Temat współpracy między biznesem a sektorem kultury często wzbudza wiele kontrowersji. Z jednej strony wsparcie sponsora okazuje się niezbędne do realizacji dużych projektów, ale z drugiej strony taka współpraca może odbierać wiarygodność i niezależność inicjatywom kulturalnym. Coraz częściej na polskim rynku pojawiają się także instytucje lub osoby pośredniczące pomiędzy światem kultury i biznesu, które inicjują kontakty z potencjalnymi sponsorami i patronują wspólnym inicjatywom. Powstaje w tym miejscu pytanie: czy interesy sponsora mogą iść w parze z interesami instytucji kultury? Jakie jest oblicze sponsoringu kultury w Polsce?

O zabranie głosu w tej sprawie postanowiliśmy poprosić sponsorów, osoby odpowiedzialne za pozyskiwanie funduszy w instytucjach kultury, przedstawicieli organizacji pozarządowych, fundraiserów, naukowców, a także reprezentantów organizacji zajmujących się programami sponsoringowymi. Zapraszamy do lektury cyklu Kultura szuka sponsora, sponsor szuka kultury.

Jako pierwszy opinii na temat sponsoringu kultury udziela dr hab. Adam Grzegorczyk, profesor WSP i AFiB „Vistula”.

Magazyn O.pl / Cykl: Kultura szuka sponsora, sponsor szuka kultury

Magazyn O.pl / Cykl: Kultura szuka sponsora, sponsor szuka kultury

Od 2013 roku rośnie liczba sponsorowanych imprez kultury oraz spektakularnych przypadków sponsorowania przedsięwzięć kulturalnych. Wydaje się, że kryzys początku dekady minął, do właściwej proporcji wydaje się wracać także relacja budżetu przeznaczanego na kulturę względem tego, jaki przydzielono dla sportu. Doświadczenia Euro 2012 wskazują, że kultura jest jednak niezbędnym polem aktywności sponsorskiej.

Sponsorzy dostrzegają w przedsięwzięciach kulturalnych sposób na efektywną, ale i stosunkowo bezpieczną komunikację z rynkiem docelowym. Nie bez znaczenia pozostaje rosnąca identyfikacja grup publiczności z wąsko zakreślonym profilem działalności twórczej i przybierające na sile nisze twórczości kulturalnej.

Tradycyjne kanały komunikacji marketingowej przekonały reklamodawców o konieczności precyzyjnego ukierunkowania działań promocyjnych, a oferty rozrywki i kultury (w tym różnych dziedzin subkulturowych) wychodzą tym oczekiwaniom naprzeciw.

Jednocześnie da się zauważyć utrzymujące się braki kompetencji osób odpowiedzialnych w instytucjach kultury za relacje ze sponsorami, tak na etapie tworzenia i formułowania oferty, pozyskiwania sponsorów, negocjacji, jak i realizacji zobowiązań na rzecz sponsorów, nie wspominając o całkowicie zaniedbanej sferze dokumentacji, rozliczeń i utrzymania relacji. Pracownicy przemysłu kultury nie odczuwają potrzeby podnoszenia kwalifikacji, stąd też niewiele jest ofert edukacyjnych w tym zakresie. Rośnie zatem przewaga konkurencyjna osób (i instytucji) dysponujących właściwymi umiejętnościami i wiedzą – na przykład absolwentów Podyplomowych Studiów Sponsoringu i Organizacji Wydarzeń organizowane przez Wyższą Szkołę Promocji w Warszawie.

Interesującym kierunkiem zmian zachodzącym w sponsoringu kultury jest wzrost zainteresowania ambientowymi formami komunikacji, w tym coraz szersze (i coraz bardziej kreatywne) próby wykorzystywania technik lokowania produktów (product placement) w różnorodnych przedsięwzięciach kulturalnych (w tym m.in. przedstawieniach teatralnych i literaturze). Treść kultury staje się coraz bardziej pożądaną pożywką komunikacji marketingowej.

Warto w tym miejscu pokusić się także o ocenę, że polska oferta kultury w ostatnich kilku latach bardzo dojrzała i prezentuje nasz kraj jako z jednej strony prestiżowy, a z drugiej – innowacyjny – rynek twórczości. Coraz częściej to do Polski przyjeżdżają twórcy – bo tu istnieją interesujące możliwości tworzenia, a polscy artyści cieszą się dużą renomą w wielu wiodących instytucjach kultury na świecie. Takie wyobrażenie o polskiej kulturze niewątpliwie wspiera wysiłki pozyskiwania sponsorów dla przedsięwzięć kulturalnych.

ADAM GRZEGORCZYK – w latach 1985-1992 studiował filologię angielską na Uniwersytecie Warszawskim. W 1992 roku uzyskał dyplom na podstawie rozprawy pt. „Advertising and its Socio-cultural Environment in Postwar Britain” wykonanej pod kierunkiem prof. dr hab. Emmy Harris. W latach 1991-1993 uczestniczył w cyklu szkoleń realizowanych przez agencję DMB&B w Londynie. W 1991 założył w Warszawie pierwszą w Polsce szkołę reklamy. W latach 1993-95 stworzył autorskie programy nauczania dla szeregu specjalności zawodowych: organizacja reklamy, public relations, komunikacja wizualna, organizacja rozrywki, doradztwo personalne. W 1993 roku założył Policealne Studium Reklamy w Warszawie. W 1995 roku współtworzył opis zawodu „technik organizacji reklamy”, a w 1997 roku Minister Edukacji Narodowej uznał jego program w tym zawodzie za eksperymentalny i dopuścił do kształcenia jako jedyny obowiązujący. W 1996 roku podjął studia doktoranckie w Instytucie Dziennikarstwa Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. W 2002 roku złożył i obronił rozprawę doktorską pt. „Rola mediów w sponsoringu wydarzeń kulturalnych” wykonaną pod kierunkiem prof. dr hab. Jerzego Olędzkiego. W 2004 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk ekonomicznych na podstawie pracy „Instrumenty komunikacji rynkowej w sektorze usług finansowych”.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

2. Weekend Księgarń Kameralnych

Od 21 do 23 kwietnia 2017 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych 2016 (źródło: materiały prasowe)

11. IN OUT Festival

Od 22 do 23 kwietnia 2017 roku

Festival IN OUT (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zsolnay. Węgierska secesja

Od 20 kwietnia do 2 lipca 2017 roku

Dzban, 1898–1899, prawdopodobnie Tadeusz Sikorski, kamionka, eosyna, Janus Pannonius Múzeum (źródło: materiały prasowe)

Magdalena Dreścik. Ciepło, zimno. Nikogo tu nie ma

Od 18 kwietnia do 7 maja 2017 roku

Magdalena Dreścik, „Ciepło, zimno. Nikogo tu nie ma” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR