12. Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii, 6-16.06.2013r., Łódź

W ramach 12 Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi (6-16.06.2013) odbył się konkurs Grand Prix. Jury wybrało projekty ośmiu fotografów. Poziom zaprezentowanych zdjęć, co się rzadko zdarza, był bardzo wysoki. W ostatecznej rozgrywce pokazano realizacje Nadava Kandera, (UK) pt. 6 Woman. 1 Man z rzeźbiarskimi i manierycznymi układami nagich ciał, które sugerowały nieokreślony niepokój. Polka Ilona Szwarc z serią American Girls, poświęconą portretom dziewczynek z lalkami Barbie, pytała o status osobowości młodocianych Amerykanek.

Ilona Szwarc, American Girls, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Ilona Szwarc, American Girls, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Mogły się podobać prace Jana Brykczyńskiego (PL) z projektem Boiko o ukraińskiej wsi z Karpat, w którym nostalgia i tradycja młodopolska łączyła się z widzeniem bardziej krytycznym, co można określić mianem dychotomii. Frank Herfort (DE) w serii pt Time in Between – Narrative Scenes starał się pokazać kontrasty życia w Moskwie za pomocą bardzo niespotykanej surrealno-dokumentalnej stylistyki. Emilio Pemjean (Hiszpania) w serii Palimpsest posłużył się symulacją w wygenerowanej na nowo prze siebie architekturze, która pytała o status pierwowzoru.

Bardzo przekonywujące portrety z odbiciami w wodzie pokazała Hiszpanka Lucia Herrero w serii Species, znana już z podobnych projektów. Nieznani autorce ludzie sfotografowani zostali w niesamowitej poświacie w Parku Natury Albufera w Walencji. Anja Bohnhof (DE) w portretach Bahak starała się zobrazować indyjskich najemnych tragarzy, dokumentując w „obiektywnym” stylu ich niełatwe życie.

Anja Bohnhof, Bahak, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Anja Bohnhof, Bahak, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Silną konkurencję wygrał Karl Burke, (IR) za prace pt. The Harvest of Death, v.2. Otrzymał 10 tysięcy złotych. W pracach w technice mokrego kolodionu posłużył się kadrami z gier komputerowych, które zamienił w obrazy przypominające scenki batalistyczne, tragiczne ślady po wojnie, jak z prac z XIX wieku: malarskich, graficznych i fotograficznych. Nie zgadzam się jednak, żeby były to prace odkrywcze czy szczególnie istotne, jak twierdzili niektórzy z jurorów, gdyż w obecnych, tzw. hybrydalnych technikach, można ze sobą wszystko łączyć, a otrzymane wydruki upodobnić do serigrafii, papierów solnych, ambrotypii i innych technik. Zawsze powstaje pytanie „po co” i „co z tego wynika?”.

Karl Burke, The Harvest of Death, v.2, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Karl Burke, The Harvest of Death, v.2, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: mat. prasowe)

Niemniej konkurs Grand Prix był jedną z najciekawszych wystaw tegorocznego festiwalu w Łodzi. Dla mnie najważniejsze okazały się prace Franka Herforta, sugerujące zderzenie miejsc, form i jednocześnie będące interesującymi portretami.

KRZYSZTOF JURECKI (ur. 1960), krytyk i historyk sztuki, członek honorowy ZPAF i AICA. Specjalizuje się w historii sztuki XX wieku, zwłaszcza modernizmu i awangardy artystycznej, zajmuje się przede wszystkim fotografią i filmem eksperymentalnym. Autor kilku książek z zakresu fotografii. Pisał dla wielu pism artystycznych, obecnie dla „O.pl” i „Formatu”. Przewodniczący jury konkursu Cyberfoto w Częstochowie (od 2002) i Biennale Sztuki w Piotrkowie (od 2011). W latach 1998-2005 kierował działem Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator wystaw. Od 2007 roku związany z Galerią Wozownia w Toruniu. Wykładał na ASP w Poznaniu, Łodzi i Gdańsku, obecnie na WSSiP w Łodzi. Prowadzi blog: http://jureckifoto.blogspot.com/.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Akcja Lublin! Rozdział 1

Od 24 lutego do 19 marca 2017 roku

„Akcja Lublin! Rozdział 1”, Galeria Labirynt (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR