sztuki. W pierwszej edycji Art Fair Bairut uczestniczyło trzydzieści galerii, lecz dochód ze sprzedaży wynosił tylko osiemset tysięcy dolarów. Cztery lata później w trwających od osiemnastego do dwudziestego pierwszego września 2014 roku Targach Sztuki w Bejrucie wzięło udział czterdzieści siedem galerii, a transakcje handlowe wzrosły do czterech milionów dolarów. Ponadto targi odwiedziło dwadzieścia tysięcy osób. Klienci nabywający prace artystyczne w cenie od dwóch do sześćdziesięciu tysięcy dolarów pochodzili z obszarów leżących nad Zatoką Perską, z Północnej Afryki i Południowej Azji, a także z Europy. Bejruckie Targi Sztuki są imprezą młodą i lokalną. W tym roku obok trzydziestu galerii libańskich wystawiały także galerie z Arabii Saudyjskiej, Argentyny, Armenii, Belgii, Chin, Egiptu, Francji, Hiszpanii, Iraku, Kuby, Niemiec, Singapuru, Syrii, Szwajcarii, Tajlandii i USA. Prezentowano wszystkie trendy bieżącej sztuki. Poruszano problemy globalne. Przykładowo galeria Island 6 z Szanghaju eksponowała cykl obrazów malarskich, opiewający wizerunek współczesnej kobiety, autorstwa kolektywu Liu Dao. Na jednym z obrazów zatytułowanym Just as much as (Tak dużo jak) widniała policjantka, która siedząc w służbowym aucie poprawiała sobie makijaż. Pod spodem napis: „45 000 wypadków rocznie spowodowanych jest przez kobiety robiące makijaż podczas jazdy”. Inny obraz Clean Break (Przerwa na czyszczenie) ukazywał zgrabną, powabną, młodą niewiastę pucującą olbrzymią wazę. Zachwiane proporcje pomiędzy postacią żeńską a wazonem podkreślały wiecznie istniejący problem obarczania płci pięknej domowymi czynnościami. Podpis pod obrazem wyjaśniał: „Ja naprawdę dbam o jej dobre samopoczucie, więc kupuję tylko produkty czyszczące bez zawartości alkilofenoloetoksylanów. Te czynniki mogą łatwo rozpalać płuca i powodować ogólne problemy z oddychaniem, a nie chciałbym, by zachorowała albo nie miała pracy…”. Już pierwszego dnia prywatni kolekcjonerzy wykupili z galerii Island 6 prawie wszystkie obrazy, w cenie od dwunastu do dwudziestu tysięcy dolarów.

Singapurska Galeria Sana udostępniła projekt francuskiej kuratorki Marine Bougaran Sublimed Elsewhere‘s (Sublimacje innych miejsc), uwypuklający wpływy globalizacji na egzystencję mieszkańców Afryki. Tak więc libański fotograf, Jack Dobaghian przedstawił portrety etiopskich wieśniaków zmuszonych przez rząd do opuszczenia terenów swych osad sprzedanych pod budowę autostrad. Podczas wernisażu zdjęcie Bana Pharao autorstwa Dobaghiana sprzedano za trzy tysiące osiemset dolarów. Roger Moukarzel natomiast w serii Effect Series Africa (Rezultaty Afrykańskiej Serii) uchwycił egzystencję głodujących uczniów w szkole w Sierra Leone. Wiarygodnie ukazał uprawiającego gimnastyczne sztuczki, niezdarnie próbującego stanąć na rękach umierającego z głodu chłopca. W kolejnym fotograficznym cyklu Effect Series Nordic (Rezultaty Północnej Serii) Moukarzel zwracał uwagę na życie ludności Laponii w dobie katastrofy klimatycznej. Zamieszkali w Bejrucie Roger Moukarzel oraz Jack Dabaghian zaczynali swą karierę fotograficzną jako reporterzy wojenni, z wojny libańsko-izraelskiej. Potem obaj zajmowali się fotografią mody, co łatwo można rozpoznać przyglądając się ich wspaniałym obrazom.

„Small Art is Beautiful”, Art Bairut 2014, fot. Natascha Mattmüller (źródło: dzięki uprzejmości autorki)

„Small Art is Beautiful”, Art Bairut 2014, fot. Natascha Mattmüller (źródło: dzięki uprzejmości autorki)

Wielkim wydarzeniem tegorocznego Art Bairut była prezentacja sztuki artystów indyjskich. Specjalnie przygotowana przez francuskiego kuratora, Fabrice Bousteau wystawa Small Art is Beautiful – Dharma (Małe Jest Piękne – Dharma) przybliżała dynamiczną scenę artystyczną Mumbaju i Delhi. Zjawisko nieustannej redukcji powierzchni mieszkalnej zostało tu odzwierciedlone po przez ujęcia odpoczywających w minimalnej przestrzeni Hindusów. Bogaty program bejruckich targów obejmował również graffiti, filmy wideo zgromadzone w propozycji Body Politics (Polityczne Ciało), niemieckiej kuratorki Silke Schmickl oraz pokaz designu, wybranego przez francuskiego krytyka, Philippe Trétiack. Okazało się, że targi sztuki w krajach arabskich  spełniają ważne zadanie, nie tylko pod względem finansowym, ale także jako platforma wymiany kulturalnej pomiędzy lokalnymi i zagranicznymi instytucjami. Stwarzają możliwość bezpośredniej komunikacji z kolekcjonerami, szefami galerii. Informują publiczność o wizjach, marzeniach oraz postawach artystów wobec aktualnych wydarzeń. Szkoda tylko, że aktywni na Art Bairut zachodni kuratorzy narzucając modną europejską estetykę, przyczyniają się do zmniejszenia orientalnego charakteru libańskich targów sztuki.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Zrób to sama

Od 16 listopada do 2 grudnia 2018 roku

Guerilla Girls, It’s even worse in Europe, 1986, plakat, © Guerrilla Girls, dzięki uprzejmości guerrillagirls.com (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julia Curyło. Moje kosmogonie

Od 14 listopada do 12 grudnia 2018 roku

Curyło Julia, „Narodziny”, 2016, fot. Adam Gut (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wyjście z centrum

Od 16 listopada 2018 roku do 10 stycznia 2019 roku

Alicja Łukasiak, „Pożeracz gatunków”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nierzeczywiste. przedmioty wyobrażone

Od 9 listopada 2018 roku do kwietnia 2019 roku

Damian Dudek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malarstwo wciąż żywe

Od 11 listopada 2018 roku do 13 stycznia 2019 roku

Rene Magritte, „Kochankowie”, 1928, CSW Znaki Czasu w Toruniu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Plakaty patriotyczne z daru prof. Mariana Morelowskiego

Od 10 listopada do 30 grudnia 2018 roku

Plakat werbunkowy autorstwa Zygmunta Kamińskiego, 1920 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dzieci Światła 10. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni

Od 9 listopada do 30 grudnia 2018 roku

„Dzieci Światła”, 10. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni 2018, Galeria Bielska BWA (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Pocztówki z cmentarza

Od 10 listopada 2018 roku do 5 stycznia 2019 roku

Małgorzata Żerwe, „Pocztówki z cmentarza”, USA, Nowy Orlean, fot. Małgorzata Żerwe, Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

Miasto i sen

Agnieszka Wielewska, Barbara Iwańska, Joanna Kałdan, Natalia Buchta

Od 10 listopada do 2 grudnia 2018 roku

Agnieszka Wielewska, „Bez tytułu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zderzacz kultur. Sztuka postegzotyczna

Od 10 listopada 2018 roku do 27 stycznia 2019 roku

Lei Xue, „Drinking Tea”, 2013, photo: Lei Xue, Darmstadt, courtesy of the artist and Galerie Hubert Winter, Vienna (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR