Joseph Mann to niezwykle utalentowany reżyser, który uwielbia opowiadać historie za pomocą obrazu. Wprawdzie w swoim dorobku artystycznym ma na koncie jedynie kilka wideoklipów, jednak każdy z nich zdobył uznanie na międzynarodowych konkursach animacji. Artysta słynie ze swojego zamiłowania do modelarstwa, które przeniósł na grunt ruchomego obrazu. Mann jest absolwentem prestiżowej Glasgow School of Art, w której rozwijał swoje pasje, zwracając uwagę reżyserów, Davida Wilsona i Simona Willowa[1]. To właśnie z nimi zrealizował kilka swoich projektów, między innymi teledysk dla zespołu Skream „Listenin’ To The Records On My Wall”, do którego stworzył animacje.

Joseph Mann, kadr z wideoklipu (dzięki uprzejmości artysty)

Joseph Mann, kadr z wideoklipu (dzięki uprzejmości artysty)

Mann prawdziwą furorę zrobił swoim wideoklipem do utworu Keaton Henson „Small Hands”. Za ten obraz otrzymał główną nagrodę Rushed Soho Shorts Festiwal w 2012 roku. Artysta w każdym najmniejszy szczególe zrekonstruował las, w którym umieścił ręcznie wykonane kukiełki zwierząt, w tym uwielbiane przez niego sowy. Teledysk zaczyna się niewinnie- kamera wędruje po spokojnym lesie, w którym panuje niczym niezmącony spokój. Zwierzęta bawią się, leniuchują, krople wody delikatnie muskają błyszczące listki roślin – prawdziwa idylla. Obraz artysty jest doskonały. Wykreowane przez niego postaci zręcznie się poruszają, oddychają i zamykają oczy, co dodaje im niesłychanej, realnej żywotności. Nagle do akcji wkraczają drapieżniki, pożerając głównych bohaterów obrazu, czyli żabę i zająca. Pojawia się także strzelba wyłaniająca się zza gęstwiny wilgotnych liści, kierująca lufę w stronę pary uroczych sów.

Teledysk Manna staje się mroczną historią o przeraźliwej samotności, cierpieniu i strachu, którym nie można w żaden sposób zapobiec. Artysta zręcznie żongluje emocjami widza, skłaniając go do refleksji nad własnym życiem, które lubi płatać nieprzyjemne figle.

W zupełnie innym tonie utrzymany jest krótkometrażowy obraz „This is T.I.E” zrealizowany na potrzeby The International Exchange. To zręcznie opowiedziana, animowana historia o korporacji, do której posłużyły pieczołowicie wykonane tekturowe modele postaci, pokojów, budynków i samochodów. Podobny zabieg został przez artystę wykorzystany podczas tworzenia krótkiej animacji dla firmy Peugeot.

Mann żmudnym i pracochłonnym tworzeniu swoich modeli poświęca się tak bardzo, że nieraz trzeba go przywołać z powrotem do właściwego, pierwotnego zadania, jakim jest kręcenie obrazów. Dlatego też, jak opowiada w jednym swoich wywiadów artysta, najcenniejszą radą, jaką kiedykolwiek otrzymał, były słowa Matthew Day’a: „Odłóż to Joe i po prostu to nakręćmy”[2] . A kiedy Mann już zaczyna kręcić, za każdym razem można spodziewać się zaskakujących i przyjemnych dla oka realizacji.

  1. Joseph Mann, [dostęp: 20.03.2013]. Dostępny w Internecie: http://www.blinkink.co.uk/#!artist_josephmann
  2. New director Joseph Mann scoops top award at Rushes Soho Shorts with his first music video, wywiad [dostęp: 20.03.2013]. Dostępny w Internecie: http://youngdirectoraward.wordpress.com/2012/07/20/new-director-joseph-mann-scoops-top-music-video-at-rushes-soho-shorts/

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Tannhäuser

31 marca 2017 roku

„Tannhäuser”, opera Ryszarda Wagnera, fot. Vincent Lifer (źródło: materiały prasowe organizatora)

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

29 marca 2017 roku

Zaczarowany świat teatru (źródło: materiały prasowe muzeum)

Zuzanna Szarek, Hanna Śliwińska. Innego końca świata nie będzie

Od 25 marca do 17 czerwca 2017 roku

Fot. Hanna Śliwińska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Józef Hałas. Poszukiwania

Od 23 marca do 28 maja 2017 roku

Józef Hałas, „Przeciwstawienie O”, 1979 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika

Od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

Marcin Kowalik, „Grosz czynszowy”, 2017, 130 x 220 cm, akryl na płótnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Blue Republic. Made in Blue Republic

Od 17 marca do 4 maja 2017 roku

Blue Republic, „Made in Blue Republic”, widok ogólny wystawy, fot. Maciej Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Short Waves Festival 2017

Od 21 do 26 marca 2017 roku

„Więzi”, reż. Zofia Kowalewska – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alina Belyagina. Body Building

Od 22 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Alina Belyagina. Body Building, fot. Dymitry Pankov (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prawie wszystko o Zwierzyńcu

Od 25 marca do 3 września 2017 roku

Z wystawy „Prawie wszystko o Zwierzyńcu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Michałowski (1800–1855). Malarstwo i rysunek

Od 18 marca do 21 maja 2017 roku

Piotr Michałowski, „Krakus na koniu”, fot. A.R. Skowroński  (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR