Polskiego duetu Kijek/Adamski chyba nie trzeba specjalnie nikomu przedstawiać. Obsypani deszczem nagród, w tym prestiżową, zdobytą na jednym z największych festiwali animacji na świecie – Annecy, zaliczają się do czołówki współczesnej polskiej animacji. Ich realizacje są niezwykłe pod każdym względem, a pomysłowości i niesłychanej wręcz precyzji może im pozazdrościć niejeden reżyser wideoklipów.

Kadr z teledysku  „Pirate’s Life” autorstwa duetu Kijak/Adamski dla zespołu We Cut Corners

Kadr z teledysku „Pirate’s Life” autorstwa duetu Kijak/Adamski dla zespołu We Cut Corners

Katarzyna Kijek i Przemysław Adamski znają się już od liceum. Choć studiowali grafikę w dwóch odległych od siebie miastach, wspólne zainteresowania związane z tworzeniem ruchomych obrazów, zaowocowały stałą współpracą. Do jednych z najsławniejszych i zarazem najlepszych realizacji artystów, niewątpliwie zalicza się teledysk „Pirate’s Life” dla zespołu We Cut Corners. Powstał on całkowicie, klatka po klatce, przy użyciu rysunków wykonanych markerami. Całość tworzy niezwykle miękki i subtelny teledysk, nawiązujący do dziecięcych marzeń o byciu piratem i chęci wyruszenia w bezkresne morze[1].

Równie ciekawe środki zostały zastosowane przy powstawaniu obrazu dla londyńskiego zespołu  Oi Va Voi „Everytime”. Powstał on przy użyciu niszczarki do papieru, drukarki i aparatu fotograficznego. Co trzecia klatka filmu była drukowana, cięta na paski, po czym fotografowana trzykrotnie w różnych konfiguracjach ułożenia pasków[2]. Efekt jest oszałamiający.

Równie pracochłonnym i wymagającym precyzji klipem jest najnowsza produkcja „Katachi” dla japońskiego artysty  Shugo Tokumaru. Tytuł tego obrazu oznacza po prostu „kształt”. Nie bez powodu zatem głównymi bohaterami tej realizacji są równo wycięte, różnorakie figury w ilości ponad dwóch tysięcy sztuk. Ułożone w pozornie przypadkowej konfiguracji, tworzą bardzo zręczną i barwną wizualnie całość.

W zupełnie innym tonie utrzymany jest nastrojowy teledysk dla grupy Röyksopp „Coming Home”. W tym przypadku widz raczej nie będzie miał do czynienia z wizualnymi zabawami, do których zdążył już przyzwyczaić utalentowany duet. Bohaterem tego stonowanego obrazu jest człowiek w białym kombinezonie, spokojnie przemierzający zaśnieżony las. Pozornie niewidoczny, wchłonięty przez zimowy krajobraz, znienacka zahacza ramieniem o ostrą gałąź, która rozcina jego uniform. Z rozdarcia zaczyna wydobywać się dym, który pozbawia bohatera niewidzialności. Wystawiony na widok drapieżników, tracąc powoli siły, prowadzi swoją dziwną wędrówkę, by pod dojściu do celu, ulotnić się w niebyt.

To kolejny, mistrzowsko zrealizowany klip, w którym artyści bez końca ćwiczą wyobraźnię widzów, nadając kształt widzeniu, wymykającemu się wszelkim, schematycznym definicjom.

  1. http://www.shocaseme.com/?p=4195
  2.  http://www.sjaksztuka.pl/index.php/kijekadamski-niszczarka/

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Kostium na przełomie wieków 1990 – 2015

Od 26 października 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

„Kostium na przełomie wieków 1990 - 2015”, Wydział Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918

26 października 2018 do 17 marca 2019

Zofia Stryjeńska, „Ukazanie się Apostołom”, fot. Tomasz Dąbrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ella Littwitz. I wody stały się piołunem

Od 26 października 2018 roku do 4 lutego 2019 roku

Ella Littwitz, „71 941”, 2018 geokrata, drewno, metal, 240 × 240 cm dzięki uprzejmości Harlan Levey Projects (materiały prasowe organizatora)

Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca w Tarnowie Scena Otwarta

Od 20 do 28 października 2018 roku

„Richard Alston Dance Company”, II Międzynarodowy Festiwal Teatru Tańca Scena Otwarta, Centrum Sztuki Mościce (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Znaki-Kody-Komunikaty

Od 19 października do 2 grudnia 2018 roku

Jerzy Krawczyk „Okno I” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mirosław Bałka 1/1/1/1/1

Od 20 października do 31 grudnia 2018 roku

Mirosław Bałka, „1/1/1/1/1”, Op Enheim we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

9. Festiwal Kamera Akcja

Od 18 do 21 października 2018 roku

„Dzika grusza” (źródło: materiały prasowe organizatora)

PiekłoNiebo

Od 21 września do 21 października 2018 roku

Oleksij Choroshko, film „Lost Angeles”, Galeria Sztuki w Legnicy (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Wiatr od morza. W sto lat później

Od 15 października do 11 listopada 2018 roku

Marcin Zawicki, „Smętek”, 2018, olej na płótnie, 100x100 cm, fot. © MNG (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teserówka

Od 6 października do 9 listopada 2018 roku

Diana Lelonek, „Teserówka”, Dom Stanisława Teisseyre'a (źródło: materiały prasowe organizatorów)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR