Zaczyna się niewinnie. Biała ściana, zawieszony na niej obrazek i ludzka dłoń chwytająca czarny mazak. Brak jakiegokolwiek napięcia. Za to obecne jest przeczucie, że uzbrojona w pisak ręka zaraz zacznie mazać nieskazitelne ściany. Widz się nie myli. Gwałtowne ruchy niszczą białe przestrzenie, rysując bez ładu i składu, ale na pewno w rytm muzyki. Tak w telegraficznym skrócie można opisać teledysk „In Context” w reżyserii Dan’a Low’a zrealizowanego dla Field Music.

Kadr klipu „We Can Make It Out” zespołu Spokes w reż. Dan'a Low'a

Kadr klipu „We Can Make It Out” zespołu Spokes w reż. Dan’a Low’a

Ten klip na pewno trzeba obejrzeć do samego końca. To, co na początku wydawało się zwykłym, graficznym chaosem, kończy się w efekcie precyzyjnym, niepokojącym rysunkiem, utkanym z obrazów znalezionych w Internecie oraz sugestii Field Music. Tajemnicza dłoń, malująca obraz należy do Chrisa Feinera – fotografa i przyjaciela reżysera z czasów studiów[1]. Podczas kręcenia tego obrazu, Feiner namalował rysunek niemal nie odrywając ręki od białych przestrzeni. Zajęło mu to 27 minut, a po zakończeniu zdjęć artysta ledwie poruszał ręką z powodu skurczu[2]. Pomimo fizycznych trudności obraz prezentuje się niezwykle ciekawie, podobnie jak cała twórczość Dan’a Low’a, która nie kończy się tylko i wyłącznie na reżyserii wideoklipów czy krótkich reklamówek. Lowe jest także fotografem, realizującym zlecenia dla takich firm jak Audi, Harley Davidson czy Lacoste. Każda z jego fotografii jest niezwykle malarska, szczegółowa. Charakteryzuje je ostra szorstkość, ale i dziwaczna, senna wrażliwość, która sprawia, że kadry artysty mieszczą się gdzieś pomiędzy onirycznością a uświadomioną sztuką.

Powróćmy jednak do jego muzycznych realizacji. Kolejnym klipem, który wyreżyserował Lowe, był teledysk „The Photos On My Wall” dla brytyjskiego zespołu Good Shoes. Jest to bardzo lekki obraz, zrealizowany mimochodem, pozornie od niechcenia, choć trzeba przyznać, że ta nonszalanckość udziela się także i widzowi. Bohater tego obrazu leniwym krokiem przemierza różne zakątki starego, obskurnego budynku, trzymając fotografię w dłoniach. Potem wręcza ją napotkanej kobiecie, która zaczyna robić kolejne zdjęcia. Sam klip może nie posiada specjalnej zaskakującej narracji, jednakże wprowadza on widza w niepokojący klimat doskonałego, brytyjskiego rocka.

Na pewno do intrygujących realizacji Low’a można zaliczyć klip „Peaches” Dub Pistols przy udziale Rodney’a P, którego akcja poszatkowana jest na dziewięć osobnych historii. Widz może obserwować je wszystkie jednocześnie. Oczywiście w tym przypadku oko zaczyna uciekać od jednego obrazu do drugiego, nie mogąc nadążyć za szybko zmieniającymi się kadrami. Jednakże ten zabawny, wizualny kalejdoskop jest godnym uwagi reżyserskim eksperymentem, którego celem jest możliwość uchwycenia w czasie nieustannie zmieniającej się rzeczywistości.

Zupełnie odrębnym obrazem jest na pewno klip „We Can Make It Out” dla zespołu Spokes, który zachwyca niezwykle wypolerowaną estetyką. Akcja tego teledysku dzieje się w lesie, który przemierzają członkowie zespołu. Nieustannie wędrują, wsłuchując się w szelest liści, w dźwięki padającego deszczu czy łamanych pod stopami gałęzi. Ta gęsta od samotności i przemijalności atmosfera, zostaje chwilowo podgrzana przez pięknie sfilmowany ogień, by po chwili zmienić się w widok szalejących, zachłannych wodnych fal, które bezpowrotnie pochłaniają bohaterów tego teledysku. Ta nagła, bezpośrednia obecność śmierci wydaje się być w tym obrazie nie na miejscu. Staje się nieprzystającym elementem, który zakłóca prawidłowy odbiór tej krótkiej realizacji. Być może to właśnie na tym polega cała twórczość Lowa- potrafi on w skuteczny sposób, za pomocą prostych środków wyrazu, przenieść nieprzewidywalność rzeczywistości na obraz, który pęczkuje na oczach, nieustannie go zaskakując.

  1. Antenna UK – Program 4, informacje prasowe, Kino Pod Baranami,[dostęp: 17 stycznia 2013] Dostępny w Internecie:,http://www.kinopodbaranami.pl/film.php?film_id=4602
  2. Tamże.

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Amir Yatziv, Guy Slabbinck. Standby Painter

Od 23 lutego do 21 maja 2018 roku

Amir Yatziv, Guy Slabbinck, „Standby Painter” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Magdalena Łazarczyk. Ziemia niczyja

Od 23 lutego do 18 marca 2018 roku

Magdalena Łazarczyk, „Ziemia niczyja”, stopklatka, 2018 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paderewski

Od 17 lutego do 20 maja 2018 roku

Leon Kaufmann (Kamir) (1872–1933), „Zebranie członków Komitetu Generalnego Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce, w Vevey w Szwajcarii”, po 1916, pastel, papier na płótnie, 114 x 180 cm, fot. Krzysztof Wilczyński, Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe)

Dyplom 2017

Od 16 lutego do 11 marca 2018 roku

Natalia Krajewska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Leder. Sztuczna obecność

Od 14 lutego do 25 marca 2018 roku

Wojciech Leder, „Sztuczna obecność” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Assaf Gruber. Pogłoska

Od 16 lutego do 13 maja 2018 roku

Assaf Gruber „Ewidentne rzeczy”, 2018, kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Strategie niewidzialności

Od 9 lutego do 24 marca 2018 roku

Amy Suo Wu, „Greetings from the Invisible Borderlands” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Katarzyna Ramocka. Nie żałuję, że wcześniej nas nie było

Od 9 lutego do 9 kwietnia 2018 roku

Katarzyna Ramocka, „Nie żałuję, że wcześniej nas nie było” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bettina Bereś. Moja mama urodziła się w Poznaniu

Od 9 lutego do 4 marca 2018 roku

Bettina Bereś (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Finalistów Konkursu o Nagrodę Artystyczną Siemensa 2017

Od 5 do 12 lutego 2018 roku

Wystawa Finalistów Konkursu o Nagrodę Artystyczną Siemensa, fot. Agnieszka Aleksiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR