Polskiego duetu Kijek/Adamski chyba nie trzeba specjalnie nikomu przedstawiać. Obsypani deszczem nagród, w tym prestiżową, zdobytą na jednym z największych festiwali animacji na świecie – Annecy, zaliczają się do czołówki współczesnej polskiej animacji. Ich realizacje są niezwykłe pod każdym względem, a pomysłowości i niesłychanej wręcz precyzji może im pozazdrościć niejeden reżyser wideoklipów.

Kadr z teledysku  „Pirate’s Life” autorstwa duetu Kijak/Adamski dla zespołu We Cut Corners

Kadr z teledysku „Pirate’s Life” autorstwa duetu Kijak/Adamski dla zespołu We Cut Corners

Katarzyna Kijek i Przemysław Adamski znają się już od liceum. Choć studiowali grafikę w dwóch odległych od siebie miastach, wspólne zainteresowania związane z tworzeniem ruchomych obrazów, zaowocowały stałą współpracą. Do jednych z najsławniejszych i zarazem najlepszych realizacji artystów, niewątpliwie zalicza się teledysk „Pirate’s Life” dla zespołu We Cut Corners. Powstał on całkowicie, klatka po klatce, przy użyciu rysunków wykonanych markerami. Całość tworzy niezwykle miękki i subtelny teledysk, nawiązujący do dziecięcych marzeń o byciu piratem i chęci wyruszenia w bezkresne morze[1].

Równie ciekawe środki zostały zastosowane przy powstawaniu obrazu dla londyńskiego zespołu  Oi Va Voi „Everytime”. Powstał on przy użyciu niszczarki do papieru, drukarki i aparatu fotograficznego. Co trzecia klatka filmu była drukowana, cięta na paski, po czym fotografowana trzykrotnie w różnych konfiguracjach ułożenia pasków[2]. Efekt jest oszałamiający.

Równie pracochłonnym i wymagającym precyzji klipem jest najnowsza produkcja „Katachi” dla japońskiego artysty  Shugo Tokumaru. Tytuł tego obrazu oznacza po prostu „kształt”. Nie bez powodu zatem głównymi bohaterami tej realizacji są równo wycięte, różnorakie figury w ilości ponad dwóch tysięcy sztuk. Ułożone w pozornie przypadkowej konfiguracji, tworzą bardzo zręczną i barwną wizualnie całość.

W zupełnie innym tonie utrzymany jest nastrojowy teledysk dla grupy Röyksopp „Coming Home”. W tym przypadku widz raczej nie będzie miał do czynienia z wizualnymi zabawami, do których zdążył już przyzwyczaić utalentowany duet. Bohaterem tego stonowanego obrazu jest człowiek w białym kombinezonie, spokojnie przemierzający zaśnieżony las. Pozornie niewidoczny, wchłonięty przez zimowy krajobraz, znienacka zahacza ramieniem o ostrą gałąź, która rozcina jego uniform. Z rozdarcia zaczyna wydobywać się dym, który pozbawia bohatera niewidzialności. Wystawiony na widok drapieżników, tracąc powoli siły, prowadzi swoją dziwną wędrówkę, by pod dojściu do celu, ulotnić się w niebyt.

To kolejny, mistrzowsko zrealizowany klip, w którym artyści bez końca ćwiczą wyobraźnię widzów, nadając kształt widzeniu, wymykającemu się wszelkim, schematycznym definicjom.

  1. http://www.shocaseme.com/?p=4195
  2.  http://www.sjaksztuka.pl/index.php/kijekadamski-niszczarka/

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

2. Weekend Księgarń Kameralnych

Od 21 do 23 kwietnia 2017 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych 2016 (źródło: materiały prasowe)

11. IN OUT Festival

Od 22 do 23 kwietnia 2017 roku

Festival IN OUT (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR