Bialystok Interphoto, 2-29.09.2013 r., Białystok

Od 2 do 29 września odbywał się pierwszy Festiwal Białystok Interphoto – interdyscyplinarny festiwal fotograficzny, którego trzon stanowiła prezentacja twórczości fotografów z Polski i z zagranicy podejmujących ważne tematy społeczne i tożsamościowe. Obok prezentacji zdjęć na festiwal złożyły się także różne działania: warsztaty, przeglądy portfolio, konkursy szkolne, działania łączące fotografię z innymi dziedzinami sztuki, gry miejskie, panele, dyskusje, spotkania autorskie, a także działania skierowane do lokalnej społeczności. To działania skierowane do dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób starszych. Festiwal będzie odbywał się co dwa lata.

O Festiwalu dla Magazynu O.pl pisze Krzysztof Jurecki:

Grzegorz Przyborek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Przyborek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tematem przewodnim tego dużego festiwalu fotografii jest „pogranicze”, które dyrektor festiwalu Grzegorz Jarmocewicz interpretuje jako genius loci oraz jako zagadnienie intelektualno-duchowe.

Dwie wystawy poruszyły problem pogranicza i okolic feminizmu (wystawy Natali LL i Gramatyka gender z udziałem Natalii Gizy, Keymo i Ewy Świdzińskiej), inne – starych technik (Marek Szyryk), fotografii inscenizowanej (Grzegorz Przyborek), fotoobiektu (Andrzej Różycki), a nawet twórczości interaktywnej (Igor Savchenko) o znaczeniu historycznym, choć mocno zakorzenionej w tradycji konceptualnej. Szczególnie chciałbym podkreślić potencjał twórczy Różyckiego, który przedstawia zagrożenia, jakie pojawiły się przed tradycyjną fotografią interpretowaną jako przedłużenie ceremoniału religijnego, a nawet wizję śmierci fotografii analogowej i religii.

Dla zwolenników klasycznego reportażu humanistycznego, wywodzącego się z fotografii francuskiej, poleciłbym wystawę Mariana Schmidta – mistrza nastroju i własnego uczucia, jakim obdarzył fotografowane sceny, krajobraz czy portrety.

Bardzo ciekawa była także wystawa o pograniczu terytorialnym i współczesnym obliczu Białorusi w interpretacji grupy Sputnik Photos. Świetne i odważne okazały się zdjęcia fotografa Andreia Liankevicha oraz Rafała Milacha. Trudny do interpretacji problem nabrał bardzo różnych wykładni stylistycznych, w tym np. portretów weteranek Wielkiej Wojny Ojczyźnianej.

Można było także zobaczyć i porównać twórczość trzech szkół fotograficznych: Instytutu Twórczej Fotografii z Opavy, szkoły filmowej z Łodzi i Akademii Fotografii i Przedsiębiorczości z Białegostoku, która pokazała prace intermedialne. W tej nieplanowanej konfrontacji zdecydowanie najlepiej wypadły prace polskich absolwentów i studentów z Opavy.

Bardzo dobrym przedsięwzięciem było zaprezentowanie wystaw polskiego klasyka Stanisława Wosia oraz oryginalnego w stylu od lat 90. Tomasza Michałowskiego, czyli przedstawicieli klubu PAcamera z Suwałk, w którym od lat 80. do chwili obecnej rozwijany jest specyficzny styl artystyczny. Styl PAcamery w dalszym ciągu kontynuują: Michałowski, Radosław Krupiński, Jarosław Józef Jasiński, Adelina Woś i Mateusz Woś (córka i syn Staszka Wosia), ale także niektórzy adepci AFiP z Białegostoku.

Tomasz Michałowski z wystawy PAcamera Club (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tomasz Michałowski z wystawy PAcamera Club (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zaskakujące i pozytywne dla mnie jest to, że pomimo bardzo skromnych funduszy udało się stworzyć w Białymstoku twórczy, nowy festiwal fotografii, różniący się od krakowskiego czy łódzkiego. Podsumowując jednym zdaniem: festiwal stal się bardzo ważnym faktem artystycznym.

KRZYSZTOF JURECKI (ur. 1960), krytyk i historyk sztuki, członek honorowy ZPAF i AICA. Specjalizuje się w historii sztuki XX wieku, zwłaszcza modernizmu i awangardy artystycznej, zajmuje się przede wszystkim fotografią i filmem eksperymentalnym. Autor kilku książek z zakresu fotografii. Pisał dla wielu pism artystycznych, obecnie dla „O.pl” i „Formatu”. Przewodniczący jury konkursu Cyberfoto w Częstochowie (od 2002) i Biennale Sztuki w Piotrkowie (od 2011). W latach 1998-2005 kierował działem Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator wystaw. W latach 2007-2017 roku związany z Galerią Wozownia w Toruniu. Wykładał na ASP w Poznaniu, Łodzi i Gdańsku, obecnie na WSSiP w Łodzi. Prowadzi blog: http://jureckifoto.blogspot.com/.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Not a Pretty Story

Magdalena Kargul

„I Am Not Your Negro”, reż. Raoul Peck (źródło: materiały prasowe Magnolia Pictures)

Otwieranie formy

Paweł Bień

Oskar i Zofia Hansenowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ucieczka do przodu

Sebastian Pytel

„Człowiek z magicznym pudełkiem”, reż. Bodo Kox, 2017 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Świat zahibernowany

Piotr Jemioło

„Zero K”, Don DeLillo, Oficyna literacka Noir sur Blanc, 2017 (źródło: materiały prasowe wydawcy)

W grotach pamięci

Rafał Augustyn

Alberto Ginastera, „Bomarzo”, fot. Javier del Real (źródło: materiały prasowe Teatro Real w Madrycie)
więcej artykułów

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Awers/rewers. Architekt Bohdan Lachert

Od 24 listopada 2017 roku do 2 kwietnia 2018 roku

Dom własny Bohdana Lacherta przy ul. Katowickiej 9 w Warszawie, pokój stołowy i oranżeria, fot. Witalis Wolny, 1972, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (źródło: materiały prasowe organizatora)

14. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza

Od 21 listopada do 10 grudnia 2017 roku

Plakat 14. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza (źródło: materiały prasowe)

Chór Alexandrowa – polska trasa koncertowa

Od 21 do 26 listopada 2017 roku

Chór Alexandrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm

Od 1 grudnia 2017 roku do 8 kwietnia 2018 roku

Wawrzyniec Dayczak, projekt Wyższej Szkoły Handlu Zagranicznego przy ul. Sakramentek, widok perspektywiczny, 1934–1938, flamaster i tusz na kalce technicznej, 40,5 x 53,5 cm, ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Superbohaterowie

Od 15 do 19 listopada 2017 roku

Grupa Studnia O. „Don Kichot i jego opowieści” (źródło: materiały prasowe organizatora)

David Lynch. Silence and dynamism

Od 12 listopada 2017 roku do 18 lutego 2018 roku

„Shadow of a Twisted Hand Across My House”, 1988, Copyright: David Lynch (źródło: materiały prasowe organizatora)

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Od 10 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Sebastian Krok, Amor, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Odciskanie świata

Od 11 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Fot. Sandra Kępa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kryptonim Żegota – ukryta pomoc, pomoc ukrytym

Od 16 listopada 2017 roku do lipca 2018 roku

Polskie i żydowskie dzieci, podopieczni domu sierot w Poroninie, po 1945, wł. prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

37. Konkurs im. Marii Dokowicz – Najlepsze Dyplomy UAP

Od 10 do 16 listopada 2017 roku

Natalia Zakrzewska, Najlepsze Dyplomy 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR