W obronie gatunków wymierających

Krzysztof M. Bednarski

Katarzyna Kowalska: Jakie wydarzenie w ciągu ostatnich lat Pana zdaniem najsilniej wpłynęło na obraz polskiej kultury? Kto, według Pana, odegrał znaczącą rolę w polskiej sztuce?

Krzysztof M. Bednarski: Z perspektywy wiecznego miasta Rzymu, w którym żyję od trzydziestu lat, kultura polska ma się dobrze. Oczywiście wpłynęła na to coraz wyraźniejsza obecność artystów polskich na znaczących europejskich imprezach, ale wydarzeniem, które miało znaczący wpływ na pozytywny obraz Polski, były też Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku. Włosi dopiero od tego momentu zaczęli uważniej przyglądać się Polsce, a więc i kulturze polskiej.

Krzysztof M. Bednarski w przestrzeni instalacji dedykowanej P.Celanowi „Ułożony do snu w cudzym oku”, fot. Anna Konik, wystawa pt. „Egzorcyzmy” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu (maj/czerwiec 2013), dzięki uprzejmości artysty

Krzysztof M. Bednarski w przestrzeni instalacji dedykowanej P.Celanowi „Ułożony do snu w cudzym oku”, fot. Anna Konik, wystawa pt. „Egzorcyzmy” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu (maj/czerwiec 2013), dzięki uprzejmości artysty

Już nie tylko znane sa nazwiska Dejny i Lato, Kantora i Grotowskiego, Wajdy i Kieślowskiego, Kapuścińskiego i Szymborskiej (których książki utrzymują się od lat na liście bestsellerów). Od tego czasu mówi się o Polsce z większym uznaniem i zainteresowaniem mediów. Sam osobiście towarzyszyłem wybitnemu krytykowi Achille Bonito Olivie w podróży po najważniejszych centrach kulturalnych w Polsce i wiem, że nie tylko potrafi wymawiać poprawnie nazwiska naszych twórców, ale że doskonale jest zorientowany w tym, co mamy najlepszego i to nie tylko w pakiecie eksportowym, w który niestety powtarza się na okrągło kilka tych samych nazwisk.

Postępujący w ostatnich dwóch dekadach rozwój nowych technologii to rewolucja w dostępie do informacji, a tym samym dynamiczny rozwój mediów. Jaką rolę odgrywają dzisiaj media w kształtowaniu kultury?

Oferta jest znacznie bogatsza, i w tym zakresie nie do przecenienia jest rola mediów i serwisów informacyjnych takich jak O.pl, które powinny być nie tylko profesjonalne, ale i niezależne od presji coraz wyraźniej kształtującego się systemu sztuki opartego na interesie finansowym. Tego zjawiska nie należy traktować jednoznacznie negatywnie. Wszystko staje się towarem, czasami cenniejszym niż złoto.

Krzysztof M. Bednarski na tle obiektu „The Eyes Are Not Here /There Are No Eyes Here” (Thomas S.Eliot), fot. Anna Konik, wystawa pt. „Egzorcyzmy” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu (maj/czerwiec 2013), dzięki uprzejmości artysty

Krzysztof M. Bednarski na tle obiektu „The Eyes Are Not Here /There Are No Eyes Here” (Thomas S.Eliot), fot. Anna Konik, wystawa pt. „Egzorcyzmy” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu (maj/czerwiec 2013), dzięki uprzejmości artysty

Jakie zjawiska mają obecnie największy wpływ na kształt sztuk wizualnych w Polsce?

Dyktat pieniądza z jednej strony, a z drugiej chęć szybkiego poklasku i dotarcia do jak największej liczby widzów, nie może odbywać się kosztem jakości lansowanego produktu. Słyszałem, że zapasy,  najstarsza dyscyplina igrzysk olimpijskich, zostaną wyeliminowane z powodu braku atrakcyjności medialnej. Natomiast na ASP w Warszawie, po otwarciu wydziału Inne media, już słyszy się głosy, że specjalizacja w rzeźbie jest zbyteczna, z powodu swojego anachronizmu.

Jakie wyzwania stoją przed polską sceną artystyczną na najbliższe lata?

Grafika komputerowa wypierająca z uczelni grafikę warsztatową jest znakiem tego czasu. Podobnie jest z obecnymi tendencjami w sztuce, liczy się efektowność i szybkie spożycie. Tym bardziej trzeba mieć na uwadze gatunki wymierające. Nastał czas nowych technologii, co nie znaczy, że to już koniec starych. Ja osobiście, nie stroniąc od nowych technologii, stawiam na rzeźbę opartą na téchne, w oryginalnym znaczeniu terminu.

Dziękuję za rozmowę.

Rzym, 3 września 2013 r.

 

KRZYSZTOF M. BEDNARSKI (1953) – rzeźbiarz, akcjoner, twórca instalacji i obiektów, plakacista. W latach 1973-1978 studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jeszcze jako student związał się z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Jego jedną z najważniejszych prac był „Moby Dick” – pocięty kadłub, uzupełniony dźwiękiem, generowanym przez planety. Po raz pierwszy dzieło to zostało wystawione w Muzeum ASP w Warszawie (1987). Odtąd było ośmioktotnie scalane w różnych konfiguracjach na ekspozycjach w kraju i zagranicą. Artysta jest także autorem m.in. pomnika nagrobnego Krzysztofa Kieślowskiego (Warszawa, 1997), pomnika „Incontro con Federico Fellini” (Rimini, 1994), pomnika Fryderyka Chopina „La note bleue” (Wiedeń, 2010). Krzysztof M. Bednarski jest laureatem wielu wyróżnień, m.in.: in. stypendium włoskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych (1988-1989), nagrody-stypendium Ministra Kultury i Sztuki za wkład w promocję sztuki polskiej za granicą (1998), Nagrody im. Katarzyny Kobro (2004) i Nagrody Artystycznej Kwartalnika „Exit” (2005). Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, 2011. Mieszka w Rzymie i Warszawie.

Dodaj komentarz

ROZMOWY NA 15-LECIE O.PL

Teatr wymaga poświęcenia

Jan Klata

Jan Klata, fot. Jacek Poremba, fragment fotografii (źródło: dzięki uprzejmości Jana Klaty)

Teatr może być mechanizmem zmian

Sebastian Majewski

Sebastian Majewski, fot. Tomasz Duda (źródło: dzięki uprzejmości Sebastiana Majewskiego)

Nie urągać inteligencji widza

Paweł Łoziński

Paweł Łoziński (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Teatr jest organizmem spontanicznym

Krystian Lupa

Krystian Lupa, fot. K. Pałetko (źródło: dzięki uprzejmości Teatr Polskiego we Wrocławiu)

Design to sposób myślenia

Oskar Zięta

Oskar Zięta (dzięki uprzejmości projektanta)

Sztuka na usługach „Tyranodigitalusa”

Wincenty Dunikowski-Duniko

Wincenty Dunikowski-Duniko, portret, dzięki uprzejmości artysty

Zagłębiać się w piękną materię, którą jest muzyka

Marek Napiórkowski

Marek Napiórkowski, fot. Rafał Masłow (źródło: mat. prasowe)

Kultura potrzebuje mecenasa

Kazimierz Kutz

Kazimierz Kutz, fot. Zbigniew Sawicz (dzięki uprzejmości artysty)

Zauważyć potrzeby wcześniej niezauważone

Malafor

Duet Malafor czyli Agata Kulik-Pomorska, Paweł Pomorski (dzięki uprzejmości projektantów)

Promować polską kulturę jako markę na świecie

Włodek Pawlik

Włodek Pawlik (źródło: mat. prasowe)

Obserwuję raczej regres niż progres

Antoni Libera

Antoni Libera (dzięki uprzejmości pisarza)

Wiele patentów na teatr

Artur Tyszkiewicz

Artur Tyszkiewicz, fot. Bartłomiej Sowa (źródło: dzięki uprzejmości Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie)

Ku świadomości klasycznego działania

Wojciech Plewiński

Na zdjęciu: Wojciech Plewiński, fot. Grażyna Makary, dzięki uprzejmości artysty

Sztuka - progresywny element rozwoju cywilizacji

Tomasz Dobiszewski

Tomek Dobiszewski, Fiksacje, projekt eyetracking, fot. Łukasz Matulewski (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Mamy tendencje, aby wyżej cenić to, co stamtąd

Andrzej Smolik

Andrzej Smolik, fot. Ania Głuszko-Smolik (źródło: mat. prasowe)

Współczesna sztuka zapomina o odbiorcy

Jerzy Stuhr

„Obywatel”, reż. Jerzy Stuhr, fotografia z planu zdjęciowego (źródło: materiały dystrybutora/ITI Cinema)

Prawdziwe talenty wyłaniają się same

Stanisław Soyka

Stanisław Soyka, fot. Andrzej Tyszko (źródło: mat. prasowe)

Muzyka jest ilustracją do życia

Michał Urbaniak

Michał Urbaniak (źródło: mat. prasowe)

Teatr musi być krytyczny wobec świata

Wojciech Klemm

Wojciech Klemm, fot. Bartłomiej Sowa (źródło: dzięki uprzejmości Wojciecha Klemma)

Czekam na pokolenie, które da mi popalić

Mikołaj Trzaska

Mikołaj Trzaska, fot. Krzysztof Penarski (źródło: dzięki uprzejmości Mikołaja Trzaski)

Gdy jest łatwo, powstają wydmuszki

Robert Gliński

Robert Gliński (z materiałów Teatru Powszechnego w Warszawie)

Z tęsknoty za technikami anachronicznymi

Katarzyna Majak

Na zdjęciu: Katarzyna Majak, dzięki uprzejmości Katarzyny Majak

Nie ma dobrej ani złej sztuki

Marta Deskur

Na zdjęciu: Marta Deskur, fot. Ewelina Stechnij, dzięki uprzejmości artystki

Akt myśli jest aktem sztuki

Ewa Partum

Na zdjęciu: Ewa Partum, dzięki uprzejmości artystki

Design zaostrza kontury rzeczywistości

Marek Cecuła

Marek Cecuła (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Uwznioślić ten paskudny, mały byt

Jakub Szczęsny

Jakub Szczęsny, fot. Piotr Maciaszek (źródło: dzięki uprzejmości J. Szczęsnego)

Dostrzec niedostrzegalne

Anna Kutera

Anna Kutera, „Forum Humanum”, 2012, dzięki uprzejmości artystki

Obudzić w człowieku poetę

Ewa Kuryłowicz

Ewa Kuryłowicz (dzięki uprzejmości Kuryłowicz & Associates)

Poznać siebie i swoje inności

Robert Kuśmirowski

Na zdjęciu: Robert Kuśmirowski, dzięki uprzejmości artysty

Brak miejsca dla klasyków współczesności

Jan Pamuła

Na zdjęciu: Jan Pamuła, fot. Mateusz Bednarz, dzięki uprzejmości artysty

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR