Joseph Mann to niezwykle utalentowany reżyser, który uwielbia opowiadać historie za pomocą obrazu. Wprawdzie w swoim dorobku artystycznym ma na koncie jedynie kilka wideoklipów, jednak każdy z nich zdobył uznanie na międzynarodowych konkursach animacji. Artysta słynie ze swojego zamiłowania do modelarstwa, które przeniósł na grunt ruchomego obrazu. Mann jest absolwentem prestiżowej Glasgow School of Art, w której rozwijał swoje pasje, zwracając uwagę reżyserów, Davida Wilsona i Simona Willowa[1]. To właśnie z nimi zrealizował kilka swoich projektów, między innymi teledysk dla zespołu Skream „Listenin’ To The Records On My Wall”, do którego stworzył animacje.

Joseph Mann, kadr z wideoklipu (dzięki uprzejmości artysty)

Joseph Mann, kadr z wideoklipu (dzięki uprzejmości artysty)

Mann prawdziwą furorę zrobił swoim wideoklipem do utworu Keaton Henson „Small Hands”. Za ten obraz otrzymał główną nagrodę Rushed Soho Shorts Festiwal w 2012 roku. Artysta w każdym najmniejszy szczególe zrekonstruował las, w którym umieścił ręcznie wykonane kukiełki zwierząt, w tym uwielbiane przez niego sowy. Teledysk zaczyna się niewinnie- kamera wędruje po spokojnym lesie, w którym panuje niczym niezmącony spokój. Zwierzęta bawią się, leniuchują, krople wody delikatnie muskają błyszczące listki roślin – prawdziwa idylla. Obraz artysty jest doskonały. Wykreowane przez niego postaci zręcznie się poruszają, oddychają i zamykają oczy, co dodaje im niesłychanej, realnej żywotności. Nagle do akcji wkraczają drapieżniki, pożerając głównych bohaterów obrazu, czyli żabę i zająca. Pojawia się także strzelba wyłaniająca się zza gęstwiny wilgotnych liści, kierująca lufę w stronę pary uroczych sów.

Teledysk Manna staje się mroczną historią o przeraźliwej samotności, cierpieniu i strachu, którym nie można w żaden sposób zapobiec. Artysta zręcznie żongluje emocjami widza, skłaniając go do refleksji nad własnym życiem, które lubi płatać nieprzyjemne figle.

W zupełnie innym tonie utrzymany jest krótkometrażowy obraz „This is T.I.E” zrealizowany na potrzeby The International Exchange. To zręcznie opowiedziana, animowana historia o korporacji, do której posłużyły pieczołowicie wykonane tekturowe modele postaci, pokojów, budynków i samochodów. Podobny zabieg został przez artystę wykorzystany podczas tworzenia krótkiej animacji dla firmy Peugeot.

Mann żmudnym i pracochłonnym tworzeniu swoich modeli poświęca się tak bardzo, że nieraz trzeba go przywołać z powrotem do właściwego, pierwotnego zadania, jakim jest kręcenie obrazów. Dlatego też, jak opowiada w jednym swoich wywiadów artysta, najcenniejszą radą, jaką kiedykolwiek otrzymał, były słowa Matthew Day’a: „Odłóż to Joe i po prostu to nakręćmy”[2] . A kiedy Mann już zaczyna kręcić, za każdym razem można spodziewać się zaskakujących i przyjemnych dla oka realizacji.

  1. Joseph Mann, [dostęp: 20.03.2013]. Dostępny w Internecie: http://www.blinkink.co.uk/#!artist_josephmann
  2. New director Joseph Mann scoops top award at Rushes Soho Shorts with his first music video, wywiad [dostęp: 20.03.2013]. Dostępny w Internecie: http://youngdirectoraward.wordpress.com/2012/07/20/new-director-joseph-mann-scoops-top-music-video-at-rushes-soho-shorts/

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

Od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

„Widok Krakowa”, 1652, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR