Bialystok Interphoto, 2-29.09.2013 r., Białystok

Od 2 do 29 września odbywał się pierwszy Festiwal Białystok Interphoto – interdyscyplinarny festiwal fotograficzny, którego trzon stanowiła prezentacja twórczości fotografów z Polski i z zagranicy podejmujących ważne tematy społeczne i tożsamościowe. Obok prezentacji zdjęć na festiwal złożyły się także różne działania: warsztaty, przeglądy portfolio, konkursy szkolne, działania łączące fotografię z innymi dziedzinami sztuki, gry miejskie, panele, dyskusje, spotkania autorskie, a także działania skierowane do lokalnej społeczności. To działania skierowane do dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób starszych. Festiwal będzie odbywał się co dwa lata.

O Festiwalu dla Magazynu O.pl pisze Krzysztof Jurecki:

Grzegorz Przyborek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Przyborek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tematem przewodnim tego dużego festiwalu fotografii jest „pogranicze”, które dyrektor festiwalu Grzegorz Jarmocewicz interpretuje jako genius loci oraz jako zagadnienie intelektualno-duchowe.

Dwie wystawy poruszyły problem pogranicza i okolic feminizmu (wystawy Natali LL i Gramatyka gender z udziałem Natalii Gizy, Keymo i Ewy Świdzińskiej), inne – starych technik (Marek Szyryk), fotografii inscenizowanej (Grzegorz Przyborek), fotoobiektu (Andrzej Różycki), a nawet twórczości interaktywnej (Igor Savchenko) o znaczeniu historycznym, choć mocno zakorzenionej w tradycji konceptualnej. Szczególnie chciałbym podkreślić potencjał twórczy Różyckiego, który przedstawia zagrożenia, jakie pojawiły się przed tradycyjną fotografią interpretowaną jako przedłużenie ceremoniału religijnego, a nawet wizję śmierci fotografii analogowej i religii.

Dla zwolenników klasycznego reportażu humanistycznego, wywodzącego się z fotografii francuskiej, poleciłbym wystawę Mariana Schmidta – mistrza nastroju i własnego uczucia, jakim obdarzył fotografowane sceny, krajobraz czy portrety.

Bardzo ciekawa była także wystawa o pograniczu terytorialnym i współczesnym obliczu Białorusi w interpretacji grupy Sputnik Photos. Świetne i odważne okazały się zdjęcia fotografa Andreia Liankevicha oraz Rafała Milacha. Trudny do interpretacji problem nabrał bardzo różnych wykładni stylistycznych, w tym np. portretów weteranek Wielkiej Wojny Ojczyźnianej.

Można było także zobaczyć i porównać twórczość trzech szkół fotograficznych: Instytutu Twórczej Fotografii z Opavy, szkoły filmowej z Łodzi i Akademii Fotografii i Przedsiębiorczości z Białegostoku, która pokazała prace intermedialne. W tej nieplanowanej konfrontacji zdecydowanie najlepiej wypadły prace polskich absolwentów i studentów z Opavy.

Bardzo dobrym przedsięwzięciem było zaprezentowanie wystaw polskiego klasyka Stanisława Wosia oraz oryginalnego w stylu od lat 90. Tomasza Michałowskiego, czyli przedstawicieli klubu PAcamera z Suwałk, w którym od lat 80. do chwili obecnej rozwijany jest specyficzny styl artystyczny. Styl PAcamery w dalszym ciągu kontynuują: Michałowski, Radosław Krupiński, Jarosław Józef Jasiński, Adelina Woś i Mateusz Woś (córka i syn Staszka Wosia), ale także niektórzy adepci AFiP z Białegostoku.

Tomasz Michałowski z wystawy PAcamera Club (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tomasz Michałowski z wystawy PAcamera Club (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zaskakujące i pozytywne dla mnie jest to, że pomimo bardzo skromnych funduszy udało się stworzyć w Białymstoku twórczy, nowy festiwal fotografii, różniący się od krakowskiego czy łódzkiego. Podsumowując jednym zdaniem: festiwal stal się bardzo ważnym faktem artystycznym.

KRZYSZTOF JURECKI (ur. 1960), krytyk i historyk sztuki, członek honorowy ZPAF i AICA. Specjalizuje się w historii sztuki XX wieku, zwłaszcza modernizmu i awangardy artystycznej, zajmuje się przede wszystkim fotografią i filmem eksperymentalnym. Autor kilku książek z zakresu fotografii. Pisał dla wielu pism artystycznych, obecnie dla „O.pl” i „Formatu”. Przewodniczący jury konkursu Cyberfoto w Częstochowie (od 2002) i Biennale Sztuki w Piotrkowie (od 2011). W latach 1998-2005 kierował działem Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator wystaw. W latach 2007-2017 roku związany z Galerią Wozownia w Toruniu. Wykładał na ASP w Poznaniu, Łodzi i Gdańsku, obecnie na WSSiP w Łodzi. Prowadzi blog: http://jureckifoto.blogspot.com/.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Coming Out 2018 w Koneserze

Od 30 listopada do 21 grudnia 2018 roku

Wystawa „Coming Out 2018” w Koneserze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Six memos / Sześć przypomnień

Od 23 listopada do 20 grudnia 2018 roku

Fabio Tasso, „EOBSY18”, 2015-2018, żywica, pył marmurowy, pigmenty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alojzy Gryt. Czas – okruchy, fragmenty, znaki

Od 23 listopada 2018 roku do 14 stycznia 2019 roku

Alojzy Gryt, Z serii „Krajobrazy”, 2011 papier, fot. Stanisław Sielicki (źródło: materiały prasowe organizatora)

25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima

Od 20 do 25 listopada 2018 roku

Kadr z filmu „Żółta łódź podwodna”, reż. George Dunning (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR