Polskiego duetu Kijek/Adamski chyba nie trzeba specjalnie nikomu przedstawiać. Obsypani deszczem nagród, w tym prestiżową, zdobytą na jednym z największych festiwali animacji na świecie – Annecy, zaliczają się do czołówki współczesnej polskiej animacji. Ich realizacje są niezwykłe pod każdym względem, a pomysłowości i niesłychanej wręcz precyzji może im pozazdrościć niejeden reżyser wideoklipów.

Kadr z teledysku  „Pirate’s Life” autorstwa duetu Kijak/Adamski dla zespołu We Cut Corners

Kadr z teledysku „Pirate’s Life” autorstwa duetu Kijak/Adamski dla zespołu We Cut Corners

Katarzyna Kijek i Przemysław Adamski znają się już od liceum. Choć studiowali grafikę w dwóch odległych od siebie miastach, wspólne zainteresowania związane z tworzeniem ruchomych obrazów, zaowocowały stałą współpracą. Do jednych z najsławniejszych i zarazem najlepszych realizacji artystów, niewątpliwie zalicza się teledysk „Pirate’s Life” dla zespołu We Cut Corners. Powstał on całkowicie, klatka po klatce, przy użyciu rysunków wykonanych markerami. Całość tworzy niezwykle miękki i subtelny teledysk, nawiązujący do dziecięcych marzeń o byciu piratem i chęci wyruszenia w bezkresne morze[1].

Równie ciekawe środki zostały zastosowane przy powstawaniu obrazu dla londyńskiego zespołu  Oi Va Voi „Everytime”. Powstał on przy użyciu niszczarki do papieru, drukarki i aparatu fotograficznego. Co trzecia klatka filmu była drukowana, cięta na paski, po czym fotografowana trzykrotnie w różnych konfiguracjach ułożenia pasków[2]. Efekt jest oszałamiający.

Równie pracochłonnym i wymagającym precyzji klipem jest najnowsza produkcja „Katachi” dla japońskiego artysty  Shugo Tokumaru. Tytuł tego obrazu oznacza po prostu „kształt”. Nie bez powodu zatem głównymi bohaterami tej realizacji są równo wycięte, różnorakie figury w ilości ponad dwóch tysięcy sztuk. Ułożone w pozornie przypadkowej konfiguracji, tworzą bardzo zręczną i barwną wizualnie całość.

W zupełnie innym tonie utrzymany jest nastrojowy teledysk dla grupy Röyksopp „Coming Home”. W tym przypadku widz raczej nie będzie miał do czynienia z wizualnymi zabawami, do których zdążył już przyzwyczaić utalentowany duet. Bohaterem tego stonowanego obrazu jest człowiek w białym kombinezonie, spokojnie przemierzający zaśnieżony las. Pozornie niewidoczny, wchłonięty przez zimowy krajobraz, znienacka zahacza ramieniem o ostrą gałąź, która rozcina jego uniform. Z rozdarcia zaczyna wydobywać się dym, który pozbawia bohatera niewidzialności. Wystawiony na widok drapieżników, tracąc powoli siły, prowadzi swoją dziwną wędrówkę, by pod dojściu do celu, ulotnić się w niebyt.

To kolejny, mistrzowsko zrealizowany klip, w którym artyści bez końca ćwiczą wyobraźnię widzów, nadając kształt widzeniu, wymykającemu się wszelkim, schematycznym definicjom.

  1. http://www.shocaseme.com/?p=4195
  2.  http://www.sjaksztuka.pl/index.php/kijekadamski-niszczarka/

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Jerzy Nowosielski – Po śladach...

Od 25 maja do 29 lipca 2018 roku

Jerzy Nowosielski, „Chrystus Pantokrator.”, 1978, akryl na desce (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sylwester Ambroziak Mama I'm Coming Home

Od 24 maja do 4 lipca 2018 roku

Sylwester Ambroziak „Mama I'm coming home" plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

5. Prezentacje Form Muzyczno-Teatralnych Dźwięki Słów

Od 13 do 17 czerwca 2018 roku

DAGADANA, fot. Dominika Dyka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jerzy Rosołowicz – Telehydrografiki

Od 18 maja do 12 czerwca 2018 roku

Jerzy Rosołowicz – „Telehydrografiki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przestrzeń niewysłowiona

Jerzy Sołtan – Lech Tomaszewski – Andrzej Jan Wróblewski

Od 22 maja do 5 sierpnia 2018 roku

Jerzy Sołtan, „Le repos”, 1951, kolekcja Muzeum ASP w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Fangor. Optyczne wibracje

Od 18 maja do 31 sierpnia 2018 roku

Wojciech Fangor, „M 43”, 1969 (źródło: materiały prasowe organizatora)

20. Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego

19 i 20 maja oraz 26 i 27 maja 2018 roku

Kościół w Zbylitowskiej Górze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Między nauką a polityką. Profesor Stanisław Kulczyński (1895–1975)

Od 15 maja do 15 lipca 2018 roku

Uroczystość wręczenia tytułu doktora honoris causa Akademii Medycznej, 1961, fot. archiwum ZniO (źródło: materiały prasowe organizatora)

Make up

Od 18 maja do 15 czerwca 2018 roku

Peleg Dishon, Ilan Yona, Merav Maroody, „Five Death Scenes”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka druku

Europejskie oficyny wydawnicze w starych drukach Biblioteki Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Od 22 maja do 15 lipca 2018 roku

„Sztuka druku. Europejskie oficyny wydawnicze w starych drukach Biblioteki Muzeum Narodowego we Wrocławiu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR