Joseph Mann to niezwykle utalentowany reżyser, który uwielbia opowiadać historie za pomocą obrazu. Wprawdzie w swoim dorobku artystycznym ma na koncie jedynie kilka wideoklipów, jednak każdy z nich zdobył uznanie na międzynarodowych konkursach animacji. Artysta słynie ze swojego zamiłowania do modelarstwa, które przeniósł na grunt ruchomego obrazu. Mann jest absolwentem prestiżowej Glasgow School of Art, w której rozwijał swoje pasje, zwracając uwagę reżyserów, Davida Wilsona i Simona Willowa[1]. To właśnie z nimi zrealizował kilka swoich projektów, między innymi teledysk dla zespołu Skream „Listenin’ To The Records On My Wall”, do którego stworzył animacje.

Joseph Mann, kadr z wideoklipu (dzięki uprzejmości artysty)

Joseph Mann, kadr z wideoklipu (dzięki uprzejmości artysty)

Mann prawdziwą furorę zrobił swoim wideoklipem do utworu Keaton Henson „Small Hands”. Za ten obraz otrzymał główną nagrodę Rushed Soho Shorts Festiwal w 2012 roku. Artysta w każdym najmniejszy szczególe zrekonstruował las, w którym umieścił ręcznie wykonane kukiełki zwierząt, w tym uwielbiane przez niego sowy. Teledysk zaczyna się niewinnie- kamera wędruje po spokojnym lesie, w którym panuje niczym niezmącony spokój. Zwierzęta bawią się, leniuchują, krople wody delikatnie muskają błyszczące listki roślin – prawdziwa idylla. Obraz artysty jest doskonały. Wykreowane przez niego postaci zręcznie się poruszają, oddychają i zamykają oczy, co dodaje im niesłychanej, realnej żywotności. Nagle do akcji wkraczają drapieżniki, pożerając głównych bohaterów obrazu, czyli żabę i zająca. Pojawia się także strzelba wyłaniająca się zza gęstwiny wilgotnych liści, kierująca lufę w stronę pary uroczych sów.

Teledysk Manna staje się mroczną historią o przeraźliwej samotności, cierpieniu i strachu, którym nie można w żaden sposób zapobiec. Artysta zręcznie żongluje emocjami widza, skłaniając go do refleksji nad własnym życiem, które lubi płatać nieprzyjemne figle.

W zupełnie innym tonie utrzymany jest krótkometrażowy obraz „This is T.I.E” zrealizowany na potrzeby The International Exchange. To zręcznie opowiedziana, animowana historia o korporacji, do której posłużyły pieczołowicie wykonane tekturowe modele postaci, pokojów, budynków i samochodów. Podobny zabieg został przez artystę wykorzystany podczas tworzenia krótkiej animacji dla firmy Peugeot.

Mann żmudnym i pracochłonnym tworzeniu swoich modeli poświęca się tak bardzo, że nieraz trzeba go przywołać z powrotem do właściwego, pierwotnego zadania, jakim jest kręcenie obrazów. Dlatego też, jak opowiada w jednym swoich wywiadów artysta, najcenniejszą radą, jaką kiedykolwiek otrzymał, były słowa Matthew Day’a: „Odłóż to Joe i po prostu to nakręćmy”[2] . A kiedy Mann już zaczyna kręcić, za każdym razem można spodziewać się zaskakujących i przyjemnych dla oka realizacji.

  1. Joseph Mann, [dostęp: 20.03.2013]. Dostępny w Internecie: http://www.blinkink.co.uk/#!artist_josephmann
  2. New director Joseph Mann scoops top award at Rushes Soho Shorts with his first music video, wywiad [dostęp: 20.03.2013]. Dostępny w Internecie: http://youngdirectoraward.wordpress.com/2012/07/20/new-director-joseph-mann-scoops-top-music-video-at-rushes-soho-shorts/

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Made in Britain ….On Making

Od 15 marca do 9 czerwca 2019 roku

Tucker Judith, Evi pływa / Evi Swims, 2007,olej na płótnie / Oil on canvas, fot. © Priseman Seabrook Collection (źródło: materiały prasowe)

FOGHORN. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II Galerii Arsenał

Od 15 marca do 5 maja 2019 roku

Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007, dyptyk, fotografia na dibondzie, 260 × 370 cm, edycja 5 +AP, praca z Kolekcji II Galerii Arsenał, Białystok (źródło: materiały prasowe)

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908–1928

Od 8 marca do 9 czerwca 2019 roku

Imre Szobotka, Marynarz, 1915, Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs (źródło: materiały prasowe)

Patchwork: Architektura Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak

Od 28 lutego do 18 maja 2019 roku

Grunwaldzki Square, fot. Michał Brzoza (źródło: materiały prasowe)

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 22 lutego do 30 czerwca 2019 roku

Henry Moore, Oval with Points (na wystawie: przed Gmachem Głównym MNK) (źródło: materiały prasowe)

Nicolas Grospierre – subiektywny atlas architektury modernistycznej

1 marca do 7 kwietnia 2019 roku

Nicolas Grospierre, Blok mieszkalny, Sankt Petersburg, Rosja, 2007 (źródło: materiały prasowe)

Mikołaj Poliński: 19 odcieni szarości

15 lutego do 31 marca 2019 roku

Widok wystawy Mikołaja Polińskiego w Galerii Muzalewska, fot Galeria Muzalewska (źródło: materiały prasowe)

Ignacy Czwartos. Malarz polski

Od 22 lutego do 29 kwietnia 2019 roku

Ignacy Czwartos. Malarz polski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fernando Menis – Backstage

Od 16 lutego do 7 kwietnia 2019 roku

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu, Jakub Certowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Od 8 marca do 2 kwietnia 2019 r.

Plakat XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR