Po pierwsze jestem oburzona faktem, że prezydent miasta Poznania, Ryszard Grobelny, unieważnił konkurs na dyrektora Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu. Po drugie zaś wręcz szokuje mnie pomysł likwidacji tej placówki – jedynej instytucji samorządowej w Poznaniu, która prezentuje sztukę współczesną. Byłam członkinią jury w konkursie na dyrektora i uważam, że nie było powodów, by tę procedurę anulować – szczególnie pod pretekstem tak osobliwym jak wyjaśnienie, że za większością kandydatów stoją doświadczenia w organizacjach pozarządowych, co zostałoby rzekomo zmarnowane, gdyby dana osoba została dyrektorem instytucji miejskiej. Nie przekonuje mnie to.

Magazyn O.pl / listy

Magazyn O.pl / listy

Inaczej wszystko wyglądałoby, gdyby władze Poznania od dłuższego czasu promowały formułę zarządzania Arsenałem przez instytucję pozarządową, ale takie zaskakujące działania dają do myślenia. Może skalkulowano, że właściwy kandydat nie jest faworytem jury? Od dawna słychać było plotki, że faworyzowanym kandydatem władz Poznania jest Tomasz Wendland. Czyżby, jak zwykle, plotka kryła ziarno prawdy? Może za pół roku, po procedurze formalnej likwidacji Arsenału, konkurs wygra ten właśnie kandydat i prowadzona przez niego organizacja pozarządowa, związana z Biennale Mediations? O ile zasady konkursu na dyrektora reguluje ustawa, o tyle procedurę konkursu na wyłonienie organizacji pozarządowej ustala organizator, czyli w tym wypadku prezydent Grobelny. Nie wierzę w jego obietnice, że będzie te warunki konsultował z załogą Arsenału. To polityk formułujący pięknie brzmiące, „okrągłe” wypowiedzi, świetny socjotechnik. W ostatnich dniach można go zobaczyć na wielu zdjęciach obok Jana A. P. Kaczmarka z okazji inauguracji kolejnej edycji festiwalu „Transatlantyk” – można pomyśleć, że prezydent Grobelny to orędownik kultury. Ale z tym zastrzeżeniem, że w tle niszczy instytucję z taką tradycją jak Arsenał…

Miasto potrzebuje instytucji o stale realizowanym programie, działającej ciągle, a nie zadaniowo, jak zazwyczaj działają organizacje pozarządowe. Prezydent Grobelny preferuje wielkie festiwale i imprezy: Transatlantyk, Malta, Mediations Biennale. Wówczas świetnie prezentuje się w prasie i puszy się jak ważna dla Poznania, jako miasta know how, jest kultura. Jednak to wszystko pozory, bo Arsenał ma zostać zlikwidowany. Obawiam się także, że za tą decyzją prezydenta kryje się jeszcze coś więcej, a mianowicie w trakcie konferencji prasowej kilkakrotnie z jego ust padło stwierdzenie, że Arsenał to nie budynek. Czyżby więc miasto ostrzyło sobie zęby na tę świetną lokalizację w sercu Starego Rynku? Może będzie tam nadal galeria, tylko że  … handlowa?! Może to prezydent miał na myśli, mówiąc coś nie do końca jasno o kontynuacji obecnej działalności Arsenału? Nie wierzę politykom, nie.

Co stanie się ze świetnym merytorycznie zespołem Arsenału, który wypracował dobry program wystawienniczy, konferencyjny, wydawniczy? Jak można wierzyć w zapewnienia prezydenta, że nie stracą pracy, a instytucja zachowa ciągłość, jeśli ma ruszyć procedura likwidacji? Trudno mi wyobrazić sobie ciągłość placówki, która zostanie zlikwidowana.

Liczę na mądrość radnych miasta Poznania, którzy 3. września mają podjąć decyzję, co do uruchomienia procedury likwidacji. Zbieramy podpisy pod petycją przeciwko temu – wpisują się setki ludzi. Mam nadzieję, że będzie wrzało i że Arsenał nadal pozostanie instytucją miejską.

Marta Smolińska

***

Od Redakcji:

O opinię w sprawie dalszych losów Galerii Miejskiej Arsenał poprosiliśmy również

Karolinę Sikorską, pełniącą funkcję zastępcy dyrektora Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu: http://magazyn.o.pl/2013/karolina-sikorska-jaki-los-czeka-poznanska-galerie-miejska-arsenal/

Jaromira Jedlińskiego – niezależnego kuratora i krytyka: http://magazyn.o.pl/2013/jaromir-jedlinski-wybor-pomiedzy-niemoca-a-cynizmem/

Zachęcamy Państwa do dzielenia się komentarzami w sprawie. Szersze opinie prosimy przesyłać na adres: magazyn@o.pl. Wybrane listy opublikujemy w serwisie Magazyn O.pl, w dziale Opinie.

dr hab. Marta Smolińska – historyczka i krytyczka sztuki; w latach 2003-2014 adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu; od 1 X 2014 roku profesorka w Katedrze Teorii Sztuki i Filozofii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu; trzykrotna stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej; stypendystka DAAD; członkini AICA; kuratorka wystaw sztuki współczesnej; autorka książek: „Młody Mehoffer” (wyd. Universitas, Kraków 2004); „Puls sztuki. OKOło wybranych zagadnień sztuki współczesnej” (wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2010) oraz „Otwieranie obrazu. De(kon)strukcja uniwersalnych mechanizmów widzenia w nieprzedstawiającym malarstwie sztalugowym II połowy XX wieku” (Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012); autorka wielu rozpraw z historii sztuki i tekstów krytycznych (publikowanych m.in. na łamach „Artium Quaestiones”, a także „Arteonu”, „Artluka”, „CoCAin”, „Exit”, „O.pl”)

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Bownik. Wyobraź sobie czasy, w których wszystkie rekordy już padły

Od 20 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Bownik, „Passage”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR