12. Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii, 6-16.06.2013r., Łódź

W ramach 12 Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi (6-16.06.2013) odbył się konkurs Grand Prix. Jury wybrało projekty ośmiu fotografów. Poziom zaprezentowanych zdjęć, co się rzadko zdarza, był bardzo wysoki. W ostatecznej rozgrywce pokazano realizacje Nadava Kandera, (UK) pt. 6 Woman. 1 Man z rzeźbiarskimi i manierycznymi układami nagich ciał, które sugerowały nieokreślony niepokój. Polka Ilona Szwarc z serią American Girls, poświęconą portretom dziewczynek z lalkami Barbie, pytała o status osobowości młodocianych Amerykanek.

Ilona Szwarc, American Girls, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Ilona Szwarc, American Girls, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Mogły się podobać prace Jana Brykczyńskiego (PL) z projektem Boiko o ukraińskiej wsi z Karpat, w którym nostalgia i tradycja młodopolska łączyła się z widzeniem bardziej krytycznym, co można określić mianem dychotomii. Frank Herfort (DE) w serii pt Time in Between – Narrative Scenes starał się pokazać kontrasty życia w Moskwie za pomocą bardzo niespotykanej surrealno-dokumentalnej stylistyki. Emilio Pemjean (Hiszpania) w serii Palimpsest posłużył się symulacją w wygenerowanej na nowo prze siebie architekturze, która pytała o status pierwowzoru.

Bardzo przekonywujące portrety z odbiciami w wodzie pokazała Hiszpanka Lucia Herrero w serii Species, znana już z podobnych projektów. Nieznani autorce ludzie sfotografowani zostali w niesamowitej poświacie w Parku Natury Albufera w Walencji. Anja Bohnhof (DE) w portretach Bahak starała się zobrazować indyjskich najemnych tragarzy, dokumentując w „obiektywnym” stylu ich niełatwe życie.

Anja Bohnhof, Bahak, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Anja Bohnhof, Bahak, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Silną konkurencję wygrał Karl Burke, (IR) za prace pt. The Harvest of Death, v.2. Otrzymał 10 tysięcy złotych. W pracach w technice mokrego kolodionu posłużył się kadrami z gier komputerowych, które zamienił w obrazy przypominające scenki batalistyczne, tragiczne ślady po wojnie, jak z prac z XIX wieku: malarskich, graficznych i fotograficznych. Nie zgadzam się jednak, żeby były to prace odkrywcze czy szczególnie istotne, jak twierdzili niektórzy z jurorów, gdyż w obecnych, tzw. hybrydalnych technikach, można ze sobą wszystko łączyć, a otrzymane wydruki upodobnić do serigrafii, papierów solnych, ambrotypii i innych technik. Zawsze powstaje pytanie „po co” i „co z tego wynika?”.

Karl Burke, The Harvest of Death, v.2, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Karl Burke, The Harvest of Death, v.2, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Niemniej konkurs Grand Prix był jedną z najciekawszych wystaw tegorocznego festiwalu w Łodzi. Dla mnie najważniejsze okazały się prace Franka Herforta, sugerujące zderzenie miejsc, form i jednocześnie będące interesującymi portretami.

KRZYSZTOF JURECKI (ur. 1960), krytyk i historyk sztuki, członek honorowy ZPAF i AICA. Specjalizuje się w historii sztuki XX wieku, zwłaszcza modernizmu i awangardy artystycznej, zajmuje się przede wszystkim fotografią i filmem eksperymentalnym. Autor kilku książek z zakresu fotografii. Pisał dla wielu pism artystycznych, obecnie dla „O.pl” i „Formatu”. Przewodniczący jury konkursu Cyberfoto w Częstochowie (od 2002) i Biennale Sztuki w Piotrkowie (od 2011). W latach 1998-2005 kierował działem Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator wystaw. W latach 2007-2017 roku związany z Galerią Wozownia w Toruniu. Wykładał na ASP w Poznaniu, Łodzi i Gdańsku, obecnie na WSSiP w Łodzi. Prowadzi blog: http://jureckifoto.blogspot.com/.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 30 września 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Henry Moore z „Knife Edge Two Piece” w Perry Green, 1967; fot. John Hedgecoe (źródło: materiały prasowe organizatora)

Beksiński / Lewczyński. Dopełnienie konieczne

Od 23 września do 28 październik 2018 roku

„Beksiński / Lewczyński. Dopełnienie konieczne” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włochy w Gdańsku

Od 23 września do 31 grudnia 2018 roku

Gennaro Greco, „Capriccio architektoniczne”, Muzeum Narodowe w Gdańsku, fot.© Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

Symbole niepodległej

Od 29 września 2018 roku do 31 grudnia 2019 roku

„Symbole Niepodległej”, Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatorów)

WarsawByArt

Od 21 do 23 września 2018 roku

Aleksandra Łatecka, „Konstrukcja XII”, 2018, akryl na płycie, 100 x 140 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku

Od 23 września do 2 października 2018 roku

 Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku – Koncerty Mistrzów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kajnikaj. Kaja Rata

Od 21 września do 26 listopada 2018 roku

Kaja Rata, „Kajnikaj”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

X Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto

Od 7 września do 5 października 2018 roku

Krzysztof Sołowiej, „Watchmen dla Lublina” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuzanna Janin. Dom przekształcony w bryły geometryczne

Od 21 września do 9 listopada 2018 roku

Zuzanna Janin, „Dom przekształcony w bryły geometryczne” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Dróżdż. Pojęciokształty

Od 14 września do 31 października 2018 roku

Stanisław Dróżdż, „Zapominanie”, 1967 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR