Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie: Coming OuT Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie 2013, 7.12-15.12.2013.

Zimna wojna sztuki ze społeczeństwem trwa! Doświadczenia ostatnich kilku tygodni nie pozostawiają wątpliwości, że konflikt opisany przeszło dekadę temu przez Zbigniewa Liberę jest wciąż aktualny. Sny z przeszłości powracają, tęcza płonie, a krzyż bezczeszczony jest bez czci i wiary. Choć retoryka protestujących od przeszło 15 lat pozostała taka sama, to po drugiej – naszej – stronie barykady sytuacja zmieniła się diametralnie.

Anna Jochymek, „Bâton fleurdelisé”, 2013 (źródło: materiały organizatora)

Anna Jochymek, „Bâton fleurdelisé”, 2013 (źródło: materiały organizatora)

Świadectwem tych zmian jest kolejna edycja Coming Out Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie. Włodarze stołecznej Akademii, podkreślając trudności, na jakie napotyka absolwent ASP, wyprawili po raz piąty wystawę, która ma nie tylko pomóc w promocji twórczości, ale jest również konkursem dla dyplomantów. W zeszłym roku do składu jury zaproszono przedstawicieli najważniejszych stołecznych instytucji. Organizatorzy tegorocznej edycji poszli o krok dalej i zamiast pierwszego sektora zdecydowali się zaangażować drugi – prywatne galerie. To wyjście w stronę rynku sztuki można traktować jako konkretną deklarację i wskazówkę daną beneficjentom piątej edycji Coming Out.

O tym, że świat naiwnych celników, pięknoduchów bez ucha i szczerzących miny witkaców minął bezpowrotnie, wiemy nie od dziś. Artysta musi sobie radzić w rzeczywistości rynkowej. Choćby po to, by w takich momentach dziejowych, jak protesty pod Zamkiem Ujazdowskim, na przekór motłochowi, miał jasne przekonanie o swoim miejscu w społeczeństwie. To miejsce gwarantuje środowisko artystyczne rozpięte pomiędzy twórcami, Akademią, instytucjami kultury i last but not least światem galerii. To o galeriach jest ostatnio najgłośniej. Nota bene do ich właścicieli kierują się z prośbą o ocenę swych podopiecznych dydaktycy Akademii. Nie oszukujmy się, prawdopodobieństwo wejścia świeżo upieczonego dyplomanta na rynek sztuki jest niewielkie. Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno instytucje, galerie, jak i organizacje trzeciego sektora dokładają starań, aby stworzyć możliwości i dać naszemu absolwentowi zasób wskazówek i porad.

Świat artystyczny zwiera szeregi i uzupełnia wiedzę. Świadectwem zmian są liczne przedsięwzięcia zdzierająca ze środowisk twórczych oniryczny całun artyzmu, na rzecz tworzenia propozycji rozwiązań w świecie zdominowanym przez logikę rynku. W tym kontekście ciekawie przedstawia się realizowany w stołecznej Kordegardzie projekt Absolwent, w których osoby działające w różnych obszarach kultury odpowiadały na pytania postawione przez inicjatorkę przedsięwzięcia – Martę Czyż.

Jak sobie poradzić na rynku sztuki?
Jak żyć z pracy artysty?
Czy stały etat jest jedynym wyjściem?
Co młody twórca wiedzieć powinien, żeby działać i żyć z bycia wolnym strzelcem?

Bolesny konkret na rozmarzone artystyczne głowy. Przedsiębiorczość i zborność była udziałem nie tylko warszawskich studentów, którzy z racji na bliskość Kordegardy mieli okazję uczestniczyć w spotkaniach. Krakowski odpowiednik programu to Artysta na start!, w którym (ponownie) Marta Czyż rozwijała wraz z zaproszonymi gośćmi kwestie rezydencji artystycznych, aukcji czy budowania portfolio. Świadectwem zmonopolizowania tej tematyki przez Martę Czyż był program Zawód artysta organizowany pod egidą Galerii Raster. Jak można się domyśleć, tu również chodziło o prozaiczne pytania, wzięte z szarej codzienności polskich twórców.

Leszek Skóra, „Zmartwychwstanie”, 2013 (źródło: materiały organizatora)

Leszek Skóra, „Zmartwychwstanie”, 2013 (źródło: materiały organizatora)

Pisząc o dokształcaniu zarówno producentów, jak i odbiorców sztuki współczesnej, nie można pominąć „kieszonkowego” vademecum wydanego przez Stowarzyszenie Sztuka Cię Szuka. Praktyczny Poradnik dla Artystów pod redakcją Agnieszki Pindery to próba ujęcia w sposób konkretny i rzeczowy kwestii tak przyziemnych, jak aspekty prawne funkcjonowania na rynku sztuki, prawo cytatu czy droit de suite. Poradnik prezentuje środowisko artystyczne z nieco innej strony, od wernisażowego savoir-vivre po grantozę, a wszystko poparte szeregiem wywiadów i konkretnymi analizami socjologicznymi.

Tendencja do określenia nowhow ogarnęła współczesną scenę artystyczną. Jak na tym tle przedstawia się pozostająca zawsze na dystyngowanym uboczu Akademia Sztuk Pięknych? O „wietrze zmian” który zwiastował Akademii szereg modernizacji pisał Kuba Banasiak w swoim przekrojowym tekście na łamach magazynu „Szum”. Redaktor wylicza kolejne fakty świadczące o rozwoju stołecznej szkoły. Powstanie nowych pracowni, niedawna restrukturyzacja znanych ośrodków kształcenia pod wodzą Kowalskiego, Tarasewicza i Bałki. Nowe projekty angażujące Muzeum Sztuki Nowoczesnej i kolejne rozbudowy akademickich placówek. Trudno się nie zgodzić się z Banasiakiem, budującym pochwałę Akademii w oparciu o nazwiska świetnych mentorów, tak praktyków, jak i teoretyków, prowadzących zajęcia pod egidą stołecznej instytucji. Dodajmy do tego sporą diasporę poznańską, która zdecydowała się kończyć studia w Warszawie po „przeprowadzce” profesora Bałki i mamy Akademię idealną ze świetnym Salonem, zdolnymi studentami i otwartymi na innowacje władzami.

Strony: 1 2

1 komentarz do artykułu “Wyautowani”

  1. Frank

    Wlodarze, beneficjent, swiezo upieczeni dyplomanci, diaspora… Jak to ministerstwo nazywalo sie? – Sztuki i Oswiecenia Publicznego?

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

FFFAMOUS

Od 25 października do 28 listopada 2017 roku

Piotr Leczkowski, Eva Calls 07, 2014 42 x 53 cm, fotografia cyfrowa, clothes & stylist By Björn (źródło: materiały prasowe organizatora)

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR