Muzyka jest ilustracją do życia

Michał Urbaniak

Agata Leśniewska: Jakie wydarzenie bądź wydarzenia w ciągu ostatnich lat najsilniej, Pana zdaniem, wpłynęły na obecny obraz polskiej kultury?

Michał Urbaniak: To jest dla mnie bardzo trudne pytanie, bo jestem ciągle w podróży i nie udaje mi się śledzić wszystkich wydarzeń. Jest wiele fantastycznych pomysłów i inicjatyw, więc trudno wymienić jakieś jedno, które byłoby znaczące.

Michał Urbaniak (źródło: mat. prasowe)

Michał Urbaniak (źródło: mat. prasowe)

Kto, według Pana, najsilniej zapisał się w historii polskiej sceny muzycznej?

Dla mnie najważniejsze są cztery nazwiska. Chopin za polskość i popularyzację polskości na świecie – tworzył małe arcydzieła, a w jego kompozycjach fortepian po prostu śpiewa. Szymanowski i Lutosławski za nowatorstwo, kreatywność, prawdę i nowoczesną polskość w muzyce – z uwzględnieniem, że każdy z twórców zaznaczył się odpowiednio w swojej epoce. No i Komeda – pierwszy światowej sławy polski kompozytor jazzowy i filmowy.

Czy w historii polskiej muzyki jest jakieś wydarzenie, które w Pana odczuciu zostało niesłusznie pominięte lub niezauważone przez krytykę?

Nie przypominam sobie.

Czemu służy dziś muzyka? Jaka jest jej największa wartość dla współczesnego człowieka?

Dziś muzyka jest ilustracją do życia; ludzie czasem nie wiedzą, że słuchają muzyki, a ona jest i na nich działa. Towarzyszy nam w wielu aspektach życia, ale na szczęście jest także sztuką. Ludzie kupują bilety, żeby posłuchać muzyki, doznać emocji, mieć radość i zrelaksować się.

Jakie zjawiska mają obecnie największy wpływ na kształt polskiej sceny muzycznej?

Największy wpływ na kształt polskiej sceny muzycznej mają duże wydarzenia muzyczne, popierające twórców i wykonawców oraz wydarzenia szkoleniowe dotowane przez instytucje państwowe takie, jak MKiDN, firmy sponsorujące. Wielki wpływ ma także internet. Należy jednak rozróżnić scenę muzyki czysto komercjalnej i muzyki artystycznej, włącznie z muzyka jazzową.

Co wyróżnia naszą muzykę na tle innych krajów? Z jakich osiągnięć możemy być dumni?

Wyróżnia nas kreatywność, polskość i słynne na całym świecie festiwale muzyczne: chopinowski, beethovenowski, Jazz Jamboree. Z nich możemy być dumni.

Postępujący w ostatnich dwóch dekadach rozwój nowych technologii to rewolucja w dostępie do informacji, a tym samym dynamiczny rozwój mediów. Jaką rolę odgrywają dzisiaj media w kształtowaniu kultury?  

Media mają nieprawdopodobny wpływ na kulturę. Bez nich nie wyobrażamy już sobie naszego świata. Dzięki mediom wiemy więcej, ale jednocześnie bywa tak, że ta wiedza jest płytka.

W jaki sposób w ciągu ostatnich lat zmieniło się postrzeganie muzyki przez odbiorcę? Czy, i jak, nowe technologie wpływają na jej odbiór?

Wszystko zmienił internet, muzyka jest na wyciągnięcie ręki, można na żywo obejrzeć koncert, nie trzeba iść do sklepu, żeby kupić płytę… Internet uprościł świat.

Rozwój nowych technologii to także istotne zmiany w podejściu samych artystów do muzyki. Czy dostrzega Pan owe zmiany w swojej pracy artystycznej?

Ja nie wyobrażam sobie życia bez komputera. Mam ich kilka i dzięki nim pracuję, komponuję, komunikuję się ze światem. Jestem maniakiem komputerowym, znam wszystkie nowości i pasjonuje mnie to niesamowicie.

W jaki sposób, Pana zdaniem, rozwój nowych technologii wpłynął na obecny stan polskiej kultury?

Wydaje się, że jest ona przede wszystkim dostępniejsza.

Czego w dzisiejszych czasach najbardziej potrzebuje polska scena muzyczna?

Nie wiem. Nie martwię się jednak zbytnio, bo da sobie radę.

Jakie wyzwania stoją przed naszą sceną muzyczną w najbliższych latach?

Chciałbym, żeby było więcej rytmu w polskiej muzyce. Bo dla mnie rytm i serce są w niej najważniejsze.

Dziękuję za rozmowę. 

MICHAŁ URBANIAK (1942) – multiinstrumentalista, saksofonista i skrzypek jazzowy, a także kompozytor i aranżer. Jest również producentem pł‚yt.Znany jako współzałożyciel i twórca muzyki fusion. Od 1973 roku mieszka w Nowym Jorku . Zasłynął w świecie nagrywając płytę "Tutu" z największą legendą jazzu Miles'em Davis'em. Na swoim koncie ma wspołpracę z takimi muzykami, jak: Quincy Jones , Billy Cobham, Stephane Grappelli , Joe Zawinul , Herbie Hancock , Wayne Shorter, Kenny Garrett , George Benson, Marcus Miller , Jaco Pastorius , Toots Thielmans , Kenny Kirkland, Larry Coryell , Lenny White, Alphonze Mouzon. J est liderem, kompozytorem i aranżerem projektów: "Jazz Legends", "Fusion", "Urbanator", "Urbanizer", "UrbSymphony". Jest zwycięzcą Grand Prix na Festiwalu w Montreux dla Najlepszego Solisty (1971). Występował na najważniejszych festiwalach jazzowych na świecie: Newport Jazz Festival, JVC Festiwal, Chicago Jazz Festival, Lugano, Den Haag i in . Koncertował kilkakrotnie w Carnegie Hall, Avery Fisher Hall i światowej sławy klubach jazzowych i Nowym Jorku (Blue Note, Village Vanguard , Sweet Basil i in.). Był wielokrotnie nagradzanym laureat międzynarodowych sondaży, a jego nazwisko znalazło się na pierwszym miejscu w pięciu kategoriach w prestiżowym "Down Beat" (1992), pośród największych nazwisk w świecie jazzu. Artysta jest pierwszym na świecie skrzypkiem, który grał na 5-strunowych, zaprojektowanych specjalnie dla niego. Od wielu lat związany jest z filmem i teatrem, napisał muzykę do takich filmów, jak "Astonished” Jeffa Kahn'a, „As The Band Played On” „Dreambird”, „Pożegnanie Jesieni” Mariusza Trelińskiego, „Spona” Waldemara Szarka, „Dług” i „Wielkie rzeczy” Krzysztofa Krauze. Otrzymał główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Gdyni za muzykę do filmu „Dług", „Pożegnania jesieni" i "Eden". Ostatnia płyta artysty, projekt „Miles of Blue" (Sony Music, 2010) poświęcona Milesowi Davisowi, zyskała status platynowej. We wrześniu 2011 r. Wydawnictwo Agora opublikowało książkę o jego życiu muzyka, napisaną przez Andrzeja Makowieckiego, „Ja, Urbanator. Awantury muzyka jazzowego”. W 2012 roku odbyła się premiera filmu w reż. Piotra Trzaskalskiego „Mój rower:, w którym Michał Urbaniak grał główną rolę, za którą otrzymał Nagrodę dla najlepszego aktora na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Czarnego Noce w Estonii oraz Orła 2013 - Polską Nagrodę Filmową w kategorii Odkrycie Roku.

Dodaj komentarz

ROZMOWY NA 15-LECIE O.PL

Teatr wymaga poświęcenia

Jan Klata

Jan Klata, fot. Jacek Poremba, fragment fotografii (źródło: dzięki uprzejmości Jana Klaty)

Teatr może być mechanizmem zmian

Sebastian Majewski

Sebastian Majewski, fot. Tomasz Duda (źródło: dzięki uprzejmości Sebastiana Majewskiego)

Nie urągać inteligencji widza

Paweł Łoziński

Paweł Łoziński (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Teatr jest organizmem spontanicznym

Krystian Lupa

Krystian Lupa, fot. K. Pałetko (źródło: dzięki uprzejmości Teatr Polskiego we Wrocławiu)

Design to sposób myślenia

Oskar Zięta

Oskar Zięta (dzięki uprzejmości projektanta)

Sztuka na usługach „Tyranodigitalusa”

Wincenty Dunikowski-Duniko

Wincenty Dunikowski-Duniko, portret, dzięki uprzejmości artysty

Zagłębiać się w piękną materię, którą jest muzyka

Marek Napiórkowski

Marek Napiórkowski, fot. Rafał Masłow (źródło: mat. prasowe)

Kultura potrzebuje mecenasa

Kazimierz Kutz

Kazimierz Kutz, fot. Zbigniew Sawicz (dzięki uprzejmości artysty)

Zauważyć potrzeby wcześniej niezauważone

Malafor

Duet Malafor czyli Agata Kulik-Pomorska, Paweł Pomorski (dzięki uprzejmości projektantów)

Promować polską kulturę jako markę na świecie

Włodek Pawlik

Włodek Pawlik (źródło: mat. prasowe)

Obserwuję raczej regres niż progres

Antoni Libera

Antoni Libera (dzięki uprzejmości pisarza)

Wiele patentów na teatr

Artur Tyszkiewicz

Artur Tyszkiewicz, fot. Bartłomiej Sowa (źródło: dzięki uprzejmości Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie)

Ku świadomości klasycznego działania

Wojciech Plewiński

Na zdjęciu: Wojciech Plewiński, fot. Grażyna Makary, dzięki uprzejmości artysty

Sztuka - progresywny element rozwoju cywilizacji

Tomasz Dobiszewski

Tomek Dobiszewski, Fiksacje, projekt eyetracking, fot. Łukasz Matulewski (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Mamy tendencje, aby wyżej cenić to, co stamtąd

Andrzej Smolik

Andrzej Smolik, fot. Ania Głuszko-Smolik (źródło: mat. prasowe)

Współczesna sztuka zapomina o odbiorcy

Jerzy Stuhr

„Obywatel”, reż. Jerzy Stuhr, fotografia z planu zdjęciowego (źródło: materiały dystrybutora/ITI Cinema)

Prawdziwe talenty wyłaniają się same

Stanisław Soyka

Stanisław Soyka, fot. Andrzej Tyszko (źródło: mat. prasowe)

Muzyka jest ilustracją do życia

Michał Urbaniak

Michał Urbaniak (źródło: mat. prasowe)

Teatr musi być krytyczny wobec świata

Wojciech Klemm

Wojciech Klemm, fot. Bartłomiej Sowa (źródło: dzięki uprzejmości Wojciecha Klemma)

Czekam na pokolenie, które da mi popalić

Mikołaj Trzaska

Mikołaj Trzaska, fot. Krzysztof Penarski (źródło: dzięki uprzejmości Mikołaja Trzaski)

Gdy jest łatwo, powstają wydmuszki

Robert Gliński

Robert Gliński (z materiałów Teatru Powszechnego w Warszawie)

Z tęsknoty za technikami anachronicznymi

Katarzyna Majak

Na zdjęciu: Katarzyna Majak, dzięki uprzejmości Katarzyny Majak

Nie ma dobrej ani złej sztuki

Marta Deskur

Na zdjęciu: Marta Deskur, fot. Ewelina Stechnij, dzięki uprzejmości artystki

Akt myśli jest aktem sztuki

Ewa Partum

Na zdjęciu: Ewa Partum, dzięki uprzejmości artystki

Design zaostrza kontury rzeczywistości

Marek Cecuła

Marek Cecuła (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Uwznioślić ten paskudny, mały byt

Jakub Szczęsny

Jakub Szczęsny, fot. Piotr Maciaszek (źródło: dzięki uprzejmości J. Szczęsnego)

Dostrzec niedostrzegalne

Anna Kutera

Anna Kutera, „Forum Humanum”, 2012, dzięki uprzejmości artystki

Obudzić w człowieku poetę

Ewa Kuryłowicz

Ewa Kuryłowicz (dzięki uprzejmości Kuryłowicz & Associates)

Poznać siebie i swoje inności

Robert Kuśmirowski

Na zdjęciu: Robert Kuśmirowski, dzięki uprzejmości artysty

Brak miejsca dla klasyków współczesności

Jan Pamuła

Na zdjęciu: Jan Pamuła, fot. Mateusz Bednarz, dzięki uprzejmości artysty

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR