Yoann Lemoine, dla wtajemniczonych znany także pod pseudonimem Woodkid, to niezwykle zdolny fotograf i reżyser wideoklipów. Ten młody, bo urodzony w 1983 roku artysta, opowiada o sobie, że wychowywał się  w środowisku pełnym historii z okresu II wojny światowej i podróży do Europy Wschodniej, gdzie sięgają  korzenie jego rodziny. Dorastanie upłynęło mu pod znakiem rysowania, które zadecydowało o przyszłych losach artysty, pochłaniającego malarską twórczość Johna Singera Sargenta, Edwarda Hoppera czy  Marka Rothko, by z czasem odkrywać fotograficzne realizacje Stephena Shore’a, Joel’a Sternfeld’a, a także reżyserów Wima Wendersa, Elii Kazana, Terrence’a Mallick’a, Michela Gondry’ego i Gusa Van Santa. To właśnie oni, według Lemoine’a, ukształtowali jego wrażliwość artystyczną, która odbija się w wizualnie doskonałych realizacjach.

Yoann Lemoine aka Woodkid podczas Hyeres Fashion Festival, France, Maj 2011, autor: Rufywainy (źródło: Wikipedia. Na licencji Creative Commons)

Yoann Lemoine aka Woodkid podczas Hyeres Fashion Festival, France, Maj 2011, autor: Rufywainy (źródło: Wikipedia. Na licencji Creative Commons)

Jak opowiada artysta, w działaniach najbardziej interesują go tematy dzieciństwa, nostalgii, seksualności, mody, a także symboliki. Tworzy swój własny, artystyczny patchwork utkany z osobistych światów i różnorakich technik, jak wspomniane wcześniej wideo, animacja 3D, rzeźba, fotografia czy collage. Lemoine jest człowiekiem, którego interesuje świat, a także emocje, czego efektem jest nieustanne poszukiwanie artystycznej wypowiedzi, łączącej w sobie różne media, dlatego też kolejnym polem eksplorowanym przez Lemoine’a jest muzyka. Artysta śpiewa i komponuje, a już niebawem, bo w marcu tego roku, wydaje swoją debiutancką płytę „The Golden Age”, właśnie pod pseudonimem Woodkid. O tym twórcy zrobiło się naprawdę głośno za sprawą jego utworu „Iron”, do którego artysta wyreżyserował klip. „Iron” został użyty w trailerze gry Assasin’s Creed – Revelations i zdążył narobić niezłego zamieszania. „Iron” to przykład doskonałej muzyki, w której dominują bębny i instrumenty dęte. To także świetnie wyreżyserowany teledysk, w którym czarno-białe, niezwykle szczegółowe i wyraziste kadry świetnie współgrają z patetycznym charakterem jego realizacji.

Pełno w nim odwołań do legend, baśni, a nawet, jak zauważają wielbiciele jego twórczości, do poezji tyrtejskiej. Obraz naszpikowany jest symbolicznymi znaczeniami. Najważniejszym z nich jest niewątpliwie symbol skrzyżowanych kluczy, który stał się znakiem rozpoznawczym Woodkida. Szukając źródeł tego symbolu, można dotrzeć do watykańskiej flagi i masonerii. Klucz od zawsze był związany z pełnieniem godności, uzyskiwaniem dostępu, specjalnych możliwości[1]. Przekazywano go jako wyraz oficjalnego nadania, pełnomocnictwa, dlatego też stał się symbolem opieki, wierności, wskazywania drogi[2]. Występuje często jako godło szambelanów, podczaszych. Może też oznaczać zadany gwałt i oddanie kluczy miasta nieprzyjacielowi. Klucze do królestwa niebieskiego otrzymał św. Piotr – dlatego też charakterystyczne dwa skrzyżowane klucze (złoty i srebrny) są godłem papiestwa[3]. Interpretacji tego symbolu, jak się okazuje, jest wiele. W przypadku Woodkida, klucze mogą wskazywać interdyscyplinarną, artystyczną drogę, którą obrał dla siebie ten wyjątkowy twórca.

Kolejnym reżyserskim popisem Lemoine’a, stały się teledyski do piosenek Lany Del Rey – „Blue Jeans” oraz „Born to Die”, będące połączeniem wysublimowanego piękna oraz wszechobecnej śmierci, a także produkcje pod szyldem Woodkida „Run Boy, Run” oraz „I Love You”. Jak „Run Boy, Run”, snuł wartką narrację o uciekającym chłopcu i kończył się dotarciem do upragnionej twierdzy, tak „I Love You”, przerywa gwałtownie historię małego bohatera, uśmiercając go. Teledysk artysty prezentuje stonowaną, powolną opowieść o człowieku, który umarł dwa razy. Oko widza obserwuje równolegle historię jednego bohatera, który gra na organach i jednocześnie zapada się coraz głębiej w morską otchłań. Obraz kończy się powolnym rozkładem dłoni muzyka, wieńczącym jego poruszający koncert.

Jaki będzie ciąg dalszy historii, które zafunduje nam Lemoine? Ciężko przewidzieć, choć jednego można być pewnym – na pewno nie zabraknie w nich  wysmakowanych kadrów, fundujących widzowi chęć zapadnięcia w  przyjemną, głęboką drzemkę, z której nawet mocne szczypanie w ramię nie pozwala się obudzić.

  1. Graficzna wyszukiwarka herbów. Słownik genealogiczny, leksykon [online], [dostęp: 24.02.2013]. Dostępny w Internecie: http://www.genealogia.okiem.pl/glossary/herby_graf.php?definition=symbolmaso%F1ski
  2. Tamże.
  3. Tamże.

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń