12. Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii, 6-16.06.2013r., Łódź

W ramach 12 Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi (6-16.06.2013) odbył się konkurs Grand Prix. Jury wybrało projekty ośmiu fotografów. Poziom zaprezentowanych zdjęć, co się rzadko zdarza, był bardzo wysoki. W ostatecznej rozgrywce pokazano realizacje Nadava Kandera, (UK) pt. 6 Woman. 1 Man z rzeźbiarskimi i manierycznymi układami nagich ciał, które sugerowały nieokreślony niepokój. Polka Ilona Szwarc z serią American Girls, poświęconą portretom dziewczynek z lalkami Barbie, pytała o status osobowości młodocianych Amerykanek.

Ilona Szwarc, American Girls, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Ilona Szwarc, American Girls, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Mogły się podobać prace Jana Brykczyńskiego (PL) z projektem Boiko o ukraińskiej wsi z Karpat, w którym nostalgia i tradycja młodopolska łączyła się z widzeniem bardziej krytycznym, co można określić mianem dychotomii. Frank Herfort (DE) w serii pt Time in Between – Narrative Scenes starał się pokazać kontrasty życia w Moskwie za pomocą bardzo niespotykanej surrealno-dokumentalnej stylistyki. Emilio Pemjean (Hiszpania) w serii Palimpsest posłużył się symulacją w wygenerowanej na nowo prze siebie architekturze, która pytała o status pierwowzoru.

Bardzo przekonywujące portrety z odbiciami w wodzie pokazała Hiszpanka Lucia Herrero w serii Species, znana już z podobnych projektów. Nieznani autorce ludzie sfotografowani zostali w niesamowitej poświacie w Parku Natury Albufera w Walencji. Anja Bohnhof (DE) w portretach Bahak starała się zobrazować indyjskich najemnych tragarzy, dokumentując w „obiektywnym” stylu ich niełatwe życie.

Anja Bohnhof, Bahak, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Anja Bohnhof, Bahak, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Silną konkurencję wygrał Karl Burke, (IR) za prace pt. The Harvest of Death, v.2. Otrzymał 10 tysięcy złotych. W pracach w technice mokrego kolodionu posłużył się kadrami z gier komputerowych, które zamienił w obrazy przypominające scenki batalistyczne, tragiczne ślady po wojnie, jak z prac z XIX wieku: malarskich, graficznych i fotograficznych. Nie zgadzam się jednak, żeby były to prace odkrywcze czy szczególnie istotne, jak twierdzili niektórzy z jurorów, gdyż w obecnych, tzw. hybrydalnych technikach, można ze sobą wszystko łączyć, a otrzymane wydruki upodobnić do serigrafii, papierów solnych, ambrotypii i innych technik. Zawsze powstaje pytanie „po co” i „co z tego wynika?”.

Karl Burke, The Harvest of Death, v.2, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Karl Burke, The Harvest of Death, v.2, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Niemniej konkurs Grand Prix był jedną z najciekawszych wystaw tegorocznego festiwalu w Łodzi. Dla mnie najważniejsze okazały się prace Franka Herforta, sugerujące zderzenie miejsc, form i jednocześnie będące interesującymi portretami.

KRZYSZTOF JURECKI (ur. 1960), krytyk i historyk sztuki, członek honorowy ZPAF i AICA. Specjalizuje się w historii sztuki XX wieku, zwłaszcza modernizmu i awangardy artystycznej, zajmuje się przede wszystkim fotografią i filmem eksperymentalnym. Autor kilku książek z zakresu fotografii. Pisał dla wielu pism artystycznych, obecnie dla „O.pl” i „Formatu”. Przewodniczący jury konkursu Cyberfoto w Częstochowie (od 2002) i Biennale Sztuki w Piotrkowie (od 2011). W latach 1998-2005 kierował działem Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator wystaw. W latach 2007-2017 roku związany z Galerią Wozownia w Toruniu. Wykładał na ASP w Poznaniu, Łodzi i Gdańsku, obecnie na WSSiP w Łodzi. Prowadzi blog: http://jureckifoto.blogspot.com/.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń