Imagine, reż. Andrzej Jakimowski, premiera: 12 kwietnia 2013 roku, dystrybucja: Kino Świat

Być w Lizbonie, czuć na twarzy ciepło słońca i nie móc zobaczyć żółtych tramwajów i azulejos w kobaltowym odcieniu niebieskiego…

„Imagine”, reż. Andrzej Jakimowski – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe)

„Imagine”, reż. Andrzej Jakimowski – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe)

W Imagine Andrzej Jakimowski wciąga nas w emocjonującą grę, podobnie jak Ian, uczący niewidome dzieci orientacji w przestrzeni, wciąga w nią swoich podopiecznych. Razem z nimi próbujemy na podstawie odgłosów odgadnąć, czy przez podwórko naprawdę przeszedł kot albo gdzie jest ogrodnik, który przycina róże. W Imagine często nie widzimy tego, co najistotniejsze (a ukrycie wielkiego statku wycieczkowego, którego przez pół filmu szukają bohaterowie, musiało być dużą sztuką) i szybko dochodzimy do wniosku, że nie widzieć – to naprawdę bardzo irytujące.

W wywiadach reżyser przyznaje, że inspirował się autentycznymi osobami, które potrafią orientować się w przestrzeni dzięki echolokacji (najsłynniejszym z nich był nieżyjący już Ben Underwood, niewidomy niemal od urodzenia nastolatek, dla którego gra w kosza ani jazda na rolkach nie stanowiły najmniejszego problemu), ale podziw dla ich niesamowitych umiejętności to w tym filmie tylko punkt wyjścia.

Metoda, którą Ian wpaja niewidomym dzieciakom, bazuje nie tyle na dobrym słuchu (zresztą wspomniany Ben Underwood przechodził specjalne testy, które wykazały, że nie różni się pod tym względem od przeciętnego człowieka), co na umiejętności dedukcji i wyciągania wniosków na podstawie otaczających ich dźwięków i zapachów. Ian tłumaczy swoim uczniom: naprawdę możecie poczuć zapach przechodzącego kota. Nie przy pomocy własnego nosa – przy pomocy nosa psa. Nie słyszeliście, że nagle zaczął szczekać?

Kiedy otaczający nas świat staje się detektywistyczną zagadką, w grę zaczynają wchodzić o wiele poważniejsze kwestie. Dyrektor ośrodka za wszelką cenę stara się podważyć autorytet nowego nauczyciela, stosującego wywrotowe metody (ciekawe, że najwięcej demaskatorskiego zapału przejawia tu mnich Humberto – być może jako duchowny wie najlepiej, że cudów nie ma?). Sprawa nie jest, na szczęście, taka oczywista. Metoda Iana daje co prawa niewidomym większą wolność, uwalnia ich od stygmatu białej laski, a doprowadzona do perfekcji pozwala niekiedy ukryć kalectwo przed postronnymi (wydaje się, że skrycie marzą o tym wszyscy, zwłaszcza piękna Eva, która maluje się, aby wzbudzić zainteresowanie przypadkowych mężczyzn, a nawet Ian, który zakłada ciemne okulary, żeby przechodnie nie mogli dostrzec jego szklanych oczu – próżność nie jest tu obca nikomu). Z drugiej jednak strony sposób Iana wiąże się ze sporym ryzykiem – nie pozwala na przykład wykryć przeszkód znajdujących się na niewielkiej wysokości. Wygląda to może komicznie, zwłaszcza gdy Ian i jeden z chłopaków przelatują przez niski murek na nabrzeżu, albo gdy Ian wpada do dołu z węglem, ale z biegiem czasu na twarzy zbuntowanego nauczyciela pojawia się coraz więcej szram i sińców.

Kiedy Humberto przyłapuje Iana na kolejnych drobnych kłamstwach, sami zaczynamy się zastanawiać, czy jego niesamowita umiejętność nie jest tylko wielką blagą i efektem kilku sprytnych sztuczek. Najbardziej zawiedzione i oszukane czują się dzieci, zarzucając mu z wyrzutem: Ty widzisz!

Gra toczy się tu o najwyższą stawkę: o to, czy uwierzymy opowiadającemu się za siłą wyobraźni Ianowi, czy też staniemy po stronie Doktora, który zarzuca mu szarlatanerię i jest skłonny ograniczyć wolność podopiecznych, byle tylko zapewnić im odrobinę większe bezpieczeństwo. Czy więc Ian jest wizjonerem, czy tylko oszustem? Czapki z głów przed reżyserem, bo to pytanie nie daje spokoju aż do samego końca filmu.

***

Dowiedz się więcej o filmie i obejrzyj wywiad z reżyserem:

http://news.o.pl/2013/03/18/andrzej-jakimowski-imagine-premiera-kino-swiat/

http://news.o.pl/2013/04/12/andrzej-jakimowski-imagine-best-film/

 

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Kostium na przełomie wieków 1990 – 2015

Od 26 października 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

„Kostium na przełomie wieków 1990 - 2015”, Wydział Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918

26 października 2018 do 17 marca 2019

Zofia Stryjeńska, „Ukazanie się Apostołom”, fot. Tomasz Dąbrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ella Littwitz. I wody stały się piołunem

Od 26 października 2018 roku do 4 lutego 2019 roku

Ella Littwitz, „71 941”, 2018 geokrata, drewno, metal, 240 × 240 cm dzięki uprzejmości Harlan Levey Projects (materiały prasowe organizatora)

Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca w Tarnowie Scena Otwarta

Od 20 do 28 października 2018 roku

„Richard Alston Dance Company”, II Międzynarodowy Festiwal Teatru Tańca Scena Otwarta, Centrum Sztuki Mościce (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Znaki-Kody-Komunikaty

Od 19 października do 2 grudnia 2018 roku

Jerzy Krawczyk „Okno I” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mirosław Bałka 1/1/1/1/1

Od 20 października do 31 grudnia 2018 roku

Mirosław Bałka, „1/1/1/1/1”, Op Enheim we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

9. Festiwal Kamera Akcja

Od 18 do 21 października 2018 roku

„Dzika grusza” (źródło: materiały prasowe organizatora)

PiekłoNiebo

Od 21 września do 21 października 2018 roku

Oleksij Choroshko, film „Lost Angeles”, Galeria Sztuki w Legnicy (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Wiatr od morza. W sto lat później

Od 15 października do 11 listopada 2018 roku

Marcin Zawicki, „Smętek”, 2018, olej na płótnie, 100x100 cm, fot. © MNG (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teserówka

Od 6 października do 9 listopada 2018 roku

Diana Lelonek, „Teserówka”, Dom Stanisława Teisseyre'a (źródło: materiały prasowe organizatorów)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR