Katarzyna Kowalska: W tym roku kwartalnik „Herito” został nagrodzony w konkursie GrandFront – „Prasowa Okładka Roku”. W czym Państwa zdaniem tkwi istota tego sukcesu?

Agata Wąsowska-Pawlik: Sukces „Herito” zawdzięcza swojej eksperymentalnej formule, która przejawia się zarówno w szacie graficznej kwartalnika, jak i w prezentowanych artykułach. Przy tworzeniu czasopisma współpracujemy z wybitnymi humanistami z Polski i z zagranicy oraz z najbardziej obiecującymi, zdolnymi projektantami, którzy dbają o spójność formy i treści „Herito”.

Agata Wąsowska-Pawlik, fot. P. Mazur (źródło: dzięki uprzejmości MCK w Krakowie)

Agata Wąsowska-Pawlik, fot. P. Mazur (źródło: dzięki uprzejmości MCK w Krakowie)

Działania MCK na polu wydawniczym zawsze cechował wyjątkowy pietyzm.

Tak. Słowo – redakcja i tłumaczenia – oraz właściwa szata graficzna mają dla nas ogromne znaczenie. Każdy numer „Herito” ma określony temat i specyfikę. W związku z tym projektant ma znacznie większe pole do popisu. Okładki kwartalnika są zawsze pewną przenośnią – to już nie jest cytowanie fragmentu dzieła sztuki, ale twórcze działanie, które ma od razu pobudzić czytelnika do dalszych poszukiwań. W przypadku wielu naszych książek, które są albo albumami, albo katalogami wystaw, zazwyczaj okładka operuje pewnym symbolem odnoszącym się do danej ekspozycji. W przypadku czasopisma kulturalnego możemy posłużyć się metaforą, zafrapować czytelnika nie tylko tematem i treścią, ale również sposobem prezentacji.

A czy dostrzega Pani zmiany w sposobie tej prezentacji na przestrzeni lat?

„Herito” wydajemy od 2010 roku i konsekwentnie dbamy o wysoki poziom merytoryczny i wizualny pisma. Autorem wszystkich naszych okładek jest Kuba Sowiński, wymieniany (choćby w ostatniej książce Agaty Szydłowskiej Miliard rzeczy dookoła) jako jeden z czołowych polskich projektantów graficznych. Kuba świetnie czuje charakter „Herito”, którego nieodłącznym elementem jest właśnie szata graficzna. Sam też często wspomina o kwartalniku podczas wywiadów na temat swoich ważnych projektów.

Kwartalnik „Herito”, nr 13 (2013), projekt okładki: Kuba Sowiński, wydawca: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie (źródło: dzięki uprzejmości MCK)

Kwartalnik „Herito”, nr 13 (2013), projekt okładki: Kuba Sowiński, wydawca: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie (źródło: dzięki uprzejmości MCK)

Wróćmy może do tematu książki artystycznej. W jaki sposób Pani zdaniem można ją zdefiniować?

Książka sama w sobie jest dziełem sztuki, jedynym w swoim rodzaju egzemplarzem, wykonywanym zwykle ręcznie według tradycyjnych technik graficzno-artystycznych. W MCK przykładamy bardzo dużą wagę do waloru artystycznego wszystkiego, co tworzymy. Dlatego też liczy się dla nas każdy szczegół, który może mieć wpływ na odbiór książki. Dobry projekt graficzny, typografia, font, szerokość marginesów, interlinia, format, właściwy rodzaj papieru, kształt książki – to wszystko, rzecz jasna obok treści, decyduje o poziomie wydawniczym publikacji.

Jak wygląda sytuacja książek MCK na rynku wydawniczym? Czy zajmują niszę? Z jakim ich odbiorem się Państwo spotykają?

Pomimo tego, że nakłady wydawanych przez nas książek są niewielkie, myślę, że wpisujemy się w nurt, który na szczęście cechuje coraz więcej polskich wydawnictw, charakteryzujący się dbałością o design.

Kwartalnik „Herito”, nr 14 (2014), projekt okładki: Kuba Sowiński, wydawca: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie (źródło: dzięki uprzejmości MCK)

Kwartalnik „Herito”, nr 14 (2014), projekt okładki: Kuba Sowiński, wydawca: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie (źródło: dzięki uprzejmości MCK)

Co Państwu dały wszystkie dotychczasowe sukcesy w konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek „Najpiękniejsze Książki Roku”?

Przede wszystkim upewniły nas, że wszystko, co robimy, ma sens. Potwierdziły również, że kierunek współpracy z grafikami i projektantami , który obraliśmy, jest właściwy, a holistyczne podejście do warstwy merytorycznej i wizualnej pisma jest kluczowe w procesie realizacji wartościowego projektu wydawniczego.

Czy Pani zdaniem książki wpływają na wizerunek instytucji? W jaki sposób?

Z pewnością publikacje współtworzą wizerunek instytucji, ale najważniejsze są treści i wartości, które w swojej pracy przekazujemy odbiorcom. Nasze książki postrzegamy więc raczej przez pryzmat wartości, jakie ze sobą niosą, i to z nich jesteśmy szczególnie dumni. Książki stanowią także ważny element w tworzeniu pozytywnej aury wokół instytucji i dbaniu o przychylność widzów, z myślą o których przecież realizujemy wszystkie nasze projekty. Jak książka nie istnieje bez czytelnika, tak instytucja bez publiczności.

Dziękuję za rozmowę.

KATARZYNA KOWALSKA (1990) – historyk sztuki. W latach 2012–2015 redaktor O.pl Polskiego Portalu Kultury w działach sztuk wizualnych i fotografii. Od 2015 roku pracuje na stanowisku specjalistki ds. sponsoringu w lubelskich Warsztatach Kultury. Studia na Uniwersytecie Jagiellońskim (2009–2014) pozwoliły jej na postawienie pierwszych kroków na ścieżce kariery kuratora sztuki. Efektem była wystawa zbiorowa artystów z Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej pt. Kukułcze Jajo w tarnowskim BWA (20.09–16.11.2014) oraz indywidualny kuratorski projekt – ekspozycja fotografii Zbigniewa Łagockiego pt. Pozdrowienia z Muszyny! w Galerii Starej Łódzkiego Domu Kultury (13.12.2014–17.01.2015). Aktualnie odbywa studia podyplomowe z Nowoczesnej Promocji w Szkole Głównej Handlowej (2014/2015).

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Joanna Borkowska. Elementy

Od 1 marca do 6 kwietnia 2017 roku

Joanna Borkowska, Field 2013, Oil on Canvas, 100x140cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Jarodzki. Złodziej obrazów

Od 3 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Andrzej Jarodzki, „Urwać się stąd”, 2009 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Podróż do Edo

Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza

Od 25 lutego do 7 maja 2017 roku

Utagawa Hiroshige „Świątynia Gion w śniegu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Akcja Lublin! Rozdział 1

Od 24 lutego do 19 marca 2017 roku

Zdzisław Kwiatkowski, fot. Andrzej Polakowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR