Yoann Lemoine, dla wtajemniczonych znany także pod pseudonimem Woodkid, to niezwykle zdolny fotograf i reżyser wideoklipów. Ten młody, bo urodzony w 1983 roku artysta, opowiada o sobie, że wychowywał się  w środowisku pełnym historii z okresu II wojny światowej i podróży do Europy Wschodniej, gdzie sięgają  korzenie jego rodziny. Dorastanie upłynęło mu pod znakiem rysowania, które zadecydowało o przyszłych losach artysty, pochłaniającego malarską twórczość Johna Singera Sargenta, Edwarda Hoppera czy  Marka Rothko, by z czasem odkrywać fotograficzne realizacje Stephena Shore’a, Joel’a Sternfeld’a, a także reżyserów Wima Wendersa, Elii Kazana, Terrence’a Mallick’a, Michela Gondry’ego i Gusa Van Santa. To właśnie oni, według Lemoine’a, ukształtowali jego wrażliwość artystyczną, która odbija się w wizualnie doskonałych realizacjach.

Yoann Lemoine aka Woodkid podczas Hyeres Fashion Festival, France, Maj 2011, autor: Rufywainy (źródło: Wikipedia. Na licencji Creative Commons)

Yoann Lemoine aka Woodkid podczas Hyeres Fashion Festival, France, Maj 2011, autor: Rufywainy (źródło: Wikipedia. Na licencji Creative Commons)

Jak opowiada artysta, w działaniach najbardziej interesują go tematy dzieciństwa, nostalgii, seksualności, mody, a także symboliki. Tworzy swój własny, artystyczny patchwork utkany z osobistych światów i różnorakich technik, jak wspomniane wcześniej wideo, animacja 3D, rzeźba, fotografia czy collage. Lemoine jest człowiekiem, którego interesuje świat, a także emocje, czego efektem jest nieustanne poszukiwanie artystycznej wypowiedzi, łączącej w sobie różne media, dlatego też kolejnym polem eksplorowanym przez Lemoine’a jest muzyka. Artysta śpiewa i komponuje, a już niebawem, bo w marcu tego roku, wydaje swoją debiutancką płytę „The Golden Age”, właśnie pod pseudonimem Woodkid. O tym twórcy zrobiło się naprawdę głośno za sprawą jego utworu „Iron”, do którego artysta wyreżyserował klip. „Iron” został użyty w trailerze gry Assasin’s Creed – Revelations i zdążył narobić niezłego zamieszania. „Iron” to przykład doskonałej muzyki, w której dominują bębny i instrumenty dęte. To także świetnie wyreżyserowany teledysk, w którym czarno-białe, niezwykle szczegółowe i wyraziste kadry świetnie współgrają z patetycznym charakterem jego realizacji.

Pełno w nim odwołań do legend, baśni, a nawet, jak zauważają wielbiciele jego twórczości, do poezji tyrtejskiej. Obraz naszpikowany jest symbolicznymi znaczeniami. Najważniejszym z nich jest niewątpliwie symbol skrzyżowanych kluczy, który stał się znakiem rozpoznawczym Woodkida. Szukając źródeł tego symbolu, można dotrzeć do watykańskiej flagi i masonerii. Klucz od zawsze był związany z pełnieniem godności, uzyskiwaniem dostępu, specjalnych możliwości[1]. Przekazywano go jako wyraz oficjalnego nadania, pełnomocnictwa, dlatego też stał się symbolem opieki, wierności, wskazywania drogi[2]. Występuje często jako godło szambelanów, podczaszych. Może też oznaczać zadany gwałt i oddanie kluczy miasta nieprzyjacielowi. Klucze do królestwa niebieskiego otrzymał św. Piotr – dlatego też charakterystyczne dwa skrzyżowane klucze (złoty i srebrny) są godłem papiestwa[3]. Interpretacji tego symbolu, jak się okazuje, jest wiele. W przypadku Woodkida, klucze mogą wskazywać interdyscyplinarną, artystyczną drogę, którą obrał dla siebie ten wyjątkowy twórca.

Kolejnym reżyserskim popisem Lemoine’a, stały się teledyski do piosenek Lany Del Rey – „Blue Jeans” oraz „Born to Die”, będące połączeniem wysublimowanego piękna oraz wszechobecnej śmierci, a także produkcje pod szyldem Woodkida „Run Boy, Run” oraz „I Love You”. Jak „Run Boy, Run”, snuł wartką narrację o uciekającym chłopcu i kończył się dotarciem do upragnionej twierdzy, tak „I Love You”, przerywa gwałtownie historię małego bohatera, uśmiercając go. Teledysk artysty prezentuje stonowaną, powolną opowieść o człowieku, który umarł dwa razy. Oko widza obserwuje równolegle historię jednego bohatera, który gra na organach i jednocześnie zapada się coraz głębiej w morską otchłań. Obraz kończy się powolnym rozkładem dłoni muzyka, wieńczącym jego poruszający koncert.

Jaki będzie ciąg dalszy historii, które zafunduje nam Lemoine? Ciężko przewidzieć, choć jednego można być pewnym – na pewno nie zabraknie w nich  wysmakowanych kadrów, fundujących widzowi chęć zapadnięcia w  przyjemną, głęboką drzemkę, z której nawet mocne szczypanie w ramię nie pozwala się obudzić.

  1. Graficzna wyszukiwarka herbów. Słownik genealogiczny, leksykon [online], [dostęp: 24.02.2013]. Dostępny w Internecie: http://www.genealogia.okiem.pl/glossary/herby_graf.php?definition=symbolmaso%F1ski
  2. Tamże.
  3. Tamże.

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR