Katarzyna Kowalska: W tym roku kwartalnik „Herito” został nagrodzony w konkursie GrandFront – „Prasowa Okładka Roku”. W czym Państwa zdaniem tkwi istota tego sukcesu?

Agata Wąsowska-Pawlik: Sukces „Herito” zawdzięcza swojej eksperymentalnej formule, która przejawia się zarówno w szacie graficznej kwartalnika, jak i w prezentowanych artykułach. Przy tworzeniu czasopisma współpracujemy z wybitnymi humanistami z Polski i z zagranicy oraz z najbardziej obiecującymi, zdolnymi projektantami, którzy dbają o spójność formy i treści „Herito”.

Agata Wąsowska-Pawlik, fot. P. Mazur (źródło: dzięki uprzejmości MCK w Krakowie)

Agata Wąsowska-Pawlik, fot. P. Mazur (źródło: dzięki uprzejmości MCK w Krakowie)

Działania MCK na polu wydawniczym zawsze cechował wyjątkowy pietyzm.

Tak. Słowo – redakcja i tłumaczenia – oraz właściwa szata graficzna mają dla nas ogromne znaczenie. Każdy numer „Herito” ma określony temat i specyfikę. W związku z tym projektant ma znacznie większe pole do popisu. Okładki kwartalnika są zawsze pewną przenośnią – to już nie jest cytowanie fragmentu dzieła sztuki, ale twórcze działanie, które ma od razu pobudzić czytelnika do dalszych poszukiwań. W przypadku wielu naszych książek, które są albo albumami, albo katalogami wystaw, zazwyczaj okładka operuje pewnym symbolem odnoszącym się do danej ekspozycji. W przypadku czasopisma kulturalnego możemy posłużyć się metaforą, zafrapować czytelnika nie tylko tematem i treścią, ale również sposobem prezentacji.

A czy dostrzega Pani zmiany w sposobie tej prezentacji na przestrzeni lat?

„Herito” wydajemy od 2010 roku i konsekwentnie dbamy o wysoki poziom merytoryczny i wizualny pisma. Autorem wszystkich naszych okładek jest Kuba Sowiński, wymieniany (choćby w ostatniej książce Agaty Szydłowskiej Miliard rzeczy dookoła) jako jeden z czołowych polskich projektantów graficznych. Kuba świetnie czuje charakter „Herito”, którego nieodłącznym elementem jest właśnie szata graficzna. Sam też często wspomina o kwartalniku podczas wywiadów na temat swoich ważnych projektów.

Kwartalnik „Herito”, nr 13 (2013), projekt okładki: Kuba Sowiński, wydawca: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie (źródło: dzięki uprzejmości MCK)

Kwartalnik „Herito”, nr 13 (2013), projekt okładki: Kuba Sowiński, wydawca: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie (źródło: dzięki uprzejmości MCK)

Wróćmy może do tematu książki artystycznej. W jaki sposób Pani zdaniem można ją zdefiniować?

Książka sama w sobie jest dziełem sztuki, jedynym w swoim rodzaju egzemplarzem, wykonywanym zwykle ręcznie według tradycyjnych technik graficzno-artystycznych. W MCK przykładamy bardzo dużą wagę do waloru artystycznego wszystkiego, co tworzymy. Dlatego też liczy się dla nas każdy szczegół, który może mieć wpływ na odbiór książki. Dobry projekt graficzny, typografia, font, szerokość marginesów, interlinia, format, właściwy rodzaj papieru, kształt książki – to wszystko, rzecz jasna obok treści, decyduje o poziomie wydawniczym publikacji.

Jak wygląda sytuacja książek MCK na rynku wydawniczym? Czy zajmują niszę? Z jakim ich odbiorem się Państwo spotykają?

Pomimo tego, że nakłady wydawanych przez nas książek są niewielkie, myślę, że wpisujemy się w nurt, który na szczęście cechuje coraz więcej polskich wydawnictw, charakteryzujący się dbałością o design.

Kwartalnik „Herito”, nr 14 (2014), projekt okładki: Kuba Sowiński, wydawca: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie (źródło: dzięki uprzejmości MCK)

Kwartalnik „Herito”, nr 14 (2014), projekt okładki: Kuba Sowiński, wydawca: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie (źródło: dzięki uprzejmości MCK)

Co Państwu dały wszystkie dotychczasowe sukcesy w konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek „Najpiękniejsze Książki Roku”?

Przede wszystkim upewniły nas, że wszystko, co robimy, ma sens. Potwierdziły również, że kierunek współpracy z grafikami i projektantami , który obraliśmy, jest właściwy, a holistyczne podejście do warstwy merytorycznej i wizualnej pisma jest kluczowe w procesie realizacji wartościowego projektu wydawniczego.

Czy Pani zdaniem książki wpływają na wizerunek instytucji? W jaki sposób?

Z pewnością publikacje współtworzą wizerunek instytucji, ale najważniejsze są treści i wartości, które w swojej pracy przekazujemy odbiorcom. Nasze książki postrzegamy więc raczej przez pryzmat wartości, jakie ze sobą niosą, i to z nich jesteśmy szczególnie dumni. Książki stanowią także ważny element w tworzeniu pozytywnej aury wokół instytucji i dbaniu o przychylność widzów, z myślą o których przecież realizujemy wszystkie nasze projekty. Jak książka nie istnieje bez czytelnika, tak instytucja bez publiczności.

Dziękuję za rozmowę.

KATARZYNA KOWALSKA (1990) – historyk sztuki. W latach 2012–2015 redaktor O.pl Polskiego Portalu Kultury w działach sztuk wizualnych i fotografii. Od 2015 roku pracuje na stanowisku specjalistki ds. sponsoringu w lubelskich Warsztatach Kultury. Studia na Uniwersytecie Jagiellońskim (2009–2014) pozwoliły jej na postawienie pierwszych kroków na ścieżce kariery kuratora sztuki. Efektem była wystawa zbiorowa artystów z Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej pt. Kukułcze Jajo w tarnowskim BWA (20.09–16.11.2014) oraz indywidualny kuratorski projekt – ekspozycja fotografii Zbigniewa Łagockiego pt. Pozdrowienia z Muszyny! w Galerii Starej Łódzkiego Domu Kultury (13.12.2014–17.01.2015). Aktualnie odbywa studia podyplomowe z Nowoczesnej Promocji w Szkole Głównej Handlowej (2014/2015).

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

JEMS Architekci. (RE)KOLEKCJE

Od 28 kwietnia do 20 sierpnia 2017 roku

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Przybył. Pragnienia

25 kwietnia 2017 roku

Anna Przybył, „Pragnienia” (źródło: materiały prasowe wydawcy)

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR