Zaczyna się niewinnie. Biała ściana, zawieszony na niej obrazek i ludzka dłoń chwytająca czarny mazak. Brak jakiegokolwiek napięcia. Za to obecne jest przeczucie, że uzbrojona w pisak ręka zaraz zacznie mazać nieskazitelne ściany. Widz się nie myli. Gwałtowne ruchy niszczą białe przestrzenie, rysując bez ładu i składu, ale na pewno w rytm muzyki. Tak w telegraficznym skrócie można opisać teledysk „In Context” w reżyserii Dan’a Low’a zrealizowanego dla Field Music.

Kadr klipu „We Can Make It Out” zespołu Spokes w reż. Dan'a Low'a

Kadr klipu „We Can Make It Out” zespołu Spokes w reż. Dan’a Low’a

Ten klip na pewno trzeba obejrzeć do samego końca. To, co na początku wydawało się zwykłym, graficznym chaosem, kończy się w efekcie precyzyjnym, niepokojącym rysunkiem, utkanym z obrazów znalezionych w Internecie oraz sugestii Field Music. Tajemnicza dłoń, malująca obraz należy do Chrisa Feinera – fotografa i przyjaciela reżysera z czasów studiów[1]. Podczas kręcenia tego obrazu, Feiner namalował rysunek niemal nie odrywając ręki od białych przestrzeni. Zajęło mu to 27 minut, a po zakończeniu zdjęć artysta ledwie poruszał ręką z powodu skurczu[2]. Pomimo fizycznych trudności obraz prezentuje się niezwykle ciekawie, podobnie jak cała twórczość Dan’a Low’a, która nie kończy się tylko i wyłącznie na reżyserii wideoklipów czy krótkich reklamówek. Lowe jest także fotografem, realizującym zlecenia dla takich firm jak Audi, Harley Davidson czy Lacoste. Każda z jego fotografii jest niezwykle malarska, szczegółowa. Charakteryzuje je ostra szorstkość, ale i dziwaczna, senna wrażliwość, która sprawia, że kadry artysty mieszczą się gdzieś pomiędzy onirycznością a uświadomioną sztuką.

Powróćmy jednak do jego muzycznych realizacji. Kolejnym klipem, który wyreżyserował Lowe, był teledysk „The Photos On My Wall” dla brytyjskiego zespołu Good Shoes. Jest to bardzo lekki obraz, zrealizowany mimochodem, pozornie od niechcenia, choć trzeba przyznać, że ta nonszalanckość udziela się także i widzowi. Bohater tego obrazu leniwym krokiem przemierza różne zakątki starego, obskurnego budynku, trzymając fotografię w dłoniach. Potem wręcza ją napotkanej kobiecie, która zaczyna robić kolejne zdjęcia. Sam klip może nie posiada specjalnej zaskakującej narracji, jednakże wprowadza on widza w niepokojący klimat doskonałego, brytyjskiego rocka.

Na pewno do intrygujących realizacji Low’a można zaliczyć klip „Peaches” Dub Pistols przy udziale Rodney’a P, którego akcja poszatkowana jest na dziewięć osobnych historii. Widz może obserwować je wszystkie jednocześnie. Oczywiście w tym przypadku oko zaczyna uciekać od jednego obrazu do drugiego, nie mogąc nadążyć za szybko zmieniającymi się kadrami. Jednakże ten zabawny, wizualny kalejdoskop jest godnym uwagi reżyserskim eksperymentem, którego celem jest możliwość uchwycenia w czasie nieustannie zmieniającej się rzeczywistości.

Zupełnie odrębnym obrazem jest na pewno klip „We Can Make It Out” dla zespołu Spokes, który zachwyca niezwykle wypolerowaną estetyką. Akcja tego teledysku dzieje się w lesie, który przemierzają członkowie zespołu. Nieustannie wędrują, wsłuchując się w szelest liści, w dźwięki padającego deszczu czy łamanych pod stopami gałęzi. Ta gęsta od samotności i przemijalności atmosfera, zostaje chwilowo podgrzana przez pięknie sfilmowany ogień, by po chwili zmienić się w widok szalejących, zachłannych wodnych fal, które bezpowrotnie pochłaniają bohaterów tego teledysku. Ta nagła, bezpośrednia obecność śmierci wydaje się być w tym obrazie nie na miejscu. Staje się nieprzystającym elementem, który zakłóca prawidłowy odbiór tej krótkiej realizacji. Być może to właśnie na tym polega cała twórczość Lowa- potrafi on w skuteczny sposób, za pomocą prostych środków wyrazu, przenieść nieprzewidywalność rzeczywistości na obraz, który pęczkuje na oczach, nieustannie go zaskakując.

  1. Antenna UK – Program 4, informacje prasowe, Kino Pod Baranami,[dostęp: 17 stycznia 2013] Dostępny w Internecie:,http://www.kinopodbaranami.pl/film.php?film_id=4602
  2. Tamże.

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Aleksandra Kalisz. Un/Covered

Od 28 września do 28 października 2018 roku

Aleksandra Kalisz, Bez tytułu VII (Zielony), 110x170cm, olej na płótnie, 2016(źródło: materiały prasowe organizatora)

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 30 września 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Henry Moore z „Knife Edge Two Piece” w Perry Green, 1967; fot. John Hedgecoe (źródło: materiały prasowe organizatora)

Beksiński / Lewczyński. Dopełnienie konieczne

Od 23 września do 28 październik 2018 roku

„Beksiński / Lewczyński. Dopełnienie konieczne” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włochy w Gdańsku

Od 23 września do 31 grudnia 2018 roku

Gennaro Greco, „Capriccio architektoniczne”, Muzeum Narodowe w Gdańsku, fot.© Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

Symbole niepodległej

Od 29 września 2018 roku do 31 grudnia 2019 roku

„Symbole Niepodległej”, Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatorów)

WarsawByArt

Od 21 do 23 września 2018 roku

Aleksandra Łatecka, „Konstrukcja XII”, 2018, akryl na płycie, 100 x 140 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku

Od 23 września do 2 października 2018 roku

 Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku – Koncerty Mistrzów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kajnikaj. Kaja Rata

Od 21 września do 26 listopada 2018 roku

Kaja Rata, „Kajnikaj”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

X Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto

Od 7 września do 5 października 2018 roku

Krzysztof Sołowiej, „Watchmen dla Lublina” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuzanna Janin. Dom przekształcony w bryły geometryczne

Od 21 września do 9 listopada 2018 roku

Zuzanna Janin, „Dom przekształcony w bryły geometryczne” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR