Międzynarodowy Festiwal Dobrych Projektów WrocLove Design we Wrocławiu, 9-12.05.2013 r.

W tym roku na mapie polskich festiwali designu w końcu zagościł Wrocław. Jest to niewątpliwie bardzo ważny krok dla miasta, gdyż nieobecność cyklicznej imprezy poświęconej najpopularniejszej w ostatnich latach gałęzi sztuki, zaczynała być dotkliwie odczuwalna. Wrocław jako Europejska Stolica Kultury 2016 nie mógłby bez poważnego festiwalu designu w ogóle zafunkcjonować. Ale te obawy już za nami – od czwartku do niedzieli (9-12 maja), najznakomitszy wrocławski budynek Hala Stulecia gościł I Międzynarodowy Festiwal Dobrych Projektów Wroclove Design.

Aleksandra Jaeschke, gość projektu Aktywni i Kreatywni Polacy w Europie, WrocLove Design 2013; na zdjęciu: projekty – Studio Aion, Aleksandra Jaeschke i Andrea Di Stefano (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Jaeschke, gość projektu Aktywni i Kreatywni Polacy w Europie, WrocLove Design 2013; na zdjęciu: projekty – Studio Aion, Aleksandra Jaeschke i Andrea Di Stefano (źródło: materiały prasowe)

Ideą Festiwalu było hasło „Design Łączy”, które organizatorzy starali się zrealizować na wielu płaszczyznach. Było to odważne przedsięwzięcie, gdyż z reguły design jednak dzieli – artystów i designerów od publiczności, której wciąż to słowo kojarzy się ze zbędnym szykiem i luksusem, niedostępnym cenowo dla przeciętnego odbiorcy. Dlatego też organizatorzy bardzo mocno skupili się na pokazaniu, że design to element codziennego życia i dotyka sfer bliskich każdemu człowiekowi, od wyposażenia domowego wnętrza po layout stron internetowych, a jego zadaniem jest usprawnianie otaczającej nas rzeczywistości.

Festiwal został oparty o unikatowy projekt „Aktywni i Kreatywni-Polacy w Europie”, który spośród festiwalowych programów najpełniej zrealizował tezę, że design może łączyć. W tym wypadku – Polaków z ojczyzną. Na czym polegał? Kreatywni to projektanci, designerzy, artyści czy architekci polskiego pochodzenia, którzy z różnych względów żyją i pracują w innych krajach Europy. Zostali oni zaproszeni do wzięcia udziału we wrocławskim święcie designu, a przygotowane przez nich wystawy stanowiły największą i najważniejszą część festiwalowych prezentacji. Po raz pierwszy w Polsce została zebrana i zaprezentowana na jednym  festiwalu twórczość znakomitych polskich projektantów, którzy w wielu przypadkach cieszą się uznaniem nie tylko w Europie, ale i na świecie, natomiast w Polsce ich działalność nie jest zbyt dobrze znana i sporadycznie prezentowana. Wśród takich gości warto wymienić chociażby Marka Cecułę, uznanego w świecie projektanta ceramiki, którego obszerna prezentacja wyrobów ceramicznych należała do najciekawszych wystaw Festiwalu; duet chmara.rosinke , który zaprezentował projekt „mobile hospitality”, czyli przenośną kuchnię; Paulinę Matusiak, znakomitą projektantkę graficzną mieszkającą w Holandii, czy Marka Radke, inspirowanego konstruktywizmem  artystę tworzącego malarstwo oraz instalacje. Lecz to tylko kilku spośród wielu znakomitych projektantów zaproszonych w ramach tego projektu, który miał służyć nawiązaniu kontaktów oraz wzmacnianiu więzi zarówno między samymi artystami, jak i artystami oraz publicznością.

O tym, że design faktycznie łączy, przekonali się również Aktywni, czyli wolontariusze organizacji polonijnych z Czech, Węgier, Francji, Niemiec i Norwegii, którzy wzięli udział w projekcie. Są to młodzi ludzie o polskich korzeniach, dla których przygotowano specjalne kursy językowe oraz warsztaty dotyczące polskiej kultury. Dzięki temu programowi mogli oni nawiązać kontakt z krajem, poznać bliżej polskie zwyczaje a także siebie nawzajem. Polonijni wolontariusze zostali również zaproszeni do Wrocławia, gdzie m. in. wzięli udział w przygotowaniach do Festiwalu  Wroclove Design. Można zatem z całą pewnością powiedzieć, że program „Aktywni i Kreatywni-Polacy w Europie” to niezwykły projekt i rdzeń Festiwalu, który poprzez design łączy projektantów, artystów i młodzież z wielu krajów w wielki, kreatywny kolektyw.

Należy podkreślić, że projekt ten zasługuje na szczególne uznanie ze względu na promowanie integracji na polu designu, która przekracza granice kraju. Po raz pierwszy na taką skalę upomniano się o polskich projektantów, którym organizatorzy wrocławskiego Festiwalu próbowali dowieść, że w Polsce wiele się zmieniło i jest już ona takim miejscem, gdzie warto inwestować swój talent.

Oprócz wystaw polskich artystów mieszkających za granicą można było zobaczyć sporo dobrego, rodzimego designu. Do festiwalowych nowości należała m. in. wystawa La Dolce Silesia przygotowana przez Zamek Cieszyn we współpracy ze Śląskim Klastrem Dizajnu, a już z pewnością specjalnym wydarzeniem była prezentacja tegorocznych polskich premier, które odbyły się na słynnych targach designu Salone del Mobile w Mediolanie. Na Festiwalu nie zabrakło też znanych studiów projektowych, takich jak Malafor czy Kosmos Project, oraz uznanych projektantów, a wśród nich Oskara Zięty czy Joanny Rusin. Jednak samo zaangażowanie znanych biur projektowych nie zawsze jest gwarancją sukcesu. Na niekorzyść Festiwalu przemawiały te spośród wystaw, które można było oglądać na wcześniejszych imprezach poświęconych designowi w różnych miastach Polski (Festiwal w Łodzi, Dni Dizajnu w Stalowej Woli, itp.). Był to zdecydowanie słaby punkt wrocławskiego Festiwalu, który programem „Aktywni i Kreatywni…” zagwarantował sobie oryginalne wejście na scenę polskiego designu. Wrocław jako przyszła Europejska Stolica Kultury powinien być miejscem, z którego wychodzą najważniejsze wystawy, nie zaś miejscem, do którego trafiają na końcu.

Projekt – studio chmara.rosinke (źródło: materiały prasowe organizatora)

Projekt – studio chmara.rosinke (źródło: materiały prasowe organizatora)

Z przyjemnością oglądało się natomiast nieduże, ale ciekawe wystawy znanych marek z branży meblarskiej, takich jak Moll, BoConcept, GreenArt  czy IKEA, której zaproszenie do udziału w Festiwalu było świetnym działaniem na rzecz oswajania terminu design, kojarzonego z wysublimowaną sztuką wysoką. Tymczasem meble znanego producenta, które można znaleźć w większości polskich domów są najlepszym dowodem na to, że obiekty codziennego użytku mogą być jednocześnie estetyczne, wygodne oraz niedrogie, a dobrze zaprojektowana przestrzeń nie jest wyłącznie przywilejem bogatych.

Ponadto, fundamentalnym założeniem Festiwalu i jego niezaprzeczalną zaletą było udostępnienie miejsca młodym obiecującym projektantom, którzy bardzo często mają trudności z pozyskaniem przestrzeni wystawienniczej. Takie zadanie postawiły przed sobą członkinie Fundacji Open Mind, która wspiera i promuje młodych twórców, a także zajmuje się animacją szeroko pojętych działań z zakresu kultury, sztuki i designu.

Strony: 1 2

MONIKA MIZERA – historyk sztuki, krytyk sztuki i designu. Interesuje się sztuką współczesną, designem i wzornictwem przemysłowym. Od kilu lat związana z czasopismem literacko-artystycznym „Rita Baum”, publikuje również w O.pl.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Szymankiewicz. blank

Od 27 grudnia 2016 roku do 22 stycznia 2017 roku

Małgorzata Szymankiewicz, „Office Work 231”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR