Bialystok Interphoto, 2-29.09.2013 r., Białystok

Od 2 do 29 września odbywał się pierwszy Festiwal Białystok Interphoto – interdyscyplinarny festiwal fotograficzny, którego trzon stanowiła prezentacja twórczości fotografów z Polski i z zagranicy podejmujących ważne tematy społeczne i tożsamościowe. Obok prezentacji zdjęć na festiwal złożyły się także różne działania: warsztaty, przeglądy portfolio, konkursy szkolne, działania łączące fotografię z innymi dziedzinami sztuki, gry miejskie, panele, dyskusje, spotkania autorskie, a także działania skierowane do lokalnej społeczności. To działania skierowane do dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób starszych. Festiwal będzie odbywał się co dwa lata.

O Festiwalu dla Magazynu O.pl pisze Krzysztof Jurecki:

Grzegorz Przyborek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Przyborek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tematem przewodnim tego dużego festiwalu fotografii jest „pogranicze”, które dyrektor festiwalu Grzegorz Jarmocewicz interpretuje jako genius loci oraz jako zagadnienie intelektualno-duchowe.

Dwie wystawy poruszyły problem pogranicza i okolic feminizmu (wystawy Natali LL i Gramatyka gender z udziałem Natalii Gizy, Keymo i Ewy Świdzińskiej), inne – starych technik (Marek Szyryk), fotografii inscenizowanej (Grzegorz Przyborek), fotoobiektu (Andrzej Różycki), a nawet twórczości interaktywnej (Igor Savchenko) o znaczeniu historycznym, choć mocno zakorzenionej w tradycji konceptualnej. Szczególnie chciałbym podkreślić potencjał twórczy Różyckiego, który przedstawia zagrożenia, jakie pojawiły się przed tradycyjną fotografią interpretowaną jako przedłużenie ceremoniału religijnego, a nawet wizję śmierci fotografii analogowej i religii.

Dla zwolenników klasycznego reportażu humanistycznego, wywodzącego się z fotografii francuskiej, poleciłbym wystawę Mariana Schmidta – mistrza nastroju i własnego uczucia, jakim obdarzył fotografowane sceny, krajobraz czy portrety.

Bardzo ciekawa była także wystawa o pograniczu terytorialnym i współczesnym obliczu Białorusi w interpretacji grupy Sputnik Photos. Świetne i odważne okazały się zdjęcia fotografa Andreia Liankevicha oraz Rafała Milacha. Trudny do interpretacji problem nabrał bardzo różnych wykładni stylistycznych, w tym np. portretów weteranek Wielkiej Wojny Ojczyźnianej.

Można było także zobaczyć i porównać twórczość trzech szkół fotograficznych: Instytutu Twórczej Fotografii z Opavy, szkoły filmowej z Łodzi i Akademii Fotografii i Przedsiębiorczości z Białegostoku, która pokazała prace intermedialne. W tej nieplanowanej konfrontacji zdecydowanie najlepiej wypadły prace polskich absolwentów i studentów z Opavy.

Bardzo dobrym przedsięwzięciem było zaprezentowanie wystaw polskiego klasyka Stanisława Wosia oraz oryginalnego w stylu od lat 90. Tomasza Michałowskiego, czyli przedstawicieli klubu PAcamera z Suwałk, w którym od lat 80. do chwili obecnej rozwijany jest specyficzny styl artystyczny. Styl PAcamery w dalszym ciągu kontynuują: Michałowski, Radosław Krupiński, Jarosław Józef Jasiński, Adelina Woś i Mateusz Woś (córka i syn Staszka Wosia), ale także niektórzy adepci AFiP z Białegostoku.

Tomasz Michałowski z wystawy PAcamera Club (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tomasz Michałowski z wystawy PAcamera Club (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zaskakujące i pozytywne dla mnie jest to, że pomimo bardzo skromnych funduszy udało się stworzyć w Białymstoku twórczy, nowy festiwal fotografii, różniący się od krakowskiego czy łódzkiego. Podsumowując jednym zdaniem: festiwal stal się bardzo ważnym faktem artystycznym.

KRZYSZTOF JURECKI (ur. 1960), krytyk i historyk sztuki, członek honorowy ZPAF i AICA. Specjalizuje się w historii sztuki XX wieku, zwłaszcza modernizmu i awangardy artystycznej, zajmuje się przede wszystkim fotografią i filmem eksperymentalnym. Autor kilku książek z zakresu fotografii. Pisał dla wielu pism artystycznych, obecnie dla „O.pl” i „Formatu”. Przewodniczący jury konkursu Cyberfoto w Częstochowie (od 2002) i Biennale Sztuki w Piotrkowie (od 2011). W latach 1998-2005 kierował działem Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator wystaw. Od 2007 roku związany z Galerią Wozownia w Toruniu. Wykładał na ASP w Poznaniu, Łodzi i Gdańsku, obecnie na WSSiP w Łodzi. Prowadzi blog: http://jureckifoto.blogspot.com/.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Stanisław K. Dawski

Od 2 do 17 czerwca 2017 roku

Stanisław Dawski, „Szukam człowieka. Trujące ziele”, 1951 (źródło: materiały prasowe organizatora)

O potrzebie tworzenia widzeń 1929–2017

Od 27 maja do 17 września 2017 roku

Yi-Chun Lin, „Autumn”, 2016, druk Giclee, papier, 180 x 180 cm Dzięki uprzejmości artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Legendarna Młoda Polska

Od 2 czerwca do 10 września 2017 roku

Zbigniew Pronaszko, „W dolinę Józefata”, ok. 1910, olej, płótno, fot. Archiwum właściciela kolekcji, © fot. Janusza Kozina (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Targi Książek dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony

Od 26 do 28 maja 2017 roku

Targi Książek dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wspólnej drodze. Kraków i Budapeszt w średniowieczu

Od 6 czerwca do 20 sierpnia 2017 roku

Pierścień burmistrzów krakowskich, XVI w., w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paweł Kowalewski. Moc i piękno

Od 21 maja do 30 lipca 2017 roku

Paweł Kowalewski, „Cesia”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

W warsztacie niderlandzkiego mistrza

Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie

Od 18 maja do 20 sierpnia 2017 roku

Bartholomeus Molenaer, „Wiejska szkoła z nauczycielem ostrzącym pióro”, ok. 1635–1650 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Panna Nikt

20 maja 2017 roku

„Panna Nikt”, reż. Paweł Passini (źródło: materiały prasowe teatru)

Masaki Fujihata. Poszerzanie świata

Od 19 maja do 2 lipca 2017 roku

Masaki Fujihata (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alexandre Dang. Dancing Flowers

Od 19 maja do 13 sierpnia 2017 roku

Royal Greenhouses of Laeken (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR